نمایش نوار ابزار

تحقق اسلام اصیل در گرو عمل به سیره پیامبراعظم(ص)

دوشنبه 17 دلو 1390

یاد آوری!

  رادیو دری معاونت برون مرزی صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران واقع در مشهد مقدس با برنامه های در مورد کشورهای منطقه، از جمله  افغانستان به نشر می رساند، این رادیو، نشرات خود را سال 1359 و همزمان با اشغال افغانستان توسط شوروی سابق آغاز کرد و تاکنون و در سه دهه گذشته همراه همیشگی مردم افغانستان بوده است.

رادیو دری بر اساس اصول و ارزش های اسلامی و در چوکات سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران، مبادرت به نشر اخبار و رویدادهای روز افغانستان و جهان و تولید برنامه های مختلف سیاسی، فرهنگی، دینی، اجتماعی، اقتصادی و علمی در راستای جلب نظر مخاطبان و رفع نیازمندی های آنان در عرصه های اعلام شده می کند.
این رادیو همچنین برنامه های تولیدی متنوعی در بخش های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، دینی و سلامت به مخاطبان ارائه کرده است و در این برنامه ها موضوعات و مباحث مختلفی مورد بررسی قرار می دهد که تعدادی از برنامه های تولیدی رادیو دری شامل یک صبح یک سلام، آهنگ زندگی و راز سلامتی در بخش صبحگاهی از ساعت 30/7 تا 11 صبح به وقت ایران و  افغانستان به طور زنده پخش می شود و برنامه هایی مانند گلچین موسیقی، جاده جوانی و در وادی نور نیز به طور زنده در بخش نیمروزی و عصرگاهی از ساعت 00/1 تا 30/7  بعد ازظهر به وقت ایران و  افغانستان پخش می شود.
بمناسبت فرارسیدن میلاد پیامبربزرگواراسلام(ص) و هفته  وحدت بتاریخ 13/11/ 1390 خبرنگار رادیو دری، بدین مناسبت مصاحبه ای با حجت الاسلام والمسلمین آقای سید جعفرعالی«حسینی» انجام دادند که محتوای آن حضور خوانندگان محترم تقدیم می گردد.

رادیو دری: بمناسبت فرا رسیدن میلاد پیامبراسلام(ص) و هفته وحدت سید جعفرعادلی«حسینی»‌ منشی شورای اخوت اسلامی افغانستان را در این برنامه با خود داریم،‌ اولین سئوال ما از ایشان راجع به اهمیت هفته وحدت می باشد؟

عادلی «حسینی»: اولا میلاد با سعادت پیامبراسلام(ص) و فرزندش امام جعفرصادق(ع) و هفته وحدت را به همه مسلمانان جهان تبریک می گویم. اما در مورد سئوال شما عرض کنم؛  بدون تردید، همبستگی امت اسلامي ازاصول وارزشهاي موردتأكيد پيامبراعظم(ص) بوده؛ ازمنظرآن حضرت، عزّت واقتدارهمه جانبه ي مسلمانان در پرتوي وحدت وهمبستگي، دربرابردشمنان مشترك است. همانگونه که پيامراعظم(ص) اسوه كامل درتمامي ابعادزندگي مي باشد، طبيعي است كه الگو قراردادن سيره ي آن حضرت، براي مسلمانان امروزه نيز،كارآمد ترين راهكارها را براي تحقق وحدت اسلامي، ارايه مي نمايد.

پيامبربزرگوار اسلام(ص) همبستگی امت اسلامي را ازراهبرد هاي بنيادين اقتدارامت اسلامي درتمام زمان ها ومكان ها دانسته وبراي بر پاي وتحقق بخشيدن آن، تلاشهاي فراواني نموده اندب،  به گونه اي كه اقتدار وعزت جامعه اي نو پاي اسلامي در عصر رسالت، برايندوحدت وراهكارهاي ارائه شده ازسوي پيامبر خاتم(ص)‌ بوده است.علاوه بر گفتارهاي آن حضرت پيرامون ضرورت،‌ اهميت وفوايد وحدت، از سيره ي سياسي، اجتماعي وفر هنگي پيامبر(ص)‌  بدست مي آيد كه آن حضرت بنيان گذار وحدت امت اسلامي درجامعه ي عربي آن زمان بوده و تحقق اسلام اصیل در گرو عمل به سیره  ‍‍‍‍‍پیامبراعظم(ص) است.

