نمایش نوار ابزار

آیا فرهنگ اهداء خون به بانک خون امام حسین(ع) دستاور جمهوری اسلامی ایران است؟

سه شنبه ۱۱ قوس ۱۳۹۳

 چندی قبل محقق و نویسنده فرهیخته کشور، جناب آقای مسیح ارزگانی مطلبی را  تحت عنوان«یک گزارش و چند پرسش» در صفحه فیسبوک خویش منششر و گزارش مورخ 14 عقرب(آبان) 1393 روزنامه جمهوری اسلامی را نقد نموده بودند.

دوست گرامی ام جناب آقای ارزگانی گزارش روزنامه نامبرده که اهدای خون مردم افغانستان در روز عاشورا به بانک خون امام حسین(ع)  از جمله دستاوردهای فرهنگی نظام اسلامی [ایران] است، آن را به  نقد گرفته و نکاتی جالبی را در این زمینه تذکر داده بود از جمله ایشان  راجع به گزارش روزنامه مذکور نویشتند:

سازمان انتقال خون ایران در نهم مرداد (اسد) 1353 تشکیل گردید و از آن پس، همه ساله نهم اسد(مرداد) به عنوان روز «اهدای خون» در این کشور شناخته شده وحقیقتا تا هنوز اتفاق نیافتاده که مردم و مقامات جمهوری  اسلامی ایران در روز عاشورا خون شان را اهدا نموده باشد تا روزنامه جمهوری اسلامی مدعی شود که فرهنگ اهداء خون در عاشورا دستاورد جمهوری اسلامی ایران می باشد، نگارنده با آوردن  گزارش روزنامه مورخ 14 عقرب 1393 جمهوری اسلامی، پس از آن به  فرهنگ اهداء خون در عاشورا و تغییر نام بانک خون مرکزی افغانستان به بانک خون امام حسین(ع) را یاد آوری می نمایم:

روزنامۀ «جمهوری اسلامی» در ستون «جهت اطلاع» خود در تاریخ 14 عقرب (آبان) 1393(یازدهم محرم) چنین نوشت: «محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در روز عاشورای حسینی در بانک خون امام حسین رفت و به مناسبت روز عاشورا خون اهدا کرد. وی سپس به جمع عزاداران شیعه و سنی در مسجد نبی اکرم در شهر کابل پیوست و در سخنانی خطاب به عزاداران حسینی گفت: “اهدای خون به مناسب روز عاشورا باید به یک فرهنگ سراسری در افغانستان تبدیل شود”. اهدای خون به جای قمه زنی در روز عاشورا از جمله دستاوردهای فرهنگی نظام اسلامی [ایران] است که در سایۀ عبور از بدعت ها و منیت ها به دست آمده و به درجه ای از خلوص رسیده است که خداوند آثار و برکات آن را به سایر کشورهای مسلمان صادر کرده است. ملت ایران می تواند از این قبیل فرهنگ سازی ها، نفوذ فرهنگی خود را حفظ کرده و راهگشای ملت های دیگر باشد».

در رابطه با فرهنگ اهداء خون توسط مردم مسلمانا افغانستان به چند  نمونه چین اشاره می گردد:
1.اهداء خون توسط علمای افغانستان به مجاهدین فلسطینی؛

 ناگفته نماند که مردم مسلمان افغانستان  از ساليان درازي بدينسو با مجاهدین  فلسطينی همنوايي و همدردي داشته و به روايت اسناد، مردم افغانستان به رهبری علما و دانشمندان از نخستین روزهای اشغال بیت المقدس حمایت خویش را با اهداء خون شان از ملت مسلمان فلسطین اعلام داشتند،  در سال1327 خورشیدی  مسلمانان افغانستان، مخصوصا شهروندان کابل در چندنقطه پایتخت کشور از جمله در مرکز شهر(تکیه خانه میراکبرآغا واقع در چنداول) با جمع آوری کمک های نقدی و آن را به مجاهد فلسطينی ارسال داشتند و در 25 میزان 1352 (برابر 21رمضان1393) چند تن از شخصیت های علمی کشور با اهداء خون های شان  برای مجروحین و مجاهدین فلسطینی نامه های نیز  عنوان سفارت های مصر و عراق، رؤسای جمهور سوریه، لیبی و الجزایر و یاسر عرفات قومندان عمومی نهضت مقاومت فلسطین ارسال و در آن ضمن اظهار تنفر و انزجار شان نسبت به جنایات و تجاوزات صهیونیزم  و ارباب امپریالیستیش امریکا و اشغال فلسطین و به خاک و خون کشانیدند مردم مظلوم و بی دفاع آن سرزمین، از عملیات و پیروزی های ظفرمندانه فلسطینیان قدر دانی و آن را تبریک گفتند. در آن نامه پس از تبریکات پیروزی های فلسطینی ها و اعلام همدردی و همبستگی با ملت مظلوم فلسطین از مسلمانان جهان و کشورهای اسلامی خواستند تا برای آزادی مسجد الاقصی از مبارزين و مجاهدین فلسطینی دفاع و حمايت نمایند.

