نمایش نوار ابزار

به انقلاب اسلامی ایران می بالیم و افتخار می کنیم

شنبه ۲۳ دلو ۱۳۸۹

 انقلاب اسلامی ایران طوری به وجود آمد که در آن یک نظام اسلامی و ملی اساس گذاری شد و این اساس گذاری در حالی صورت گرفت که دشمنان اسلام همواره می گویند که اسلام توان حکومت کردن و برنامه را در جوامع اسلامی ندارد.

مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول رئیس جمهوربه نمایندگی از دولت افغانستان، فرا رسیدن 22دلو، سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به کافه ملت این کشور تبریک و تهنیت گفت.

وی، که در مراسم تجلیل از سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در مقر سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل صحبت می کرد، گفت: این یک حقیقت است که انقلاب اسلامی ایران یک طلوع تازه در جلب جوامع اسلامی بود که سال های سال در زیر اسارت حکومت های خانوادگی و سلطنتی جان می کندند وملت ایران جزء آن ها بود.

آقای مارشال فهیم تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران طوری به وجود آمد که در آن یک نظام اسلامی و ملی اساس گذاری شد و این اساس گذاری در حالی صورت گرفت که دشمنان اسلام همواره می گویند که اسلام توان حکومت کردن و برنامه را در جوامع اسلامی ندارد.

  وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در آن عصر و زمان به تمام جهان ثابت ساخت که اسلام اهل پیاده کردن نظام است و اسلام در همه ی عصر زندگی انسان ها، نیازمندی های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و همه حالات زندگی انسان ها را درک می کند و برای آن برنامه دارد.

وی تاکید نمود: ما همه به یک اسلام بیدار، زنده، انقلابی و جهانی معتقد هستیم و به انقلاب اسلامی ایران می بالیم و افتخار می کنیم.

از زمانی که انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسید، در افغانستان کودتای کمونیستی صورت گرفته بود و مردم این کشور به جهاد آغاز کردند و جمهوری اسلامی با وجود مشکلاتی که در آن زمان داشت عمیقا از جهاد مردم افغانستان حمایت کرد و مهماندار مهاجرین افغان در کشور شان شدند.

جمهوری اسلامی ایران از مقاومت مردم افغانستان نیز حمایت کرد و این یک نقطه عطف میان دو کشور در تاریخ است و همچنین بعد از شکست گروه طالبان و در دوره حکومت موقت و انتقالی، جمهوری اسلامی ایران بر اساس مسئولیت های دینی خویش و روابط فرهنگی و همسایگی که با افغانستان داشت از همان روز های اول، یگانه کشوری که با اخلاص در بازسازی افغانستان و حمایت از مردم ونظام این کشور عمل کرده جمهوری اسلامی ایران بوده است.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان ساخت که مردم افغانستان و جمهوری اسلامی ایران دارای دین مشترک، زبان مشترک، فرهنگ مشترک و همسایه هستند و ما معتقد هستیم که روابط نیک دو کشور پایه دار بوده و پایه دار باقی خواهد ماند.

با این حال دکترفداحسین مالکی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل در حضورجمعی از شخصیت های دولتی، رهبران وفرماندهان جهادی،، روحانیون، نمایندگان پارلمان و روزنامه نگاران افغانستان به ایراد سخن پرداخت و کشور افغانستان و حمهوری اسلامی ایران را دو کشور برادر خواند.

آقای مالکی گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمینه ی سیاست خارجی، همواره با رعایت اصلی حسن همجواری، توسعه مناسبات همه جانبه منطقه ای و بین المللی را با همسایه گان و سایر کشور ها مد نظر قرار داده و تاریخ گواه خوبی برای دریافت رفتار انسانی و اسلامی ایران و ایرانیان است.

وی گفت: ایران در سی ودو گذشته از نگاه سرعت دانش در دانشگاه ها رتبه اول را در جهان دارا است و این کشور جز ده کشور برتر حهان از فناوری ساخت و پرتاب ماهواره بر خوردار می باشد و همچنین در قسمت معدن به مرز خودکفایی صد در صد رسیده و ظرفیت تولید فولاد به مرز بیست میلیون تن در سال رسیده است.

سفیر تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران درکابل اضافه کرد: ایران در میان 16 کشور برتر جهان در زمینه تولید برق، جزء شش کشور برتر جهان می باشد و ایران از موفق ترین کشورهای جهان در مبارزه با قاچاق مواد مخدر است.

وی علاوه کرد:جمهوری اسلامی ایران هم اکنون با 180 کشور خارجی ارتباط تجاری دارد، و با کشورهای اروپایی رشد 31 در صدی داشته است.

آقای مالکی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت:روابط دو کشور همسایه افغانستان و جمهوری اسلامی ایران به سطح رهبری و مقام های دولتی گسترش یافته و سفرهای معاونین رئیس جمهور، وزرای خارجه و اقتصادی در یک سال گذشته نیز گسترش پیدا کرده و تبادلات اقتصادی دو کشور با تمام مشکلات موجود رو به رشد بوده و از مرز یک و نیم میلیارد دالر سالانه گذشته است.

وی در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده که در بازسازی افغانستان نقش گسترده ای را ایفا نماید که اجرای طرح های بازسازی در زمینه های زیربنائی راه آهنگ، بهداشت و درمان، برق، آموزش عالی از جمله آن است.

آقای مالکی خاطر نشان ساخت: در آینده نزدیگ قطعه سوم راه آهن هرات، تاسیس کلینیک بزرگ تخصصی کابل، پروژه دو دستگاه تولید برق 25 میگاوات شهرکابل، پروژه جاده میل 78 ولایت فراه و مرکز فنی حرفوی ایران و افغانستان توسط مقامات دو کشور افتتاح خواهند شد.

وی در ادامه یادآور شد: مهمترین پروژه هایی که برای سال آینده در دست کار است، احداث و تجهیز شفاخانه صدبستر در ولایت بامیان، احداث و تجهیز مرکز درمانی شهر جلال آباد، احداث و طرح های ظرفیت ها در حوزه های معدن و مواد مخدر و آموزشی از سوی جمهوری اسلامی در افغانستان می باشد.

آقای مالکی گفت: ازجمهوری اسلامی ایران بر اساس تبادلات اقتصادی و بخصوص مواد سوختی در یازده ماه گذشته پنجصد هزار تن مواد سوختی وارد افغانستان شده و در آینده مدارس ایران و افغانستان در شهر های ننگرهار، کابل، فراه، بلخ، قندهار و هرات راه اندازی خواهد شد.

وی علاوه کرد: در حال حاضر بیش از پنج هزار دانشجو و 300 هزار دانش آموز افغانی در جمهوری اسلامی ایران مشغول ادامه تحصیل شان می باشد.

گفتنی است که در این مراسم تعداد زیادی از شخصیت جهادی، روحانیون، نمایندگان مجلس و روزنامه نگاران حضور داشتند و سفارت جمهوری اسلامی ایران میزبان شخصیت های افغانی به مناسبت تجلیل از سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بود.

مطالب مشابه