.رادیو دری: در شرایط فعلی شما چه راهکاری برای عملی شدن این گونه وحدت امت اسلامی دارید؟

عادلی «حسینی»: وحدت جوهره ي قوام، پايداري وحيات هستي است وپيامبران سفيران وحدت اسلامي هستند؛ پيامبر اعظم(ص) ‌پيامبر وحدت ورسول رحمت است «‌وجعلني رسول الرحمة ورسول الملاحم» باتوجه به راهكارهاي ارايه شده درسيره نبوي براي رسيدن به وحدت امت اسلامي درزمان وعصرفعلی،  به نظر من اگر راهکارهای ذیل  عملي شود و  ما مسلمانان  سیره و روش پیامبراسلام(ص) را سرمشق قرار دهیم زمینه وحدت امت اسلامی فراهم خواهد شد.
1. مراجعه به قرآن ، سنت و سيره نبوي وعترت رسول خدا(ص) كه همواره مسلمانان را به وحدت وهمبستگي تاكيد كرده اند .
2. تحمل نظرات مخالف ومدارا با پيروان مذاهب .
3. دوري از تعصبات خشك گوناگون ملي، ‌قومي ونژادي .
4. آشنائي شيعه وسني از آراء ونظريات علمي يكديگر با مطالعه كتب مربوط به يكديگر.
5. تعامل انديشمندان فرقه هاي گوناگون اسلامي وگفتگو هاي علمي جهت رفع سوءتفاهم ها .
6. آشنائي از توطئه هاي دشمن براي ايجاد اختلاف .
7. احترام به مقدسات يكديگر .
8..  دوري از تهمت وافترا نسبت به يكديگر.
9. تقويت نقطه هاي مشترك .
10. ايجاد مراكز آموزشي پژوهشي مشترك .
و يکي ديگر از راه حل هايي که پيامبر اسلام(ص) در مسير بنيانگذاري وحدت در امت اسلامي بکار مي گرفت، نفي نژاد پرستي و قوميت گرايي و تبعيض هاي ناروا و ناپسند در جامعه بود. بهترين شاهد در نفي تبعيض ناروا مبارزه پيامبر با برده داري مي باشد. اين کار بخشي از حرکت هاي عدالت خواهي پيامبر در برابر ظلم آن دوره محسوب مي گردد. از آنجا که پيامبر(ص) به خوبي مي دانست که صلاح و سعادت با ظلم و شقاوت قابل جمع نيست .پيامبر اکرم(ص) در قالب فرمان يا ارشاد و نصيحت، مسلمانان را رهنمون به آزادسازي بردگان مي کرد و خود نيز چنين مي نمود.

سخن آخر اینکه:

تحليل از رويدادهاي تاريخ اسلام گوياي آن است که تلاش هاي وسيع و راهبردهاي ارزشي آن حضرت براي تحقق وحدت، کارايي خاصي داشته است طرح پيمان نامه عمومي مدينه بهترين راه براي ايجاد يک وحدت و القاي روحيه همبستگي ديني بود و در همين راستاپيمان ويژه مسلمين از راهکارهاي مذهبي براي روح برادري بحساب مي آيد. استفاده از اين راهبردها در نمايان ساختن پايه هاي استوار جامعه اسلامي و دست يابي به وحدت، تنها زماني مي توانست موثر باشد که همگام با آن مبارزه با نژاد پرستي و قوم گرايي فعالانه پي گير شود و پيامبر اسلام(ص) با همتي بلند و در عين بهره گيري از ظرفيت هاي اخلاق فردي در اين راه قدم گذاشت.

رادیو دری: وحدت  دینی و ملی در سیره نبوی چگوه صورت می گیرد؟
عادلی «حسینی»: مراد از وحدت امت اسلامي اين است كه مسلمانان در كنار حفظ مذاهب خود شان بر محور مشتركات ديني مثل توحيد، قرآن، پيامبر اعظم(ص) و سنت وسيره نبوي در برابر خطراتي كه اصل اسلام وجامعه مسلمانان را تهديد ميكند، هم‌بستگي وهمدلي داشته باشند و از اختلافات گوناگون مذهبي، سياسي، نژادي، زباني و… كه موجب وهن وسستي امت اسلامي ميشود، دوري كنند.
پيامبر اعظم(ص) براي برپايي وحدت امت اسلامي راهبردهاي گوناگوني داشته است كه اين مسئله درسيره آن حضرت به خوبي تجلّي يافته است، حضرت با ورودش به مدينه، راه‌كارهاي اساسي براي عزت و اقتدار مسلمانان در پيش گرفت، پيمان نامه‌ها وعقد قراردادهاي اخوت وبرادري بين گروههاي مختلف آن زمان، به امضاء رسانيده و منعقد كرد كه اين مسئله ميتواند از بارزترين راهبردهاي وحدت اسلامي در جامعه آن زمان باشد.

