نمایش نوار ابزار

تجلیل از بیست و هفتمین سالروز عروج ملکوتی شهید عزیز الله مبشر

یکشنبه ۴ جوزا ۱۳۹۳

 ایثار و شهادت در شمار عالی ترین مفاهیم الهی و حاصل متعالی ترین ارزشهایی است که می تواند جامعه انسانی را به تکامل و تعالی برساند و والاترین برکات را به آن ببخشد.

در شرایط کنونی نیاز روز افزون نسل جوان به ارزشهای متعالی اسلامی در جهت پیمودن مسیر پیشرفت همه جانبه و تحقق تمدن عظیم اسلامی، تهاجم فرهنگی دشمنان و تلاش مذبوحانه ایادی داخلی آنان در جهت جدائی  آینده سازان کشور از ارزشهای والای انقلاب اسلامی مواجهیم، ترویج فرهنگ شهادت و ایثار به عنوان والاترین میراث جهاد چهارده ساله  وظیفه‌ای است که بر عهده همه ی ماست و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از راههای متعددی امکان پذیر است که یکی از مؤثرترین آنها تجلیل و بزرگداشت از شخصیت های موثر جهاد است.

 بعد از ظهر جمعه 2 جوزا 1393 خورشیدی محفل یاد بود از بیست و هفتمین سالگرد شهادت متفکر شهید استاد عزیزالله مبشر با حضرر شخصیت های علمی و سیاسی کشور از سوی خانواده شهید مبشر در حوزه علمیه خاتم النبیین(ص) برگزار گردید، در این مراسم که جمعی از علما، رهبران جهادی، نمایندگان مجلسین، مسئولین مراکز فرهنگی و اجتماعی و متنفذین ملی و خانواده های شهداء حضور داشتند، آغاز مراسم به نوای ملکوتی قرآن کریم توسط حجت الاسلام فلاح قاری بین المللی کشور، طنین انداز و پس از آن مراسم  با خوش آمد گویی و یاد آوری فرازهای زندگی و اهداف شهید مبشر توسط فرزندش، محترم مهدی مبشر اشاره گردید و باتقدیر از حضور شخصیت ها، خانواده های شهدا، مخصوصا همسنگران استاد مبشر اظهار داشت: برای من جای بسی افتخار و مباهات است که پس از سالها همسنگران، همرزمان و دوستان پدرم را میبینم که مشتاقانه از آن روزهای تاریخی و سرنوشت ساز کشور یاد میکنند و با غرور و افتخار از مجاهدین پاک باختۀ شان تجلیل بعمل میآوردند.

 مهدی مبشر از پیشنه ای مبارزات پدرش بعنوان یکی از موسسین نهضت اسلامی افغانستان گفت: روح والا ی مبارزاتی این شهید عالیقدر آنچنان توفنده و بزرگ بود که در سن 16 سالگی به ایراد سخنرانی های پرشور خود در مساجد اهل تشیع و اهل تسنن میپرداخت و مردم را از یک تهدید جدی علیه اعتقادات و باورهایشان آگاه می ساخت.

وی اضافه کرد: شهید مبشر در سالهای 1347  با همراهی تعدادی از جوانان غیور کشور؛ نهضت جوانان مسلمان افغانستان را تاسیس نمود که این نهضت توانست به صورت ساختاری اندیشه های اسلامی را تحت یک مبارزات جدی و پیگیر سازماندهی نماید. همچنان ایشان با سخنرانی های آتشین خود در دانشگاه کابل؛ حکومت وقت را به چالش کشید و با راهپیمایی های متعدد لجام پوشالی مزدوران متجاوزین روسی را از هم گسیخت.

او نقش  استاد مبشر را در دوران جهاد با اهمیت خوانده اظهار نمود: شهید مبشر همکاری مبارزاتی خویش را در سال 1358 با حضرت آیت الله العظمی محسنی و حزب حرکت اسلامی افغانستان ادامه داد و به صفت مسوول شورای ولایتی کابل برنامه های مختلف سیاسی، نظامی و فرهنگی را روی دست گرفت. ایشان با توجه به درک درست از اطلاع رسانی؛  نشریه ای را به نام فریاد اسلام تاسیس و صدای مجاهدین را به تمام دنیا رساتر و بلندتر ساخت و در سال 1362 از سوی فرماندهان جهادی و نماینده گان مجاهدین افغانستان به حبث معاون شورای عالی جهاد  تعیین گردید.

