نمایش نوار ابزار

انتشار كتاب «مسجد الاقصي در تاريخ» در افغانستان

پنجشنبه ۲۲ میزان ۱۳۸۹

  خبرگزاري فارس: در آستانه آخرين جمعه از ماه مبارك رمضان و برپايي مراسم روز جهاني قدس، كتاب “مسجد الاقصي درتاريخ ” توسط دارالانشاء شوراي اخوت اسلامي افغانستان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري فارس، به نقل از اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، اين كتاب كه در شمارگان 1000 نسخه و در 10 فصل تأليف شده به صورت تحليلي به بيان تاريخچه پيدايش قدس و مسجد الاقصي و نيز اشغال اين مكان مقدس توسط رژيم غاصب صهيونيستي پرداخته است.

سيد جعفر عادلي حسيني “، منشي اول شوراي اخوت اسلامي افغانستان در مقدمه اين كتاب هدف از انتشار آن را آگاهي بخشي بيشتربه مردم افغانستان از علت برگزاري بزرگداشت روز جهاني قدس نام برده و مي نويسد: “گرچه افغانستان اسلامي در شرايط كنوني با بحران هاي متعددي دست و پنجه نرم مي كند و مردم زجر ديده هر روز در حملات انتحاري و بمب گذاريها قرباني مي دهند، اما اين مردم با پيروي از دستورات اسلام و با تمسك به ارزش هاي والاي آن، وظيفه خود مي دانند تا در اين روز با حمايت از مردم مظلوم فلسطين، بر ضرورت وحدت ميان امت مسلمان و ريشه كن كردن تمام مشكلات و بحران هاي جوامع اسلامي، تأكيد كنند ”
اين كتاب در فصل نخست خود مروري كوتاه دارد به تاريخچه قدس ، سپس سير تحولات بيت المقدس را در طول تاريخ به مخاطبان خود ارائه ميكند كه در ادامه با ارائه احاديث و مسنداتي مبني بر چرايي تقدس حرم شرف و مسجد الاقصي و حرم شريف همراه شده است.در ادامه به ارائه تاريخچه اي از تجاوزات رژيم اشغالگر قدس به مسجد الاقصي مي پردازد كه شرح وقايعي مانند به آتش كشيدن اين مسجد در سال 1969، تلاش براي انفجار بخشي از اين مسجد در سال هاي 1980 و 1983 ميلادي، تيراندازي به نمازگزاران مسلمان مسجد الاقصي در سالهاي 1982 و 1990و حفاري هاي انجام گرفته در اين مسجد را شامل مي شود.
كتاب “مسجد الاقصي در تاريخ ” به معرفي اساس نامه و پروتكل بيست و چهار گانه صهيون مي پردازد و مضامين موجود در آن را به طور كامل تشريح مي كند. فصل بعدي اين كتاب نيز در ادامه به تشريح مواضع تاريخي حضرت امام خميني(ره) در ارتباط با مساله فلسطين پرداخته است كه متن پيام هاي صادر شده ازسوي ايشان در ارتباط با روز جهاني قدس نيز به همراه آن است.
مراسم روز جهاني قدس از سه سال پيش تا كنون درشهرهاي بزرگ كشور افغانستان با برگزاري مراسم هايي مانند همايش،گردهم آيي و خطبه هاي نماز جمعه موردتجليل قرار گرفته است .
كميسيون اخوت اسلامي افغانستان به همراه ديگر تشكل ها در سال 1388 در اين روز تجمعي اعتراض آميزنسبت اشغالگران را همزمان با آخرين جمعه ماه مبارك رمضان در چند نقطه شهر كابل از جمله ده پوري و باغ بالابرگزار كردند . در اين مراسم ها برخي از شخصيت هاي حكومتي نيز حضور داشتند .

مطالب مشابه