نمایش نوار ابزار

انتخابات از نگاه اسلام

چهارشنبه ۲۸ حوت ۱۳۹۲

 روز دو شنبه 26 حوت 1392 خورشیدی  در شبکه نور برنامه «هدایت نور»  ابتداء توسط مجری برنامه جناب محمد اسماعیل احمدی، پس از خوش آمدگویی حجت الاسلام والمسلمین سید جعفرعادلی«حسینی» رئیس دارالانشاء شورای اخوت اسلامی در برنامه هدایت نور، از وی تقاضا نمود تا پیرامون انتخابات از نگاه اسلام صحبت نماید.

آقای عادلی پس از  سلام و اداء‌ احترام به مجری، همکاران ایشان و شنوندگان این برنامه گفت: انتخابات یکی از  نشانه های قدرت دینی و ملی مسلمانان هست و به جرات میتوان بیان کرد که انتخابات در اسلام پشینه ای به  اندازه ظهور اسلام دارد واین موضوع  پدیده ی جدید نیست.

در صدر اسلام حضرت پیامبر(ص) تحت عنوان بیعت، حق مشارکت در امور سیاسی و اجتماعی را به تمام مسلمانان اعم از زن و مرد داد و آن را به عنوان درس حیاتی، الگو و نمونه به جا گذاشت  به طوری که می توان ادعا کرد برعکس ادیان دیگر، حق شهروندی در اسلام از همان پیدایش اسلام محفوظ بوده و انتخابات یکی از حقوق شهروندانی است.

باید جریان انتخابات، یک جریان صحیح باشد،  مردم احساس کنند انتخابات طوری که قانون انتخابات و اسلام می ‏خواهد عمل می ‏شود.

با اینکه بعضی از افراد فکر میکنند  انتخابات با اصول و معیار های که امروز در جوامع دموکراتیک مروج است؛ یک پدیده ای جدید است، اما احکام و سننی در دین مبین اسلام وجود دارند که با الگو قرار دادن، تفسیر و تحلیل آنها می توان به نظریه ای جامع در رابطه به انتخابات دست یافت.

این عالم دینی در پاسخ به اینکه  احکام  قانون انتخابات در دین اسلام چگونه در امور زندگی انسان دخالت دارد، اظهار داشت:

احکام مربوط به انتخابات در اسلام را می توان  بصورت کلی در سه بخش شورا، اجماع و بیعت مورد مطالعه قرار داد و با مطالعه ای قرآن، سنت و تاریخ اسلام، ما به موارد متعددی از احکام و سنت ها بر می خوریم که مربوط به شورا و مشورت نمودن در امور مهم اجتماعی اند. پیامبر اکرم(ص) با آنکه خود مستقیماً از منبع وحی دستور اخذ می نمود، اما در بسیاری از موارد که مربوط به زندگی اجتماعی و دنیوی مردم می شد، با صحابه  مشورت می کرد و مناسب ترین رأی و نظر را بر می گزید. هدف او از این کار فقط این بود که اصل مشورت نمودن در میان مسلمین رواج یابد و مسلمانان بیاموزند که در کار ها با یکدیگر مشورت کنند.

در برخی کشور ها خصوصیات، ویژگی و مواصفات رئیس جمهور مانند تحصیل، تجربه،  تعهد، صداقت و… در قانون اساسی  پیش بینی و رئیس جمهور منتخب متعهد به انجام آن می باشد، اما رؤسای جمهور افغانستان عموما  در شعار به همین اوصاف آراسته اند، نه در عمل. در صورتیکه رئیس جمهور برای خدمتگذاری وحل مشکلات مردم انتخاب می شوند، باید پاسخگوی نیاز مندی های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور خویش باشند.

در حالیکه انتخابات از دیدگاه اسلام تنها راه نجات برای جامعه ای می باشد که از استبداد و تمرکز قدرت، رنج می برند، انتخابات از نظر شرعی و تاریخی دارای منابع موثق می باشد.

رئیس دارالانشاء شورای اخوت اسلامی راجع به مسئولیت رای دهندگان و کاندیدان رؤسای جمهور چه باید بکنند گفت:

اولین تعهدی که رئیس جمهور دارد نسبت به همین مسئلۀ بسیار مهم است. جمهوری اسلامی تشکیل شده مسئولیت دینی خود را در قبال آن انجام دهند.