سالهاست که مردم افغانستان با برگزاری مراسمات دینی مشترک همانند برگزاری همایش و نشست ها بمناسبت میلاد پیامبراسلام(ص)، تجلیل سالروز شهادت حضرت امام حسین(ع) جلسات مشترک را برپا می دارند،‌ امسال نیز به ابتکار شورای اخوت اسلامی «همایش حضرت محمد، پیامبررحمت» به روز پنج شنبه در هوتل پراویلا برگزار گردید که در آن سخنرانان شیعه و سنی بر موضوعات مشترک دینی و همبستگی و وحدت امت اسلامی تأکید داشتند.

رادیو دری: شورای اخوت اسلامی در راستای همبستگی جامعه اسلامی فعالیت هایش  برگزاری سمینار و همایش ها ست؟
عادلی «حسینی»: نه خیر این طوری نیست. سال 1383 خورشیدی با تلاش عده ی از علماء و اندیشمندان افغانستان اعم از شیعه و سنی تشکلاتی را  زیر نام «شورای اخوت اسلامی» تأسیس نمودند و تا بتوانند از این طریق فعالیت های اسلامی خویش  را در جامعه، اعم از ایجاد فرهنگ اسلامی و تقویة آن، حفظ اخلاق اجتماعی و ترویج آن مشترکاً مطابق اساسنامه «شورای اخوت اسلامی»  عملی نموده و از تشتت و پراکندگی جلوگیری نمايند،‌ این شورا نه تنها در کابل بلکه با ایجاد نمایندگی های شان در نقاط مختلف افغانستان فعالیت دارند.

برگزرای سمینار، همایش های علمی و مردمی یکی از بخش های کاری شورای اخوت اسلامی هست، این شورا کارهای عملی فراوان جهت وحدت و همبستگی مردم افغانستان داشته، اعضای شورای اجرائی اخوت اسلامی هفته یکبار، یعنی روزهای پنج شنبه در جلسات شان مسائل مهم جهان اسلام و افغانستان را مورد بحث و بررسی قرار می دهند، ‌چنانچه نیاز به موضعگیری باشند، با صدور اطلاعیه، مقاله در مجله اخوت اسلامی  و یا برگزاری جلسات اعلام موضع می کنند ویکی از برنامه های دائمی و عملی این شورا،‌ حدیث هفته است که در جلسات اجرایی اولویت بندی می شود و یکی از موضوعات مهم بعنوان حدیث هفته مصوبه شده و ابلاغ می گردد که ائمه جمعه و جماعات و خطبای مساجد و تکایا پیرامون آن صحبت نمایند.

تنطبم کننده: سیدمحمد حسینی – 15  دلو 1390

مطالب مشابه
دیدگاه ها
  • Faiz Faizan 17 دلو 1390 11:16

    عادلی صایب این رادیو د افغانستان مشهور به دروغگویی و خبرسازی اس. این رادیو یکی ا ز رسانه های تبلیغاتی رژیم ضدانسانی آخندهای ایران اس که همیش علیه مردم افغانستان خبرها و گزارشات دروغ پخش میکنه. جای تاسف اینجا اس که افرادی مثل شما نیز برای انها نوکری و چاپلوسی میکنین ، چون آخندهای ایران برایتان پول میتن و شما هم برای انها نوکری میکنین

  • سید جعفر عادلی حسینی 17 دلو 1390 11:17

    خیلی متأسفم با این قضاوت شما،‌پس هرکه در هر رسانه ای مصاحبه داشته باشند، بدون مطالعه محتوای آن برچسپ نوکری برایش زده شود، پس همه متملق و چاپلوسند. دوما محتوای این مصاحبه در رابطه با میلاد پیامبراسلام(ص) می باشد که یکی از دوستان عنایت فرموده و محتوای آن را پیاده و تنظیم نموده اند. امیدوارم که به برکت میلاد پیامبر رحمت، خداوند ما را از شرشیاطین در امان نگهدارد.

