نمایش نوار ابزار

بیست و دومین سالروز پیروزی جهاد مردم افغانستان درکابل تجلیل شد

دوشنبه ۸ ثور ۱۳۹۳

 از بیست و دومین سالروز پیروزی جهاد اسلامی مردم افغانستان از سوی شورای اخوت اسلامی در کابل تجلیل شد.
این همایش، قبل از ظهر روزدوشنبه 8 ثور 1393 خورشیدی در مسجد جامع محمدیه(شهید حضرت آیت الله العظمی واعظ) واقع تپه سلام شهر کابل با حضور، شخصیت های علمی، رهبران جهادی، نمایندگان شورای ملی و سنا و دیگر چهره های برجسته از جمله حضرت آیت الله العظمی محسنی، رئیس شورای علمای شیعه افغانستان، حضرت آیت الله صالحی مدرس مشاور ریاست جمهوری و معاون شورای علمای شیعه، حجت الاسلام والمسلمین داکتر سیدمحمدعلی جاوید رهبر حزب حرکت ا سلامی و دیگر بزرگان شیعه و سنی برگزار شد.

 

این مراسم که با گردانندگی حجت الاسلام سیدجعفرعادلی«حسینی» منشی اول شورای اخوت اسلامی همراه بود، وی ضمن خوش آمد گویی از  حضور شرکت کنندگان این همایش، بمناسبت گرامی داشت از بیست و دومین سالروز پیروزی جهاد اسلامی افغانستان گفت: اینک ما شاهد فرا رسیدن بیست و دومین سالروز پیروزی جهاد مردم افغانستان هستیم. مردم افغانستان در طول چهارده سال و مقاومت توانستند که اتحادجماهیرشوری سابق و حکومت وابسته آن را به شکست مواجه سازند و این افتخار بزرگ نصیب ملت دلیر و شجاع مسلمان ما گردید که پس از مبارزات و فداکاری و ایثار گریهای شان انجام دهند. از سوی دیگر 7 ثور1357 خورشیدی، سیاه ترین روز در تاریخ این کشور بوده که که  ثبت تاریخ گردیده است. در این روز حزب دموکرات خلق و پرچم با پشتبانی نظامیان شوروی و دستگاه های اطلاعاتی شوروی سابق با یک کودتای خونین، قدرت سیاسی را بدست گرفتند، منشاء و آغاز جنگهای خانمانسوز داخلی در این کشور شدند که تا امروز کمر دو نسل را خم کرده و برنامه احزاب خلق و پرچم بعد از کسب قدرت، جز سرکوب، ترور،  خفقان و کشتار جمعی چیزی دیگری نبوده است.

منشی شورای اخوت اسلامی با یاد آوری دسایس توطئه های خونین دشمنان مردم افغانستان و مداخله بیگانگان که با سال های دشوار و خونینی همراه بود  افزود: مبارزات ماندگار و فراموش ناشدنی مردم افغانستان که ثبت تاریخ زرین کشور ما می باشد که مجاهد مردان این کشور با الهام از آموزه‌های دینی و معارف اسلامی جهاد در راه آزادی، تشکیل حکومت اسلامی، احیای کرامت انسانی، ‌تثبیت هویت ملی و تحقق عدالت اجتماعی را به عنوان یک رسالت الهی و وظیفه شرعی تلقی نموده و با تمام توان و امکانات دست داشته ی شان در برابر رژیم کمونیستی به مبارزه پرداختند و بیست و دو سال پیش از امروز مجاهدین افغانستان توانستند پس از سالیان متمادی، جهاد دشوار نه تنها به حاکمیت رژیم کمونیستی در افغانستان پایان دهند بلکه این مبارزاتشان سبب شد که سیمای سیاسی جهان را دگرگون سازد و به این ترتیب صفحه نوینی در تاریخ معاصر مردم کشور ما گشوده شد. مردم افغانستان با جان فشانی و دادن میلیون ها قربانی ومعلول با کمترین امکانات در برابر ابرقدرت شوروی سابق ازاین سرزمین و ارزشهای دینی آن دفاع نمودند؛ اما به طور مناسب و شایسته جهاد با عظمت ما از  این روز تجلیل نمی گردد.

