نمایش نوار ابزار

تجلیل از چهلمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت آیت الله العظمی حجت(ره)

یکشنبه ۱۴ ثور ۱۳۹۳

 بعد از ظهر پنج شنبه  مورخ 11 ثور 1393 بمناسبت چهلمین سالگرد ارتحال ملکوتی زعیم فقید شیعیان افغانستان حضرت آیت الله العظمی حجت کابلی(ره) از سوی بیت آن عالم عامل در تکیه خانه عمومی چنداول تجلیل بعمل آمد، این مراسم که با گردانندگی حجت الاسلام آقای سید حسین واعظ زاده  پیش برده می شد وحجج اسلام؛ داکتر سیدمحمدعلی جاوید، رهبرحزب حرکت اسلامی افغانستان و شیخ محمد باقر ناطقی مسئول دفتر حضرت آیت الله العظمی حکیم در کابل و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه کابل سخنرانی نمودند و هرکدام در مورد مقام معنوی، علمی و خدمات مرحوم حضرت آیت الله حجت تفصیلا سخن گفتند. 

در این مراسم که شخصیت های علمی، سیاسی، فرهنگی، مسئولین دولتی و نمایندگان شورای ملی و سنا، اساتید حوزه و دانشگاه، طلاب، دانشجویان، مراکز و فعالان فرهنگی، شخصیت های مستقل، شهردار شهر کابل با هیئت همراه شان و صد ها تن از مردم متدین و مومن شهر کابل شرکت داشتند.

حجت الاسلام و المسلمین داکتر جاوید، رهبر حزب حرکت اسلامی افغانستان با نگاهی گذرا به تاریخ چند دهه گذشته کشور، نقش برجسته علمای دینی و خصوصا نقش برازنده و کم نظیر حضرت آیت الله العظمی میر علی احمد حجت کابلی در تحولات عمیق دینی،  اجتماعی و سیاسی کشور اشاره نموده و از وی بعنوان چهره فرهیخته، عالم عامل و نامدار، تکیه گاه دین و شریعت و شخصیت بزرگ ملی، پرهیزگار شب خیز، محی الشیعه یاد نموده  و افزود: امیدوارم سالهای آینده سالگشت این عالم جلیل القدر، عظیم تر و پررنگ تر از امسال برگزار گردد.

وی افزود: اینکه حضرت آیت الله حجت را محی الشیعه در افغانستان نامیده اند، نه اینکه ایشان برای دامن زدن به عصبیت های مذهبی اقدام نموده، بلکه او با معرفی تشیع واقعی، تقیه را از پیروان مذهب جعفری برداشته و این یک واقعیت تلخ تاریخی است که متاسفانه طی قرون متمادی در این کشور فلک زده و این جغرافیای ستم کشیده تعصبات علیه تشیع جریان داشته  و متاسفانه از آغاز پیدایش مذاهب وحتی مذاهب اربعه و قرون بعدی اختلافات بس عمیقی بین مذاهب رسمی بروز کرد که ما این اختلافات را در متون تاریخ مطالعه می کنیم که حاکمان آن روز جهان اسلام، مخصوصا در طول حکومت  بنی امیه و بنی عباس تشیع قجاق زندگی می کردند  و آنها محکوم به مرگ بودند و بعد از سقوط حکومت عباسی و روی کار آمدن حکام دیگر باز هم تشیع حال بهتر از گذشته ها را نداشت و همین طور وضعیت دوام پیدا کرد و بطور مثال؛  سلطان محمود غزنوی که ما گاها بنام او افتخار می کنیم و او را سلطان  جهان گُشا می دانیم، دو تیره و نحله از نظر سلطان محمود غزنوی مبغوض بود و او آنها را از دم تیغ می گذراند، یکی فاطمی ها یعنی همین اسماعلیه ها و دیگر شیعیان بود، او شیعیان را کافر می دانست و دسته دسته بالای چوبه دار می فرستاد.

