نمایش نوار ابزار

آیا قانون است یا سیاست؟

سه شنبه ۳۰ عقرب ۱۳۹۱

 درس خواندن حق مسلم هر افغان است و رسیدن به درجات عالیه تحصیلی

آیا دولت حق دارد با گذاشتن قوانین نا بجا مانع پیشرفت جامعه ی تقریبا بیسواد افغانستان شود؟

چرا دانشجویان مقیم ایران؟؟ آن هم در شرایطی که دانشجویان به اندازه کافی از کانالهای مختلف تحت فشار هستند.

مسئولان وزارت خارجه افغانستان با اعلام این قانون که دانشجویان پذیرش شده جهت اخذ پاسپورت  و تکمیل روند ثبت نام در دانشگاههای ایران منوط به داشتن تذکره می باشند.این در حالی است که دانشجویان به دنبال انجام مراحل ثبت نام بوده و مدارک اقامتی(کارت آمایش) خود را باطل و نامه خروجی مدت دار دریافت کرده اند.

این امر کاملا بدیهی است که دانشجویان اولا وقت کافی جهت تهیه تذکره ندارند  ثانیا این عمل مستلزم هزینه گزافی می باشد که از عهده ی مهاجرین داخل ایران خارج است و مهمتر از همه این است که بیشتر این  دانشجویان پذیرفته شده آشنایی انجام این مراحل را در داخل کشور عزیزمان را ندارند و همچنین دانشجویان دختر که در ایران متولد شده اند و هیچ گونه آشنایی با محیط افغانستان ندارند انجام این امرغیر ممکن است و علاوه بر این خانواده ها اجازه این کار را نمیدهند.

در همین رابطه بعد از رایزنی های پی در پی و تلاش های فراوان دانشجویان و بی نتیجه ماندن آنها تحصنی مورخ 28/8/1391مقابل درب سفارت کبری جمهوری اسلامی افغانستان برگزار شد که با مداخله نیروهای امنیتی ایران دانشجویان مجبور به ترک جایگاه خود شدند و پایین تر از سفارت به تحصن خود همچنان ادامه دادند و در آخر هیچ کدام از مسئولین محترم سفارت پاسخگوی این تعداد  کثیر از دانشجویان نبودند.

جمعی از دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین

نشست دانشجویی

روز یکشنبه  7/8/1391  نشست دانشجویی انجمن دانشجویان افغانستانی قزوین با عنوان «بررسی و راهکارهای انسجام بخشی به تشکل های دانشجویی افغانستان» در تالار مرکزی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار گردید.

جلسه با تلاوت آیاتی از کلام وحی توسط یکی از دانشجویان آغاز ودر ادامه سرود ملی جمهوری اسلامی افغانستان پخش شد. پس از آن یکی از اعضای شورای مرکزی انجمن علمی فرهنگی دانشجویان، با خوشامد گویی از ورودی های جدید به معرفی برنامه های این نشست پرداخت.

 اولین سخنران حجت الاسلام والمسلمین  دکتر براری معاون نهاد رهبری در دانشگاه بود. ایشان با توجه به وضعیت کنونی کشورهای اسلامی، نیاز مبرم به وحدت و انسجام بین ملت ها و اقوام مختلف مسلمان را تاکید کردند. و وظیفه ی دانشجویان، فرهنگیان وآگاهان جامعه اسلامی دانستند تا با روشن سازی و ارایه راهبرد اساسی به اجتماع و دولت ها، خلا موجود را پر نمایند.

سپس خانم هزاره ای، دبیر انجمن به تشریح فعالیت ها و عملکردهای انجمن در سال های قبل و دوره دوازدهم پرداخته و  به گوشه ای از اهداف انجمن اشاره کردند:

          · تلاش جهت حفظ و ایجاد وحدت وهماهنگی بین دانشجویان وحتی مهاجرین مقیم جمهوری اسلامی ایران.

          · تلاش جهت صلح پایدار و پاسداری از هویت ملی در سایه ی حکومت فراگیر به دور از تعصب و قومیت گرایی براساس علمی و فرهنگی.

در ادامه ایشان به ذکر پاره ای از فعالیت های انجمن در دوره ی گذشته پرداختند:

          · چاپ و توزیع دوهفته نامه با موضوع اجتماعی و اخبار درون دانشگاهی.

          · چاپ وتوزیع فصلنامه  “همصنفی” با موضوع سیاسی، اجتماعی در حیطه جامعه افغانستان

          · برگزاری جلسات پرسش و پاسخ با مسئولین سفارت.

          · برگزاری مراسم بزرگداشت سالیاد شهادت رهبرشهید استاد، عبدالعلی مزاری(ره) وسالگردپیروزی انقلاب اسلامی افغانستان  در دانشگاه و سطح استان.

          · برگزاری مراسم های دینی در دانشگاه و سطح استان.

          · دیداربا سفیر و مسئولین وزارت خارجه جهت حل مشکلات دانشجویی.

در پایان وی از همکاری مسئولین و عوامل دانشگاه در راستای فعالیت های فرهنگی و علمی دانشجویان تقدیر به عمل آورده و خواهان همکاری بیش از پیش این عزیزان شدند.