  • Faiz Faizan 17 دلو 1390 11:18

    عادلی صایب چرا خوده د کوچه حسن چپ میزنی؟ گپ سر مصاحبه نیس. گپ سر دروغگوییهای رسانههای رژیم اخندی و ضدانسانی ایران اس که شما برای اونها نوکری میکنین و دایم علیه مردم افغانستان توطیه میکنین . چون شهریه خامنه ای کثیف ره میخورین وخود را وامدار او میدانین

  • Nasrullah Karimy 17 دلو 1390 11:47

    بحث روي مزدور بودن فرد يا اشخاص نيست . بسا كساني هستند كه زبان براي غرب و تمدن غربيان قرار كرفته اند و به حال خود نيستند .
    كسانيكه دست به ياوه سرايي عليه سلطنت استبدادي فعلي ايران صحبت ميكنند ، شديدا تحت تاثير افكار غرب قرار دارند . ايكاش مخالفت شان جنبه دروني ميداشت نه اينكه از جانب اربابان غربي خويش ديكته شده باشند .
    در رابطه به شهريه كه از ايران مي آيد و به آخندهاي افغاني ما داده ميشود ، ميتوان اذعان كرد كه شهريه مال شخصي آقاي خامنه يي نيست ، مال حضرت امام زمان(عج) است، طلبه هاي افغاني حق دارند از آن مستفيد شوند.

  • Faiz Faizan 18 دلو 1390 5:20

    هرکس گپ درست و انتقادی زد حتما غرب زده اس ؟ تو قبول نداری که این اغای عادلی و باقی جیره خوران ایران برای حکومت استبدادی اخوندی ایران نوکری میکنن؟

  • Mohammad Sarwar Jawadi 18 دلو 1390 5:21

    دليل اجيري درنشر همين مطلب است؛ شما در كجا ديده ايد كه كسي اگر مصاحبه اي را از رسانه اي نقل كرد تمام تاريخچه وجزئيات بر نامه آن را هم نشر كند ودهها القاب تمجيدي هم اضافه كند؟

  • ناگفته ها بوک 18 دلو 1390 5:22

    از سرور جوادی نباید کسی گلایه کند و یا انتظار داشته باشد که او نسبت به ارزشهای دینی و مراجع عظام احترام داشته باشد، او بخاطر بداخلاقی، مفسید بودن و افکار ضد دینی اش از حوزه علمیه رانده شد.
    او نه تنها در محیط حوزه رسوایی هایی را ببار آورد بلکه در دوران نمایندگی قبلی مردم بامیان نیز امتحان بدی داد که همین رفتارش باعث شکست وی در دور دوم وکالتش گردیده بود.
    به گفته مردم منطقه زمستان سال 1389 مدیر سلطان ورس یک شاگر دوازده پاس که خانم بود به اسم جمیله در بدل سوخت زمستان یعنی ذغا که از بودجه وسهم ریاست معارف بامیان می داد و با بسکویت وسایر امکانات معارف از وی جیزگیری می نمود وهمین مدیر سلطان در اولین روزهای خدمتش به حمایه سرور جوادی با یکی از معلمه ها درکنار تعمیر معارف ورس به فساد اخلاقی گیر آمد که پسان خودش آن را بدلیل اینکه شرمش شسته شود پوشش سیاسی از طرف محمد نادر فهیمی برچسپ میزد که والی هم بدلیل ضدیت بافهیمی وی حمایت بیش از حد نمود.