وی علاوه نمود: تا پیش از حرکت تاریخی و شجاعانه حضرت آیت الله حجت کابلی، فرد فرد افراد پیروان مذهب تشیع با تمام وجود محرومیت، تبعیض و تقیه را لمس کرده بود. اما حرکت این ابر مرد تاریخ افغانستان باعث شد که تشیع به معنی واقعی کلمه نجات پیدا کند و با آنکه جامعه تشیع  سخت به مسائل دینی و اسلامی خود پای بند بودند ولی در طول قرون متمادی حتی تا اواسط قرن بیستم در جغرافیای افغانستان شیعیان مظلومانه و قجاق زندگی می کردند وگرنه از لحاظ فکر  و عقیده مثل برادران سنی خود به اصول دین عمل می کردند ولی  اینها  از جور حکام ظالم و مستبد گذشته در تقیه بسر می بردند.

داکتر جاوید موضوع اخوت اسلامی و مسئله تقریب و هم دیگر پذیری که امروزه به فضل خداوند تا حدود زیادی در بین پیروان مذاهب اسلامی در کشور ما استحکام یافته و بخش اعظمش مرهون خون دل خوردن ها و مبارزات جانانه حضرت آیت العظمی حجت کابلی(ره) و رسمیت تشیع در قانون اساسی، پس از پیروزی جهاد در اثر تلاش علما بالخصوص حضرت آیت الله العظمی محسنی می باشد اظهار داشت:  از صد سال اخیر بدینسو دو حادثه ی مهمی پیش آمد؛ یکی زحمات صادقانه حضرت آیت الله حجت کابلی  که  در آن زمان، مردم ما در تقیه بسر می بردند و این مرد بزرگ زمانی که  به کابل تشریف آورد و به تبلیغ و احیای مذهب شروع کرد که مردم تشیع تقیه می کردند، حدود هفتاد سال قبل، از همین منطقه و همین مرکز بزرگ دینی نماز جماعت برگزار شد و او فریاد زد که برادر سنی، ما مثل شما مسلمانیم و شما مثل ما مسلمان هستید و ما باهم برادریم، شمعی را که مرحوم حجت در کابل برافروخت، این شمع کم کم تبدیل به شعله و نور افگن شد، در قندهار، هرات، مزار و دیگر مناطق نور افشانی نمود و شیعیان بدون ترس و هراس جلسات مذهبی خود را برپا می کردند و از بزرگان اهل سنت در جلسات شان دعوت می نمودند وآنها نیز شرکت و سخنرانی داشتند و زحمات این بزرگان بود که محرومیت و مظلومیت این مردم و خون دل خوردن و کشته شدن به جرم اعتقاد به شیعه جلوش گرفته شد و تلاش آنها به ثمررسید وامروز نهالی را که آن بزرگان و مجاهدان ما باخون خود غرص کرده بودند به بار نشست که بار آن آزادی است که ما از آن بار آزادی استفاده می کنیم.