در قسمت بعد یکی از دانشجویان کارشناسی  ارشد، مشکلات دانشجویی و کارکرد های سفارت افغانستان ومسئولین مربوطه را مورد بررسی و تحلیل قرار داد. ایشان به نقد وبررسیی مشکلات  موجود در سفارت افغانستان در تهران پرداخته وبه عنوان مثال از مشکلات دریافت پاسپورت، تقاضای تذکره از دانشجویان وبرخوردهای نامناسب وغیر دیپلماتیک وعدم اجرای به موقع درخواستهای قانونی مراجعین در سفارت اشاره کرد.

ایشان اظهار داشتند:  متغیر اساسی عقب ماندگی ملت افغانستان، فقدان هماهنگی و عدم انسجام واتحاد کافی بین خود ملت افغانستان با توجه به وجود ظرفیت ها و پتانسیل های بالای طبیعی و انسانی می باشد. وی یاد آور شد با توجه به حکومت های سه صد ساله غیر ملی در افغانستان قبل از سال 2000 و کمک های فراوان جامعه جهانی و نهادهای بین المللی در عرصه های اقتصادی، امنیتی، نظامی و علمی بعد از سال 2000 بازهم افغانستان نتوانست به دلیل مشکلات داخلی به ثبات و توسعه ی کافی برسد.

ایشان  فاکتورهای موفقیت یک کشور را امنیت، نیروهای علمی و فرهیخته و  دارا بودن سیستم های کارا برشمرد و تمامی این فاکتورها را پیوسته و وابسته به یکدیگر دانسته واضافه کرد که نیروهای علمی و فرهیخته در رأس این فاکتورها قراردارد و یاد آوری کردکه متاسفانه برخی از مسئولین سفارت، هدف دار یا بدون هدف با عملکرد های خویش، مانعی برای ادامه آموزش دانشجویان ورشد این نیروهای فرهیخته می شود.

 وی  افزود مسئولین ما باید جدای از تعصبات  قومی و نژادی، رفتاری منصفانه و منطقی با دانشجویان داشته باشند. در نهایت متذکر شد دولت افغانستان نیز باید، حساسیت بیشتری در انتخاب دیپلمات ها و کارمندان سفارت خانه ها داشته باشند تا کسانی که از سواد و توان مدیریت کافی برخوردار هستند و به دور از تعصبات حزبی و قومی می باشند و بر اساس منافع مشترک افغانستان  عمل می کنند ، در این پست ها قرار بگیرند. وهمچنین دولت باید با نظارت مستمرانه نسبت به فعالیت های سازمان ها، از کارکرد و بازدهی آنها مطلع باشد.

در بخش هایی از مراسم، پیش و بعد از صحبت دانشجوی ارشد، مجری برنامه  از نیامدن نماینده ای از سفارت علی الرقم دعوت های رسمی و مکرر سوی دانشجویان ابراز تاسف کرد.

در بخش نهایی جناب آقای دکتر جهان بین معاونت فرهنگی دانشگاه به سخنرانی در مورد دانشجویان و لزوم وحدت اسلامی پرداختند. ایشان آموزه های دینی و اسلامی در مورد برادری  وبرابری در دین اسلام و وحدت بین مسلمانان را یادآور شدند و نیاز به وحدت و یکپارچگی در ملت افغانستان جهت ارتقإ و توسعه ملی را لازم و ضروری دانسته ودسترسی به این مهم را جز با ایجاد روحیه همدلی و ایجاد زمینه ی رشد همگانی غیر ممکن دانستند. در نهایت از تلاش دانشجویان افغانستانی در زمینه های فرهنگی و علمی و اجتماعی ابراز خرسندی نمودند.

ریاست محترم جمهوری  جناب محترم حامد کرزی

ریاست و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سنا

وزیر محترم خارجه

پیرو نامه ها و شکواییه های قبلی مبنی بر عملکرد سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در ا یران و مسائل و مشکلاتی که برای مهاجرین و خصوصا دانشجویان مبنی بر ارائه تذکره ی افغانی برای تأیید پاسپورت های تحصیلی که فعلا تعلیق شده و با گرفتن تعهد دو ماهه برای ارائه تذکره فعلا فشار را از روی خود برداشته تا با مهندسی جدیدی برای فشار به دانشجویان خود را آماده ی جنگ با فرزندان ملت افغانستان نماید آتش بس دوماهه، بر همه شما مسئولین محترم کاملا روشن است که اکثر دانشجویان ، فرزندان مهاجرین مقیم ایران هستند و به دلیل سن کمی که دارند و دور بودن خود و خانواده شان به مدت حدود سی سال از افغانستان جنگ زده، تذکره و مدرک خاصی از وطن ندارند جز همان مدارک مهاجرتی که دولت ایران به خانواده هایشان داده است و گرفتن تذکره جدید هم مستلزم خروج سرپرست خانواده هایشان از ایران به افغانستان برای پیگیری ثبت اسنادی و طبق قوانین ایران موجب باطل شدن مدارک مهاجرتی کل اعضای خانواده می شود به همین دلیل اکثر دانشجویان قید تحصیل در دانشگاه را زده و همسو با بسیاری از مهاجرین به کارگاه های ساختمانی ، مزارع کشاورزی و دامپروری روی می آورند و مصیبت بر مصیبت …

