نمایش نوار ابزار

از کابل تا قدس

سه شنبه ۱ سنبله ۱۳۹۰

(حمايت بزرگان افغانستان از بیت المقدس و مظلومین فلسطین)

  قدس يا بيت المقدس همان مسجد بزرگ و تاريخى در سرزمین فلسطین است که توسط حضرت داود نبى(ع) تهداب گذارى و بناى آن آغاز يافت و حضرت سليمان(ع)  که فرزند حضرت داود(ع) بود، علاوه بر وظيفه نبوت، قيادت و حکومت مقتدر و با شکوه داشت آن را  به پايه ى اکمال رسانيد.

اين مسجد قبله ى اول مسلمين بوده، زيرا مسلمانها تا در مکه بودند به طرف بيت المقدس نماز مى خواندند و زمان که به مدينه هجرت نمودند به سوى بيت الحرام نماز را  ادا  نمودند، بدين ترتيب فلسطين سرزمين انبياء(ع)، مدفن حضرت ابراهيم خليل(ع)، معراج پیامبر اسلام(ص) و… لذا قدس (بيت المقدس) در نزد مسلمانان از جايگاه رفيعى برخوردار مى باشد.

در آیات متعدد قرآن کریم به نکوهش بنی اسرائیل پرداخته که در این قسمت بخش هایی از آیات کلام الهی ذکر می گردد:

سوره اسراء(بني اسرائيل):

وَقَضَینَا إِلَى بَنِی إِسْرَائِیلَ فِی الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الْأَرْضِ مَرَّتَینِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِیرًا(1) ما به بنی اسرائیل در کتاب (تورات) اعلام کردیم که دوبار در زمین فساد خواهید کرد، و برتری‌جویی بزرگی خواهید نمود.

فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَیكُمْ عِبَادًا لَنَا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّیارِ وَكَانَ وَعْدًا مَفْعُولًا(2) هنگامی که نخستین وعده فرا رسد، گروهی از بندگان پیکارجوی خود را بر ضد شما میانگیزیم (تا شما را سخت در هم کوبند؛ حتی برای به دست آوردن مجرمان)، خانه‌ها را جستجو می‌کنند؛ و این وعده‌ای است قطعی!

سوره مائده:

لَقَدْ أَخَذْنَا مِیثَاقَ بَنِی إِسْرَائِیلَ وَأَرْسَلْنَا إِلَیهِمْ رُسُلًا كُلَّمَا جَاءَهُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَى أَنْفُسُهُمْ فَرِیقًا كَذَّبُوا وَفَرِیقًا یقْتُلُونَ(3) ما از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم؛ و رسولانی به سوی آنها فرستادیم؛ (ولی) هر زمان پیامبری حکمی بر خلاف هوسها و دلخواه آنها می‌آورد، عده‌ای را تکذیب می‌کردند؛ و عده‌ای را می‌کشتند.

وَحَسِبُوا أَلَّا تَكُونَ فِتْنَةٌ فَعَمُوا وَصَمُّوا ثُمَّ تَابَ اللَّهُ عَلَیهِمْ ثُمَّ عَمُوا وَصَمُّوا كَثِیرٌ مِنْهُمْ وَاللَّهُ بَصِیرٌ بِمَا یعْمَلُونَ(4) گمان کردند مجازاتی در کار نخواهد بود! از این‌رو (از دیدن حقایق و شنیدن سخنان حق،) نابینا و کر شدند؛ سپس (بیدار گشتند، و) خداوند توبه آنها را پذیرفت، دیگربار (در خواب غفلت فرو رفتند، و) بسیاری از آنها کور و کر شدند؛ و خداوند، به آنچه انجام می‌دهند، بیناست.

لُعِنَ الَّذِینَ كَفَرُوا مِنْ بَنِی إِسْرَائِیلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُودَ وَعِیسَى ابْنِ مَرْیمَ ذَلِكَ بِمَا عَصَوْا وَكَانُوا یعْتَدُونَ(5) کافران بنی اسرائیل، بر زبان داوود و عیسی بن مریم، لعن (و نفرین) شدند! این بخاطر آن بود که گناه کردند، و تجاوز می‌نمودند.

