نمایش نوار ابزار

آیت الله سید محسن حجت از یک سوء قصد در چنداول کابل جان را به سلامت برد

یکشنبه ۲۶ میزان ۱۳۹۴

اشاره: دانشمند محترم حضرت آیت الله حاج سید محسن حجت، نویسنده و خطیب شهیر و از جمله شخصیت و چهره های مطرح علمی کشور که با شجاعت و درایت از غرب، تکفیری و تروریست با صراحت انتقاد و اهداف شوم آنان را افشاء و مبانی عمل شان را به چالش می کشد، بعد از نماز ظهر و عصر روز جمعه در مقابل منزلش با فاصله ی حدود یک دقیقه که شخصا مورد هدف دشمن توسط بمب دستی قرار گرفته بود، بحمدالله از سوء قصد دشمنان اسلام و مردم مسلمان افغانستان جان را به سلامت برد.

شجاعات ، منتقد و مبارز شجاع و توانا علیه غرب و تکفیریها حجت از سو ء قصد بحمد الله جان به سلامت برد.
خاندان حجت از جمله کسانی بودند که سالهای متمادی مدافع دین و ارزشهای اسلامی و چه بسا که در این راه شهدایی را تقدیم نمودند، پدر و عموی بزگوار مرحوم حضرت آیت الله العظمی میرعلی احمد حجت کابلی(ره) توسط عمال انگلیس، عبدالرحمن خان به شهادت رسیدند، حضرت آیت الله میر علی احمد حجت و برادرانش(علامه بلبل و آیت الله شریعت) در خفقان حکام مستبد آگاهانه هرکدام معماران اخوت و همبستگی میان جامعه اسلامی افغانستان گردیدند و در زمره علمایی بودند که آگاهانه تلاشهای ارزنده ای را در راستای برداشتن تقیه از جامعه مذهبی و آزادی شیعیان از قید ستم و ظلم نمودند که بر احدی پوشیده نیست.

آیت الله سید محسن حجت پنجمین فرزند محی الشیعه و شریعه حضرت آیت الله میرعلی احمد حجت(ره) که در حوزه علمیه قم از محضر مراجع عظام آموخت و خود نیز در مقاطع مختلف دروس حوزه تدریس و در زمان اشغال افغانستان توسط شوروی سابق همگام با جهاد و مبارزات فرهنگی و سیاسی در دفاع از ارزشهای دینی در جهاد سهم فعال داشت، حجت از خطبا و منبری های مشهور در حوزه علمیه قم به شمار می رفت، سالیان متمادی در میان مهاجرین افغانستان مقیم ایران و کشورهای اروپایی و غربی به وعظ و ارشاد مؤمنین پرداخته و بیش از یک دهه در افغانستان حضور یافته و در این کشور نیز مصدر خدمات فراوانی دینی گردیده و مهمترین خدمات او ارائه ایدئولوژی اصیل اسلامی از طریق خطابه، تألیفات و درس است.

سالهای اخیر به خاطر افزایش تبلیغات گروههای تکفیری، لائیک های غرب زده و ایجاد فرقه سازی توسط دشمنان اسلام در افغانستان و تهاجم فرهنگی بیگانه تحت عنوان آزادی بیان به اعتقادات دینی و مذهبی، ایشان با شجاعت و شهامت از ارزشهای دینی دفاع و در مقابل اهانت به مقدسات و ایجاد شبهه با قاطعیت موضع گیری نمودند.

ایشان در همایشی تحت عنوان: «افغانستان؛ اعتدال، همبستگی امت اسلامی و رسالت علما» با اشاره به کلمه اعتدال، گفت: امت های اسلامی باید تکفیر، ترور، خشونت، تندروی و تعصب های جاهلانه را در میان امت های خود کنار بگذارند و راه اعتدال و همبستگی را بپیمایند. تا همبستگی میان علماء شیعه و سنی نباشد اعتدال به وجود نخواهد آمد.