در حالیکه هشتم ثور سال ۱۳۷۱ یادآور تحول عظیم تاریخی وجشن بزرگ ملی و اسلامی مردم افغانستان است که در چنین روزی مبارزات چهارده ساله مجاهدین راه آزادی و استقلال که ریشه‌های عمیق در تاریخ، فرهنگ و دیانت مردم ما داشتند، به پیروزی رسیده و آرمان شهدای راه عزت و شرف تحقق پیدا کرد.

 و نیز حجت الاسلام سید محمد هادی«هادی»، رییس کمیسیون ارتباطات شورای اخوت فرا رسیدن این روز را تبریک گفت و عنوان کرد: هشت ثور سالروز برچیده شدن نظام خونخوار کمونیسیتی و روز ذلت و بدبختی شوروی و در عوض پیروزی مفتخرانه مردم مسلمان افغانستان می باشد.

 وی افزود: این روز سرآغاز تحول عظیم در کشور و نقشه سیاسی جهان می باشد که بزرگترین قدرت وقت توسط مسلمانان کشور از چهره روزگار محو گردید؛ از همین رو همه ما باید راه شهدای کشور را ادامه دهیم و برای رسیدن به آرمان آنها تلاش نماییم.

 در ادامه برنامه محترم عارف حسین حسینی یکتن از مجاهدین و آزادگان که در آوان جوانی توسط رژیم کمونیستی در زندان پلچرخی زندانی و پس از آزادی در صفوف جهادگران مخلصانه تلاش نموده قطعه شعری را در مورد هشتم ثور و ثمره جهاد به خوانش گرفت.

در همین حال، مولوی حبیب الله حسام، رییس شورای اخوت اسلامی نیز به پیامدهای مثبت این حادثه تاریخی اشاره کرد. آقای حسام گفت: یکی از مهمترین پیامدها این است که مردم کشور ما در صف واحد و در زیر کلمه واحد با رژیم کمونیستی وقت مبارزه کردند و زیر همین وحدت کلمه، جهاد مقدس شکوفا شد.

 وی افزود: ما در آن روزها توانستیم لذت و طعم دوستی و وحدت را بچشیم، با همان وحدت همگانی به عزت رسیدیم و بزرگترین قدرت خونخوار زمان را نابود کردیم.

او علاوه کرد: عمال رژیم کمونیست درآن روزها خون ملت ما را مکیدند و جوانان، زنان و مردان ما را به شهادت رسانیدند، در حالی که تمام کشورهای جهان با آن متحد بودند، مردم پا برهنه و فقیر کشور فقط با توسل به خداوند و ایمان راسخ و اتحاد همگانی آن قدرت ظالم را از پای درآوردند.

مولوی حسام تاکید کرد که در حال حاضر برخی از بقایای همان رژیم خونخوار و متجاوز در میان ما وجود دارند و با ما در سر یک میز می نشینند و مذاکره می کنند؛ در حالی که اصلا قابل این همه احترام نیستند و این احترام ها جفایی در حق خون شهدای ما می باشد.
به گفته رییس شورای اخوت اسلامی، امریکا و همپیمانانش از ترس اتحاد شوروی نیرویی را تحت عنوان ناتو ایجاد کردند؛ اما افغانستان فقیر و غیر مجهز همان اتحاد شوروی قوی را با کمک خداوند نابود کردند؛ بنابراین ما باید همیشه از آن روزها درس بگیریم و راه شهیدان را برای رسیدن به آزادی و استقلال و کشوری اسلامی ادامه دهیم.

 وی در اخیر تاکید کرد: تا به حال تاریخ و جهان اسلام بعد از جنگ های پیامبر بزرگوار، این چنین تقابل بزرگ را به چشم خود ندیده بودند که اسلام در برابر مکتب سوسیالیستی و کمونیستی مقتدر و برتر تکنالوجی، بتواند دست خالی و فقط با ایمان واقعی و وحدت پیروز شود.