مهدی مبشر، تلاش شهید مبشر را در راستای اخوت و همبستگی اسلامی از اهداف دیرینه او خوانده و گفت: در مجموع میتوان گفت:  استاد شهید مبشر به یکپارچگی و اخوت اسلامی ملت مسلمان افغانستان تاکید زیادی داشت و همواره شعار وی اتحاد و انسجام مردم افغانستان با یکدیگر بود.

 اولین سخنران این محفل ستر جنرال سیدحسین انوری رئیس شورای رهبری حزب حرکت اسلامی مردم  افغانستان  بود، او در این محفل، شهید مبشر را شخصیت متفکر، اندیشمند و انسان متدین خواند و گفت: این شهید در بدترین حالت نماز شب خود را ترک نمی کرد.
انوری، افزود شهید مبشر در مبارزات خود علیه دشمنان این خاک به عنوان یک مکتب فکری و دانشگاهی بود که دشمن با احساس خطر، به زودترین وقت توسط مزدوران داخلی ایشان را به شهادت رساند.
انوری گفت: ملت غرور آفرین و متدین افغانستان در طول تاریخ در مقابل تجاوزگران ایستاده و هیچ وقت سر در برابر استعمارگران ختم نکرده و نخواهد کرد.
او تصریح کرد: ملت ما با دنیای فقر و کمبود تجهزات نظامی، غرور کاذبانه اشغالگران تا به دندان مسلح وقت را با خاک برابر کرد و با جهاد فی سبیل الله به آنها نشان داد که این ملت با زور گویها سازگاری ندارد.
او هشدار داد اگر توطیه گران با دین، آزادگی و عزت این مردم بازی کنند، یقیناً مردم مجاهد ما بی در برابر آنها بی تفاوت نمی ماند و همانگونه که در برابر متجاوزین شرق و کمونیست ها شجاعانه از ارزشهای دینی شان دفاع نمودند در برابر هر متجاوزگر دیگر نیز چنین خواهد کرد.

رئیس شورای رهبری حزب حرکت اسلامی با یاد آوری از دوازده هزار شهید در زندان پلچرخی یاد آوری نموده و اظهار داشت: یکی از جنایات وحشیانه ای که در زمان کمونیست ها به وقوع  پیوست قتل عام حدود 12000 زندانی مظلومی بود که به جرم مسلمان بودن و بدون محاکمه و اثبات جرم در  زندان پلچرخی مورد آزار و شکنجه قرار گرفتند و  به صورت بسیار وحشیانه قتل عام شدند و این لیست دوازده هزار شهید 2 جوزا 1393  از زندانيان پلچرخی به بيرون درز کرده بخش کوچکی از میان بیش از یک و نیم میلیون شهدایی است که به دفاع از دین و ارزشهای والای اسلامی به شهادت رسیده اند.

 همچنان حجت الاسلام و المسلمین داکتر سیدمحمدعلی جاوید رهبر حزب حرکت اسلامی افغانستان  نیز از شهید مبشر بعنوان متفکر و شخصیت معنوی یاد نمود و گفت: شهید مبشر یک فرزند متعهد و متدین و وفادار به ملت افغانستان بود که به ارزش های اسلامی، اعتقادی و فرهنگی کشور سخت اعتقاد داشت.

رهبر حرکت اسلامی در سالیاد شهید مبشر افزود: من شخصیت متفکر  و اندیشمند جهادی، استاد شهید مبشر را از سال 1359 شناختم، او در آن مقطع همراه استاد شاه جهان احمدی از کابل به قم آمده بودند و در آن زمان، من قائم مقام حضرت آیت الله العظمی محسنی و رئیس شورای مرکزی حرکت اسلامی بودم، حضرت آیت الله محسنی با مسئولین داخل کشور دیدار مختصری می نمودند و صحبت های تفصلی را به من ارجاع می دادند، آن زمان شهید مبشر بنام حقیار یاد می شد و بیشترین صحبت ها را با من داشتند و از آن زمان با فعالیت های فکری، مبارزاتی و عملیاتی که در کابل انجام داده بودند ما را در جریان گذاشتند و بعد از مدتی مجددا به داخل کشور بازگشتند.

