نمایش نوار ابزار

رونمایی از کتاب “علمای تاثیرگذار افغانستان”

پنجشنبه ۱۱ جدی ۱۳۹۳

کتاب «سی و پنج عالم» از علماء تاثیر گذار افغانستان در سده اخیر به قلم «سید محمد عارف موسوی نژاد» رونمایی شد.

به گزارش شفقنا افغانستان به نقل از فارس، در مراسمی با حضور حجت الاسلام والمسلمین «سید جعفر حجت کشفی» رئیس کارگاه هنری آستانه مقدسه حضرت معصومه(سلام الله علیها)، حجت الاسلام و المسلمین «سید صادق حسینی اشکوری» رئیس مجمع ذخائر اسلامی و دبیر همایش میراث مشترک ایران و عراق، حجت الاسلام و المسلمین «محمد امین براتی» رئیس مدرسه علمیه امیرالمومنین(ع) شهرستان آمل و جمعی از دانشجویان و فعالان فرهنگی کتاب «سی و پنج عالم» در موسسه تاریخ علم وفرهنگ و مجموع ذخایر اسلامی در قم رونمایی شد.

سید محمد عارف موسوی نژاد» نویسنده این کتاب در حاشیه مراسم رونمایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در ارتباط با انگیزه تألیف این کتاب اظهار داشت: اواخر شهریور ماه امسال در یک نشست ادبی حجت الاسلام والمسلمین اشکوری پیشنهاد تألیف کتاب را به من ارائه دادند. در برنامه ریزی نخست تصمیم بر این بود که صد نفر از علماء تأثیر گذار افغانستان در صد سال اخیر در کتابی سیصد صفحه‌ای معرفی شوند، که با وجود مشکلاتی چون زمان بسیار محدود، عدم تجربه شخصی و اطلاعات در این زمینه و نیز نبود منابع کافی جز چند منبع سر انجام این کتاب به سی و پنج نفر تقلیل پیدا کرد و کار بسته شد.
نویسنده کتاب سی و پنج عالم مهمترین ضرورت تألیف کتاب را اینگونه بیان کرد: آثار و خدمات علما و بزرگان افغانستان مثل خودشان مظلومانه دفن شده است، اگر اندیشمندان و محققان عزیز در معرفی شخصیت‌های این مرزوبوم چاره‌ای نیندیشند در آینده‌ای نه چندان دور همین مقدار اطلاعاتی ناقصی هم که راجع به شخصیتهای‌ ما وجود دارد از بین خواهد رفت. بنده تصمیم گرفته‌ام این کار را در حد وسع خود ادامه بدهم، و در این راستا از عزیزان می‌خواهم که بنده را در این خصوص یاری نمایند.
وی در ادامه افزود: سعی و تلاش در این اثر بر این بود که اجازات علمی، اسناد، و دست نوشته‌ها و نیز تصاویر سنگ مزار بزرگانی که به عالم باقی شتافته اند آورده شود که تا جایی این امر محقق شد همه‌ این سی و پنج نفر (جز یک نفر) تصاویرشان آورده شده است.
موسوی نژاد گفت: این کار به نوع خودش کاری مفید و به نوعی بی بدیل است، البته این به این معنی نیست که کار بدون عیب و نقص انجام شده است بلکه دارای عیوب و نواقصی است که تذکرات دلسوزانه و نقد منصفانه علما و دانشمندان و اهل فن اشکالات را برطرف خواهد کرد.
موسوی نژاد با اشاره به تجربه شخصی در نگارش این کتاب به اهالی فرهنگ پیشنهاد داد: چند موضوع هست که تا هنوز کار نشده است و تلاش مستقل می‌طلبد، نخست عالمان مدفون افغانستان در قم، نجف و مشهد است. موضوع دوم موضوع مدرسان افغانستانی است، چه در حوزه‌ علمیۀ قم چه در نجف اشرف و مشهد مقدس و سایر شهرستانهای ایران و نیز سایر کشورها مثل سوریه لبنان پاکستان و… که هرکدام تألیف جداگانه ای را می طلبد.
وی در پایان تأکید کرد: عالمان افغانستان در طول تاریخ حوزه‌های علمیه، در بالندگی حوزه‌های علمیه تشیع نقش فعال و آشکاری داشته اند که اقدامات عملی دوستان را در این زمینه می‌طلبد.
گفتنی است اولین کار انتشاراتی‌ موسوی نژاد در سال 87 به نام «سریر اشک» منتشرشد، کار دوم منتشر شده از وی نیز «اسناد سپهری اردکانی، دفتر دوم» نام دارد.

 

مطالب مشابه