نمایش نوار ابزار

تجلیل از چهل و یکمین سالروز رحلت حضرت آیت الله حجت(ره) در غرب کابل

شنبه ۱۲ ثور ۱۳۹۴

اولین همایش تحت عنوان «مشعل دار شریعت و پاسداری» به مناسبت چهل و یکمین سالگرد رحلت حضرت آیت الله العظمی میرعلی احمد حجت کابلی(ره) از سوی مجمع فرهنگی بقیة الله(عج) باحضور علما، شخصیت های سیاسی و فرهنگی، نمایندگان شورای ملی و سنا، محصلین حوزه و دانشگاه در مسجد امام زمان(عج) غرب کابل برگزار گردید.

این همایش بتاریخ 10 ثور 1394 خورشیدی ساعت 9:30 قبل از ظهر پنج شنبه در مسجد امام زمان(عج) واقع غرب کابل با گردانندگی حجت الاسلام سید رضا جوادی عضو مجمع فرهنگی بقیۀ الله(عج) پس از قرائت قرآن کریم توسط سید ابوالقاسم جوادی، محفل با پیام محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان توسط استاد دانش بختیاری، مورخ و رئیس پالیسی ریاست جمهوری قرات گردید.

اولین همایش تحت عنوان «مشعل دار شریعت و پاسداری» به مناسبت چهل و یکمین سالگرد رحلت حضرت آیت الله العظمی میرعلی احمد حجت کابلی(ره) از سوی مجمع فرهنگی بقیة الله(عج) باحضور علما، شخصیت های سیاسی و فرهنگی، نمایندگان شورای ملی و سنا، محصلین حوزه و دانشگاه در مسجد امام زمان(عج) غرب کابل برگزار گردید.

این همایش بتاریخ 10 ثور 1394 خورشیدی ساعت 9:30 قبل از ظهر پنج شنبه در مسجد امام زمان(عج) واقع غرب کابل با گردانندگی حجت الاسلام سید رضا جوادی عضو مجمع فرهنگی بقیۀ الله(عج) پس از قرائت قرآن کریم توسط سید ابوالقاسم جوادی، محفل با پیام محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان توسط استاد دانش بختیاری، مورخ و رئیس پالیسی ریاست جمهوری قرات گردید.

در بخش از پیام رئیس جمهور محمد اشرف غنی آمده است: «عالم ربانی حضرت آیت الله العظمی میر علی احمد حجت کابلی در پاکی و قداست نفس زبانزد خاص و عام بودند و در نشر معارف اسلامی، ایجاد همبستگی، برادری و برابری و فضای اخوت بین تمام مذاهب اسلامی تلاش‌های بسیار نمودند.

در این همایش سخنرانان به پاسداشت از خدمات خستگی ناپذیر علمای راستین، به خصوص احیاگر مذهب جعفری در افغانستان نماد وحدت و همبستگی حضرت آیت الله العظمی حجت، تاکید کردند.
برگزار کنندگان این همایش از تمام مردم و به خصوص علما و دانشمندان خواستند تا نشست هایی را جهت تقدیر از خدمات علمای گذشته در نقاط مختلف کشور، راه اندازی نمایند.
مسوولین برگزار کننده از حکومت نیز خواستند تا روزی را به مناسبت یاد بود از علماییکه از پیشگامان مبارزه با جهل و ظلم و از جهاد گران بی ادعا بودند، در تقویم رسمی کشور گنجانده و از مقام شامخ آنان تجلیل شایسته به عمل آورند.
حجت السلام والمسلمین داکتر سید محمد علی جاوید، محقق و مورخ کشور در این همایش سخنرانی نموده گفت: به راستی سعی و تلاش علمای راستین ستودنی و قابل قدر است.
به گفته او در زمان یکی از پرچمداران شریعت، حضرت آیت الله العظمی حجت کابلی مذهب شیعه دو مرحله حساس را طی کرد؛ یکی مرحله بروز ارزش های مذهبی و بیرون کردن از پستوها و پسخانه ها و کشاندن آن به مساجد و منابر و محضر عام و دیگر مرحله رشد و بالندگی این حرکت و تفکر.