وی اضافه کرد: سال 1361 وقتی که من به داخل کشور سفر نمودم، جناب سترجنرال سید حسین انوری یکی از ستاره گان درخشان جهاد و مقاومت نیز به پایگاه چهارده جهادی تشریف آورده بودند، در آنجا لقب مبشر جایگزین حقیار شد، ما با مشوره و صلاحیت از سوی  فقیه عالیقدر حضرت آیت الله محسنی، در محدوده پایگاه چهارده، منطقه ای بنام قول فقیر، پس از چند روز جلسه، شورای عالی داخلی حرکت اسلامی را تشکیل دادیم، جناب آقای هادی بحیث رئیس شورای عالی داخلی و جناب استاد شهید مبشر را بعنوان معاون و رئیس فرهنگی شورای عالی داخلی تعیین نمودیم، در آنجا وقتی ما سخنرانی، تفکر، اندیشه، تقوا و تدین شهید مبشر را احساس کردم، دانستم که او یک شخصیت استثنایی است و خداوند روح همه شهدا، مخصوصا شهید مبشر را رحمت نمایند.

آقای جاوید 7 ثور 1357 سیاه ترین روز و 8 ثور  1371 روز عزت و افتخار اسلام خوانده و در رابطه با اشتباهات برخی رهبران و احزاب جهادی و جنایات که پس از هشت ثور 1371 رخ داده و اظهار داشت: باز شدن دروازه احزاب به روی اقوام خودشان با گرایشات چپی و کمونیستی جذب احزاب قوم خودشان شدند، کمونیست ها کینه و کدورت شان را نسبت به جهاد با افروختن جنگهای داخلی بربادی مردم افغانستان شد و غرب کابل مثل خانه زنبور شده بود.

وی افزود: دور کردن مجاهدین از صحنه و قدرت طلبی برخی رهبران احزاب را از اشتباهات آنها عنوان کرد و گفت: این عوامل باعث شد که دست ما از پیشرفت و ترقی کوتاه شود.

در همین حال سید اسحاق گیلانی نماینده مردم در شورای ملی نیز گفت: بعد از پیروزی مجاهدین در برابر ابرقدرت جهان، آن نظامی که شایسته مردم افغانستان بود به وجود نیامد.
گیلانی افزود: نظامی که به هیچ کس رحم نمی کرد، ظلمی را که به ملت ما روا داشت به هیچ وجه قابل بخشش نیست.
گیلانی، شهید مبشر را شخصیت چند بعدی عنوان کرد و گفت: شهید مبشر در یک پارچگی و وحدت کشورمان تلاش زیاد به خرج می داد و در این راه توسط خاینین کشور به شهادت رسید.
او افزود: شهدای ما با پای برهنه در مقابل دشمنان دین، از ارزش های اسلامی دفاع کردند ایستادند و این افتخار را با نثار خون خود، به ملت افغانستان تقدیم کردند.

در همین حال داکتر محمد هاشم عصمت الهی استاد دانشگاه کابل نیز گفت: شهید مبشر از آوان جوانی به مبارزه علیه نظام ملحد اتحاد جماهیر شوروی ایستاد و سخت باور به پیروزی جهاد مردم افغانستان داشت.
به گفته آقای عصمت الهی شهید مبشر از سیاست قومی گرایی سخت انتقاد می کرد و مردم را به وحدت و همدلی در کشور تشویق می کرد.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین استاد غلام حسین ناصری عضو شورای ملی یکی دیگر از سخنرانان پیرامون شخصیت استاد شهید مبشر صحبت نموده و او را اسوه جهاد و الگوی تقوا و تدین خواند و گفت:

سال 1361 در پایگاه 14 حرکت اسلامی واقع حصه اول بهسود سفری داشتم، آغاز آشنایی من با استاد مبشر از  همانجا بود، من عضو حرکت اسلامی نبودم و اما بعنوان یک فرزند مسلمان که از حوزه علمیه قم به افغانستان و حضور در جهاد رفته بودم برای اولین بار افتخار آشنایی با استاد مبشر را پیدا نمودم.

عصر روز پنج شنبه قبل از غروب آفتاب شهید مبشر  را با وضعیت خاص دیدم و متوجه شدم که او فرد دائم الطهارۀ و متدین که به جنبه های معنوی فوق العاده اهمیت می دهد، نماز مغرب و عشاء فرا رسید صفوف نماز جماعت بسته و  مجاهدین به ایشان اقامه و من نیز افتخار می کنم که نماز جماعت را به امامت استاد مبشر اقتدا نمودم.