  • محمدنصير كريمي 18 دلو 1390 5:22

    بسم الله الرحمن الرحيم
    1: با عرض احترام به آراي همه كسانيكه درينجا نظر خويش را شريك ساخته اند ، مخصوصا استاد جوادي عزيز .
    2: مصاحبه آقاي عادلي با راديو دري محور بحث اين جانب نميباشد و حقيقتا ايشان حق دارند منحيث يك عالم دين با هر رسانه خارجي صحبت نمايند اما ليست كردن برنامه هاي روز و شب راديو دري در آغازين سطور اين نبشته را نميتوان بطور عادي عبور كرد . تقريبا نيم از آن ليست ارايه شده برنامه هاي مزخرف و تا حدي ضد شرع است . آقاي عادلي نبايد به عنوان تبرك و تيمن اين ليست را در اين نبشته جا ميداد.
    3 : ناكفته ها بوك !
    برادر عزيزم ، هنر شما فقط تهمت بستن است و فرار كردن . در مناظره قبلي بنده با عادلي همين قسم وارد ماجرا شدي و هر قدر اتهام توانستي بستي و بعد رفتي . خدا هدايت ات كند .
    محمدنصير كريمي 3 : در باره اينكه تمامي آخند هاي ما از طرف ايران حمايت ميشوند ، شكي نيست و نميدانم اين حمايت را مزدور ساختن بناميم يا اينكه حق آخندها را دادن . بسيارند كسانيكه از شهريه ايران استفاده ميكنند اما شديدا مخالف سياست هاي رهبري ايران اند . آقاي جوادي به ياد دارند كه مدتي ايشان نيز ازين روزي رهبر ايران بهره برده اند اما اينكه مزدور ايران نشده اند ،صد تا آفريني سر ما حق دارند . اميدوارم تمامي آخندهاي ما مثل جوادي باشند . بر منكرش هم لعنت !
    محمدنصير كريمي به ياد دارم زمانيكه آقاي ازغدي به دعوت بنياد فرهنكي آقاي هادي هادي به كابل آمده بودند و در مدرسه آغاي واعظ آخندهاي ما را جمع كرده بودند ، حقايق بسياري برايم مكشوف شده بود و به صراحت مداخله ايران را شاهد بوديم .
    ديكته هاي آقاي ازغدي به آخندهاي ما خيلي جالب بود .
    محمدنصير كريمي آقاي احمد بهزاد در سالروز وفات خميني عكسي را در ميدان شهيد مزاري كرفته بود و دقيقا نشان داده بود كه بعضي هاي كه دست نشانده ايران اند ، عكس امام راحل را دقيقا روي عكس مزاري نصب كرده بود كه بعدها با واكنش جدي مردم محل مواجه شد .
    و نيز بعضي از مزدوران ايران توانستند لوحه كلان تبليغاتي را در نزديك مجتمع حوزه علميه خاتم الانبيا نصب كنند و به افتخار تام بر آن خامنه يي را امام لقب دادند كه بعدها بي بي سي نيز در كزارش خود از بخشيدن لقب امام به سيد علي خامنه يي ياد آوري كرد .

  • Mohammad Sarwar Jawadi 20 دلو 1390 21:29

    ناگفته ها بوك كه در واقع يك ناسيد ديگري است وتوان اظهار وجود ندارد خوب است كمي فكر كرده حرف بزند: من دانش آموخته دين ومذهبم واز مراجع چون منتظري آموخته ام واسناد تصديق دانش وتخصص از ايشان دارم بلي از مراجعي كه حرفه شان استخاره وخرافات است خوشم نمي آيد ونيز از مراجع جعلي وديكتاتوري كه حتي به نواميس مسلمين ارج نمي گذارند. در مورد مدير سلطان بايد گفت كه توسط پيشنهاد وامضاي سيد فكوري بهشتي واكبري ورهايي وصفورا،مدير تعيين شد وسند پيشنهادي ايشان را حتي من امضا نكردم(كاپي موجود است) سابقه حزبي فاميل وطايفه سلطان هم اخلاص ورزي به “آغا” است وقتي وي به ورس رفت بر سر فروش، مواد معارف وتقسيم سهم آغا را بنام مدرسه پدرش بطور دلخواه نداد، موجب خشم آغاشده مورد تهمت قرار گرفت كه البته اين تهمت در سطح حرف آنهم در فيس بوك باقي ماند وهيچ وقت بي بي جميله به كدام جاي مراجعه نكرده كه مدير معارف اورا سر ذغال سنگ…است ويا گير آمدن در كدام جرمي تازه مطرح مي شود شايد گيرنده شما بوده ايد كه تازه آواز كشيده ايد آواز تان رسا باد!اگر سند كار داشتيد وبه دنبال حقيقت بوديد ايميل روان كنيد براي تان مي فرستم.

  • Faiz Faizan 20 دلو 1390 21:31

    جوادی صایب خودت بسیار سزاوار توصیف و تمجیدید. با ا ینکه سالها د ایران بودین ولی هرگز اندیشه و ارمانت ره فدای شهریه و نظام ضدانسانی اخندی ایران نکردین .اما بدبختانه انسانهای خودفروخته و اجیری مثل سید جعفر عادلی، سیدهادی هادی ،سید عیسی حسینی مزاری ،سیدحسین انوری ،ایت الله محسنی ،سید حسین عالمی بلخی، بی بی صدیقه بلخی ، بی بی کبری مصطفوی ،عرفانی یکاولنگی ،مولوی مفلح، جبرییلی هرات ،پسران آیت الله فاضل ، آیت الله صالحی و… همیشه برای این دولت مستبد وضدانسانی نوکری و چاپلوسی میکنن .نمیفهمم چه وقت این احمقها سر عقل میاین و ارتزاق از راه دین و نوکری برای نظام طالبانی ایران را خاتمه میتن؟