كَانُوا لَا یتَنَاهَوْنَ عَنْ مُنْكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ مَا كَانُوا یفْعَلُونَ(6)  آنها از اعمال زشتی که انجام می‌دادند، یکدیگر را نهی نمی‌کردند؛ چه بدکاری انجام می‌دادند!

تَرَى كَثِیرًا مِنْهُمْ یتَوَلَّوْنَ الَّذِینَ كَفَرُوا لَبِئْسَ مَا قَدَّمَتْ لَهُمْ أَنْفُسُهُمْ أَنْ سَخِطَ اللَّهُ عَلَیهِمْ وَفِی الْعَذَابِ هُمْ خَالِدُونَ(7) بسیاری از آنها را می‌بینی که کافران (و بت‌پرستان) را دوست می‌دارند (و با آنها طرح دوستی می‌ریزند)؛ نفس (سرکش) آنها، چه بد اعمالی از پیش برای (معاد) آنها فرستاد! که نتیجه آن، خشم خداوند بود؛ و در عذاب (الهی) جاودانه خواهند ماند.

سوره اعراف:

وَجَاوَزْنَا بِبَنِی إِسْرَائِیلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا عَلَى قَوْمٍ یعْكُفُونَ عَلَى أَصْنَامٍ لَهُمْ قَالُوا یا مُوسَى اجْعَلْ لَنَا إِلَهًا كَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ قَالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ(8)  و بنی اسرائیل را (سالم) از دریا عبور دادیم؛ (ناگاه) در راه خود به گروهی رسیدند که اطراف بتهایشان، با تواضع و خضوع، گرد آمده بودند. (در این هنگام، بنی اسرائیل) به موسی گفتند: «تو هم برای ما معبودی قرار ده، همان‌گونه که آنها معبودان (و خدایانی) دارند!» گفت: «شما جمعیتی جاهل و نادان هستید!

إِنَّ هَؤُلَاءِ مُتَبَّرٌ مَا هُمْ فِیهِ وَبَاطِلٌ مَا كَانُوا یعْمَلُونَ(9) اینها (را که می‌بینید)، سرانجام کارشان نابودی است؛ و آنچه انجام می‌دهند، باطل (و بیهوده) است.

اکنون حدود  شش دهه مسجدالاقصی زیر چکمه‌ی صهیونیسم بی رحمانه و ستمگرانه قرار  دارد و از اشغال قدس  و كشتار خونبارانه بر مردم مظلوم فلسطین می گذرد واین جنایات تا كنون  ادامه دارد و هر روز ما شاهد خونین شدن صفحات تاریخ فلسطین هستیم. هر روز مقامات رژیم اشغالگر قدس از تمامی ابزارهای ممکن برای تخریب حرم قدس شریف واحداث معبد ساختگی خود استفاده می‌کنند و به منظور گسترش حاکمیت خود بر این حرم شریف و تخریب مسجدالاقصی تدابیری را نیز اندیشیده‌اند که اجرای این تدابیر از همان اولین روز استیلای صهیونیست‌ها بر بخش شرقی شهر قدس آغاز شده بود.

