نمایش نوار ابزار

ترور 11 نمازگذار در مسجد خانقاه بهادریه کابل

جمعه ۲۹ حوت ۱۳۹۳

 برای  نخستین بار در افغانستان مردان مهاجم در یک  مسجد خانقای مربوط پایتخت کشور حمله می‌کنند که باعث تاثر و تاسف اقشار مختلف ما گردید، شورای علمای شیعه افغانستان بر اساس فیصله جلسه اجرایی هیئتی را توظیف نمودند که از بازماندگان حادثه مسجد خانقاه بهادریه بازدید نمایند که بعد از ظهر سه شنبه 26 حوت 1393 بازدید هیئتی شورای علمای شیعه افغانستان از بازماندگان قربانیان حادثه تروریستی که آنان در حین نماز جماعت در منطقه کمپنی شام شنبه  16 حوت سال جاری در مسجد خانقاه نام برده، خواجه عبدالوکیل مشهور به پیر بهادرخان رهبر طریقه‌ی بهادریه و یکی از شاخه‌های طریقه نقشبندی در کشور و عبدالمتین پسر این روحانی و نه تن دیگر جان باخته اند.

شام روز شنبه، 16 حوت 1393 خورشیدی پنج مهاجم بر خانقاه بهادریه‌ در کابل بر نمازگذران تیراندازی کردند. شاهدان این رویداد می‌گویند که این حمله کننده‌گان با سلاح‌های صدا خفه‌کن دار نمازگذاران را هدف قرار دادند و به زبان پشتو سخن می‌گفتند، آنها می‌گفتند که یکی از این نمازگذاران را هم زنده نگذارید.

تنها بازمانده‌ی این کشتار گروهی که تیر حمله کننده‌گان از بالاپوشش گذشته و به جانش برخورد نکرده؛ پسر جوانی هست که مرمی به بالا پوشش خورده و زیر جنازه افتاده بود و فکر می کردند وی کشته شده و او می گوید: حوالی شش شام بود و آنان تقریبا رکعت دوم نمازشان را به پایان رسانده بودند که چند مرد مسلح از پشت به آنان گلوله باری کرد و حتی فرصت این را برایشان ندادند تا روی برگردانند و ۱۱ نمازگذار یکی پس از دیگری با سرعت تمام از سوی حمله کنندهگان به ضرب گلوله کشته و یا تعداد دیگری به شدت زخم برداشتند و هرچند این خانقاه با دوربین‌های امنیتی مجهز است اما کسی حاضر نیست که از این رویداد تصویری برای رسانه‌ها بدهد.

عبدالله عبدی یکی از مسئولان خانقاه بهادریه می‌گوید: «اگر ما حرفی بزنیم و دروغ باشد، خدا ناراض می‌شود و اگر راست بگوییم هم نمی‌دانیم چطور؟ تا مدرک و اسنادی نباشد ما نمی‌گوییم که چه کسی این کار را انجام داده است.»

در این دیدار حجج اسلام؛ سید محمدهادی«هادی»، شیخ محمد حسین جعفری، فاضل حسینی، شیخ غلام عباس مصباح و سید حعفر عادلی«حسینی» حضور داشتند.

در این دیدار، ابتدا حجت الاسلام حاج آقای هادی ضمن تسلیت پیام همدردی حضرت آیت الله محسنی رئیس شورای علمای شیعه افغانستان را به خانواده های قربانیان حادثه تروریستی ابلاغ و آمادگی هرنوع همکاری شان را آسیب دیدگان این حادثه ابراز داشتند و از مسئولین خانقاه خواستند تا گزارش حادثه تروریستی شب شنبه 16 حوت را ارائه نمایند.

این حمله تروریستی حوالی ساعت شش شام امروز 16 حوت در مربوطات  کمپنی(حوزه پنجم پولیس، نزدیکی های خوشحال خان) شهر کابل صورت گرفت که افراد مسلح ناشناس نقابدار با سلاح های صدا خفه کن در این خانقاه حمله کردند و یازده تن از اعضای آن را به گلوله بسته اند.

این کار، کار مسلمانی نیست، مسلمانان بعنوان پیرو پیامبر گرامی اسلام(ص) این کار را غیر شرعی و خلاف دستورات قرآن کریم می دانند، یقینا این کار مسلمان نیست، بلکه نقشه کفار برای بدنام کردن اسلام  است…

طبق گزارشات ضد ونقیض تا کنون دو فرد مشکوک توسط وزارت امور داخله دستگیر شده و دو تن دیگر را ریاست عمومی امنیت ملی دستگیر کرده‌اند؛ چنانچه اطلاعاتی که به دست ما رسیده اینکه؛ تحقیقات جریان دارد و ما یک مقدار مدارک و اسناد هم به دست آورده اند و ما منتظر اقدامات حکومت هستیم.

قابل یاد آروی اینکه؛ خانقاه کلمه عربی است واژه پارسی خانگاه می‌باشد. نام‌های دیگر آن «زاویه»،«دویره»، «رباط» و به ترکی استانبولی «تکه» به محل زندگی، آموزش و گردهم آئی و فعالیت درویشان و صوفیان گفته می‌شود.

مطالب مشابه