به گفته جاوید حضرت آیت الله حجت درشرایط ناگواری که عده از علمای جاهل، کشتن شیعه را مستحب میدانستند اقدام به رسمیت مذهب شیعه کرد و با روشنگری های خود ثابت کرد که علیرغم گفته های عده از جاهلان اسلام نما، مذهب شیعه و سنی با هم نزدیک است و هردو بر بنای واحد استوار است.
به گفته جاوید، در زمان ظهور و بروز مذهب شیعه و بلند شدن صدای اذان علیاً ولی الله از ماذنه های مسجد مرحله خطر ناکی بود که با تلاش آرام و صبورانه حضرت آیت الله حجت این مرحله سپری و منجر به رسمیت مذهب جعفری شد.
به گفته این عالم دینی، مرحله دیگر رشد و بالندگی مذهب جعفری در مرکز و ولایات کشور به راهنمای حضرت آیت الله حجت بود که نزدیک به نیم قرن این حرکت و رشد تداوم یافت تا اینکه منجر به رسمیت شناختن مذهب جعفری در سراسر افغانستان شد.

وزیر سابق ترانسپورت و هوا نوردی: مرحوم آیت الله میرعلی احمد حجت در فعالیت‌های اجتماعی، علمی و سیاسی خود تلاش‌های فراوانی برای گسترش فرهنگ دینی انجام داد و سعی کرد فاصله‌ای که توسط استعمارگران خارجی و منافقین داخلی بین شیعه و سنی به وجود آمده بود را از میان بردارد. رفع تقیه از بین تشییع، نشر علوم و معارف اسلامی از طریق تدریس و منبر، مقابله با بی عدالتی در نظام وقت و احداث تکیه خانه چنداول، مسجد امام علی(ع) و ده‌ها مرکز دینی و مذهبی دیگر تنها بخشی از فعالیت‌های آیت الله میرعلی احمد حجت کابلی می‌باشد.
آقای جاوید گفت ملاهای طرف مقابل تا قبل از آن شیعیان را «غالی» می‌خواندند و تصور می‌کردند که شیعیان حضرت علی(ع) را خدا می‌دانند پس کشتن آنها واجب است. تلاش‌های آیت الله حجت در راستای معرفی مذهب جعفری اما به جایی رسید که ظاهر شاه را وادار به شرکت در مراسم محرم کمک به تکیه خانه‌ها نمود.

در همین حال حجت الاسلام والمسلمین غلام حسین ناصری؛ وکیل مردم میدان در شورای ملی نیز گفت: چهل سال پیش از امروز حضرت آیت الله العظمی حجت کابلی، در زمان موجودیت نظام سلتنطی و محیط رعب و خفقان، یک حرکت مقدس دینی را آغاز کرد که منجر به رهایی شیعه و سنی از عصبیت های مذهبی شد.

به گفته استاد ناصری، حضرت آیت الله حجت نه تنها شیعیان را از تاریکی ها و فشار هجوم ابرهای جهل و اوهام نجات داد، بلکه با روشنگری های خویش پیروان مذاهب را با هم نزدیک ساخت و سوء تفاهم ها را از میان مسلمانان برداشت.
ناصری همچنان گفت: امروز تکیه خانه عمومی چنداول که به همت حضرت آیت الله العظمی حجت و هزینه پولهای اندک کارگران مظلوم ساخته شده وآیت الله حجت با امکانات کم و بدون کمک‌های خارجی و تنها با تکیه به کمک‌های مردمی توانست مذهب شیعه را در افغانستان احیا کند و از این جهت او مایه عزت و افتخار جامعه تشیع است.

