نمایش نوار ابزار

اعتقاد به منجی و مصلح جهانی یک اصل پذیرفته شده در ادیان و مذاهب است

یکشنبه ۹ سرطان ۱۳۹۲

 قبل از ظهر جمعه مورخ 7 جوزا 1392 مجمع فرهنگی بقیة الله(عج) مراسمی با شکوهی را در منطقه برچی بمناسبت میلاد حضرت مهدی(عج) برگزار نمودند، این مراسم با قرائت قرآن کریم آغازشد و برنامه های متنوع همانند؛ مسابقات فرهنگی، مولود‌خوانی مداحان اهل بيت(ع) و اهداء جوايز به شركت‌كنندگان در مسابقات، سخنرانی پیرامون میلاد و ظهور حضرت مهدی(عج) از جمله بخش‌های اين مراسم بود.

در این محفل که از سوی مجمع فرهنگی بقیۀ الله(عج) برگزار شده بود، حجج اسلام؛ حاج سیدمحمدعلی جاوید و سیدجعفرعادلی«حسینی» پیرامون میلاد امام زمان(عج) و عصر غیبت به سخنرانی پرداختند.

در آغاز حجت الاسلام آقای عادلی رئیس مجمع فرهنگی بقۀ الله(عج) با تبريک اعياد شعبانيه بويژه ميلاد منجي عالم بشريت حضرت مهدي موعود(عج) گفت:

شایان ذکر است: در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین سیدجعفرعادلی«حسینی» رئیس مجمع فرهنگی بقیة الله(عج) گفت: اعتقاد به منجی و مصلح جهانی یک اصل پذیرفته شده در میان ادیان و  مذاهب است.

وی در ادامه گفت: همه ادیان، مذاهب و وجدان جمعی انسانیت ظهور یک منجی و مصلح جهانی را انتظار می کشند و ظهور حضرت مهدی(عج) ازیک طرف ریشه درعمق ادیان ومذاهب الهی دارد، ازطرف دیگر همه ادیان الهی گفته اند که جهان را مصلح بزرگی درآخرالز مان ازظلم، فساد وبی عدالتی نجات می دهد و به طرف عدالت وانصاف می برد، ظلم و ستم را ریشه کن می کند وعدل را پا برجا می سازد. از این‌ رهگذر پیروان‌ راستین‌ همه‌ ادیان‌ آسمانی‌ در انتظار آن‌ مصلح‌ بزرگ‌ دقیقه‌ شماری‌ می‌کنند و نوید ظهور آن‌ حضرت را می دهند، قرآن‌ کریم‌ نیز با تعبیر زبور و تورات  موضوع را  ذکر می کند ومی‌فرماید: «وَ لَقَد کَتَبنا فی‌ الزَبور مِن‌ بَعد الذِکر انَ‌ الارضَ‌ یرثُها عبادیَ‌ الصالحونَ» علاوه‌ بر ذکر(تورات) در زبور نیز نوشتیم‌ که‌ بندگان‌ صالح‌ من‌ وارث‌ زمین‌ خواهند شد.

منشی اول شورای اخوت  اسلامی بحث مهدویت را  گامی مؤثر در اخوت اسلامی خوانده و گفت: بحمدالله در نیمه شعبان سالهای اخیر در افغانستان و بسیاری از کشورهای اسلامی پیروان مذاهب اسلامی زیاد هستند که پیرامون مصلح جهانی و وجود مبارک حضرت مهدی(عج) در مجالس و محافل از منابع شیعه و سنی  سخن می گویند.

آقای عادلی در رابطه با رسالت علما در عصر غیبت گفت: همانطوری که پیامبراسلام(ص) فرمودند: جایگاه و منزلت فقیه در این وقت (غیبت) مانند جایگاه و منزلت انبیاء بنى اسرائیل است.علما وارثان انبیاء ، حصون اسلام و حجّت هاى ائمه بر مردم هستند. امید وارم که روحانیت عصر حاضر نیز همانند علماء و بزرگان حوزات علمیه  دیروز که تکیه گاه محرومان بودند و برای دفاع از مقدسات دینی، خون دل خوردند و علم قیام و مبارزه را به دوش گرفتند و با انجام  رسالت شان در حفظ ارزشهای دینی نقش اساسی و برجسته را داشته و در برابر بدعتها به مبارزه برخواستند و جا دارد که از آن بزرگان نیز قدر دانی شده و جامعه ما خدمات آن بزرگان را نادیده نگیرند.

وی در بخش دیگر از سخنانش از تشریف آوری حجت الاسلام والمسلمین آقای سیدمحمدعلی جاوید در کابل و حوزه علمیه خاتم النبیین(ص) یاد آوری نموده و ی را شاعر معاصر، خطیب، سیاست مدار و پژوهشگر پرتوان خوانده و از او بعنوان محقق برجسته یاد نموده که در تحقیقات اخیرش به تنهایی کار جمعی را انجام داده است و گفت: جناب حاج آقای چند روزیست  که به دعوت آیت الله محسنی به کشور باز گشته و محل ورود ایشان حوزه علمیه خاتم النبین(ص) می باشد.

