نمایش نوار ابزار

امام حسین(ع) و اخوت اسلامی

پنجشنبه ۸ عقرب ۱۳۹۳

 روز چهار شنبه ، چهارم محرم، برابر با 7 عقرب 1393 شورای اخوت اسلامی افغانستان همایش یک روزه ای را زیر نام «امام حسین(ع) و اخوت اسلامی» در مسجد شاه دو شمشیره ولی(ره) شهر کابل برگزار نمود که در این مراسم سخنرانان پیرامون اهداف، انگیزه و پیام های قیام امام حسین (ع) صحبت نمودند.

اولین سخنرانی این همایش حجت الاسلام سید جعفرعادلی«حسینی» رئیس دارالانشاء شورای اخوت اسلامی در رابطه با دست آورد های قیام امام حسین(ع) گفت: يكي از دستاوردهاي مهمّ قيام كربلا، تبيين شيوه‌اي اصولي و بسيار مؤثّر در مبارزه با حكومت‌هاي سلطه‌گر و زورمدار بوده است. حادثة كربلا، يك قيام اسوه و يك سيرة عام براي تئوري انقلاب و يك پيام انقلابي ـ تاريخي است كه براي هر عصري، پيام ويژه‌اي دارد. بر اساس ويژگي‌هاي شاخص نهضت امام حسين(ع)، ميان جنبش‌هاي اسلامي در سراسر جهان اسلام را در بر گرفت.

 رئیس دارالانشاء شورای اخوت اسلامی هدف از برگزاری چنین جلسات را برای همبستگی امت اسلامی مهم خوانده اظهار داشت:
همانگونه که فلسفه ایجاد شورای اخوت اسلامی برای همبستگی امت اسلامی بوجود آمده و لذا تجلیل و یاد آوری از مناسبت های دینی نیز در تقویت مشترکات مذاهب اسلامی می باشد، شورای اخوت اسلامی حدود هشت سال قبل، یعنی از سال 1385 بدینسو، همه ساله بمناسبت فرا رسیدن ماه محرم با منتشر نمودن منشور محرمی جلساتی را نیز برپا می دارند، اینگونه همه ساله با حضور شخصیت های برجسته این کشور برگزار می گردد و در این چند سال اخیر حکومت با تدابیر ویژه امنیتی سهم گرفته وبا حضور و استقبال شخصیت های فرهیخته علمی، سیاسی و حکومتی، نمایندگان مجلس سنا و پارلمان و صدها تن از اقشار مختلف مردم مسلمان سني وشيعه از عاشورا در پایتخت کشور و ولایات مختلف این سرزمین تجلیل به عمل می آورند.
این عضو شورای اخوت اسلامی نهضت و قیام امام حسین(ع) را در تاریخ ماندگار خوانده و اظهار داشت: اكثر اهل تحقيق معتقدند که نهضت امام حسین(ع) در جامعه ی ظهور پیدا کرد که آن جامعه در فساد، تباهی و تاریکی فرو رفته بود که ندای حق طلبانه آن حضرت در آن فضا توجه بسیاری از انسان ها را به خود جلب کرد،  در حالیکه قبل و بعد  از قیام امام حسین(ع) افرادی در نقاط مخنتلف جهان از جمله در کوفه قیام کردند و از آن میان، چند سال بعد از حادثه ی عاشورا زید بن علی پسر امام سجاد(ع) قیام کرد،  اما این قیام ها تأثیرات زیادی نداشت و مجاهدان دیگری نیز در این عالم قیام هایی را انجام دادند که به زودی فراموش شدند؛ تنها قیام که در طول تاریخ ماندگار هست، نهضت عاشورای حسینی می باشد؛  لذا در قیام  امام حسین(ع) از لحاظ فردی ویژگی های بارزی داشت که برای همگان غیرقابل انکار است،  قیام آن بزرگوار از نظر میزان و درجه خلوص و زلالی در طول تاریخ یک ویژگی خاص داشت، براي  اینکه قيام  امام حسين(ع) کاملا برای احیای دین و زنده نگه داشتن اسلام  بوده  نه برای چیزی دیگر؛ امام حسین(ع) برای رفع ظلم از خود، این نهضت را برپا نکرد، قیام کرد تا ظلم را از چهره دین(دینی که احکام آن را چون گوهر ارزشمند می دانست) بزداید، فرزند رسول خدا(ص)  در چنين اوضاع و شرایطی  قيام مي كند و در این نهضت ماندگارش  اهدافي را داشت كه برخي آن عبارت بود از:

1. زنده نگه داشتن اسلام.

2. آگاه ساختن مسلمانان و افشاي ماهيت یزید ویزیدیان.

3. احياي سنّت نبوي و سيرة علوي.

4. اصلاح جامعه و بيدار كردن امت.

5. از بين بردن سلطة استبدادي وموروثی.

6. آزادسازي ارادة ملّت از محكوميت سلطه و زور.

7. حاكم ساختن حق و نيروبخشيدن به حق پرستان.

8. تأمين قسط و عدل اجتماعي و اجراي قانون شرع.

9. از بين بردن بدعت ها و كج روي ها.

10. تأسيس يك مكتب عالي تربيتي و شخصيت بخشيدن به جامعه اسلامی.

11. زنده كردن سنّت مهمّ فراموش شدة امر به معروف و نهي از منكر.

عادلی حسینی در پایان اضافه نمود:  محرم و عاشورا در فرهنگ دینی ما خاطره ی فراموش ناشدنی از ایثار و مجاهدت فرزند پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) که حيات رو به رشد اسلام از پيامدهاي عاشورا می باشد و بدین جهت  ملت مسلمان افغانستان همه ساله همگام با امت اسلامي از ايام محرم و حادثه كربلا و عاشورا تجليل به عمل مي آورند.

 یکی دیگر از سخنرانان مولوی عبدالقادر ابراهیمی عضو شورای اخوت اسلامی بود، وی  امام حسین(ع) را نقطه وصل میان تمام مذاهب اسلامی خواند و گفت: در محرم سال 61 حوادث المناک شهادت ابرمرد تاریخ و جگر گوشه های رسول اکرم(ص) به وقوع پیوست و قلب جامعه انسانی را سوزانید،   شخصیت حضرت امام حسین(رض) دارای ابعاد مختلف و هر باب از زندگی آن حضرت تاریخ ساز است و این نیز نباید نا دیده گرفت که امام حسین(رض) نقط وصل میان تمام مذاهب اسلامی است.

در منابع و کتب مراجع اهل سنت راجع به اهل بیت(رض) به ویژه در مورد  حسین بن علی(رض) فضائل و مناقب زیادی وجود دارد و در هیچ منبع و کتب معتبر اهل سنت سراغ نداریم که در رابطه با فضائل و مناقب اهل بیت مطهر(ع) وجود نداشته باشد، در منابع اهل سنت و جماعت از جایگاه خاصی برخور دارند و ارج گذاشته به این خاندان جز معتقدات اهل سنت به حساب می آید و در کتب اهل سنت در این زمینه مطالب زیاد موجود است.

این عضو شورای اخوت اسلامی با ذکر روایات از پیامبر اسلام(ص) در منابع اهل سنت اظهار داشت: در کتاب مشکاۀ مصابح حدیثی را از انس(رض) آمده: النبی(ص) کان یدعوالحسن و الحسین فیشمهما و یضمهما الیه؛ پیامبراسلام(ص) جگرگوشه هایش را استشمام می نمود و نیز در روایتی دیگر رابطه رسول گرامی اسلام(ص) وامام حسین(رض) آمده: من احبهما فقد احبنی و من ابغضهما فقد ابغضنی، این حدیث جایگاه امام حسین(رض) نزد جدش پیامبراسلام(ص) نشان می دهد و آن حضرت می فرماید محبت با حسین(رض)  محبت با من است و همچنین بغض و حسد با حسین(رض) بغض با من می باشد، بنا براین محبت و بغض با حسین(رض) محبت و بغض با پیامبر گرامی اسلام(ص) است. آیا شما در جهان اسلام کسانی را سراغ دارید که خودشان را مسلمان بداند و بغض با حسین(رض) داشته باشند.