امیدواریم دلیل وزارت خارجه افغانستان مبنی بر صدور چنین دستور مغرضانه ای برای جلوگیری از تحصیل دانشجویان افغانی مقیم ایران نباشد و اگر خدای ناکرده چنین امری ثابت شود به خدای احد و واحد و سرخی خون شهیدانمان مبارزه ای که علیه تبعیض و فساد شروع کرده ایم مصمم تر از همیشه و با تمام قدرت و اتحادمان به انجام می رسانیم و به هر نحو افشاگری، تحصن ، و شکایت به تمام مراجع قانونی که می توانیم به آن متوسل خواهیم شد. و مطمئنا به عنوان فرزندان غیور افغان- تاقطع کامل رابطه بازی –قوم گرایی و خارج کردن افراد بی سواد و جنگ سالار از نمایندگی کشور با تاریخ و فرهنگ درخشان و ملت غیور و آزاده اش که باید بهترین فرزندان ملت برای نمایندگی از آنها در کشور ایران( که با داشتن بیشترین تعداد مهاجر و بالاترین سطح مراوات فرهنگی و تاریخی و تمدنی ) با افغانستان است، فعال باشند .

و امیدواریم ریاست محترم جمهوری جناب حامد کرزی و نمایندگان محترم ملت در مجلس شوری و مجلس محترم سنا خود وارد عمل شده و جلوی این رفتارهای مغرضانه و بعضا” بی شرمانه (دشنام و لت وکوب مراجعین) را گرفته و با ارسال دیپلمات های تحصیل کرده، با مدارک معتبر و با پشتوانه تحصیلی، نه مدارک کذایی که همه به آن اشراف داریم ؛ نمایندگانی در خور و شأن ملت افغانستان به سفارت افغانستان در ایران بگمارند . با داشتن یک نگاه ملی و وسیع ، نه نگاه خبری و پست حقیر طایفه ای ،که باید همه باور کنیم همه ی ما فرزندان افغانستان هستیم و همه یک حق داریم چه رئیس جمهور ، چه زارع زحمت کشی که در بیابان زندگی می کند.

با تشکر

ریاست محترم جمهوری؛ جناب آقای حامد کرزی

ریاست و نمایندگان محترم پارلمان

وزیر محترم امورخارجه ی دولت جمهوری اسلامی افغانستان

سلام علیکم؛

احتراماً به استحضار می‌رساند، دانشجویان افغانستانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های ایران نسبت به اقدامات اخیر کارکنان سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در تهران معترض‌اند، چنانچه اطلاع دارید صدور پاسپورت تحصیلی مشروط به ارائه‌ی تذکره شده است که این امر برای مهاجرین مقیم ایران، تقریباً امری محال بوده و از طرفی مانعی جدی در راه ادامه تحصیل دانشجویان افغانستانی محسوب می‌شود.

به همین منظور حدود یک‌ ماه پیش دانشجویان افغانستانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های ایران اعتراض نامه‌ای به کابینه وزرای دولت ارائه نمود که تنها پیامد آن، تعلیق این دستور به مدت دو ماه بوده است و این بدان معناست که هنوز مشکل به قوت خود باقی است .

علاوه بر مشکل فوق، این دانشجویان به موارد دیگری نیز معترض هستند که در ذیل آمده است:

– عملکرد ضعیف کارکنان سفارت،که این امر ناشی از فقدان سواد علمی و دیپلماتیک ایشان است.

 – مشاهده‌ی برخورد های ناشایست و دور از شأنی که اعضای سفارت نسبت به هم‌وطنان خود روا می‌دارند.

– عدم توانایی در پاسخ‌گویی به مراجعین و نا کارآمدی کارکنان به خصوص در امور دانشجویی.

– نگرش متعصبانه و تبعیض آمیز کارکنان سفارت به مراجعین مختلف.

لذا دانشجویانی که امضای ایشان به پیوست نامه در آمده است، خواستار پیگیری و اقدام فوری شما بزرگواران در جهت رفع این مشکلات هستند.  ( به‌ خصوص لغو قانون تذکره ).

امید است با تبدیل اعضای ناکارآمد و جایگزینی افراد توانمند و دلسوز، مشکلات مردم خصوصاً دانشجویان تا حد زیادی مرتفع گردد تا بیش از پیش شاهد پیشرفت و شکوفایی دانشجویان کشور عزیزمان افغانستان باشیم.

در پایان موفقیت و سربلندی روز افزون ملت و دولت افغانستان را از پیشگاه حق تعالی خواستاریم.

و من ا…توفیق

انجمن علمی فرهنگی دانشجویان افغانستان- قزوین

گزارش از: مرتضی محمدی دانشجوی حقوق و علی اصغر نورمحمد.

مطالب مشابه