نمایش نوار ابزار

از هشت ثور، سالروز پیروزی جهاد اسلامی افغانستان تجلیل بعمل آمد

پنجشنبه ۲۱ ثور ۱۳۹۱

 بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) چون سالهای گذشته بمناسبت فرا رسیدن هشت ثور، با حضور یکصد و پنجاه تن از علماء، شخصیت های سیاسی، فرهنگی و دانشگاهیان از  سالروز پیروزی جهاد مردم مسلمان افغانستان، قبل از ظهر روز  شنبه 9 ثور1391 طی  نشست علمی تحت عنوان: «تحلیل 8 ثور و راهکارهای صلح و ثبات در افغانستان» با صرف نهار در مرکز بنیاد تجلیل بعمل آورد.

در آغاز نشست سید جعفرعادلی حسینی معاون بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) از حضور مهمانان خیرمقدم گفته و یاد آور شد که هفت و هشت  ثور بار دیگر خاطراتی تلخ و شیرین را در ذهن مردم کشور ما تداعی می‌کند.

منشی شورای اخوت اسلامی اظهار داشت: روز 7 ثور، مصادف است با آغاز مصیبتی بزرگ برای افغانستان که در چنین روزی دولت داودخان در پی کودتای کمونیست‌ها سرنگون شد و زمینه حضور نیروهای متجاوز ارتش سرخ شوروی سابق در کشور فراهم گردید. با آغاز این دوران، حکومت دست‌نشانده فعالیت خود را در کشور آغاز کرد و در جریان آن، تعداد بی‌شماری از مردم مظلوم کشور، علما و چهره‌های نخبه کشور را زندانی و به شهادت رسانیدند.

اما 8 ثور که مصادف با پیروزی مجاهدین در برابر اردوی سرخ شوروی و سقوط حکومت کمونیستی در کشور است نیز تداعی‌کننده دورانی سخت و تاریک در تاریخ افغانستان است. با نابودی حکومت کمونیستی و پیروزی جهاد مردم افغانستان، روزی شیرین و خوش برای مردم کشور رقم خورد و چنین به نظر می‌رسید که مجاهدین، حکومت اسلامی و با ثبات را بنیان خواهند گذاشت و بدبختی‌های گذشته خاتمه خواهد یافت، اما چندی نگذشته بود که کشور بار دیگر به صحنه جنگ و درگیری، این بار میان قومندانان و هواداران  احزاب مختلف تبدیل شد و تمام امیدها و آرزوهای مردم بر باد رفت.

 

 بیست  سال پیش در هشتم ثور پس از گذشت چهارده سال جهاد و مبارزه علیه تجاوز ارتش سرخ شوروری سابق و حکومت های دست نشانده آن حوادث روزها و ماههای بعد نشان داد که تعداد که برخی رهبران و فرماندهان احزاب جهادی، تا چه حد با آرمان های واقعی جهاد فاصله دارند  و قدرت طلبی و منفعت خواهی و قوم گرایی و وابستگی به کشورهای بیرونی تا چه اندازه آنها را به  انقلاب و جهاد اسلامی و پایمال کردن خون شهدای دوران جهاد بی تفاوت ساخته است تا آنجا که با افروختن جنگهای خانمانسوز داخلی و ریختاندن خون هزاران انسان بی گناه ابا نورزیدند و با آنکه احزاب خلق و پرچم وابسته به حزب کمونیست بین المللی دیکتاتور ترین و ضد مردمی ترین حکومت های تاریخ افغانستان را شکل داده بود، پس از بقدرت رسیدن احزاب جهادی و آغاز جنگهای داخلی وقتی زخم های نو برمردم وارد شد، دیگر مردم آن زخمهای کهنه و جنایات کمونیست ها را فرموش نمودند و نسبت به جهاد بد بین شدند و دوران حکومت سیاه و ننگین کمونیستی برای بعضی افراد بی اطلاع به یک رؤیا تبدیل شد.

