نمایش نوار ابزار

امام حسین(ع) و احیای تمدن اسلامی

پنجشنبه ۲۰ اسد ۱۴۰۱

نویسنده: سید جعفر عادلی«حسینی»

دیزاین و طرح جلد : سید عباس حسینی

ناشر: سازمان جهاد فرهنگی

شمارگان:  1000 نسخه

چاپ: چاپخانه تمدن

نوبت چاپ:  اول ۱۳۹۰

 

مقدمه

آگاهی رسانی اهداف قیام و حرکت ضد ظالمانه و عدالت طلبانه‌ی امام حسین(‌ع) در ایام محرم و صفر موجب افزایش همبستگی بین شیعه و سنی و کوتاه شدن دست دشمن از سرزمینهای اسلامی می‌شود.

گسترش همکاری بین جامعه‌ی اسلامی با توسل به اهداف و فلسفه‌ی قیام حسینی که عدالت خواهی و مبارزه با ظلم است در تحکیم روابط مسلمانان جهان  و احیای تمدن اسلامی حائز اهمیت است.

اساسی‌ترین موضوع برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی، وحدت مذاهب در میان ملت‌های مسلمان است؛ قیام امام حسین(ع) از چنان ظرفیتی برخوردار است که می‌تواند پاسخگوی بخش بزرگی از مطالبه مسلمانان جهان به در مضامینی چون عدالت؛ زیر بار ظلم نرفتن و متکی به خود بودن باشد، از این‌رو الگو قرار دادن امام حسین(ع) و نهضت ماندگار عاشورای سال ۶۱ هجری قمری وتاثیر آن بر وحدت جامعه‌ی اسلامی و پیروان مذاهب اسلامی قابل توجه است.

محرم و عاشورا در فرهنگ اسلامی مجموعه‌ای از تاریخ و حماسه‌های بی‌نظیر و فصل شکفتن لاله‌های مقاومت خونین اسلام و سرآغاز زوال حاکمیت فاسد وتداوم راه پیامبران الهی، مخصوصاً پیامبراسلام(ص) و امیرالمومنین(ع) است.

چنانچه در زیارت وارث که مربوط به سیّد الشهدا(ع) می باشد، در آن به دو جریان هابیلى وقابیلى در تاریخ انسان اشاره دارد و امام حسین(ع) در حقیقت مظهر مظلومیّت جناح هابیل می‌باشد و وارثت عاشورا از جبهه تاریخى مبارزه حق با باطل را مى‌رساند: «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یاوارِثَ آدَمَ صِفْوَهِ‏اللّه، اَلسّلامُ عَلَیْکَ یاوارِثَ نوُحٍ نَبِىِّ اللّه، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یاوارِثَ إِبْراهِمَ خَلیل اللّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یاوارِثَ مُوسى کَلِیم اللّه، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یاوارِثَ عیسى رُوحِ اللّه، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یاوارِثَ مُحَمَّدٍحَبیبِ اللّه»…

لذا امام حسین(ع) نشانگر تمام صفات کامله انبیا(ع) است، یعنى اگر کسى بخواهد علم آدم، حکمت نوح، خلیل الهى ابراهیم، هیبت موسى، زُهد عیسى، وصفات خاتم انبیا(ع) را مشاهده نماید باید، به صورت امام حسین(ع) نگاه کند  او آئینه است که همه انبیا(ع) درآن پیدا ونمایان است واخبار واحادیث فروان دلالت براین مطلب مى کند؛ امام حسین(ع) وعاشورا نشانگر راه ورویش انبیا(ع) الهى وائمه اطهار(ع) وبقاى اسلام است و پیامبر اسلام(ص) شهادت امام حسین(ع) را ماندگار خوانده و این موضوع درجلد دهم مستدرک الوسائل، صفحه ۳۱۸  از آن حضرت نقل شده که: «إنَّ لِقَتلِ الحُسَینِ حَرارَهً فی قُلوبِ المُؤمِنینَ لاتَبردُ أبَدا» شهادت حسین(ع) آتشى در دل مؤمنان درانداخته است که هرگز سرد نخواهد شد.