رئیس مجمع فرهنگی بقۀ الله(عج) در رابطه با خدمات آقای جاوید اظهار نمود: او در دهه پنجاه در کشورعراق، حوزه علمیه نجف اشرف تحصیل نموده و در آن زمان که حدود بیست و پنج سال عمر داشت و طلبه جوان بود علاوه بر ادامه تحصیل به تدریس ادبیات عرب و فقه و اصول و منطق و معانی پرداخت و در همان زمان «کتاب الفوائد فی توضیح الشواهد» را که اینک یکی از بهترین کتابهای ادبی نزد طلاب علوم دینی می‌باشد نوشت.

جناب آقای جاوید در سال ۱۳۵۷ بعد از کودتای هفت ثور سازمان روحانیت مبارز را رهبری می نمود و با ورود آیت الله محسنی به شهر قم در ۱۹ حمل سال ۱۳۵۸ آن سازمان را منحل و همراه آیت  الله محسنی در حرکت اسلامی بعنوان رئیس شورای مرکزی حزب فعالیت های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را آغاز و به جهاد بر علیه نیروهای اشغالگر شوروی و حکومت دست نشانده آن پرداخت و بارها به داخل کشور سفرکرد و در سال ۱۳۶۷ یک دوره به حیث رییس و سخنگوی گروههای هشتگانه شیعی بنام ائتلاف انتخاب گردید. ایشان در سال ۱۳۶۹ مرکز مبارزات خود را از ایران به پاکستان انتقال داد و بعد از سقوط حکومت نجیب 14 ثور1371 همراه سایر رهبران جهادی با کاروان رهبران جهادی از پشاور وارید کابل شد که این جانب نیز افتخار حضور در این کاروان را داشتم و جناب حاج آقای جاوید در حکومت مجاهدین، از طرف صبغت الله مجددی به حیث وزیر پلان مقرر گردید و با روی کار آمدن استاد ربانی بعنوان رئیس جمهور، در سال ۱۳۷۱ بازهم به حیث وزیر پلان تعیین گردید و ریاست کمسیون تثبیت سویه علمای دینی را به عهده داشت و در سال  ۱۳۷۶ به عنوان سرپرست صدارت عظمی تعیین و تا اسد 1377 کابینه دولت، تحت سرپرستی ایشان در شهر مزار دائر می گردید.

بعد از سقوط طالبان در سال ۱۳۸۰ آقای جاوید همراه آیت الله  محسنی از ایران وارد کابل شدند و بلافاصله به عنوان رییس کمیسیون انتقال قدرت تعیین و در طی مراسمی قدرت را از آقای ربانی به کرزی منتقل کرد و او در شش ماه اداره موقت، به عنوان اولین وزیر مشاور کرزی، ایفای وظیفه کرد و در دوران حکومت انتقالی به حیث وزیر ترانسپورت و همچنین در این مدت سخنگوی جبهه تفاهم ملی نیز بود.

در سال ۱۳۸۳ مجمع عمومی «حرکت اسلامی» دائر گردید و آیت الله محسنی از رهبری استعفا نمود و مجمع مذکور استاد جاوید را به رهبری حزب انتخاب کردند. جناب حاج آقای جاوید به حیث رهبر حزب حرکت اسلامی افغانستان  و نیز نماینده مردم ولایت بلخ در پارلمان و معاون کمیسیون تقنین به ریاست استاد ربانی ایفای وظیفه میکرد.

آخرین سخنران این مراسم حجت الاسلام والمسلمین آقای جاوید بود که در آغاز سخن از دعوت اعضای مجمع فرهنگی بقیۀ الله(عج) در غرب کابل قدردانی و سپاسگذاری نموده و در مورد سفرش به خارج از کشور اظهار داشت: بسیار خوشحال و خورسندم بعد از دو سال و سه ماه  خود را در جمع یاران، دوستان و عزیزان و ملت مسلمان و مومن غرب کابل، مخصوصا دشت برچی احساس می کنم، هرچند از لحاظ رفاه مادی در یکی از کشور های اروپایی در آسایش بودم، اما از نگاه روحی سخت انتظار ملاقات شما دوستان را داشتم، شاید شما شنیده بودید که من مریض بودم، درست هم بود،  نه آن مرضی که بعضی ها تبلیغ نمودند که  بسیار ظالمانه و نا جوانمردانه و زشت و خارج از چوکات اخلاق و ادب، مرض مرا به امراضی نسبت دادند که اسم آن را هم نمی دانستم، من در آن زمان با آنکه مریض بودم، در جلسات حزبی و شورای ملی شرکت می کردم، مشکل من یک مسئله دل تنگی بود و آن هم بخاطر جنگ، فقر و بد بختی هایی که دامنگیر جامعه ای ما بود و مردم مظلوم که جهت حل مشکل شان به من مراجعه می کردند باعث ناراحتی هایم شده بود  و از سوی دیگر یک روز شوق کوه نوردی در کوههای پغمان را نموده و آنجا پیاده روی نمودم و پا دردی برایم پیش آمد و مدتی برای تداوی به خارج رفته بودم. قرار بود سال گذشته به وطن برگردم، همانطوریکه فاضل گرانمایه، خدوم مردم افغانستان و یکی از طلاب برجسته  حوزه علمیه قم ، انسان اندیشمند و فرزند یک انسان خیراندیش جناب آقای عادلی گفتند، تحقیقاتی را  شروع کردم و گفتم اگر تحقیقات را نا تمام و به کشور برگردم، گرفتار می شوم نوشته هایم باقی می ماند، لذا در مدت یک سال بالای سه هزار صفحه در موارد مختلف کتاب نویشتم و با خودم آوردم و ممکن در آینده نزدیک چاپ شود.

