نمایش نوار ابزار

حضرت آیت الله تقدسی(ره) درگذشت

سه شنبه ۲۴ جوزا ۱۳۹۰

  آیت الله تقدسی از علمای شیعه افغانستان صبح روز شنبه 21 جوزا 1390در حدود سن 85 سالگی براثر عارضه قلبی در کابل درگذشت.

آقای تقدسی امام جمعه غرب کابل، رییس شورای ائمه مساجد و تکایای کابل، بنيانگذار شبكه تلويزيونی «كوثر» و موسس مدرسه علمیه مدینه العلم بود که دهها طلبه در رشته های علوم دینی از جمله فقه و اصول در افغانستان تربیت کرده، او  پس از دوران حاکمیت طالبان در میان مردم از جایگاه بالایی برخوردار بود.

ساعت 2 بعدا از ظهر روز شنبه با حضور شخصيت‌های دينی، سیاسی و فرهنگی مراسم تشييع پيكر آيت‌الله تقدسی از مسجد جامع اهل‌بيت(ع) (سرکاریز) به سوسوی مدرسه علميه «مدينه العلم» (قلعه شهادۀ) شهر كابل، برگزار  ودر صحن آن مدرسه به خاك سپرده ‌شد.

آيت‌الله محسنی، رئيس شورای علمای شيعه افغانستان، بر پيكر آيت‌الله تقدسی نماز را اقامه كرد و پس از به خاک سپاری ایشان، حضرت آیت الله سید محسن حجت سخنرانی نمود و اظهار داشت: که مرحوم آیت الله تقدسی علاوه براینکه از شاگردان مرحوم آیت الله العظمی حجت(ره) بود، نسبت به آن شخصیت بزرگ شیعی و بیت مرحوم آیت الله حجت نظر مثبت و نیکی داشت و ایشان تا سالهای اخیر که مریضی عاید حالش نشده بود همه ساله در سالگرد مرحوم آیت الله حجت شرکت و سخنرانی می نمودند و از ارادت مندان آن بزرگوار بود.

لازم به ذكر است، آيت‌الله تقدسی(ره) در سال 1317 هـ .ش درولسوالی «سرخ پارسا دره تركمن» از توابع ولایت «پروان» به دنيا آمد؛ وی دروس دوران ابتدايی خويش را در بخش حوزه، در همين استان به اتمام رساند و برای ادامه تحصیل به کابل سفر کرد و از محضر آیت الله سید میرعلی احمد حجت کابلی و شهید آیت الله شیخ محمد امین افشار دانش کسب کرد.

در سال 1334 برای ادامه تحصيل عازم عراق شد و به مدت 10 سال در حوزه علميه نجف اشرف، به فراگيری علوم اسلامی پرداخت و در مدت 10 سال اقامتش در حوزه علميه نجف اشرف، دروس دينی را نزد آيت‌الله العظمی خويی و آيت‌الله العظمی صدر فرا گرفت. در سال 1344 از حوزه علميه نجف اشرف به شهر كابل بازگشت و در سال 1348 مدرسه علميه مدينةالعلم را در اين شهر تأسيس و تا سال 1357 در اين مدرسه وقت خود را صرف تدريس علوم اسلامی كرد.

مرحوم آيت‌الله تقدسی در سال 1357 بعد از كودتای ننگين هفت ثور، به دليل نبود امنيت، عازم كشور ايران شد و در مدرسه «الجواد» حوزه علميه قم به تدريس دروس دينی برای طلاب دينی افغا‌ن‌ مشغول شد. وی در زمان جهاد مردم افغانستان، كنار مردم ولسوالی «بهسود» ولایت «ميدان وردك» حضوری فعال داشت و بعد از پيروزی جهاد، دوباره در مدرسه علميه مدينةالعلم كابل مستقر شد و اولين نماز جمعه را با حضور مردم شريف اين شهر در اين مدرسه برپا كرد.

آيت‌الله تقدسی(ره) در اواخر عمر خود به ديابت مبتلا شد و طی يك سال گذشته برای مداوای خود به چند كشور خارجی سفر كرد؛ اما نتيجه‌ای در پی نداشت؛ به گفته سید محمود قاسمی دکتر معالج آیت الله تقدسی: وی از 10 سال بدین‏سو از ناراحتی‏ های قلبی و شکر رنج می‏برد و در روزها اخیر بیماری وی به شدت افزایش یافته بود که شام روز گذشته در شفاخانه “استقلال” شهر کابل، داعی حق را لبیک گفت.

آیت الله تقدسی یک چهره شناخته شده در بین مردم افغانستان بود و بیشتر در زمنیه های عقیدتی در کابل فعال بود و او در بیشتر موضوعات سیاسی روز اظهار نظر می کرد و از او به عنوان یک چهره میانه رو نام برده می شد. از آیت الله تقدسی 9 فرزند به جا مانده است.
بقاء از آن اوست

سلام بر او روزی که زاده شده وروزی که بمیرد وروزی که برانگیخته میشود.

ارتحال ملکوتی حضرت آیت الله تقدسی(ره)

پس از عمری خدمت به اسلام ومسلمین درکشور و با حضور درصحنه های علمی، سیاسی و فرهنگی در دوران جهاد، سر انجام  به تاریخ 21 جوزا 1390  داعی حق را لبیک گفت و بسوی معبود شتافت.  بدین مناسبت به اطلاع علمای محترم حوزه های علمیه، دانشگاهیان، فرهنگیان و آحاد مردم شریف کابل رسانیده میشود که  مجلس ختم قرآن عظیم الشأن  و فاتحه بر گزار میگردد، شرکت شما  باعث خوشنودی روح مطهر شان شده وقدردانی ازمقام علماء خواهد بود.

زمان : روز چهار شنبه 25 جوزا 1390 از ساعت 3 تا 5 بعد ازظهر

مکان : تپه سلام، مسجد جامع محمدیه شهید حضرت آیت الله العظمی  واعظ(ره)

از طرف: دفترحضرت آیت الله العظمی فیاض، مجتمع علمی محمدیه، مدرسه علمیه آیت الله شهید افشار(ره)، حوزه علمیه خاتم الانبیاء(ص)، بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص)،  موسسه فرهنگی، خدماتی ثقلین، بنیاد فرهنگی ، اجتماعی امین، مرکز علمی، فرهنگی حضرت نرگس(س)، مجمع فرهنگی بقیت الله(عج)

مطالب مشابه