همچنین یکی دیگر از سخنرانان این همایش حضرت آیت الله العظمی محسنی رییس شورای علمایی شیعه افغانستان بود که ایشان در بخش از سخنان خویش هفت ثور را  یکی از سیاه ترین روزها در تاریخ کشور و ملت ما خوانده و گفت: اوضاع نابسامان سیاسی، اقتصادی و استیلای جهل و فقر و بدتراز آن تسلط حکومت های مستبد و خودکامه و بی کفایت و ناتوان و دوری ملت از حکومت های تحمیلی همه دست به دست هم داد تا شوروی برافغانستان اسلامی تجاوز و مردم ما در راس علمای شهید همانند: شهید سید محمد سرور واعظ موسس این بنای بزرگ، شهید شیخ محمد امین افشار، شهید سید نادر بحر و دیگر شخصیت ها را به شهادت برسانند و کمونیست ها در این کشور مرتکب جنایات بی شماری گردند.

 آیت الله محسنی در ادامه سخنانش با اشاره به  رشادت  و پیروزی جهاد مردم افغانستان گفت: خون شهدا قطره قطره جمع گشته و به رود توفنده تبدیل گشت و کاخ کریملین را به کام خود کشید و ستمگران ملحد که نیمی از جهان زیر تسلط خود داشته و نیم دیگری جهان از آنان در هراس بودند ذلیلانه دست بالا بردند و عقب نشینی کردند و دراین راه صد ها هزار انسان پاک از جان خود گذشتند و با خون خود نوشتند که اسلام و عزت اسلامی را می خواهیم و با شهادت و مرگ عزت آفرین بر اسارت و ذلت پیروز شدند.
این شخصیت برجسته دینی جهان اسلام، هشت ثور را یوم العزۀ و افتخار بشریت خوانده و گفت: افغانستان چهارده سال سنگر مقدم جهان اسلام بود، مجاهدین قهرمان ما به نیابت یک میلیارد و چند صد میلیون مسلمان جهان در جبهه مقدم جهان دماغ کمونیست بین المللی را به خاک مالیدند و یک بار دیگر هشتم ثور  را بنام یوم العزه برای جهان اسلام و مستضعفین دنیا به ارمغان آوردند و تاریخ بشری را ورق زدند تا فصل آزادی، عدالت و عزت را به مردم و نسل آینده به ارمغان آورد.

 همچنین حضرت آیت الله محسنی، هشتم ثور سالروز پیروزی جهاد مردم افغانستان را روز عزت اسلام و بزرگترین معجزه تاریخ اسلام عنوان کرد و گفت که قرآن روی باطن تاکید دارد؛ بنابراین ما باید در باطن هرگز شکست نخوریم.

وی با بیان اینکه وعده های خداوند همیشه به حقیقت می پیوندد گفت که رهبری از صبر و مقاومت پیدا می شود و رمز پیروزی اسلام از صدر اسلام تاکنون صبر و مقاومت بوده است، همانگونه که ما در برابر متجاوزین کمونیست مقاومت کردیم.
او علاوه کرد: ما نباید به زندگی بسنده کنیم؛ بلکه باید معنای زندگانی را درک کنیم که همان مقابله با مشکلات می باشد و همچنین مشکلات را به دوش دیگران نیاندازیم؛ بلکه باید برای مبارزه با آنها اقدام نماییم.
آیت الله محسنی در ادامه گفت که ما بر اساس همین مقاومت ها و همت ها و نیز از همه مهم‌تر دین‌داری توانستیم انگلیس ها و نیز شوروی را شکست دهیم؛ اما در نهایت متاسفانه در برابر سیاست های داخلی خود همیشه زود شکست می خوریم.
آیت الله محسنی همچنین مشکلات کنونی کشور را به خود مردم افغانستان نسبت داده گفت: متاسفانه ما هنوز یک ملت نشده ایم؛ بلکه اقوام مختلف هستیم و هرکس بعد از رسیدن به پیروزی در جهاد تا به حال به دنبال مقام و رهبری است. در حالی که شهدای ما خود را برای اسلام و دین کشتند؛ نه برای مقام و رهبری.»
وی همچنین خارجی ها را در قدم دوم در مشکلات کشور دخیل دانسته گفت که خارجی ها به حکومت اسلامی راضی نبودند؛ چون نمونه آن را در ایران دیده بودند، به همین دلیل به افغانستان تجاوز کردند ولی آنها در قدم دوم هستند و مشکل اصلی را خود مان برای خود درست کردیم.
وی در ادامه سخنان خود گفت که اصل قضیه احزاب جهادی هستند که در اخیر پیروزی دین و مردم برای شان مطرح نبود و هر کدام برای رسیدن به قدرت دچار مشکلات و اختلافات شدند.
آیت الله محسنی افزود که هشت ثور به خودی خود بزرگترین معجزه در تاریخ اسلام است؛ چرا که جهاد ما جنگ بین افغانستان و کمونیست ها نبود؛ بلکه جنگ اسلام علیه کمونیسم بود که این قدرت بزرگ که متشکل از چندین ملیت بود با ملت گرسنه و فقیر اما مسلمان افغانستان مبارزه کرد و در نهایت وعده خداوند عملی شده و پیروزی حق علیه باطل اتفاق افتاد.