  • Fazil Hazara 20 دلو 1390 21:33

    فیض فیضان پرازیت ها ی جامعه را چه عالی شناسایی کردی ؟ به به . این احمق که تاریخچه ای رادیو دری را به بهانه ای مصاحبه به پروپاگندا گرفته اند ، از خناسان منافق در ردیف محسنی و هادی لنگ و دیگران است که یک غده سرطانی در پیکر جامعه هزاره و تشییع افغانستان است و با( براند ) مذهبی ، این ملت را میقاپد و میچاپد . حتی ایرانی ها خودشان خامنه ای را امام نمی گویند اما این متملقین حلقه بگوش ازینکه خوب ….مالی بکنند خامنه ای را امام میگویند. بیاد داشته باشید که مردم افغانستان قضاوت درست خواهد کرد و روزی خواهد رسید که لکه ای این حمالی عمالان ایرانی بروی ملت هزاره و تشییع کشیده خواهد شد.

  • Faiz Faizan 20 دلو 1390 21:34

    اینها از خوردکی توبره د پشت بوده و هرکس که د توبره شان چیزی باندازه برایش دعا میکنن . اگر شرم زمانه نباشه بیخی خامنه ای ره پیامبر و خدا نیز میگن. اگه توبره شان ره پر از ارد کنن و شکم شان ره پر از کاه کنن ، حاضرن که به پیامبر خدا هم فحش بدهن

  • سید.روح اله ظهوری 20 دلو 1390 21:35

    اولاً : از منظر “علم سياست” و روابط بين الملل راهكار و فصل الخطاب همه عزيزان چه كساني كه ميشناسم و چه نمي شناسم در يك عبارت يا حداكثر جمله كوتاه است :” ليبرال دموكراسي ” بله،‌ عبارتي جهانشمول كه تمام افكار،‌ عقايد،‌ ايدئولوژيها و گرايشات را به رسميت مي شناسد. در خود آمريكا بعنوان محد آزادي، از شيطان پرستي تا توحيد عرض اندام ميكنند. از نظر حقوق شناخته شده بين الملل هر فردي حق دارد با رعايت آزادي ديگران، از گرايشات فكري،‌ فرهنگي، ‌سياسي،‌ تبليغي ،‌ قومي، مذهبي، زباني و …. مورد علاقه خود دفاع كرده و به بسط و گسترش آن اهتمام ورزد. دكترين غربي و نيز اسلامي” جهاني شدن” و يا “دهكده جهاني” مك لوهان تمام مرزهاي بومي و ملي منطقه اي را را فرو ريخته است. آيا كسي در اينها ترديدي دارد؟

  • محمدنصير كريمي 20 دلو 1390 21:37

    دوستان لطفا از ادبيات نامتعارف در اين بحث خودداري فرماييد .
    هر كسيكه نقد بالاي نبشته هاي آقاي عادلي دارند ، با حفظ ادب ارايه كنند .
    استاد جوادي عزيز در مورد ناكفته ها بوك با شما موافق هستم ، اظهارات آقاي فيضان كمي بيرون از سرحد ادب ايراد شده است كه اميدوارم ازين به بعد مراعات فرمايند .

  • سید.روح اله ظهوری 20 دلو 1390 21:38

    تصحيح ميكنم : “مهد آزادي” بجاي (محد آزادي) بدليل تندنوشتن و “دوكتورين” بجاي (دكترين)

  • سید جعفر عادلی حسینی 20 دلو 1390 21:39

    به گفته ای حافظ شیرازی:
    آن کس است اهل بشارت که اشارت داند
    نکته ها هست بس محرم اسرار کجاست

