نمایش نوار ابزار

سخنرانی حضرت آیت الله فاضل(ره) در مراسم تهداب گذاری پروژه خاتم الانبیاء(ص)

دوشنبه ۲۷ سرطان ۱۳۹۰

  سال 1371 همزمان با ورود رهبران و مسئولین احزاب جهادی در کابل،  مرحوم حضرت آیت الله فاضل(ره) در کنار امور سیاسی و اجتماعی تصمیم می گیرد تا در امورات علمی و فرهنگی حوزه علمیه بزرگی را ایجاد نماید که  در همان سال ایشان موفق به راه اندازی پروژه بزرگ خاتم الانبیاء(ص) می گردد و با ابتکار ایشان دو مراسم جداگانه در محل مذکور برگزارمی شود،‌ مراسم اول تحت عنوان کلنگ زنی زمین بود و مراسم دوم تهداب گذاری پروژه بود که عملا کار پروژه پس از این مراسم آغاز گردد.

اولین کار عملی پس از اقدام به دیوار قطور سنگی به  ارتفاع یک متر و نیم در اطراف پروژه تهیه پلان و نقشه در موارد تهیه ماکت برای مسجد و پروژه خاتم الانبیاء(ص) در زمان مرحوم حضرت آیت الله فاضل(ره) بود،‌ اما بعد از جنگهای خانمانسوز داخلی و ورود طالبان به کابل امکانات مختلفی که در زمان حیات مرحوم آیت الله فاضل(ره) جمع آوری شده بود و قیمت آن به بیش از سه میلیون دلار تخمین زده می شد، در زمان طالبان و یا پیش از ورود آنان در اثر هرج و مرج، از بین می رود و آنچه که از عموم مردم شنیده می شود، به هدر رفتن امکانات سه احتمال زیر وجود دارد:
اول: همة آن امکانات توسط طالبان تاراج شد.
دوم: توسط عده ای از کسانی که دست اندر کار بودند منتقل و یا به فروش می رسد و الباقی توسط طالبان منتقل می شود.
سوم: توسط وزارت دفاع طالبان به وزارت دفاع منتقل و در مسجد عبدالرحمن جدید الاحداث واقع در ده افغانان به کار گرفته شد و الباقی به جاهای دیگر مانند قندهارو…  منتقل می شود.

اما پس از وفات مرحوم آیت الله فاضل(ره) حجت الاسلام والمسلمین حاج سید حسن فاضل زاده بعنوان متولی و مسئول پروژه خاتم الانبیاء(ص) اقدام به ساخت ساز مسجد، حوزه علمیه، درمانگاه، دارالایتام، استیدیوم ورزشی و… می نماید و از آن زمان به بعد وی با موانع و مشکلاتی برمی خورد که آخرین جنجال این پروژه تغییر نام مصلی خاتم الانبیاء(ص) به مصلی شهید مزاری می باشد و گاها گفته می شود که این پروژه مربوط به حزب وحدت اسلامی بوده و لذا جهت اطلاع خوانندگان محترم بخشی از سخنرانی آیت الله فاضل(ره) که در تهداب گذاری پروژه خاتم الانبیاء(ص) نموده ارائه می گردد.
ناگفنه نماند که در این مراسم غذایی تدارک دیده بودند و اکثر رهبران جهادی، سفرای کشورهای اسلامی دعوت می گردند، این مراسم با صحبت موسس این پروژه حضرت آیت الله فاضل(ره)  و دعائیه آیت الله صادقی پروانی به پایان می رسد. البته قبل از صحبت مرحوم حضرت آیت الله فاضل سنگ تهداب اول را ایشان گذاشته و سپس دیگر شخصیت های حاضر در آن مراسم گذاشته می شود، اینک محتوای  سخنان ایشان را که از کاست ویدیوئی پیاده شده تقدیم می گردد.