وی نسبت به برخی اعلامیه ها که تجلیل از این روز را عمل نابخشودنی دانسته گفت که در این رابطه باید گفت که بسیار کم‌لطفی و بی انصافی صورت گرفته؛ چرا که در آن روزهای تاریک که برای استقلال سیاسی ما نقشه های شوم کشیده می شد هزاران شهید دادیم؛ تا نقشه های شان خنثی شود و حال اینگونه اعلامیه ها به نشر می رسد که بدون شک اینها همان باقیمانده‌های کمونیست های خونخوار می باشند.

رییس شورای علمای شیعه افغانستان در پایان سخنانش از شورای اخوت اسلامی بعنوان یک نهاد تاثیر گذار در همبستگی امت اسلامی یاد آوری نموده و گفت: من مدتهاست که در جلسات شرکت نمی توانم، اما امروز به احترام شورای اخوت اسلامی در این محفل شرکت کردم، این تشکیل برای من بزرگترین و مقدس ترین نهاد در  افغانستان است که برای وحدت شیعه و سنی، سرفرازی و عظمت اسلام تلاش می نمایند و من در این جا  از علمای بزرگوار تقاضامندم که از برنامه های شورای اخوت اسلامی حمایت نمایند.

 در پایان همایش حجت الاسلام شیخ یوسف واعظی عضو شورای اخوت اسلامی با اشاره به ثمرات جهاد افغانستان پرداخته و اظهار داشت: یکی از ثمرات جهاد و مهاجرت مردم افغانستان همبستگی و وحدت ملی بود که میان پیروان مذاهب اسلامی و اقوام مختلف در این کشور بوجود آمد.

مشاور ریاست جمهوری در رابطه با هشت ثور گفت: هشتم ثور ۱۳۷۱ به عنوان روز پیروزی جهاد مردم افغانستان باید هرچه باشکوه تر تجلیل می گردید و حد اقل  از فداکاری و جان نثاری جان برکفان، شهداء و جانبازان کشور در این روز یادآوری می گردید، زیرا مهمترین پیامی که هشتم ثور می تواند برای همه ما داشته باشد منشور اعلام قدرت عقیده و ایمان مردم افغانستان است.

این عضو شورای علمای سرتاسری با انتقاد از وزارت اطلاعات و فرهنگ افزود: که چرا جاده های این کشور بنام شهدا و قهرمانان این کشور نام گذاری نمی گردد که بنام حقوق بشر و برخی افرادی که مخالفت با ارزشهای دینی دارند نامگذاری می گردد، نام گذاری جاده ها و نیکو داشت شهدا یکی از مسایل ارزشی و مهم در این کشور باشد و نباید شهدا در این کشور مورد بی مهری قرار گیرد.

در اخیر برنامه قرائت قطعنامه توسط حجت الاسلام غلام عباس مصباح عضو شورای اخوت اسلامی صورت گرفت. این شورا طی قطع نامه ای از بزرگان کشور خواستند که به خاطر استحکام وحدت امت اسلامی همچو همایش هایی را راه اندازی کنند و ادای تکلیف نمایند.
همچینین در این قطع نامه از تمام پیروان مذاهب خواسته شده که در برابر توطئه های دشمنان اسلام موضع و موقف واحد اخذ نمایند و راه های نفوذ آنان را در بین مسلمانان مسدود کنند.