تلاش مخلصانه حضرت آیت الله حجت در سالهای قبل از جهاد و تلاش حضرت آیت الله محسنی پس از جهاد و رسمیت بخشیدن تشیع در قانون اساسی و تنظیم قانون احوال شخصیه تشیع که در تاریخ افغانستان، این دو حادثه الفت و برادری را در میان برادران شیعه و سنی ایجاد و امروز نه تنها شیعه بودن جرم نیست، بلکه شوراهای اخوت اسلامی به ابتکار حضرت آیت الله العظمی محسنی متشکل از علمای شیعه و سنی در سرتاسر کشور ایجاد شده و آنها هفته وار جلساتی را برگزار می نمایند و لذا  مذهب شیعه در اثر تلاش علمای شیعه، مخصوصا حضرت آیت الله محسنی و مجاهدت شما مردم در کنار مذهب محترم حنفی به رسمیت رسید، در حالیکه این مسئله در حدود یکصد سال قبل، بیش از افسانه در ذهن مردم خطور نمی کرد و البته نتیجه آن جهاد چهارده ساله مردم تشیع نیز تاثیر گذار بود که قیام ها نیز از مناطق تشیع آغاز گردید و نخستین قیام مردمی بتاریخ 26 دلو 1357 از دره صوف با حضور مرحوم شیخ خادم حسین ناطقی آغاز شد و سوم حوت 1357 در چارکنت به رهبری مرحوم دین محمدخان و مرحوم سیدحسین شاه مسرور  و در  24 حوت 1357 در هرات و در اوائل ثور تا جوزا 1357 مردم هزاره جات قیام کردند و مناطق هزاره جات آزاد شد و شورای انقلابی اتفاق اسلامی تحت رهبری مرحوم آیت الله سید علی بهشتی منطقه وسیعی را اداره می کرد که آن  مناطق بزرگتر از خیلی کشورهای اروپایی و کشور های آسیایی مانند، لبنان، کویت، بحرین و…  بود و شیعیان در این منطقه یک حکومتی را تشکیل داده بودند که هیچ گروهی دیگری در افغانستان چنین مناطق وسیع را در اختیار نداشتند.

همچنان در این محفل، حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمد باقر ناطقی، از بیت حضرت آیت الله العظمی حجت(ره) بالخصوص خلف صالح وی آیت الله سید محسن حجت قدر دانی نموده و گفت: با تشکر از سنگر دار اجتهاد و فقاهت، فقیه نوگرا حضرت آیت الله سید محسن حجت که این محفل را برگزار نموده و از خدمات شخصیت کم نظیر این کشور حضرت آیت الله العظمی حجت کابلی تجلیل می شود.

او بر تاثیر گذاری شخصیت حضرت آیت الله حجت تاکید کرده و علاوه نمود: پیشرفت ها و تحولات مثبت جامعه ما مرهون دانش و فنون تمامی اهل علم می باشد، اما نقش علمای دینی در تحولات دینی و اجتماعی بسیار برازنده است که  در آن میان نقش حضرت آیت الله حجت کابلی در تاریخ افغانستان کم نظیر است.

مسئول دفتر آیت الله حکیم،  علم همراه با تزکیه، راه رسیدن به حیات عقلانی و ابدیت از دیدگاه قرآن و معارف اهل بیت(ع) را به بررسی گرفته و به خدمات حضرت آیت الله حجت(ره) اشاره نمود.

همچنین وی با یاد آوری از خدمات  چهار شخصیت بزرگ کابلستان همانند؛ ابوخالد کابلی در حوزه فقه و حدیث، سردار کابلی در علوم حوزوی و ساینس، صیاح کابلی در عرفان و حجت کابلی در عرصه خدمات دینی و تقریبی پرداخته و در مورد خدمات مرحوم آیت الله حجت(ره) گفت: ما مدیون خدمات آیت الله حجت هستیم ، من اغراق نمی کنم، بی ترید آن شخصیت بزرگ بعنوان شاگرد امام صادق(ع) تلاش فراوانی دینی در این کشور نمودند و مانند جدش امیرالمومنین(ع) ساده و بی آلایش و همانند دیگر مردم عادی کشور  زندگی می نمود.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمه کابل، در بخش دیگری از سخنانش به ستایش علما پرداخته و علم را یکی از صفات ثبوتیه الهی خوانده و گفت: دو گروه نزدیک ترین انسان به خدا است. اول علما و دانشمندان و دوم مجاهدان راستین اسلام، این ستایش ها در باره علما کار ساده ای نیست، در واقع علما شاهد وحدانیت ربوبی پروردگار عالمیان، پرچمداران علم خداوند در روی زمین و انسانهای خدا ترس ترین میان بندگان خدا است و این ها درمسیر توحید کار و تلاش نمودند و اگر علم همراه با تزکیه و تهذیب نفس بود، آنگاه رنگ قلم علما متعلق به قسم خداوند می گردد و مقام علما بجای می رسد که  غیر از ذات پروردگار و پیامبران الوالعزم الهی به این مقام نمی رسند.