 استاد ناصری، نماینده مردم میدان وردک در پارلمان، نیز گفت: «خدمتی که آیت الله میر علی احمد حجت در زمانی که شیعیان افغانستان از خفقان رنج می‌بردند به مذهب شیعه بی مانند است و تکیه خانه‌ای که آیت الله حجت در چنداول ساخت نماد عزت شیعه است.
ناصری افزود اگر امروز شاهدیم که مذهب شیعه در قانون اساس رسمی شده است به خاطر زحمات شخصیت‌های دینی و علمی بزرگی چون آیت الله حجت می‌باشد.
به باور این نماینده پارلمان جهاد مردم افغانستان علیه شوروی سابق متأثر از اندیشه ناب شیعی بود که توسط آیت الله حجت ترویج می‌شد.
این عالم دینی گفت دستانی در درون حکومت وجود دارد که در تلاش است مذهب جعفری را از افغانستان حذف کند.

در پایان این همایش بمناسبت تجلیل از سالروز رحلت حضرت آیت الله حجت کابلی حضرت آیت الله سید امین مجاهد؛ یکی از علمای برجسته کشور با بیان مطلب فوق گفت: غیر از ذات پروردگار، همه موجودات عالم چه محسوسات و چه معقولات مرکب هستند.

به گفته این عالم دینی، مرکب نیز اعضای شان یکنواخت نیستند، زیرا بعضی اعضای مرکب وجودش مهم است، اما نبودش مرکب را از بین نمی برد، اما برخی اجزای دیگر آن، خیلی مهم است که وجود مرکب به وجود آن بستگی دارد.

مجاهد تصریح کرد: به طور مثال در اجزای نماز برخی اجزا رکن است که اگر عمداً یا سهواً ترک شود مرکبی که نماز است نیز از بین می رود، اما برخی اجزای دیگر که رکن نیستند اگر عمدا ً یا سهوا ترک شود مرکب از بین نمی رود مانند سایر واجبات نماز.

آیت الله مجاهد با ذکر این مقدمه افزود: دین مقدس اسلام از این قاعده مستثنی نخواهد بود، زیرا دین نیز مرکب است از اوامر و نواهی، واجبات و محرمات، مکروهات و مستحبات و بالاخره مباحات.

به گفته این عالم دینی، اجزای دین نیز یکنواخت نیست زیرا برخی خیلی مهم است، یعنی رکن است که با نبود آن در دین خلل وارد می شود، اما برخی دیگر از اجزای دین اگر نادیده گرفته شود ممکن است افراد و پیروانش ضرر بیبینند اما در خود دین خلل وارد نمی شود.

مجاهد در این زمینه به حدیثی از امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: از حضرت روایت شده قوام دین برچهار چیزاست عالم گوینده و عمل کننده به علم، غنی که منع نکند از بخشش مال خود به فقرا، فقیریکه دین خود را به دنیا نفروشد و همچنین جاهلی که از طلب علم تکبر نورزد.

مجاهد گفت: موارد مذکور در حدیث شریف، از رکن های مهم دین است که در نبود یکی از آنها در یک بخش دین خلل وارد می شود و به همین ترتیب تا برسد به رکن چهارم که اگر نبود تمام اجزای مرکب دین اخلال خواهد شد.

مجاهد به حدیث دیگری دراین زمینه نیز اشاره کرد و گفت: از امام علی(ع) پرسیدند که چگونه می شود مردم را اصلاح کرد، زیرا اصلاح یک نفر یا دو نفر برای اصلاح جامعه گره گشاه نیست پس چه کاری باید کرد؟ امام در جواب گفت: مردم اصلاح نمی شود مگر اینکه خواص اصلاح شوند که خواص امت عبارتند ازعلما، فقرا و اغنیا و همچنین زهاد.

به گفته مجاهد در این حدیث نیز علما در راس قرارگرفته اند که اگر این قشر اصلاح شد تمام اقشار جامعه اصلاح خواهد شد و اگر فاسد شد تمام مردم به فساد رو خواهند آورد.