قطعنامه پایانی همایش

جهاد در دین اسلام  بعنوان یکی از وجایب دینی دربرابر تجاوز کفار و بیگانگان بر سرزمین های اسلامی مجاز و برمسلمانان جهاد و دفاع واجب است.

ارتش سرخ شوروی سابق با نقض تمام اصول و قواعد بین المللی و زیر پا گذاشتن عرف همجواری و به هدف نزدیک شدن به آبهای گرم بحر هند و حمایت از رژیم کمونیستی در افغانستان  تجاوز نمودند و اما مردم  استعمار شکن افغانستان با تمام نیرو و توان مادی و معنوی علیه این متجاوز ایستاده و به جهاد خویش آغاز و در سال 1371 به پیروزی رسانیدند.

مردم افغانستان از پیر و جوان، زن ومرد از هر گوشه و کنار کشور برای رهایی استقلال کشور از زیر سیطره ارتش سرخ شوروی  سابق و نجات و ارزشهای دینی را مجددا احیا و در 26 دلو1368 با اخراج ارتش شوروی سابق و در 8 ثور 1371 با سرنگونی بقایای رژیم کمونیسیتی جهاد اسلامی را به پیروزی و دولت اسلامی تاسیس و آرمان برحق مردم افغانستان پس سالیان حاکمیت کمونیست ها در این کشور برآورده گردید.

ما شرکت کنندگان در پایان این همایش که بمناسبت بیست و دومین سالروز پیروزی جهاد اسلامی که از سوی شورای اخوت اسلامی برگزار گردیده و موارد ذیل را  اعلام می داریم:

1. از همه مسلمانان رجامنديم كه آيه شريفه « انما المومنون اخوة فاصلحوا بين اخويكم » را نصب العين خويش قرار داده و در جهت اصلاح و توحيد امت اسلامي سعي نمايند .

2. ما اشتراك كنندگان در اين همایش ازبزرگان کشور مي خواهيم تا به خاطر استحكام وحدت امت اسلامي همچو همایش هایی را  راه اندازي كنند و اداي تكليف نمايند .

3. از تمام پيروان مذاهب اسلامي ميخواهيم كه در برابر توطئه هاي دشمنان اسلام موضع و موقف واحد اتخاذ نموده و راه هاي نفوذ آن را در بين مسلمانان مسدود نمايند .

4. از آنجايي كه تهاجم فرهنگي ، عقايد و اتحاد و همبستگي مسلمانان  را نشانه گرفته است، از دولت هاي كشور هاي اسلامي ، رسانه ها ، علماء ، مبلغين ، دانشجويان و همه مسلمانان ميخواهيم كه اين موضوع را جدي بگيرند و در اين كارزار از به كار بستن اسباب فكري و فرهنگي غافل نمانند و از هيچ اقدامي معقول در جلوگيري از اين تهاجم كوتاهي ننمايند.

5. ماشرکت کنندگان همایش، از دولت اسلامی می خواهیم که با یاد بود سالروز پیروزی جهاد اسلامی، از شهداء و مبارزان جهان اسلامی قدر دانی بعمل آورند و تردیدی نیست که پس مانده های کمونیسم زخم خورده و سایر دشمنان جهادگران این سرزمین در کمین نشسته اند و هر از گاهی ارزشهای جهاد را زیر سوال می برند.

6. از تمام علما، مراکز دینی و فرهنگی مصرانه می خواهیم که در جهت تحکیم اخوت اسلامی میان مسلمانان مجدانه سعی و کوشش نمایند.

7. ما با ایجاد هرگونه اختلافات مذهبی، قومی، سمتی، زبانی و گروهی مخالف بوده و بارومندیم که اختلاف فقهی عامل پویایی فقه اسلامی بوده ونباید  وسیله طعن و توهین یکدیگر گردد.

8. ما از دولت جمهوری اسلامی افغانستان می خواهیم که جهت پایان دادن به تفرقه و تأمین امنیت و حفظ کرامت و حرمت شهروندان افغانستان گام های جدی و عملی بردارد.