2. تغییر نام بانک خون  مرکزی افغانستان  توسط علمای  این کشور به بانک خون امام حسین(ع)؛

پس از اجلاس بن و بوجود آمدن حکومت جدید و انتخابات ریاست جمهوری ، مخصوصا در سه دوره ریاست جمهوری حامد کرزی، همه ساله در آستانه ماه محرم ، رئیس جمهور طی  نشستی با علمأ، ملا امامان مساجد، وزرای داخله و دفاع ملی، ریاست امنیت ملی،  فرهنگیان و متنفذان اجتماعی  نواحی مختلف شهر کابل کمیسیون مرکب از علما، نهادهای امنیتی و حکومتی در ارتباط با برگزاری مراسم عاشورا و اوضاع جاری کشور با فرمان رئیس جمهور به کار آغاز که نگارنده نیز در چند سال اخیر عضویت کمیسیون نامبرده را داشتم.

رئیس جمهور مقامات دولتی و مردم عزادار کشورتقاضا می نمود تا از شهدای کربلا به نحو تجلیل نمایند که شایسته شأن امام حسین(ع) و شهدای کربلا باشد.

با تلاش علما و کمیسیون مشترک علما و مقامات حکومتی، طرح اهدای خون به یاد شهدای کربلا در 1388 خورشیدی ضمن دعوت از عزاداران حسینی(ع) صورت گرفت که دراین زمینه، به دستور رئیس جمهور بانک خون مرکزی وزارت صحت عامه را به منظور جمع آوری و توزیع آن به مستحقان، به نام بانک خون مرکزی امام حسین(ع) مسمی گردید.

چنانچه مسئولین وزارت صحت عامه افغانستان در25 جوزای امسال برابر با 15 جون، روز بین المللی اهدای خون گفتند که اهدای خون، به برکت عاشورا در این کشور سه برابر رشد کرده و به این ترتیب میزان مرگ و میر بیمارانی که به خون نیاز دارند کاهش چشمگیری یافته است.

ثریا دلیل، وزیر صحت عامه افغانستان که  امسال در مراسم روز بین المللی  خون  گفت که طی سال های اخیر با فرا رسیدن ماه محرم در افغانستان اهدای خون به یک فرهنگ مبدل شده و اکنون همه ساله هزاران جوان داوطلبانه به بانک های خون کشور بنام بانک خون امام حسین(ع) خون اهدا می کنند و طی حدود 4 سال گذشته اهدای خون در افغانستان 300 درصد افزایش یافته و براساس ارقام  وزارت صحت عامه، از سال 1388 که 9546 پاینت خون به طور داوطلبانه اهدا شده بود، تاسال 1393 بیش از 31883 پاینت خون بطور رضاکارانه اهدا شد، در این راستا یک افزایش سه برابر را وزارت صحت عامه افغانستان تجربه نموده است.

در محرم امسال، محمد اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان در روز عاشورای حسینی به بانک خون امام حسین(ع) رفت و به مناسبت روز عاشورا خون اهدا کرد. وی از عزاداران حسینی خواست که با اهدای خون به مناسبت روز عاشورا باید به یک فرهنگ سراسری در افغانستان تبدیل شود.

نویسنده: سید جعفرعادلی«حسینی»

مطالب مشابه