سالهای نخستین اشغال قدس شریف، حدود شش دهه قبل مسلمانان افغانستان، به رهبری شخصیت های دینی و با احساس این کشور به اهمیت و جایگاه رفیع مسجد الاقصی و بیت المقدس و ارتباط متین شان  با باورهای اسلامی واقف شدند، آنها در نخستین روزهای اشغال بیت المقدس درصدد ایجاد حمايت از مجاهدین و مبارزین فلسطینی برآمدند، تکیه مرحوم میر اکبرآغا واقع در چنداول و مسجد پل خشتی مرکز پایتخت کشور را از مراکز مهم حمایت کننده مجاهدین فلسطینی در افغانستان قرار دادند؛ در دهه بیست عده ای از دانشمندان و علمای افغانستان کمیته کمک به فلسطین را در تکیه خانه مرحوم میراکبر آغا ایجاد نمودند، شهید استاد میرعلی اصغرشعاع و علامه شهید سید اسماعیل بلخی در راس این تشکیلات قرار داشتند،  یک نمونه از رسید پولی (7جوزا 1327 هجری شمسی)که نزد نگارنده موجود است، در آن  مبلغ نه صد افغانی اعانه برای مجاهدین فلسطین به جهاد اسلامی فلسطین کمک گردیده بود، این حرکت بیانگر حضور برجسته بیت مرحوم میر اکبر آغا و دیگر شخصیت های مطرح کابل، از  افتخارات و سابقه مبارزات و ویژگی خاص بزرگان آن روز  در حمایت از مظلومین فلسطین و دیگر کشورهای اسلامی  را می افزاید.

  در جريان اولين جنگ اعراب و رژيم صهيونيستي در جوزا سال 1327استاد شعاع و علامه بلخي در اوج مبارزات سياسي شان در كابل بسرمي بردند. وقتي خبر اشغال فلسطين را از طريق راديوي لندن و رسانه هاي ديگر شنيدند، اولين كسانی بودند كه از چنداول تکیه میراکبرآغا، مردم شيعه وسني كابل را به برگزاري تجمع و تظاهرات اعتراض آميز به مسجد پل خشتی فراخواندند. در اين تظاهرات چند هزار نفري زن و مرد، شيعه و سنی شرکت نموده بودند که آنها در محوطه مسجد جامع پل خشتي كابل تجمع نمودند و نیز آنها جهت جمع آوري كمك به ملت مظلوم فلسطين در نقاط مختلف افغانستان با همکاری علما و دانشمندان اهل سنت ازجمله مولانا محمد عطاالله فیضانی كميته هايی را  تشكيل دادند.

علامه بلخي در اين تجمع بر عليه اين توطئه استعماري سخنراني آتشيني ايراد كرد و به مردم گفت: «قدر تهاي استعماري و به ويژه انگليس پير، يك عده از يهوديان نژاد پرست را از سراسر  جهان آورده اند و بر مردم مظلوم فلسطين مسلط كرده اند و می خواهند به اين بهانه قدس، اولين قبله مسلمين را اشغال كنند.

اي مسلمانان جهان، اي كشورهاي عرب، اي ملل مسلمان، اي بزرگان و علماي ديني؟! چرا يك اقليت صهیونیست بر اكثر مسلمانان پيروز شوند؟ اين در نتيجه پراكندگي و سستي ما مسلمانان است.

امروز يك ميليارد مسلمان در دنيا زندگي مي كنند، چه شده است اينها را كه كوچكترين حركت عليه استعمار پير انگليس و اين شيطان قرن انجام نمی دهند؟! چرا يك عده ي محدود صهیونیست نژادپرست و پول پرست آمده اند و فلسطين را گرفته اند. مگر اين ها به فلسطين اكتفا مي كنند؟ اين ها هدف شان نيل تا فرات و از فرات تا ايران و از ايران تا هرات و از هرات تا بلخ و بخارا است، مي خواهند در آينده برهمه جوامع اسلامي تسلط پيدا كنند و ذخاير طبيعي اين كشورها را غارت كنند. و در حقيقت نگذارند چيزي به نام اسلام قدر تمند، در جهان وجود داشته باشد و دنيا دربست بايد تحت سلطه ی استعمار و قدر ت هاي استكباري باشد.»

شهيد بلخي در ادامه اين سخنراني داغ و آتشين به مسلمانان هشدار می دهد و مي گويد: «صهیونیست ها از هم اكنون در ممالك اسلامي ريشه گرفته اند. ا گر مسلمانان يكپارچه نشوند و يهوديان را از سرزمين فلسطين بيرون نكنند، اين بلاي سرطاني در آينده مشكل و معضل بزرگي براي همه مسلمين خواهد شد. اگر جمعيت يهوديان صهیونیست نژادپرست با نيرنگ هاي استعمارگرانه افزايش يابد، آنگاه ما نمي توانيم آ ن ها را از اين سرزمين بيرون كنيم.  بعدها كار فتنه گري آ نها در جهان اسلام آغاز مي شود.  اين طرح استعماري غربي براي نابودي ما و شما تدارك ديده شده است.

