نمایش نوار ابزار

تحقق اسلام اصیل در گرو عمل به سیره پیامبراعظم(ص)

دوشنبه ۱۷ دلو ۱۳۹۰

یاد آوری!

  رادیو دری معاونت برون مرزی صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران واقع در مشهد مقدس با برنامه های در مورد کشورهای منطقه، از جمله  افغانستان به نشر می رساند، این رادیو، نشرات خود را سال 1359 و همزمان با اشغال افغانستان توسط شوروی سابق آغاز کرد و تاکنون و در سه دهه گذشته همراه همیشگی مردم افغانستان بوده است.

رادیو دری بر اساس اصول و ارزش های اسلامی و در چوکات سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران، مبادرت به نشر اخبار و رویدادهای روز افغانستان و جهان و تولید برنامه های مختلف سیاسی، فرهنگی، دینی، اجتماعی، اقتصادی و علمی در راستای جلب نظر مخاطبان و رفع نیازمندی های آنان در عرصه های اعلام شده می کند.
این رادیو همچنین برنامه های تولیدی متنوعی در بخش های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، دینی و سلامت به مخاطبان ارائه کرده است و در این برنامه ها موضوعات و مباحث مختلفی مورد بررسی قرار می دهد که تعدادی از برنامه های تولیدی رادیو دری شامل یک صبح یک سلام، آهنگ زندگی و راز سلامتی در بخش صبحگاهی از ساعت 30/7 تا 11 صبح به وقت ایران و  افغانستان به طور زنده پخش می شود و برنامه هایی مانند گلچین موسیقی، جاده جوانی و در وادی نور نیز به طور زنده در بخش نیمروزی و عصرگاهی از ساعت 00/1 تا 30/7  بعد ازظهر به وقت ایران و  افغانستان پخش می شود.
بمناسبت فرارسیدن میلاد پیامبربزرگواراسلام(ص) و هفته  وحدت بتاریخ 13/11/ 1390 خبرنگار رادیو دری، بدین مناسبت مصاحبه ای با حجت الاسلام والمسلمین آقای سید جعفرعالی«حسینی» انجام دادند که محتوای آن حضور خوانندگان محترم تقدیم می گردد.

رادیو دری: بمناسبت فرا رسیدن میلاد پیامبراسلام(ص) و هفته وحدت سید جعفرعادلی«حسینی»‌ منشی شورای اخوت اسلامی افغانستان را در این برنامه با خود داریم،‌ اولین سئوال ما از ایشان راجع به اهمیت هفته وحدت می باشد؟

عادلی «حسینی»: اولا میلاد با سعادت پیامبراسلام(ص) و فرزندش امام جعفرصادق(ع) و هفته وحدت را به همه مسلمانان جهان تبریک می گویم. اما در مورد سئوال شما عرض کنم؛  بدون تردید، همبستگی امت اسلامي ازاصول وارزشهاي موردتأكيد پيامبراعظم(ص) بوده؛ ازمنظرآن حضرت، عزّت واقتدارهمه جانبه ي مسلمانان در پرتوي وحدت وهمبستگي، دربرابردشمنان مشترك است. همانگونه که پيامراعظم(ص) اسوه كامل درتمامي ابعادزندگي مي باشد، طبيعي است كه الگو قراردادن سيره ي آن حضرت، براي مسلمانان امروزه نيز،كارآمد ترين راهكارها را براي تحقق وحدت اسلامي، ارايه مي نمايد.

پيامبربزرگوار اسلام(ص) همبستگی امت اسلامي را ازراهبرد هاي بنيادين اقتدارامت اسلامي درتمام زمان ها ومكان ها دانسته وبراي بر پاي وتحقق بخشيدن آن، تلاشهاي فراواني نموده اندب،  به گونه اي كه اقتدار وعزت جامعه اي نو پاي اسلامي در عصر رسالت، برايندوحدت وراهكارهاي ارائه شده ازسوي پيامبر خاتم(ص)‌ بوده است.علاوه بر گفتارهاي آن حضرت پيرامون ضرورت،‌ اهميت وفوايد وحدت، از سيره ي سياسي، اجتماعي وفر هنگي پيامبر(ص)‌  بدست مي آيد كه آن حضرت بنيان گذار وحدت امت اسلامي درجامعه ي عربي آن زمان بوده و تحقق اسلام اصیل در گرو عمل به سیره  ‍‍‍‍‍پیامبراعظم(ص) است.