  • نظاره گر 22 دلو 1390 13:50

    خداوند فیض فیضان و امثالشان را هدایت کند

  • ذوالفقار علی 22 دلو 1390 20:11

    من از این بحث تنها نتیجه ای که گرفتتم فهمیدم که جدال میان جاسوسان است.یکی که هنوز در خدمت است و دیگری می خواهد از نوکری سرباز زند. آقای فیضان احساسات رقیق ضد ایرانی شما کمی مشکوک به نظر می رسد. اغای عادلی بعنوان سگر سادات برای همه معلوم است و هیچ سرش بحث نمی کنیم. تعجم از جوادی و امثال وی است که تا دیروز مزدوری ایران را میکرد و به شغل ملایی می پرداخت اما امروز خود را یک آدم آزاد میداند. مردم ما این ملاهای کثیف و ریاکار را شناخته اند اینها دیدند که مزدوری ایران قدیمی شده بدنبال یک بادار جدید می گردند. این آغا تمام علمی را که دارد مدیون ایران است و این نوشته و بحثی را که میکند تا عمر دارد به نوکری خود ادامه دهد در غیر آن باید در همان ورس باید گوسفند چلانی می کرد. باز هم مزدوران سابق خوب بودند حداقل مثا هادی و انوری و محقق و محسنی و صالحی و عالمی بلخی و صدها ملای کثیف دیگر صادقانه مزدور باشند و به نام باداراشان افتخار کنند. آقای جوادی من میان تو و عادلی هیچ فرقی نمی گذارم تو یک آدم بدردنخور به هزاره و او به سادات است. اسناد زیادی بر علیه شما علمای منافق وجود دارد که ثابت می سازد که شما ا چه اندازه ریاکار هستید. بهتر است پشت به آرمانهای ارباب تان نکنید که فردا هم روز خداست تا آخر این چوکی های مصلحتی برایتان نمی ماند و باز آواره همان قمی می شوید که شما در آن چون نوکر گرورش یافته اید

  • فرید لعلی 22 دلو 1390 20:23

    کسانیکه در این نبیشته کامنت گذاشته اند، مخصوصا آنانیکه ادعایی دارند و خودشان را اهل فضل و قلم می دانند تقاضا مندم که حرمت قلم را حفظ نموده و با کمال ادب اظهار نظر نمایند و به کسی توهین نکنند، وقتیکه این حضرات عقده مندانه برخورد می کنند و مدعی اند در حوزه علمیه چیزی آموخته اند اینها درمیان مردم چکونه معلم اخلاق باشند.
    اما در مورد اظهارات دوستان اجمالا عرض کنم:
    1. من با بخشی از گفته های جناب آقای جوادی موافقم، با کمال تأسف اکثر رهبران احزاب اهل تشیع از دوران جهاد تا کنون زیاده روی نمودند، به دستور آیت الله منتظری و دامادش مهدی هاشمی گروهایی را بوجود آوردند و بنام ولایت فقیه کشتارزیادی را در مناطق هزاره جات انجام دادند.
    2. محمدنصیر کریمی به نقل از احمد بهزاد که در سالروز خمینی عکس او را جلو عکس شهید مزاری نصب نموده بود، انتقاد می نماید، ایشان غافل از آنکه مزاری نوکری امام خمینی را افتخارخود می دانست، به گفته حجت الاسلام شیخ حسین نوری از همسنگران شهید مزاری که فعلا امام جمعه مردم تشیع در قندهار می باشد؛ او می گفت روزی کسی به مزاری گفته بود که بعضی ها می گویند که مزاری مزدور و نوکر ایران و امام خمینی هست، مزاری بدون معطلی گفت من به نوکری امام خمینی افتخار می کنم، من مقلد امام خمینی هستم.
    جناب آقای کریمی دور از مسائل سیاسی از نظر اعتقادی بسیاری از مردم تشیع افغانستان مقلد امام خمینی هستند، من به یاد دارم که بچه کوچکی بودم، عکس و رساله امام خمینی در هزاره جات نزد پدربود و از همان کوچکی با نام این مرجع آشنا بودم.
    دوستان! دور از مسائل سیاسی تقاضامندم نسبت به شخصیت امام خمینی(ره) اهانت صورت نگیرد، او برای اسلام و مسلمین، مخصوصا تشیع خدماتی فراوانی را نموده اند.
    3. بعضی افراد مانند؛ محسنی، خلیلی، فاضل، تقدسی، مرتضوی، محقق، هادی، اکبری، عرفانی، صالحی مدرس و… سالهاست که مزدوری بچه های وزارت خارجه ایران را می نمایند و جنگ های غرب کابل از یک سوء حزب وحدت با حمایت سفارت ایران و از سوی دیگر حزب اتحاد به رهبری سیاف و حمایت عربستان سعودی باعث تباهی و کشتار زیادی از شهروندان کابل شدند، در این هفته این نوکران ایران مثل، محقق، مرتضوی، واعظ زاده بهسودی، هادی، عرفانی، اکبری و… در سمینار بیداری اسلامی و تقریب مذاهب در تهران شرکت نموده اند.
    نباید بخاطر اظهار نظر فردی، قوم و یا طایفه ای را به انتقاد و توهین گرفت که این حرکت خیلی خطرناک و باعث شکست ما و خوشحالی دشمنان مشترک ما خواهد شد، چنانچه بعضی دوستان نادان شهید مزاری آن قدر در باره ایشان افراطی عمل نمودند، حتی حاضر نشدند در سالگرد ایشان او را حجت الاسلام بنویسند، با آنکه شهید مزاری در حوزه علمیه تحصیل کرده بود، فکر کنم عده ای آگاهانه می خواهد بین ایشان و حوزه دینی فاصله ایجاد کند، موضعگیریهای عکس العملی بعضی ها، در هرقضیه بخاطر بهربرداری و غرض های شخصی به اشخاص و اعتقادات مردم اهانت می کند و این عمل آن عده باعث می شود که سید علوی کتاب سید زدایی از جامعه هزاره را می نویسد و حرف های اهانت آمیز به شهید مزاری می زند، در صورت که ایشان از دوستان شهید مزاری بود و بسیا ری از یاران مهم شهید مزاری را سادات تشکیل میداد و رابطه ایشان با سادات خوب بود.
    اگر در جامعه تشیع اینگونه عکس العمل ادامه پیدا کند، وضعیت خیلی خطرناک خواهدشد.
    بناء هرقوم افراد خوب و بد را دارد، نباید در نبیشته های دوستان بحث های قومی مطرح شود که خدای نا خواسته عواقب خطرناکی را در پی خواهد داشت و دود آن چشم همه را …..