اي مسلمين ما بايد آگاه و بيدار باشيم. گرايشات شيعه و سني، افغاني و ايراني و عرب و عجم را كنار بگذاريم. وقتي پيامبر اسلام(ص) مبعوث شد، اسلام به شيعه و سني و عرب و عجم تعلق نداشت. براي همه بشريت و جهان بود. توده هاي مسلمانان بايد پيرو حقيقي اسلام باشند. قبله، قرآن، پيامبر و مكتب ما يكي است. ما بايد بيدار باشيم و فريب استعمار انگليس و آمريكا را نخوريم.

اي مسلمانان جهان، و اي كساني كه وجدان بيدار داريد، دست به دست هم دهيم و اين يهوديان را كه در فلسطين لانه كرده اند بيرون كنيم، مگر سرزمين وحي و پيامبران جاي پاي شرك و الحاد است. ما نبايد اجازه بدهيم آ نها سرزمين هاي ما را غصب كنند. زيرا يهوديان نژاد پرست و رژيم غاصب اسرائيل خطرنا كترين موجود در روي زمين هستند و اگر اينها در آينده قدرت بيابند به هيچ كس رحم نمی كنند.»(10)

در پي اين تجمع شهید شعاع، شهید بلخي و دیگر بزرگان نامه اعتراض آميز و هشدار دهنده به سازمان ملل متحد و برخي محافل جهاني مي فرستد، و از آ نها مي خواهند كه از مردم مظلوم فلسطين حمايت كنند.

همچنین سال 1349 خورشیدی حرکتی از بین جوانان و توده های اهل سنت به رهبری شهید عبدالرحیم نیازی تحت عنوان «سازمان جوانان مسلمان» و نیز اعتراضات علمای اهل سنت در مظاهره مسجد پل خشتی به رهبری مولانا عطاالله فیضانی(ره) آغاز گردید که علماء و جوانان روشنفکر مسلمان سعی در افشای چهره ی احزاب وابسته به کمونیست ها و خود فروخته گان جریانات چپی داشتند.

همزمان با همین حرکت، در بین تشیع در آغاز دهه پنجاه حضرت‏آيت ‏اللّه العظمى واعظ شهید با گامى بلند و محكم اقدام به انتشار اولين مجله‏ى دینی، سیاسی در افغانستان تحت عنوان «برهان» نمود كه «برهان» در آن شرایط مجله‏ى دینی، سياسى و فرهنگى بود که آن نشریه در جهت همبستگی امت اسلامی تلاش می نمود و حضرت آیت الله واعظ شهید(ره) و دیگر بزرگانی که همکار قلمی با این نشریه مذهبی بودند با ارائه مقالات ارزنده به  دفاع از كيان اسلام پرداختند، علاوه برآن  شهید آیت الله واعظ در منابر خویش نیز  این گونه سئوالاتی را مطرح می کرد که چرا قدرت های استعمارگر، مخصوصا غرب میان ملت های مسلمان اختلافات را دامن می زند و آنها را پارچه پارچه می کنند و آنها صهیونیسم و کمونیسم را به وجود آورده اند و بین جوامع اسلامی اختلاف و دوگانگی ایجاد کرده اند.