اولین سخنران این نشست وحیدمژده، کارشناس و تحلیل گر امور سیاسی و سخنگوی  «جبهه مخالفت با پایگاه‎های نظامی دایمی خارجی» سخنان خود را با بررسی اجمالی تاریخ پیروزی مجاهدین آغاز کرد و اظهار داشت: تا سال‌های 1982 میلادی، مجاهدین هیچ‌گونه امیدی به پیروزی در مقابل روس‌ها نداشتند.

مژده تصریح کرد: امروز بسیاری از جوانان و به ویژه کسانی که در دوران جهاد مردم افغانستان علیه روس‌ها نبودند، مجاهدین را به باد انتقاد می‌گیرند و حتی محکوم می‌کنند که چرا به تشکیل دولت اسلامی دست نیافتند، باید انتقاد آنان را بجا بدانیم، اما نکته‌ حائز اهمیت این است که شرایط آن روز را نباید با شرایط امروز مقایسه کنیم.

به عقیده مژده، بعد از آن که مجاهدین به پیروزی رسیدند بعضی اختلافات فکری در میان مجاهدین وجود داشت که از جمله می‌توان از گلبدین حکمتیار نام برد که او بیشتر طرفدار انتخابات بود و می‌خواست از طریق انتخابات دولت اسلامی تشکیل شود.

وی افزود: اما رهبر دیگر مجاهدان یونس خالص نمی‌خواست انتخابات صورت بگیرد و همیشه اظهار می‌کرد که روحانیون و بزرگان دین باید تصمیم بگیرد.

این کارشناس افغان گفت: زمانی که دولت جدید اسلامی به رهبری احمدشاه احمدزی در پاکستان تشکیل شد به دلیل این که سران و فرماندهان بزرگ جهادی در آن شرکت نداشتند، بعد از تشکیل آن، این دولت نیز از هم پاشید و مجاهدین اولین تجربه ناکامی را در تشکیل دولت تجربه کردند.

همچنان زین‎العابدین فرید، عضو پیشین پارلمان افغانستان شهامت و دلیری افغان‎ها را مثال‎زدنی دانست و گفت: هر وقت که افغان‌ها با خارجی‌ها در افتاده اند، خارجی‌ها شکست خورده اند.

عضو پیشین پارلمان افغانستان اظهار داشت: در جامعه افغانستان همیشه تعدادی سوء استفاده گر که شمار آنان اندک هم بوده با سرنوشت این مردم بازی کرده و از نام دین و جهاد به نفع شخصی خود استفاده کرده‌اند.

پیروزی مجاهدین باعث سقوط یک امپراتوری بزرگ شد

عضو جبهه مخالفت با پایگاه‎های خارجی گفت: تلاش مردم افغانستان باعث شد تا یک امپراتوری بزرگ در خاورمیانه نابود شود.

این عضو پیشین پارلمان افغانستان تصریح کرد‌: امروز به قرآن کریم توهین صورت می‌گیرد، غیرنظامیان به صورت بی‎رحمانه شهید می‌شوند و در این کشور زندان‌های خصوصی وجود دارد در حالی که در دوران روس‌ها چنین فجایعی صورت نمی‌گرفت.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدهادی«هادی» رئیس بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) گفت: جهاد یک وجیبه دینی بود که در سنگر‌های جهاد همه مرز‌های قومی، زبانی و مذهبی از بین رفته بود.

وی افزود: در نتیجه جهاد مردم افغانستان علاوه از این که افغانستان آزاد شد، کشور‌های آسیای‎مرکزی نیز آزاد شد و دیوار برلین نیز فرو ریخت اما بعد از پیروزی مجاهدین مرزهای مذهبی و حزبی به وجود آمد که دلیل عمده آن این بود که نیروهای مسلح که از احزاب خلق و پرچم باقی مانده بود شامل احزاب مجاهدین شدند و در نتیجه جنگ‌ها و ویرانی‌ها بوجود آمدند.

وی در ادامه گفت: مذاکرات صلح باید بین‎الافغانی شود و به هیچ عنوان به خارجی‌ها اعتماد نمی شود.