مجاهد در پایان سخنان خود گفت: حضرت آیت الله العظمی حجت، از شخصیت های کم نظیر درعالم و بی نظیر درعصر ما بود و بدون تردید مصداق حدیث حضرت امام علی(ع) عالم ناطق و عامل به علم خود بود.

از علمای راستین بود و بدون شک مصداق حدیث حضرت امام علی(ع) است، زیرا او هم ناطق وگوینده بود وهم به علم خود عمل میکرد و با این وصف توانست اصلاحات عمیق بنیادی و گسترده را در جامعه به وجود بیاورد.

گفتنی است که در پایان این همایش قطع نامه پنج ماده ای توسط حجت الاسلام و المسلمین سید جعفر عادلی«حسینی»؛ رئیس دارالانشاء شورای اخوت اسلامی افغانستان قرائت شد.
دربخشی از این قطع نامه آمده است: از اینکه تهاجم فرهنگی، عقاید و همبستگی مسلمانان را نشانه رفته است دولت های اسلامی، رسانه ها ، علما و مبلغین و همچنین دانشجویان و همه مسلمانان وظیفه دارند که این موضوع را جدی بگیرند و در این کار زار از به کار بستن اسباب فکری و فرهنگی غافل نمانند.
همچنین در این قطع نامه ذکر شده است که برای رهایی جامعه از بحران و تهاجم بیگانه گان در هویت و شکل گیری فرهنگ مطابق با ارزشهای اسلامی و ملی در سطوح مختلف جامعه تلاش شود و فرهنگ اسلامی مبتنی بر خدا محوری تقویت گردد.

قابل یاد آوری اینکه؛ در این همایش انجنیر سید هاشم عمرانی با یاد آوری خاطره ای جالبی از مرحوم حضرت آیت الله العظمی حجت(ره) در زیارت سخی کابل و شعر خوانی حاج سید عبدالعظیم هاشمی یکی از اعضای مجمع فرهنگی بقیۀ الله(عج) در این همایش به سمع حضار رسید.

گزارشگر: سید عباس حسینی

پیام محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری‌اسلامی افغانستان

در همایش؛ مشعل دار شریعت و پاسداری

چهل و یکمین سالگرد ارتحال عالم جلیل القدر حضرت آیت الله العظمی میرعلی احمد حجت کابلی(رح)  را  به  علمای کرام  و ارادتمندان آن فقید سعید تسلیت می گویم.

عالم ربانی و مجاهد حضرت آیت الله حجت(رح) از علما و روحانیونی بودند که در پاکی و قداست نفسانی زبانزد عام و خاص شهروندان افغانستان، مخصوصا مردم نجیب کابل و علمای دین می باشد.

ایشان در  نشر معارف اسلامی، ایجاد همبستگی، برادری و فضای اخوت اسلامی  بین همه  مذاهب اسلامی و اقشار مختلف جامعه تلاش های زیادی داشتند  و سال هایی طولانی بخش عمده ای از عمر شریف خود را صرف این میراث ارزشمند اسلامی نمودند.

اینک مجمع فرهنگی بقیۀ الله(ع) و مردم متدین کابل چهل و یکمین سالگرد درگذشت این عالم ربانی را  بعنوان شخصیت موثر افغانستان در عرصه های مختلف برگزار نموده اند، بیانگر قدر دانی مردم کشور از  اهل علم و خدمات حضرت آیت الله العظمی حجت  کابلی(رح) می باشد که  یکبار دیگر  مراتب تسلیت  و همدردی خود را به همه علمای کرام  و جامعه اسلامی افغانستان عرض نموده و توفیقات مزید را برای برگزار کنندگان این همایش از خداوند آرزو می کنم.

با احترام

محمد اشرف غنی

رئیس جمهوری اسلامی افغانستان

10/2/1394

مطالب مشابه