  شكي نيست كه توجه اين عالم مجاهد به ملت فلسطين محدود نبوده و در سخنراني هاي خود همواره از انقلاب الجزاير و ساير نهضت هاي اسلامي در جهان اسلام دفاع كرده و چانچه در يكي از سخنراني هاي خويش مي فرمايد: «از غرب آوازه ای بلند می شود که او خیر خواه بشر است، از شرق آوازه‌ی دیگری می آید که او خیرخواه کارگر است، تمام این ها مثلش، مثل قصاب و گوسفند است، که یکدسته رشقه را به بغل گرفته، شصت و هفتاد رأس گوسفند بیچاره را به دنبال خود به کشتار گاه می برد…»

 «… جهان خواران شرق و غرب چون نهنگ دهان باز کرده اند، تا ممالک عقب مانده را فرو ببرند…»

«… کجایند این جمعیتی که برای فرستادن یک قلاده سگ با قمر مصنوعی به فضا، مظاهره می کنند، میتینگ و مجلس تشکیل می دهند، کجایند در شب ها و روز های که هزاران نفر در ویتنام شمالی زیر بمباران ها وزیر رگبار مسلسل ها کشته می شوند؟ کو مظاهره‌ی این ها؟ این یک میلیون نفوسی که در بنگلادش کشته شد چه کسی مظاهره کرد؟ چه کسی میتینگ دایرکرد؟ برای یک سگ شعار دادند، اما برای یک میلیون انسان که عموماً مسلمان بودند، نه یک مظاهره، نه یک متینگ، نه حتی یک شعار ، ابدا سرو صدای نشد…»(11)

اهداف وکوشش های آیت الله واعظ شهید در بیانات و نوشته ها یش دعوت مبارزه با استعمار، استبداد، استثمار و صهیونیزم بود و همین طور دیگر علمای افغانستان در گذشته نه تنها به این کشور که  به همه جهان اسلام نظرداشتند، جهان اسلام را سرزمین خود دانسته  و از آن دفاع می کردند. چنانچه در 25 میزان 1352 (برابر 21رمضان1393) چند تن از شخصیت های علمی کشور با اهداء خون های شان  برای مجروحین و مجاهدین فلسطینی نامه های نیز  عنوان سفارت های مصر و عراق، رؤسای جمهور سوریه، لیبی و الجزایر و یاسر عرفات قومندان عمومی نهضت مقاومت فلسطین ارسال و در آن ضمن اظهار تنفر و انزجار شان نسبت به جنایات و تجاوزات صهیونیزم  و ارباب امپریالیستیش امریکا و اشغال فلسطین و به خاک و خون کشانیدن مردم مظلوم و بی دفاع آن سرزمین، از عملیات و پیروزی های ظفرمندانه فلسطینیان قدر دانی و آن را تبریک گفتند. در آن نامه پس از تبریکات پیروزی های فلسطینی ها و اعلام همدردی و همبستگی با ملت مظلوم فلسطین از مسلمانان جهان و کشورهای اسلامی خواستند تا برای آزادی مسجد الاقصی از مبارزين و مجاهدین فلسطینی دفاع و حمايت نمایند.

این ابتکار نیز توسط علمای بزرگ  و مطرح وقت  همانند؛ حضرت آیت الله شهید میرعلی احمد عالم و علامه شهید سید عبدالحمید ناصر صورت می گیرد؛ این بزرگان و نیز علامه شهید سید محمدحسین مصباح وکالت مرجع دینی حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(ره) در امور شرعیه را عهده دار بودند و هرکدام آن بزرگان، در برابر جنایات یهود سکوت نکردند، مخصوصا زبان گویای روحانیت آن عصر، شهید مصباح بارها در سخنرانی هایش در مورد فلسطین و اشغال بیت المقدس اعلام موضع و در برابر جنایات اسرائیل و بیداری افکار جامعه اسلامی اظهار وجود نموده و در سخنرانی های حماسی و علمی خویش توده های مردم، مخصوصا جوانان تحصیلکرده را آگاهی بخشیدند.