  • ذوالفقار علی 22 دلو 1390 20:25

    ولا چشم ما روشن که آقای جوادی بعنوان یک ملای ایرانی به بیماری فساد اخلاقی مصاب است. این یک فاجعه است هر چند از برخی ملاها بعید نیست . چون این طایفه به مفت خوری و تن پروری عادت کرده اند . اینها هستند که کمر امام صادق ع را شکستانده اند. منتظری و خحامنه ای که باشد که این اقا به نوکری آنان افتخار می کند. یک راه برای این مشکل وجود دارد تا یک نظام بوجود بیاید و در راس آن حضرت مهدی عج و تمام این عالم نماهای مفسد و بد اخلاق و ریاکار را با شمشیر عدالت گردن بزند. تا مسلمین از شر این شیاطین و افیونهای ملل نجات یابند. زنده باد اسلام و نابود باد ملاهای تن پرور و هامون های جلاد.

  • محمدنصير كريمي 22 دلو 1390 20:34

    به جواب آقاي فريد لعلي : نقل قولي را كه بنده از آقاي بهزاد كرده بودم مبني بر نصب عكس، را حمل بر اهانت به امام خميني نفرما ، مراد من اين بود كه بعضي جاسوسان ايران در افغانستان دست به كارهايي ميزنند كه باعث عكس العمل توده مردم ميشود . در اين كه همه بايد به امام راحل احترام داشته باشيم ، شكي نيست . نه تنها من و شما بل تمام مردم افغانستان به وجود ايشان افتخار ميكنند . ازينكه دوست مان فريد لعلي از كامنت بنده ، هتاكي نسبت به امام را برداشت فرموده اند ، معذرت ميخواهم . بنده مريد حضرت امام خميني هستم … موفق باشيد

  • فرید لعلی 27 دلو 1390 20:15

    جناب آقای کریمی اگر شما به موضوعی باور داشته باشید، چرا ترس از این آن دارید، اگر امام خمنیی برای ما مورد احترام است، ارادت مان را اظهار کنیم، نباید این قدر مصلحت اندیشی کنیم، همین مصلحت اندیشی ها بود که بزرگان شیعه را در حاشیه سیاست قرار داده اند.

  • محمدنصير كريمي 27 دلو 1390 20:18

    لطفا مواردي مثل مصلحت انديشي و غيره را به بنده الصاق نفرماييد ، رك و باز عقيده ام را نسبت به امام خميني را ابراز كرده و در راهروي راه ايشان افتخار ميكنم . در كامنت هاي قبلي ، بنده با حفظ احترام به همه دوستان نظرياتم را شريك ساخته ام و مسوليت هر كامنت ام را به عهده ميكيرم . لعلي عزيز ! لطفا دقت كن در مطالعات خودت .

  • ذوالفقار علی 27 دلو 1390 20:19

    من از دوستی شنیدم که آقای سرور جوادی که در اینجا حرف از عدم مزدور بودنشان به ایران را میزند در سفارت ایران به مناسبت 22 بهمن دعوت بوده است!!! آقای جوادی تا این حد ریاکاری و منافقت ؛ برایتان چه سودی دارد؟؟