لذا تکیه‌خانه عمومی چنداول کابل از قدیمی‌ترین مرکز آموزشی، تبلیغی و فرهنگی پیروان تشیع در کابل بوده که از سال ۱۳۱۵ خورشیدی همزمان با دوره نادر خان بنا و از همان زمان تاکنون مورد توجه مردم و دولت مردان این کشور قرار داشته و در ایام محرم شاهان و روسای جمهور افغانستان شخصا در مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) در تکیه خانه عمومی چنداول حضور پیدا می نمودند، پس دوران حکومت مجاهدین و گروه طالبان، در دهه هشتاد با بازگشت حضرت آیت الله سید محسن این مرکز قدیمی دینی، چون گذشته یکی از پر جمعیت ترین مراکز دینی در شهرکابل بوده و هست و از جانب دیگر بیت مرحوم حجت در راستای نشر معارف اسلامی و بعنوان مدافع از ارزشهای دینی باعث نگرانی دشمنان اسلام و مزدوران داخلی آنها گردیده است.

از زمان انفجارات پی در پی بدینسو دوستان زیادی از داخل و خارج از کشور طی تماس های مکرر تقاضامند گزارش این حوادث گردیدند، از آنجاییکه نگارنده از لحظاتی که خبر انفجار چنداول را اطلاع یافتم، طی تماس های مکرر با برخی مسئولین حکومت، شخصیت های علمی و سیاسی، نهادهای دینی و مدنی موضوع را از نزدیک پیگیری و روز شنبه با معیت آیت الله ساجدی و حجت الاسلام رضوانی بامیانی همزمان با حضور مسئولین مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در چنداول خدمت آیت الله سید محسن حجت رسیدیم، گزارشاتی را که از ایشان و شاهدان عینی به دست آوردیم از این قرار است.

روز جمعه(۱۷ میزان ۱۳۹۴ خورشیدی) حوالی ساعت ۱ بعد از ظهر آیت الله سید محسن حجت پس از اقامه نماز جماعت، حین ورود به منزلش بمب جاسازی شده از راه دور با فاصله یک دقیقه، آیت الله حجت از این سوء قصد جان را بسلامت می برد و پس از آن انفجار بمب های مناطیسی در نزدیکی تکیه خانه عمومی چنداول یک کشته و سه زخمی برجای گذاشت و حدود ساعت پنج و نیم بعد از نماز مغرب و عشاء چهارمین انفجار در سرک تکیه خانه عمومی چنداول با پرتاپ بمب دستی توسط یک موتر سراچه صورت گرفته که تلفاتی در پی نداشته و موتر سراچه فرار نمود.

شخص کشته شده چوکی دار(نگهبان) دکان های مقابل تکیه خانه عمومی، جوان سی ساله بنام اسدالله فرزند سهراب علی باشنده حصه اول بهسود، ساکن دشت برچی است هرچند به اتهام این حمله یک جوان بچه ۲۰ ساله توسط مردم محل دستگیر وبه مسولان امنیتی تسلیم داده شد.

اما خبر گزاری صدای افغان(آوا) این حادثه را اینگونه گزارش می دهد: محمدداود مدیر مبارزه با جرایم جنایی حوزه اول امنیتی کابل گفت که این ماین در جوی آب در نزدیکی تکیه خانه عمومی چنداول کابل جاسازی شده بوده که حوالی ساعت یک بعداز ظهر امروز(جمعه) منفجر شد.
او گفت: این حمله زمانی رخ داد که مردم برای ادای نماز ظهر جمعه به مسجد جامع چنداول در حرکت بودند.
او گفت که در این حادثه یک فرد ملکی کشته و سه تن دیگر به شمول یک زن زخمی شدند.
این در حالی است که شاهدان عینی از انفجار سه ماین مغناطیسی در این ساحه خبر می دهند.
تاکنون مسئولیت این انفجار را کسی بر عهده نگرفته و مشخص نشده است که هدف این حمله چه فرد یا افرادی بوده است.
تکیه خانه عمومی چنداول کابل یکی از مراکز عزاداری ایام محرم الحرام در شهر کابل می باشد.
این حمله در حالی صورت می گیرد چند روز به آغاز ماه محرم، ماه تجلیل از قیام حسینی نمانده است.
گفتنی است که چهار سال قبل در حمله انتحاری روز عاشورا ۱۴۳۳ هجری قمری(۱۵ قوس ۱۳۹۰ شمسی) که در میان جمعیت عزادار در ساحه زیارت ابوالفضل مرادخانی شهر کابل رخ داد، ۵۴ تن کشته و ۱۶۴ تن دیگر زخمی شدند.
مسئولیت این این حادثه را لشکر جنگهوی یک گروه تندرو پاکستانی به دوش گرفت.
با آغاز ماه محرم الحرام و تشکیل هیأت ها و دسته جات سینه زنی در جای جای افغانستان، این نگرانی وجود دارد که در صورت عدم تأمین امنیت از سوی حکومت فاجعه سال ۱۳۹۰ دوباره تکرار شود.