شب جمعه بود، ایشان با کمال اخلاص با گریه و زاری در پیشگاه پرور دگار خویش دعا و نیاش می نمود، مجاهدین که بیش از سی نفر حضور داشتند از حالت او همه  با یک معنویت خاص وی را همراهی می نمودند.

استاد ناصری در ادامه صحبت های خویش در مورد جهاد و شهادت مجاهدین افزود: آنهاییکه جهاد کردند پیروز شدند، وظیفه شان را به خوبی انجام دادند، ولی ضعف و اشتباهات سیاستمداران که در عالی ترین مقام دولت قرار دارند و امضاء شان حتی اداره تحت اداره شان هم قبول ندارند و یا آنهاییکه از مسیر جهاد منحرف شدند، مربوط به خون شهدا نیست، مبشر و امثال او نیز مقصر نیستنند و این ذلت بحال کسانی بر می گردد که راه شهدا را ادامه نمی دهند.

در این مراسم پروفیسور استاد عبدالباری راشد، رئیس اسبق اکادمی علوم افغانستان شهید مبشر را الگوی دعوت اسلامی و مجاهد نستوه خواند و گفت:

مبارزات استاد مبشر در عرصه  دعوت اسلامی از راه فرهنگی و نیز وحدت ملت مسلمان افغانستان و از میان بردن افسانه اختلافات مذهبی در این سرزمین تلاش پییگری نمود و او یکی ازموسین نهضت اسلامی بود که مسئولیت خویش را درقبال دین و جامعه خویش به خوبی انجام دادند.

استاد راشد در ادامه افزود: اولین و مهم ترین وظیفه ما در شرایط کنونی تغیر باطنی و درونی مثبت است که سعادت را ببار می آورد و نباید ما نباید به هیچ کسی امید داشته باشیم، بجز اینکه تغیرات و تحولات درونی و بیدرای اسلامی را در خود ایجاد نماییم، امید ما فقط به ذات احدیت الهی است و باید اصلاحات را در جامعه خویش ببار آوریم که شهدای ما، مخصوصا استاد شهید مبشر نجات این ملت و اعتلای کلمۀ الله در این سرزمین بودند.

در پایان مراسم حضرت آیت الله العظمی محسنی، رئیس شورای علمای شیعه افغانستان سخنرانی و با دعائیه خویش مراسم را به پایان رسانیدند.

 آیت الله محسنی برجستگی مبارزات اسلامی  را در تعقل و استقلال فکری بیان نمود و افزد: شهید مبشر  در جهاد تعقل داشت، او در سنگر مبارزه با تفکر وتعقل بود، در سنگر نظامی با دعا و نماز  سرکار داشت و همین طور در دفاتر مرکزی نیز  فعالیت های خوب و موثری نمود و مردم نیز او را دوست داشتند، همانگونه که آقای ناصری گفت، شهید مبشر در جبهه جهاد می کرد و با عبادت و گریه هایش جهاد می نمود و بایدابعاد مختلف وجودی انسان همین طوری باشد، یکی از امتیازات حضرت علی(ع) ابعاد مختلف زندگانی آن حضرت بود.

رئیس شورای علمای شیعه افغانستان در نحوه شهادت استاد مبشر گفت: در دفتر مرکزی حرکت اسلامی در قم تصمیم گرفتیم که برای اصلاح جبهات وجهت دادن مجاهدین در مسیر صحبح هیئتی اعزام نماییم، آقایان شهید مبشر، ساجدی و شهید کاشفی عازم داخل کشور شدند، مبشر  در همین سفر توسط یکعده تفنگ داران مفسد و محارب و راهزن که مثل حیوان زندگی می کردند او را به شهادت رسانیدند.

شهید مبشر عادت داشت که خاطرات و گزارشات را با دقت می نویشت، وقتیکه هیئت اعزامی، گزارشات را از داخل کشور به من آوردند، همه آن را با دقت مطالعه نمودم به جای رسیدم که فکر کردم گزارشات ناقص  و نا تمام مانده است، از آقای ساجدی علت آن را پرسیدم وگفتم بقیه گزارشات چه شد، او گفت تا همین قسمت گزارش مبشر زنده بود و پس از آن گزارش سفر تحریر نیافته است.

شهید عزیز الله حقیار مبشر سالیان متمادی به مبارزات اسلامی حضور داشت و تا اینکه در سال ۱۳۶۶ به سن ۳۸ سالگی به شهادت رسید.

روحش شاد و یادش گرامی باد!

گرازشگر: سیدعباس حسینی

مطالب مشابه