.رادیو دری: در شرایط فعلی شما چه راهکاری برای عملی شدن این گونه وحدت امت اسلامی دارید؟

عادلی «حسینی»: وحدت جوهره ي قوام، پايداري وحيات هستي است وپيامبران سفيران وحدت اسلامي هستند؛ پيامبر اعظم(ص) ‌پيامبر وحدت ورسول رحمت است «‌وجعلني رسول الرحمة ورسول الملاحم» باتوجه به راهكارهاي ارايه شده درسيره نبوي براي رسيدن به وحدت امت اسلامي درزمان وعصرفعلی،  به نظر من اگر راهکارهای ذیل  عملي شود و  ما مسلمانان  سیره و روش پیامبراسلام(ص) را سرمشق قرار دهیم زمینه وحدت امت اسلامی فراهم خواهد شد.
1. مراجعه به قرآن ، سنت و سيره نبوي وعترت رسول خدا(ص) كه همواره مسلمانان را به وحدت وهمبستگي تاكيد كرده اند .
2. تحمل نظرات مخالف ومدارا با پيروان مذاهب .
3. دوري از تعصبات خشك گوناگون ملي، ‌قومي ونژادي .
4. آشنائي شيعه وسني از آراء ونظريات علمي يكديگر با مطالعه كتب مربوط به يكديگر.
5. تعامل انديشمندان فرقه هاي گوناگون اسلامي وگفتگو هاي علمي جهت رفع سوءتفاهم ها .
6. آشنائي از توطئه هاي دشمن براي ايجاد اختلاف .
7. احترام به مقدسات يكديگر .
8..  دوري از تهمت وافترا نسبت به يكديگر.
9. تقويت نقطه هاي مشترك .
10. ايجاد مراكز آموزشي پژوهشي مشترك .
و يکي ديگر از راه حل هايي که پيامبر اسلام(ص) در مسير بنيانگذاري وحدت در امت اسلامي بکار مي گرفت، نفي نژاد پرستي و قوميت گرايي و تبعيض هاي ناروا و ناپسند در جامعه بود. بهترين شاهد در نفي تبعيض ناروا مبارزه پيامبر با برده داري مي باشد. اين کار بخشي از حرکت هاي عدالت خواهي پيامبر در برابر ظلم آن دوره محسوب مي گردد. از آنجا که پيامبر(ص) به خوبي مي دانست که صلاح و سعادت با ظلم و شقاوت قابل جمع نيست .پيامبر اکرم(ص) در قالب فرمان يا ارشاد و نصيحت، مسلمانان را رهنمون به آزادسازي بردگان مي کرد و خود نيز چنين مي نمود.

سخن آخر اینکه:

تحليل از رويدادهاي تاريخ اسلام گوياي آن است که تلاش هاي وسيع و راهبردهاي ارزشي آن حضرت براي تحقق وحدت، کارايي خاصي داشته است طرح پيمان نامه عمومي مدينه بهترين راه براي ايجاد يک وحدت و القاي روحيه همبستگي ديني بود و در همين راستاپيمان ويژه مسلمين از راهکارهاي مذهبي براي روح برادري بحساب مي آيد. استفاده از اين راهبردها در نمايان ساختن پايه هاي استوار جامعه اسلامي و دست يابي به وحدت، تنها زماني مي توانست موثر باشد که همگام با آن مبارزه با نژاد پرستي و قوم گرايي فعالانه پي گير شود و پيامبر اسلام(ص) با همتي بلند و در عين بهره گيري از ظرفيت هاي اخلاق فردي در اين راه قدم گذاشت.