شکی نیست که علل شکل گیری قیام امام حسین(ع) و نهضت عاشورا،‌ زمانی  بوجود آمد که پس از رحلت پیامبراسلام(ص) موروثى کردن خلافت اسلامى و خارج شدن جریان خلافت مسلمین از مجرای اصلی و به  انحراف کشاندن اسلام از مسیرواقعی آن  و شکل گیری تبعیضات در جامعه دینی که شکاف میان مردم و حاکمان را افزایش داده و ملاک برتری تقوی و ارزش‌های دینی در جامعه آن روز کمرنگ و به گفته محمد غزالى مصرى، در عهد بنى امیه خلافت از مسیر خود خارج شد و به صورت حکومت فردى و پادشاهى گزنده درآمد. عصبیت جاهلیت و مفاخرتهاى قبیله اى و فامیلى و نژادى و عنصرى که اسلام به شدت با آن مبارزه میکرد تجدید شد.

در چینین شرایطی ضرورت حرکت اصلاحی را جهت بازگشت اسلام ناب محمدی(ص) در جامعه نیاز مبرم بود و قیام امام حسین(ع) علیرغم شبهاتی که از جانب بدخواهان بر آن وارد می شود نباید فراموش کرد که درس و عبرتهای فروانی از این قیام نه تنها پیروان دین اسلام، بلکه جامعه بشریت از آن بهرمند گردیدند.

محقق و پژوهشگر معاصر، استاد محمدرضاحکیمى در صفحه ۵۶ کتاب  قیام جاودانه می‌نویسد: امام حسین(ع) برهمه انسان‌ها، پس از خود تاآخر تاریخ وبرهمه بشریت وتمدنها پس از خود حق دارد، وهمه، هرکدام به گونه‏اى  مرهون ومدیون اویند، زیرا اگر امام حسین(ع) نبود عاشورا نبود، واگر عاشورانبود اسلام نمى‌ماند واگر اسلام نمانده بود تمّدن اسلامى پدید نمى‌آمد تامایه اصلى تمّدنها وپیشرفت‏هاى بعدى وظهور رُنسانس در غرب بشود، ودر آن صورت این تمّدن کنونى وجود نداشت.

لذا بمناسبت ایام سوگواری سالارشهیدان حسین ابن علی(ع) و یاران وفادارش در سرزمین کربلا، بتاریخ اول محرم ۱۴۳۳ هجری قمری(۵ قوس ۱۳۹۰ خورشیدی)، مسابقه کتابخوانی تحت عنوان« امام حسین(ع) و احیای تمدن اسلامی» از سوی مجتمع علمی، فرهنگی، ورزشی جوانان حضرت قائم(عج) برگزار گردید و سئوالات مسابقه مطابق متن تهیه و با موفقیت آن‌برنامه در کابل برگزار گردید.

اینک در فصل بهار قرآن، ماه ضیافت الهی و قرنطینه‌ی خانگی در شهر علم و اجتهاد، حوزه علمیه قم توفیق حاصل شد تا متن این مجموعه را با کمی اصلاحات و اضافات آماده‌ی چاپ گردد.

امیدوارم که آشنایی جوانان خوب ولایتی و اهل مطالعه‌ی کتب دینی در این امور موفق گردیده، همه تلاش نموده با جریان تاریخ اسلام در شرایط مختلف، مخصوصاً با نهضت و قیام امام حسین(ع) در احیای دین بیش از پیش آشنا و آن‌را سرمشق و سرلوحه زندگانی خویش قرار داده وبه دستورات آن حضرت عمل نماییم.

 

با احترام/ سید جعفرعادلی«حسینی»

۲۵ رمضان ۱۴۴۱ هجری قمری / حوزه علمیه قم

مطالب مشابه