نمایش نوار ابزار

تبیین اندیشه امام خمینی(ره)

دوشنبه ۲۲ جوزا ۱۳۹۱

 سید جعفرعادلی«حسینی» معاون بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) در پنجمین سمینار بررسی اندیشه های امام خمینی(ره) 17 جوزا 1391 در هوتل بین المللی انترکانتنینتال.

در بیست سومین سالگرد عروج ملکوتی رهبرآزادگان جهان، حضور یکایک شما مهمانان عزیز را در پنجمین سمینار بررسی اندیشه های امام خمینی(ره) که از سوی بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) برگزار گردیده خیرمقدم و خوش آمد می گویم.

بی تردید، مردم افغانستان به خصوص آنانی که بیشتر با اندیشه‌های ملکوتی امام خمینی(ره) آشنایی دارند، وی را در جایگاهی فرا ملیتی می‌نگرند زیرا امام دغدغه تمامی ملت‌های مسلمان و مستضعف به خصوص مردم مظلوم افغانستان را داشت.

جای شکی نیست که امام خمینی(ره) با اندیشه دینی جهان وطنی، مبارزات خود را آغاز کرد و از لابلای نوشته ها وسخنانش نیز، می توان دریافت که آن بزرگمرد، همیشه به فکر نه تنها نجات فقط مسلمانان که در اندیشه رهایی همه بشریت از زیر یوغ ظلم و ستم استکبار بوده است اما نسبت به مسلمانان، نظر ویژه تر و خاصی داشتند و چون می دانستند که مظلوم ترین و مشکل دارترین مردم روی دنیا، مسلمانان اند، احساس دین و مسولیت بیشتری نسبت به این قشر نموده، از این رو همواره فریاد دلسوزی و کمک به همه مسلمانان، بر آورده و هر چه در توان داشته اند سعی بر آن می نمودند تا به هر نحو ممکن به مسلمانان در هر گو شه ای از کره خاکی یاری رسانده شود.

یکی از کشورهایی که همواره در مرکز توجه حضرت امام بوده، افغانستان و بخشی از پیکره امت اسلامی که به طور مرتب و دایم مورد حمایت آن امام بوده، مردم مسلمان این سر زمین است.

با کمال تأسف، وقتی صحبت از شخصیت و خدمات امام خمینی(ره) می شود، بعضی عناصر غرب زده و لائیک آن را نوعی وابستگی به کشور ایران برچسپ می زنند و این گونه تبلیغات مسموم کننده بعضی ها را آنچنان محافظه کار به بار آورده که عده ای از مسئولین احزاب جهادی با آنکه در گذشته شعار داغ پیرو ولایت فقیه را سرمی دادند و سینه می دریدند، هم اکنون بخاطر حضور غربی ها در این کشور، سعی می کنند که خودشان را به گونه ی با این خط بیگانه قلمداد کنند.

در حالیکه امام خمینی(ره) حق بزرگی به گردن مردم مسلمان افغانستان دارند، زیرا در سخت ترین شرایط از مردم افغانستان حمایت کردند. در شرایطی که خود ایران درگیر جنگ تحمیلی بود، شوروی پیشنهاد داد که اگر شما از مجاهدین افغانستان حمایت نکنید، ما به صدام کمک نمی کنیم. جواب امام این بود که این وظیفه ما است که ازملت های مسلمان حمایت کنیم، ملت مجاهد افغانستان نمی توانند اشغال و تجاوز شما را تحمل کنند، شما باید افغانستان را ترک کنید.
امام خمینی(ره) زمانی قیام نمود که دو دیدگاه بسیار خطرناک در جوامع اسلامی ظهور کرده بود، یکی کمونیست و دیگری سکولاریزم که اسلام و مسلمانان جهان را تهدید می کرد و او با نهضت خویش ثابت کرد که مکتب اسلام، تنها راه سعادت انسان ها است، امام خمینی(ره) با تدبیر خردمندانه خود، در زمانی که دشمنان اسلام می م.خواستند دین را از سیاست جدا کنند، نشان داد که سیاست عین دیانت و دیانت عین سیاست است و از هم جداشدنی نیستند و جوهره سیاست امام خمینی(ره) با انبیاء و اولیای الهی عجین شده بود، امام خمینی(ره) یک سیاستمدار صادق و خداجو بود. هرچند امام خميني(ره) تجلي منحصر به فرد مبارزه طلبي اسلام در قبال استيلاي سياسي واقتصادي و فرهنگي شرق و غرب بود؛ اما پيام او درميان مسلمانان درهمة منطقه و جهان طنين افكند وشخصيت الهي و پيام‌‌‌‌‌هاي معنوي حضرت امام (ره) بسياري از پيروان ساير اديان و مذاهي را به شدت تحت تأثير خود قرار داد.

در تحليل شخصيت امام خميني(ره) با نگاهي عميق به روح ملكوتي وافكار بلند و ويژگي‌‌‌‌‌هاي منحصر به فرد روحي ومعنوي ايشان در عصر حاضر و آثار و بركات فراوان حيات طيبة ايشان بايد گفت: نام امام خمینی(ره)  به حق، با عزت نفس و شکوه شخصیت وثبات قدم وقاطعیت داشتن وانقلابی بودن واستوار ماندن مترادف است و در یک کلام؛  سلوك معنوي وافكار متعالي وتقيد بي چون و چراي ايشان به دستور‌‌‌‌ات شرع  وتعاليم پیامبراسلام(ص) و اهل بيت عصمت و طهارت(ع) هر مسلمان منصفي را بر اين باور استوار مي‌سازد.

امام خمینی(ره) از لحاظ شخصیتی همانند بسیاری از دانشمندان دیگر جهان اسلام متعلق کشور و منطقه خاصی نیست، شخصیت علمی، عرفانی، فقهی، سیاسی و فلسفی امام خمینی(ره) مورد نیاز تمام مسلمانهای آزاد اندیش و آزادی خواه جهان می باشد.

مطالب مشابه