9. از دولت و مسئولین امر جدا می خواهیم تا خون شهیدان پاک دوران جهاد و مقاومت، خصوصا شهدای مظلوم سالهای 1357 و 1358 که توسط سازمان استخباراتی وقت( اکسا) قتل عام نموده، آن  را پایمال ننموده  و عاملان این جنایت را شناسایی و  هرچه زود تر به پنچه قانون سپرده و به اشد مجازات برسانند.

10. ازریاست جمهوری اسلامی افغانستان، بزرگان دینی و سیاسی و تجار کشور می خواهیم برای خانواده های شهدا زمینه رفا و آسایش آنان را فراهم آورند.

11. روحانیت معظم که از پیشگامان مبارزه با اشغال و جهاد گران بی ادعای این سرزمین بوده اند، از دولت می خواهیم روزی را بمناسبت روز شهدای روحانیت در جنتری رسمی کشور گنجانده و نیز یکی از نهادهای معتبر علمی و رسمی کشور بنام شهدای روحانیت و قربانیان جنایات اگسا نا مگذاری گردد و از مقام شامخ آنان و سایر شهدای راه آزادی تجلیل شایسته به عمل آورند.

12.  فساد ا داری عامل بی اعتمادی و ایجاد فاصله میان ملت و دولت گردیده ، پایه های نظام را تضعیف و رو به افول نموده و این فاجعه آفرین است بناءً جامعه جهانی و دولت افغانستان سعی صادقانه و مدبرانه را به خرج دهند تا با گزینش کدرهای مومن، متقی و امانت دار از این بن بست ملت ما را  نجات یابد.

13. به منظور تأمين اتحاد و همبستگي واقعي در ميان امت اسلامي تنها به مواعظ و سخنراني ها نمي شود اكتفا كرد ، بسيار بايسته است كه در اين زمينه به تثبيت و تسجيل حقوقي جايگاه همه مذاهب اسلامي در كشورهاي اسلامي توجه شود .

14. از سران كشور هاي اسلامي ميخواهيم تا در جهت تحكيم صلح و ايجاد امنيت در افغانستان كه سالهاي متمادي قرباني جنگ و نا امني بوده است احساس مسؤوليت نمايند و قدمهايي استوار و موثر در اين راستا بردارند .

15. از همه مردم عزيز و تمدن ساز افغانستان خواهشمنديم مجد و عظمت گذشته را بياد بياورند و در جهت شگوفائي علمي ، همزيستي مسالمت آميز ، محبت و برادري ، اتكاء به خويش ، صلح پايدار ، كار در جهت اعمار و آبادي كشور ، بهداشت ، محيط زيست و مبارزه با مواد مخدر تلاش مضاعف نمايند .

16. از همه دست اندر كاران امور تقريب و وحدت اسلامي مي خواهيم كه نمايندگي مجمع تقريب را در شهر كابل فعال كنند.

17. شورای اخوت اسلامی ضمن اتحاف درود به ارواح آن عده از برادران و خواهرانى كه در جريان انتخابات ریاست جمهوری 1393 خورشیدی جان هاى عزيز شان را از دست داده اند، با خانواده هاى قربانیان انتخابات سال جاری همدردی می نمایند و  از حضور پرشور و حماسه ساز ملت مسلمان افغانستان و از  تلاش هاى نيرو هاى امنيتى كشور اعم از اردوى ملى، پليس ملى و امنيت ملى كه صادقانه پروسه انتخابات را حمايت كردند و نيز از رسانه هاى صوتى، تصويرى و چاپى كشور كه جهت پوشش اين حرکت ملی صادقانه سعی و تلاش به خرج دادند و همه آنانکه در برگزاری و موفق آمیز انتخابات زحمات را متحمل شدند قدر دانی و سپاسگذاری می نمایند.

18. پس از حضور پرشور مردم افغانستان در انتخابات سال جاری، شورای اخوت اسلامی از شخصیت ها و احزاب سیاسی، مخصوصا کمیسیون مستقل انتخابات انتظار دارد که به رای مردم افغانستان احترام گذاشته و رای مردم بعنوان امانت پاسداری و در این زمینه دقت بیشتری به خرج دهند تا به تلاش های مخلصانه شهروندان غفلت و بی توجهی صورت نگیرد.

شورای اخوت اسلامی افغانستان

کابل – افغانستان 8/2/1393 هجری شمسی

مطالب مشابه