مولوی ابراهیمی راجع به پیش بینی پیامبراسلام(ص) در باره شهادت امام حسین(ع) اظهار داشت:

از نظر منابع اهل سنت شهادت امام حسین(رض) از سوی پیامبر اکرم(ص) پیشگویی شده و به طور مکرر آن حضرت و برخی همسرانش از جمله ام سلمه و نیز امام علی(کرم الله وجهه) برای حسین(رض) به سوگواری پرداخته اند . در برخی روایات اهل سنت افزون بر سوگواری و گریه آن حضرت برای حسین(رض) آمده است: «جبرئیل مشتی از تربت کربلا را که برای آن حضرت آورد و خبر از شهادت وی در آنجا داد، پیامبر(ص) گریست و تربت یاد شده را بوسید .

منابع اهل سنت افزون بر سوگواری های متعدد پیامبر برای امام حسین(رض) بنا بر این یکی از امانت های پیامبر(ص) نزد همسر بزرگوارش ام سلمه پرده برداشته اند. ترمذی، یکی از صحاح نویسان معروف اهل سنت، نقل می کند که سلمی گفت: خدمت ام سلمه رسیدم و او گریه می کرد . از ام سلمه پرسیدم : چرا گریه می کنی؟ او در پاسخم گفت : رسول خدا را دیدم (در خواب) سر و صورت و محاسن آن حضرت پر از خاک بود. عرض کردم : ای رسول خدا شما را چه شده است؟ حضرت فرمود : همین حالا شاهد کشته شدن حسینم بودم.

مولوی ابراهیمی با استناد به روایت های تاریخی و مذهبی، احترام به اهل بیت پیامبر(ص) را جزیی از اعتقادات اهل سنت عنوان نمود و اظهار داشت:  اگر کسی ادعای مسلمان بودن را دارد؛ باید به اهل بیت پیامبر(ص) نیز احترام بگذارد؛ چرا که احترام به اهل بیت پیامبر(ص) احترام به پیامبر اسلام (ص) است.

این عالم دینی با بیان این مطلب که قیام امام حسین(رض) احیاگر اسلام ناب محمدی(ص) است بیان داشت:  اگر فداکاری امام حسین(رض) نبود؛ ما اسلام حقیقی را که امروز به ما رسیده است را نداشتیم.

 آخرین سخنران این همایش حضرت آیت الله سید محسن حجت از عالمان برجسته کشور بود، آیت الله  حجت کابلی روحانی سرشناس شیعه نیز پیرامون اهداف قیام اباعبدالحسین(ع) صحبت نمود و گفت که اسلام دین اعتدال است و هر وقت به افراط و تفریط کشانیده می شود باید در برابر آن قیام کرد.

آیت الله حجت کابلی با بیان این مطلب کشورهای غربی در تلاش اند تا دین اسلام را دینی خشن و آدم کش به جهانیان معرفی کنند بیان داشت: داعش و سایر گروه های ترویستی که از طرف کشورهای غربی حمایت می شوند؛ هیچ سنخیتی با اسلام ندارند و هیچ مذهب اسلامی آن را نمی پذیرد.

این عالم دین تاکید نمود که دشمنان اسلام می خواهند با ایجاد تفرقه میان مذاهب مختلف اسلامی، دین اسلام و مسلمان را تضعیف نمایند.