لذا حضرت آیت الله حجت کابلی نیز از همین سنخ شخصیت ها بوده و آن بزرگوار شخصیت اندکی نبود، او کسی بود که به تواتر از زبان خاصه و عامه که مقارن عصر آن عالم جلیل القدر زندگی می نمودند،  بارها نقل شده که علم وی آمیخته با تزکیه و تقوای الهی بود، تقوایش نیز آمیخته  با رنگ ایمان بوده و هردو مورد، تقوا و تزکیه را در روح این مرد بزرگ نهادینه کرده بود و شخصیت تکوینی و تشریحی از او ساخته شده بود، بنا براین حضرت آیت الله حجت  واسطه  فیض خداوند در میان جامعه اسلامی  افغانستان بود.

 این عالم دینی اضافه کرد: آیه«ن و القلم و ما یسطرون» که در زمان شهادت شهدای  صدر اسلام به پیامبرگرامی(ص) نازل شد و همین جهت  پیامبر اسلام(ص) نیز می فرماید: مداد العلماء افضل من دما الشهداء…. یعنی رنگ قلم علما از خون شهدایی که در  بدر، خیبر، احد وخندق از مجاهدین راستین در رکاب پیامبراسلام(ص) ریخته شده بالاتر است.

همچنین در این محفل بخش از مقاله نویسنده وپژوهشگر حجت الاسلام سیدجعفرعادلی«حسینی» رئیس دارالانشاء شورای اخوت اسلامی به خوانش گرفته شد که در بخش آن پیرامون شخصیت حضرت آیت الله حجت(ره) آمده : حضرت آيت اللّه حجت كابلى از جمله پيش گامان نهضت اسلامى در افغانستان است. وى با سياست نرمش و انعطاف و حوصله‏مندى، تدبير و آگاهى نسبت به  مسايل روز و جو حاكم بر جامعه، به فعاليت‏هاى مذهبى  آغاز كرد و به تدريج نتايج مثمر و مفيدى از فعاليت هايش گرفت. احداث تكيه خانه وحسينيه‏ى عمومى چنداول كابل وزيارت سخى ونيز مسجد على ازجمله افتخارات او است، رفع تقيه‏ ازشيعيان كابل و ايجاد تفاهم و تقريب ميان مذاهب اسلامى ازديگر دست آوردهاى ايشان است.

آیت الله حجت(ره) در ضمن خدمات دینی و اجتماعی به تدريس علوم مختلفه نيز پرداخت و شاگردان ممتاز و قابل قدرى به جامعه‏ى اسلامى تقديم كرد. او در كارهاى سياسى‏اش معتدل بود و نبض جامعه را به خوبى درك مى‏كرد. آیت الله حجت انسان خوش محضر وداراى زندگى ساده و بى پيرايه بود. او مورد احترام  آحاد مردم اعم از شيعه و سنى بود. زندگى بى تكليف و فقيرانه اش او را درنزد مردم محترم‏تر ساخته بود. در حالى كه بر بسيارى از علوم احاطه‏ى كامل داشت، خيلى متواضع بود. او را مى‏توان از جمله افراد نادر و شخصيت منحصر به فرد در روابط اجتماعى و سياسى دانست.

در این محفل هم چنان پیام ستر جنرال محترم الحاج سید حسین انوری؛ رهبر حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان قرائت گردید، که در آن، به نقش اساسی و منطق رسای همگرایی آیت الله حجت کابلی، بر تداوم راه و منش علمی و عملی آن مرجع فقید تاکید شده بود.

هم چنان در این محفل گروه سرود انجمن فرهنگی نو اندیش افغانستان، به اجرای سرود بسیار زیبایی در رسای آن مرجع فقید پرداختند.
گزارش از: سیدعباس حسینی، مدیرمسئول هفته نامه عصر انتظار

مطالب مشابه