دهه پنجاه مولانا محمد عطاالله فیضانی از علمای اهل سنت در مباحث تحت عنوان: «نظریات مختلف کشف ضعف اسلام» در مورد اشغال بیت المقدس و هبستگی امت اسلامی جهت آگاهی بخشیدن اقشار مختلف جامعه تلاش نموده و سال 1354 این اثر در زندان توسط آن شهید بزرگوار تحریر یافته و سال 1358 در پشاور پاکستان به چاپ می رسد، در بخش از این کتاب آمده:

«… از این جاست اگر به دقت بنگریم، شرق و غرب همین احساس را کردند که ممالک عربی از پول سرشار نفت اسلحه های مدرن را خریداری نمودند، آنها ترسیدند، مبادا در کشورهای اسلامی کارخانه های بزرگ اسلحه به میان آید و به کمترین فرصت اعلام موجودیت نمایند و با ما در سر ستیز و به مقابله بر آیند، بنا براین غرب با در نظر داشت مسائل  سیاسی و اقتصادی خویش یهود را 34  سال قبل بطور غده ی در قلب ممالک اسلامی گذاشت و فتنه جنگ را در این جا در داده و اما این غده سرطانی در واقع برای کمرشکن اقتصاد و عواید ملی خالص عرب  این غوغا را به میان آوردند که امروز دو نیم میلیون یهود، یکصدو بیست میلیون عرب را به شکست های مفتضحانه سیاسی و اقتصادی رو برو ساخته و کار به جای رسیده که یکی از اقلام عمده عواید شان صرف خریداری اسلحه های از مد رفته جنگ گردیده که نه تنها از آن به کوچکترین فتح در حفاظت سرحدات خود کامیاب نشده بلکه به شکست مواجه گشته و حتی قروض کمرشکن برعمده ترین ممالک اسلامی مانند مصر، سوریه، اردون و…  بار کردند که سرآن به میلیاردها دالر می رسد.»

«… حالا می بینیم عالم اسلام رو به عدم نصرت مواجه شده بلکه شکست های مفتضحانه و مستدام چون واقعه درگیری یک صدو بیست میلیون عرب در مقابل دونیم میلیون یهود خود دلیل خرابی و بربادی حالات مادی و معنوی ممالک اسلامی بوده و به روشنی تمام بردلهای آگاه می رساند که اگر این آب به زیر این دیوار خام همواره جاری بماند، به اصطلاح عوام و به استناد عقل حتما جدار حق و حقیقت اسلام به لجن زار الحاد و بدبختی می غلطد و علمبرداران اسلام را که بر سر آن به غفلت نشسته و به انواع لذایذ مادی و نفسانی آغوشته اند، نیز چپه گردیده که اگر خدای عظیم فضل خاص و لطف بی حد و قیاس خود را شامل حال مومنین نگرداند،  کشورهای عرب در بین ملحدین همانند؛ بخارا، اسپانیا و غیره منجر خواهد شد  و ما علینا الی البلاغ المبین…»(12)

اما در اخیردهه پنجاه با روی کار آمدن  نظام جمهوری اسلامی ایران به رهبری حضرت آیت الله العظمی  امام خمینی(ره) جمعه آخر ماه مبارک رمضان توسط این احیاگر عصر حاضر،  به روزجهانی قدس نام گذاری گردید و ‌با روشن انديشي امام راحل(ره) جمعه آخر ماه مبارك رمضان و نكوداشت روز جهاني قدس از سوي ملت‌هاي اسلامي ‌آثار مثبت در روند مقاومت فلسطين به وجود آورد، در جمعه آخر ماه مبارک رمضان ميليون‌ها مسلمان در جاده ‌هاي كشورهاي اسلامي و برخي كشورهايي غير اسلامي، خواب غفلت را از چشمان سران و دولت‌هايي كه با بي‌تفاوتي به تحولات فلسطين مي‌نگرند، دور نموده و يا حداقل آنان را متوجه فلسطين و آنچه كه امروز در اين منطقه مي‌گذرد ساخته اند. هر چند سران بعضی كشورهای اسلامی به دليل پاره‌اي ملاحظات سياسي و امنيتي در داخل و خارج از مرزهاي خود، در قبال جنايات اسرائيل و در حق ملت فلسطين سكوت اختيار كردند و بعضا نيز در مقابل انتفاضه و قيام مشروع مظلومین فلسطینی موضع مي‌گيرند.