جهت آرامش و صلح در سراسر کشور عزیزما افغانستان صلوات مرحمت کنید. (صلوات حضار) حضار محترمی که اینجا تشریف آوردند به همه ی آن ها خیر مقدم عرض می کنیم و همین طور همه ی ملتی که در این منطقه ساکن هستند که در این زمینی که شما حضور دارید شرق و غربش از برادران تشیع تان است و شمال و جنوب از برادران اهل تسنن و منطقه، منطقه ی است مستضعف.
مردم در اینجا در برادری کامل به سر می برند و زندگی می کنند، چنانچه که عده ای از مسئولین و برادران شیعه و سنی در این جلسه از همین منطقه حضور دارند اخصاً جناب حاجی وکیل که یکی از کلان های منطقه و شخص محترمند (منظور حاج سلیمان یاری عضو مجلس سنا و وزیر مشاور در امور اقوام و قبایل است).
شما مردم و برادران عزیز جهادی، مسئولین و فرماندهان محترم احزاب تشریف آوردید و از همه ی اقشار ملت افغانستان که در اینجا حضور دارند برای همه ی شما خیر مقدم و تبریک عرض می کنیم و می خواهم که هدف از تاسیس این حوزه علمیه را که مردم خودشان به حوزه علمیه خاتم الانبیاء(ص) نامگذاری کردند یاد آوری نمایم.

در افغانستان را  نه تنها از نظر اقتصادی بلکه از نظر اعتقادی و پیشرفتهای علمی و فرهنگی پیش بریم که در این جهت باید کار شود و باید در رابطه به  مضامین اعتقادی و علمی و فرهنگی و علوم اسلامی به نحو چشم گیری همه ملت ما کوشا باشند و پیش بروند. تأسیس حوزه ی علمیه در اینجا اختصاص به حزب واحدی و تنها به مردم شیعه ندارد، این مرکز مورد استفاده همه ی احزاب و پیروان مذاهب  شیعه و سنی و همه فرقه های اسلامی می باشد و امیدواریم که این حوزه بسیار پر بار و مثمر ثمر قرار بگیرد.

از نظر فقهی بین این دو فرقه مذهبی اختلاف فاحشی وجود ندارد و در فروع کمی اختلاف می باشد و می طلبد که همه در کنار یکدیگر باشند و روحانیت نیز با هم بیشتر هماهنگ باشند، تبعاً در مسائل اختلافات اقوام و طوائف هم تأثیر مثبت می گذارد و برای زدودن این گونه  تعصبات از اهمیت فراوانی برخوردار است.

آنطوری که بعضی از دوستان الان لطف کردند که کمک هایی را  وعده شده اند، از اینها تشکر و به خوبی استقبال می کنم، اما این مقدار را آن طوری که بنده شوخی هم کردم که ما از این برادرها قبول نداریم و انشاء الله تعالی باید همت کنند همه ی مسلمین افغانستان این حوزه را درست کنند و همه انشاء الله در ثوابش شریک باشند و همینطور که در اینجا تدریس میشود، همه برادران اعم از شیعه و سنی می باشند، همه ی فرقه های اسلامی  باشند و ما نیز در اینجا از همه بطور عام دعوت نمودیم …

تقاضا و پیشنهاد ما به همه برادران که در خارج هستند چه افغانی و یا غیرافغانی باید ما را در این زمینه کمک کنند و یاری رسانند و در تکمیل و اکمال حوزه ی علمیه، مسجد و بیمارستان سهم بگیرند تبعاً هر کس هر مقدار مصرف می کند از جمله باقیات و صالحات برایش خواهد بود.

چقدر مناسب است که در اینجا سرمایه گذاری کنند و این پیشنهاد به  همه شده،  مؤمنینی که از افغانستان در داخل و خارج هستند و چه مومنینی که از افغانستان نیستند و به عنوان مسلمانان که می خواهند در این رابطه سهمی بگیرند و این دعوت، دعوت عمومی است.

به هر حال! نیت برادران این است که این حوزه حوزه ی همه ما و اختصاصی به گروه خاصی نیست و مختص به تشیع هم  نیست، این مرکز متعلق به همه ی مسلمانان افغانستان می باشد و امیدواریم که انشاء الله خداوند متعال لطف کند که این یک مرکز علمی و اساسی در عرض جامعة الازهر مصر و همین طور جامعة الاسلام مدینه، جامعه نجف اشرف و در عرض حوزه علمیه قم قرارگیرد که باعث افتخار و عزت همه ی مسلمانان افغانستان است.

تهیه کننده: سید یحیی ابوذر

مطالب مشابه