هرچند تا کنون مسوولیت این رویداد را فرد یا گروهی به عهده نگرفته و اما به گزارش برخی شبکه های اجتماعی، در اعلامیۀ آنلاینی که از سوی داعش به نشر رسیده گفته شده که در عقب این گروه حمله افراد وابسته این دست داشته‌اند، این اعلامیه که به زبان عربی به نشر رسیده در آن گفته شده که حمله به سالن مذهبی در کابل توسط افراد داعش با استفاده از چهار دست‌گاه انفجاری صورت گرفته‌است.

این نخستین روی‌داد هراس‌افگنانه در پایتخت افغانستان به یک محل مذهبی است که گروه داعش مسؤولیت آن را به دوش می‌گیرد.

گروه داعش ادعا می‌کند که شمار زیادی در آن کشته و زخمی شده‌اند اما مقام‌های امنیتی تنها کشته‌شدن یک نفر و زخمی‌شدن سه تن را تایید می‌کنند.

اما آنچه که نگارنده از افراد و اهل اطلاع محل به دست آوردم اینکه؛ هدف این حمله آسیب رساندن به افراد ملکی و همچنان ایجاد ترس و وحشت در بین مردم بوده و گفته می شود که گروههای تروریستی افراد زیادی را در مناطق مختلف کابل مسلح و ممکن این افراد نیز وابسته به گروههای تروریستی باشند که در منطقه چنداول جابجا و اقدام به چنین عمل جنایتکارانه نموده اند، چنانچه این گونه افرادی بودند که در دوران طالبان نیز همکاری نزدیک با آنان داشتند و قتل های زنجیره ای ببار آوردند.

بنا بر این در انفجار به تکیه خانه عمومی و سوء قصد جان آیت الله حجت با هماهنگی گروههای تروریستی قبل از فرا رسیدن ماه محرم با وقوع این انفجارات گردیده که نگرانی شهروندان کشور، مخصوصا اهالی تکیه خانه عمومی را فراهم نماید.

شاهدان عینی می گویند هراس افگنان با این کارشان تلاش می کنند که جلو تجلیل از ماه محرم حرام را بگیرند و از حکومت می خواهند که برای تامین امنیت ماه محرم، بخصوص امینت مساجد، و تکایای کشور، مخصوصا شهر کابل که در آن مراسم عزاداری برگزار می شود، بیش تر از پیش تلاش کنند.

در پایان این اقدام دشمنان قسم خورده اسلام و مکتب اهلبیت(ع) را که از آستین عوامل داخلی و نابخرد آنان بیرون آمده و با هتک حرمت تکیه خانه عمومی چنداول که از مهمترین مراکز نشر فرهنگ و معارف اسلامی در کشور می باشد وحرمت شکنی در بیت مرحوم حضرت آیت الله العظمی حجت کابلی(ره) و سوء قصد به جان عالم مجاهد حضرت آیت الله سید محسن حجت با انفجاراتی پی در پی در نزدیکی منزل ایشان و تکیه خانه عمومی چنداول صورت گرفته آن را محکوم و باید مردم مسلمان کشور بدانند که آنان خباثت و کینه خود نسبت به اسلام و مکتب اهل بیت(ع) و عالمان و مدافعان این مکتب حیاتبخش نشان داده و بیاری پروردگار عالمیان این اقدام نابخردانه آنها صفوف مدافعان مکتب اهلبیت(ع) و مرزبانان اندیشه اسلامی را فشرده تر و استوارتر خواهد ساخت و روزی روی عاملان این جنایت و مزدوران بیگانه رسوا خواهد شد.

مطالب مشابه
دیدگاه ها