می خواستم در این جمع خدمت شما عرض کنم؛ آنچه که برای من ساخته و پرداخته بودند، همه دروغ  بود،  الآن من همان سیدمحدعلی جاوید هستم که در خدمت شما هستم، مغرضین خیلی تبلیغ  کردند و من از طریق فیسبوک، اسکایب و دیگر اطلاعات جمعی به آنها گفتم شما این همه ناجوان مردانه تبلیغات نکنید، من بسلامتی بسر می برم و مشغول تالیف و تحقیق هستم، احیانا کسانیکه  می خواهند با من صحبت کند، حاضرم به پرسش هایتان پاسخ بگویم، ولی کسی حاضر نشدند، فهمیدم که توطئه ای در کار است، اگر کشف حقیقت بود کسی با من تماس می گرفتند، خواستم خدمت شما عزیزان عرض کنم که بحمدالله با بهبودی کامل به وطن بازگشتم و به امید پروردگار در خدمت مردم و پیش رفت جامعه خویش هستم.

این عالم دینی در مورد میلاد و ظهور حضرت مهدی موعود(عج) گفت: موضوع قیام و انقلاب جهانی امام مهدی(عج)  نه تنها در کتاب‌های شیعه، بلکه در فرهنگ اعتقادی سایر فرقه‌های اسلامی نیز بیان گردیده و دربارة آن به طور گسترده گفتگو شده است. آنان نیز به وجود و ظهور مهدی(عج) که از دودمان پاک پیامبر و از فرزندان حضرت فاطمه زهرا(س) است، معتقدند.

بعضی از دانشمندان اهل سنت در گذشته و حال، کتاب‌هایی مستقل در موضوع امام مهدی(عج نوشته‌اند. مثل ابو نعیم اصفهانی در مجموعه الاربعین (چهل حدیث) و سیوطی در کتاب «العرف الوردی فی اخبار المهدی(عج)» بعضی از علمای اهل سنت در مقام دفاع از عقیدة مهدویت و ردّ منکران این عقیده، کتاب و مقاله نوشته‌اند مانند «محمد صدیق مغربی» که در رد گفتار «ابن خلدون»، کتابی نگاشته و به سختی از او انتقاد کرده است.

این‌ها نمونه‌هایی از موضع اهل سنت در برابر مسئله مهدویت است. این مسئله هیچ اختصامی به شیعه امامیه ندارد، بلکه یک اعتقاد همگانی و عمومی است که شامل ادیان دیگر هم می‌شود. اما در کیفیت ظهور و تولد قرائت ها متفاوتند.

اکثراهل سنت معتقد اند که مهدی ازاولاد پیامبر(ص) وازاولاد حضرت امام حسین(ع) است اما بعدا ً به دنیا می آید و ظهورمی کند و مجموعه مختصر از آنها حیات مهدی و تولد او را باور دارند، مهم این است که ما حول مهدی وحول ظهور مهدی نه تنها مسلمانان را بلکه کل ادیان را باید جمع کنیم.

آقای جاوید در بخش دیگر از سخنانش گفت: تمام اقوام جهان در انتظار یک رهبر بزرگ جهانی به سر می‌برند که هر کدام او را به نامی می‌نامند، لکن همگی در اوصاف کلی و اصول برنامه‌های حکومتی او، اتفاق دارند. بنابراین بر خلاف آنچه شاید بعضی می‌پندارند، مسأله ایمان به ظهور یک نجات بخش بزرگ، برای مرهم نهادن بر زخم‌های جانکاه بشریت. تنها در میان مسلمانان و حتی منحصر به مذاهب شرقی نیست، بلکه «اسناد و مدارک» موجود نشان می‌دهد که این یک اعتقاد عمومی و قدیمی، در میان همه اقوام و مذاهب شرق و غرب است، اگر چه در پاره‌ای از مذاهب همچون اسلام تأکید بیشتری روی آن شده است.

گزارش از : سید عباس حسینی


مطالب مشابه
دیدگاه ها