رادیو دری: وحدت  دینی و ملی در سیره نبوی چگوه صورت می گیرد؟
عادلی «حسینی»: مراد از وحدت امت اسلامي اين است كه مسلمانان در كنار حفظ مذاهب خود شان بر محور مشتركات ديني مثل توحيد، قرآن، پيامبر اعظم(ص) و سنت وسيره نبوي در برابر خطراتي كه اصل اسلام وجامعه مسلمانان را تهديد ميكند، هم‌بستگي وهمدلي داشته باشند و از اختلافات گوناگون مذهبي، سياسي، نژادي، زباني و… كه موجب وهن وسستي امت اسلامي ميشود، دوري كنند.
پيامبر اعظم(ص) براي برپايي وحدت امت اسلامي راهبردهاي گوناگوني داشته است كه اين مسئله درسيره آن حضرت به خوبي تجلّي يافته است، حضرت با ورودش به مدينه، راه‌كارهاي اساسي براي عزت و اقتدار مسلمانان در پيش گرفت، پيمان نامه‌ها وعقد قراردادهاي اخوت وبرادري بين گروههاي مختلف آن زمان، به امضاء رسانيده و منعقد كرد كه اين مسئله ميتواند از بارزترين راهبردهاي وحدت اسلامي در جامعه آن زمان باشد.

سالهاست که مردم افغانستان با برگزاری مراسمات دینی مشترک همانند برگزاری همایش و نشست ها بمناسبت میلاد پیامبراسلام(ص)، تجلیل سالروز شهادت حضرت امام حسین(ع) جلسات مشترک را برپا می دارند،‌ امسال نیز به ابتکار شورای اخوت اسلامی «همایش حضرت محمد، پیامبررحمت» به روز پنج شنبه در هوتل پراویلا برگزار گردید که در آن سخنرانان شیعه و سنی بر موضوعات مشترک دینی و همبستگی و وحدت امت اسلامی تأکید داشتند.

رادیو دری: شورای اخوت اسلامی در راستای همبستگی جامعه اسلامی فعالیت هایش  برگزاری سمینار و همایش ها ست؟
عادلی «حسینی»: نه خیر این طوری نیست. سال 1383 خورشیدی با تلاش عده ی از علماء و اندیشمندان افغانستان اعم از شیعه و سنی تشکلاتی را  زیر نام «شورای اخوت اسلامی» تأسیس نمودند و تا بتوانند از این طریق فعالیت های اسلامی خویش  را در جامعه، اعم از ایجاد فرهنگ اسلامی و تقویة آن، حفظ اخلاق اجتماعی و ترویج آن مشترکاً مطابق اساسنامه «شورای اخوت اسلامی»  عملی نموده و از تشتت و پراکندگی جلوگیری نمايند،‌ این شورا نه تنها در کابل بلکه با ایجاد نمایندگی های شان در نقاط مختلف افغانستان فعالیت دارند.

برگزرای سمینار، همایش های علمی و مردمی یکی از بخش های کاری شورای اخوت اسلامی هست، این شورا کارهای عملی فراوان جهت وحدت و همبستگی مردم افغانستان داشته، اعضای شورای اجرائی اخوت اسلامی هفته یکبار، یعنی روزهای پنج شنبه در جلسات شان مسائل مهم جهان اسلام و افغانستان را مورد بحث و بررسی قرار می دهند، ‌چنانچه نیاز به موضعگیری باشند، با صدور اطلاعیه، مقاله در مجله اخوت اسلامی  و یا برگزاری جلسات اعلام موضع می کنند ویکی از برنامه های دائمی و عملی این شورا،‌ حدیث هفته است که در جلسات اجرایی اولویت بندی می شود و یکی از موضوعات مهم بعنوان حدیث هفته مصوبه شده و ابلاغ می گردد که ائمه جمعه و جماعات و خطبای مساجد و تکایا پیرامون آن صحبت نمایند.

تنطبم کننده: سیدمحمد حسینی – 15  دلو 1390

مطالب مشابه
دیدگاه ها