پس از بمباران جنوب لبنان توسط نیروهای اسرائیل، آیت الله العظمی سید روح‌الله خمینی از مسلمانان جهان خواست تا آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان «روز قدس» انتخاب کنند و در این روز،  همبستگی خود را در حمایت از «حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین» به نمایش بگذارند.

بنا براین 16 اسد 1358 برابر با سیزدهمین روز از ماه مبارک رمضان سال 1399 هجری قمری آخرين جمعه ماه مبارك رمضان به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری گردید و در پیام امام خمينی(ره) خطاب به مسلمانان جهان آمده است: «من طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم که اکنون، این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران می‌کند.

من از عموم مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی می‌خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن، ‌به هم بپیوندند، و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‌کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می‌‌تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین‌المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم».

امام خميني(ره)  در 25 اسد 1358 چند روز پس از صدور اين پيام در جمع اقشار مختلف مردم در شهر قم به تشريح ويژگي‌هاي روز جهاني قدس پرداخته و روز جهانی قدس را محور وحدت مسلمانان قرار داد و در مورد روز قدس گفته بود: «روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است؛ روز حکومت اسلامی است. روزی است که باید جمهوری اسلامی در سراسر کشورها بیرق آن برافراشته شود. روزی است که باید به ابرقدرتها فهماند که دیگر آنها نمی‌توانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم می‌دانم، و روزی است که باید ما تمام قوای خودمان را مجهز کنیم.»(13) همچنین او در شرح جهانی بودن این روز گفت: «روز قدس، جهانی است، و روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است، روز مقابله ملتهایی است که در زیر فشار ظلم آمریکا و غیر آمریکا بودند، روزی است که باید مستضعفین مجهز بشوند، در مقابل مستکبرین، و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند… روز قدس، روزی است که باید سرنوشت ملتهای مستضعف معلوم شود، باید ملتهای مستضعف در مقابل مستکبرین اعلان وجود بکنند…(14) پس از دعوت امام خمینی(ره) این روز در ایران به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری شد. همه ساله در ایران گروه‌هایی از مردم قبل از اقامه نماز جمعه به راهپیمایی در حمایت از مردم فلسطین می‌پردازند. در شماری از کشورهای اسلامی نظیر ، لبنان، افغانستان، پاکستان، ترکیه، اندونزی، بحرین و حتی برخی از کشورهای غیر اسلامی نظیر ایالات متحده آمریکا،  انگلستان و دیگر کشورهای اروپایی نیز، تظاهراتی در برخی از مراکز اسلامی و با حضور گروهی از مسلمانان و حتی غیرمسلمانان در نقاط مختلف جهان حمایت خودشان را از مردم فلسطین به نمایش می‌گذارند و اما سالهای  اخیر نهادهای علمی، فرهنگی و اجتماعی افغانستان همراه با مردم روزه دار،  همزمان با سایر کشورهای اسلامی تجلیل  از روز جهانی قدس در کابل تجلیل می کنند.

پاورقی:

1. سوره اسراء،  آیه 4 .

2. همان، آیه 5 .

3. سوره مائده، آیه 70 .

4. همان، آیه 71.

5. همان، آیه 78 .

6. همان، آیه 79 .

7. همان،‌ آیه 80 .

8. سوره اعراف،‌ آیه 138 .

9. همان، آیه 139 .

10. فریاد های جاویدانه، ص 226، جایگاه شهید علامه بلخی….، ص 21، مجله شاهد یاران، دور جدید شماه 64  1389 .

11. کوثرالنبی، چاپ دوم، ص 437-439 و مجموعه نور(سخنرانی های آیت الله واعظ شهید پیرامون عدالت اجتماعی).

12. نظریات مختلف کشف ضعف اسلام، ص 78 (جاپ پشاور پاکستان).

13. صحیفه امام، جلد ۹، صفحه ۲۷۸

14. صحیفه امام، جلد ۹، صفحه۲۷۷

مطالب مشابه