 این عالم دینی از شهید لیث بن قیس مشهور به شاه دو شمشیره ولی(ره) بعنوان فاتح کابل در زمان یکی از خلفاء یاد آوری نمود و گفت: در قرن اول هجرت هنگامی که اعراب مسلمان وارد کابل شدند، شهید لیث بن قیس در همین جا به شهادت رسید و در همین محل کنار مسجدی که ما و شما قرار داریم دفن گردید که بعدا مسجدی  بنام مسجد شاه دو شمشیره ولی(ره) بنا گذاشته شد، بنابران اعراب مسلمان بعد از فتح کابل در کنار دریای کابل به سمت جنوب قبر آن شهید بزرگوار،  اولین نماز را اجرا نمودند و بنا مسجد را گذاشتند و آن را به نام مسجد شاه دوشمشیره مسما نمودند که جلسه امروز شورای اخوت اسلامی نیز در همین مکان با حضور شخصیت های شیعه و سنی برگزار گردید.

آیت الله حجت با یاد آوری برخی روایاتی در منابع مشترک شیعه و سنی از فضائل اهل بیت(ع) تلاش برخی محققان شیعه و سنی را در تقویت مشترکات هردو مذهب دانسته و اظهار داشت: برخی علما شیعه و از جمله علامه امینی در کتاب ارزشمند الغدیر، روایاتی را از منابع مختلف اهل سنت در باره غدیر آورده و روایان این حدیث را به ترتیب ذکر کرده که در میان اصحاب رسول خدا (ص ) 110 نفر و در میان تابعین 84 نفر، ایـن حـدیـث را احـمد بن حنبل با چهل سند، ابن جریر طبرى با هفتاد و اندى سند، جزرى مقرى بـاهـشـتاد سند، ابن عقده با صد و پنج سند، ابوسعد مسعود سجستانى با 120 سند و ابوبکر جعابى با125 سند و همچنین ابـن حـجـر در کـتـاب صـواعـق نوشته است: این حدیث را سى نفر صحابى از پیامبر اکرم(ص ) روایت کرده اند و بسیارى از اسناد آن صحیح است. لذا علامه امینی در اول همان کتاب نیز تذکر داده که موضوع بحث امامت و خلاقت یک بحث عقیدتی است که آن جای خودش را دارد و اینکه حضرت عثمان(رض)  از کبائر صحابه بوده و در آن بحثی نیست، در نهج البلاغه از حضرت امام علی(ع) چندین مورد نقل شده  که آن حضرت از صحابه با احترام یاد می کند، وقتی امام علی(ع) به معاویه ابن ابی سفیان می گوید: مرا کسانی خلیفه گرفتند که خلفای قبل از من را خلیفه ساختند و  تو همانگونه که از عمر، عثمان و ابوبکر(رض) پیروی کردی و حکم آنها را پذیرفتی،  ملزم هستی که از  من نیز پیروی کنی، همان شورا که مرکب از مهاجرین وانصار بودند و آنها سه خلیفه قبل از من را انتخاب نمودند، مرا نیز همانها انتخاب کردند، این فرمایش حضرت می رساند که امام  علی(ع) به معاویه بفهماند که اگر دو باره با من جنگ نمایی و در برابر من قرار بگیری، در حقیقت در برابر صحابه قرار گرفتی و حرف آنها  را سند و حجت ندانستی و بنا براین ما بعد از اهل بیت(ع) صحابه را قابل احترام می دانیم.

گفتنی است که در اخیر این همایش، اعضای شورای اخوت اسلامی قطعنامه ای را صادر کردند که در این قطعنامه تاکید شد که سوگواری در نهضت عاشورای حسینی متعلق به همه مسلمان جهان بوده و نباید منحصر به یک سمت، قوم و مذهب باشد.

در این قطعنامه تاکید شد که باید در ایام سوگواری محرم از مطرح نمودن مطالبی که باعث ایجاد تفرقه و فاصله میان مذاهب اسلامی می شوند خوداری شود.

در پایان این قطعنامه از رسانه های کشور نیز خواسته شد که به خاطر ارج نهادن به ایام محرم از پخش نشراتی که خلاف روحیه عزاداران اباعبدالحسین است خودداری نمایند.

گزارشگر: سید عباس حسینی

مطالب مشابه