نمایش نوار ابزار

آيت‌الله تقدسي از ديدگاه شهید استاد سيّد محمد حسين مصباح

سه شنبه ۲۴ جوزا ۱۳۹۰

 

  اشاره: حجت الاسلام والمسلمین سيّد محمد حسين مصباح يكى از روحانيون فاضل، گوينده، فعال اجتماعى و روشن كه در راه تبليغ اسلام تلاش كرد وبدين جرم مورد بغض وكينه‏ى كمونيست‏ها قرار گرفت وزندانى شد.

شهيد مصباح، روحانى پركار و كوشا بود، مسئوليت خويش را در فعاليت مضاعف و شبانه روزى مى‏دانست، چون خطرات فراوانى كه اسلام و ميهن اسلامى را تهديد مى‏كرد با روشن بينى و تيزهوشى درك مى‏كرد. از اين روحجم سخنرانى‏هاى وى اعجاب‏انگيز است.

يكى از معاصرانى كه از نزديك با وى آشنا بوده است مى‏نويسد :  «يكى از گويندگان كه به راستى مى‏توانست خوب صحبت كند و مطالبش را درست به ديگران بفهماند آقاى مصباح بود. آقاى مصباح در زمان ظاهر شاه در سخنرانى هايش در كنار بيان معارف اسلامى و مسايل اعتقادى، از اوضاع نابسامان اجتماعى، فرهنگى و اقتصادى كشور سخن مى‏گفت. در دوران حكومت داود خان علاوه بر منبر وسخنرانى با انتشار شب نامه، پرده از جنايت‏هاى رژيم بر مى‏داشت …

آقاى مصباح براى اثبات مدعايش آيات و روايات و نظر دانشمندان غرب و شرق را به عنوان شاهد بازگو مى‏كرد. مى‏دانست كه تنها فكر و انديشه‏ى كه مى‏تواند اسلام را در اين برهه از زمان‏نجات داده وبه نسل تحصيل كرده بقبولاند ،عقلانيت وخردمندى است .

آقاى مصباح پس از رحلت حضرت آيت اللّه العظمى حكيم(ره)  در سال 1349 (هش) اهل تشيع افغانستان را به تقليد و پيروى‏ازامام خمينى(ره)  فراخواند. بر اثر عشق و علاقه‏ى كه به حضرت امام داشت به هر عنوان بود در سخنرانى‏ها يش نام ايشان رابرزبان آورد ه‏و با اين مصرع به سخنانش پايان مى‏داد: «از خمينى خم مى‏نوش كه مستانه شوى».

سرانجام اين روحانى فعال و مجاهد در تاريخ چهارم دلو 1357(هش) به دست فريب خوردگان كمونيست دستگير و زندانى شد و شربت گواراى شهادت سركشيد.

شهيد حجت‌الاسلام والمسلمین استاد سيد محمدحسين مصباح در سال 1354 در جزو‌ه‌ي كه تحت عنوان«نقد مغول گرايي» در پاسخ به «نقد سيدگرايي» اسماعيل مبلغ نوشه بود، مطالبي در توصيف آيت الله تقدسي(ره) نيز نوشته اند كه فشرده‌ي آن از نظر خوانندگان عزيز مي گذرد.
با ارزش ترين شخصيت علمي مردم هزاره در زمان ما كه علم و عمل را توأم داشته و در ميدان عدل پيشتاز همه‏ي روحانيون است، جناب آقاي تقدسي دام عزه مي‏باشد. اخلاق عالي، روش انساني، طهارت نفس و پاكدامني وي از هر جهت در خور ستايش است.
ايشان از آغاز برگشت به وطن تا امروز در انجام وظايف ديني و اجتماعي و تربيت محصلين علوم ديني در حدود مقررات مذهبي حتي الامكان كوتاهي نكرد. احكام ديني و ارزش‌هاي مذهبي را فداي اميال و خواسته‏هاي نامشروع اربابان و سرمايه داران قوم پرست نكرده است.
زماني‌كه از طرف مغوليست‏ها به نام حزب نام نهاد «روحانيون مترقي» دعوت شد پس از استفسار از مرام نژادپرستانه‌ي آنها مشت دندان شكن به دهان شان كوبيد و حركت نا انساني مغوليست‌ها را مغاير احكام اسلام و قرآن دانسته با منطق كوبنده آنها را تقبيح نموده و از خود راند. از همان جهت است كه صادقي و ساير مغوليست‏ها بر عليه وي جبهه گرفته‏اند. در حالي كه حقيقت با گفته‏ها و اعتقادات جاهلانه‏ي عده‏اي از عوام الناس و اشخاص بازاري و يا تبليغات تيز و تند مغوليست‏ها و وابستگان آنها پوشيده نمي‏ماند و همه مي‏دانند كه شخصيت تقدسي، پاكدامني و تديّن وي در بين علماي هزاره امتياز خاص دارد.
اين امتياز بسته به پذيرش مغوليست‌ها و ساير مخالفين وي نبوده و نيست زيرا حقيقت تابع خواسته هاي اشخاص نمي‏باشد. همه‏ي مؤمنين افغانستان از روش و منش عاقلانه و انساني‏ حجت الاسلام آقاي تقدسي تقدير نموده موفقيت و سرافرازي‏اش را از خداوند بزرگ خواستارند و سرافكندگي مخالفين نژادپرستش را آرزو مي‏كنند.

به نقل از: سایت پیام آفتاب

مطالب مشابه