و اما وظیفۀ ما برای رای دادن که یک امانت الهی و خونبهای بیش از یک و نیم میلیون شهید می باشد باید خیلی دقت کنیم که رای خودمان را بعد از تحقیق و بررسی و اطمنان یافتن به کسانی دهیم که حداقل از دیگران بهتر باشند.

رؤسای جمهور، قبل از گام نهادن در این مسیر باید خود را به لحاظ علم و عمل ساخته باشند. خیلی‌ها به اشتباه علم را کافی می‌دانند. اما در حقیقت اینگونه نیست.

این عضو شورای علمای شیعه در مورد مواصفات رئیس جمهور اظهار داشت:

از مهمترین ویژگی و مواصفات که رئیس جمهور آینده، می بایست  بدان عمل نمایند عبارت از متابعت به دستورات «اسلام، قانون اساسی و حفظ ارزشها» وعلاوه بر آن دغدغه خدمتگذاری در پیاده نمودن ارزشهای دینی ودلسوزی به جامعه خویش بوده، نه در ادعا بلکه در عمل، او باید در برابرتهاجم هجمه ها به ارزشهای دینی که امروزه در فضای فرهنگی کشور آن را نظاره می کنیم، برای یک دولت متعهد توطئه های بیگانه که در قشرهای وسیعی به بار نشسته و ثمره تلخ آن گلوگیر دردمندان جامعه شده تحمّل کردنی نیست، دولت آینده چه فکری برای این نابسامانی ها می کند؟

امروز در این کشور، فقر، فساد و تبعیض رنج بی حسابی را  به مردم می دهد، دولت آینده جه برنامه ای برای سامان بخشی به این وضع ارائه می کند؟

بیکاری جوانان و اقشار مختلف جامعه یک معضل بزرگ است، دولت آینده برای به راه انداختن چرخ اقتصاد و تولید که بستر اشتغال هستند چه تصمیمی دارد؟

رئیس جمهور آینده باید قوی و قدرتمند در برابر زورگویی های داخلی و خارجی عمل نماید و به تهدیدات مخالفین و دشمنان مردم افغانستان پاسخ محکم و منطقی با معیارهای دینی و انسانی دهد و آنگونه که در شأن مردم این کشور است.

در یک سخن، مردم افغانستان در شرایط کنونی دولتی می خواهند که سرلوحه کارش خدمت به مردم، دفاع از ارزشها و دست آوردهای جهاد و از کیان نظام اسلامی و مقابله با لجام گسیختگی، فقر، فساد و تبعیض باشد و مواصفات دولت آینده چون؛ اسقلالیت، ابتکاردر عمل، جرئت در سیاست، مدیریت در رهبری از خصوصیت های مبرم وحیاتی رئیس جمهور آینده افغانستان بحساب می رود و با این حال، بحران کنونی افغانستان داری ریشه های ملی، منطقوی وبین المللی است که  ضعف درسطح رهبری کشور عامل عمده واساسی آن پنداشته می شود.

با این حال رئیس جمهور آینده افغانستان باید توانایی حل معضل، مشکل وبحران جاری در کشور را  داشته باشد وحل این بحران بدون داشتن اسقلالیت، جرأت در سیاست، ابتکار در عمل ومدیریت در رهبری ممکن نیست.

1. استقلالیت:

وقتی استقلالیت میگوییم منظور ما این است که رهبری یک جامعه در تصمیم گیری مستقل وبا صلاحیت  و متکی به خود و جامعه خویش باشد، مثلا در تصمیم گیری امور داخلی کشورقوت های خارجی را در چوکات قانون تنظیم واداره نماید.

2. جرأت سیاسی :

انارشسم اداری در بر خورد با مخالفین حکومت، مطابق با قانون اساسی و تصمیم رئیس جمهور و مردم این کشور صورت گیرد. طوری که تا کنون  مشاهده میگردد تعامل با مخالفین دولت از مراجع و نهاد های مختلف انجام می شود؛ مثلا اول شعار مذاکره با مخالفین از حنجره خارجی ها بیرون می شود و بعدا دولت کمیسیون صلح وآشتی را مؤظف می سازد. این امر باعث جرأت مخالفین شده و اعتبار دولت را از لحاظ اداره نهایت پایان برده و دولت دراین مورد باید دارای شهامت وجرأت سیاسی  بوده، مخالفین و اپوزسیون را متقاعد سازد تا معامله با مخالفین از مسیر دولت  تعقیب شود.

تهیه و تنظیم: سید عبدالله حسنی

مطالب مشابه