سرپرست پیشین وزارت شهداء و معلولین در مورد نتایج مثبت و منفی هشت ثور اظهار نمود: چهارده سال جهاد کم نظیر مردم افغانستان، بعنوان تکلیف دینی و براساس عقیده و استقلال و حضور مشترک شیعه وسنی در یک سنگر بنام اسلام متحدانه مبارزه نمودند، دو میلیون شهید، شش میلیون آواره و بسیار از قریه ها به آتش کشیده شد، دشمن هفتاد هزار تلفات جانی و تنها هفتصد و شانزده هوا پیماهایی جنگی شان را از دست دادند، در نتیجه افغانستان و کشورهای آسیای میانه، اروپای شرقی و دیوار برلین و آزادی یکصد میلیون مسلمان  فراهم گردید. وقتی که رهبران احزاب جهادی به مسکو سفرنمودند و من هم در آن هیئت بودم، جانب اتحاد جماهیر شوروی سابق رسما تجاوز شان را به افغانستان پذیرفتند وتقبیح کردند.

اما نتایج منفی آن جابجای نیروهای تفاله شده حزب کمونیست در صفوف مجاهدین بنام قوم، تخطی از معیارهای دینی در بدنه حکومت، جلوگیری از حکومت اسلامی، بدنام نمودن قهرمانان جهاد می باشد.

احمدشاه احمدزی، رئیس جبهه «مخالفت با پایگاه‎های نظامی دایمی خارجی» در این همایش، تحلیل و ارزیابی روز پیروزی جهاد مردم افغانستان را حق این مردم دانست و گفت: این که مردم افغانستان نتوانستند از پیروزی خود استفاده بهینه کنند، مشکل ملت افغانستان بود.

وی با انتقاد از تعدادی از سران جهادی، افزود: مردم افغانستان با یک‎پارچگی و وحدت خود در طول تاریخ این کشور استعمارگران را در هم کوبیده‌اند و با اتحاد خود این بار نیز می‌توانند کسانی را که دست به ناامنی و مشکل‎ تراشی در برابر مردم افغانستان می‎زنند، با شکست مواجه سازند.

نخست‎وزیر پیشین افغانستان در ادامه گفت: زندگی با کفار ذلت است و مردم افغانستان با ذلت زندگی نمی‌کنند.

داکتر محمد هاشم عصمت‎اللهی استاد دانشگاه کابل، اظهار داشت: بعد از براندازی رژیم طالبان، برخی کشور‌های خارجی اعلام کردند که افغانستان را فراموش کرده بودیم و پس از این این کشور را تنها نخواهیم گذاشت.

وی افزود: خارجی‌ها هیچ وقت افغانستان را فراموش نکرده‌ بودند، بلکه مدیریت آن را تغییر دادند و فراموشی افغانستان یک فریب بوده تا مردم افغانستان را اغفال کند.

استاد دانشگاه کابل تأکید کرد: هشت ثور را باید در ابعاد داخلی و بین‎المللی مورد برسی قرار دهیم و ارزش بین‎المللی این روز که باعث سقوط یک مکتب فکری و سیاسی شده باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

هشت ثور سال‎روز پیروزی مردم افغانستان پس از 14 سال جهاد در برابر رژیم کمونیستی وقت و تهاجم ارتش سرخ شوروی پیشین است.

در پایان سخنرانان به پرسش های خبرنگاران و شرکت کنندگان پاسخ گفتند، هرچند این روز، در چند سال اخیر از سوی حکومت ضعیف تجلیل می گردد ولی همه ساله از سوی مردم افغانستان در نقاط مختلف این کشور به صورت گسترده تجلیل می‎شود.

امریکایی ها  برای تهديد آسياي مركزي به ‌وسيلة طالبان كه با پتانسيل بي‌ثباتي و مدیریت بحران ایجاد نموده و هيلاري کلينتون یک مقام رسمی امریکا اعتراف می کند که واشنگتن حامی القاعده  و طالبان می و این گروه در پاکستان توسط امریکایی ها ایجاد شده و غربی ها می خواهند بحران را مدیریت کند، همانگونه که درگذشته از طالبان حمایت نموده در آینده نیز چنین خواهد بود.

مطالب مشابه