نمایش نوار ابزار

تغییر نام مصلی خاتم الانبیاء(ص) تقويت مبانى كفر

چهارشنبه ۲۸ ثور ۱۳۹۰

  روز سه شنبه مورخ 27 ثور 1390 تلویزیون نورین با اعلان و ذکر اسامی؛ سید حسن فاضل زاده متولی و مسئول پروژه خاتم الانبیاء(ص)، سید جعفرعادلی«حسینی» منشی شورای اخوت اسلامی و از علمای تشیع، حاجی رمضان حسن زاده، محمدی نماینده آقای خلیلی، حاجی خلیل نماینده آقای محقق، مولوی ضمیر خالقیار از علمای اهل سنت و عباس براتی مدیر اجرائی پروژه خاتم الانبیاء(ص) به تلویزیون نورین دعوت نموده بود تا  ساعت شش و نیم در بحث جنجالی پروژه خاتم الانبیاء(ص) شرکت نمایند و در ضمن مجری تلویزیون نورین اضافه  نمود که  این بحث برای چند شب آینده دنبال خواهد شد، در این مناظره کسانی که علاقمند است می تواند شرکت کنند.

من علاقمند این مباحث بودم، وقتیکه زمان موعود فرا رسید، تصاویر شرکت کننده گان را در صفحه تلویزیون دیدم  که آقایان؛ سید حسن فاضل زاده، سید جعفرعادلی«حسینی»، مولوی ضمیر خالقیار و جناب آقای عباس براتی هستند، اما حاجی رمضان و نمایندگان خلیلی و محقق در این مناظره شرکت نکردند، اینک صحبت های افراد نامبرده را حضور شما بینندگان محترم پیش کش می کنم.

نستوه نادری: دوستان اینک در این برنامه ویژه« سرزمین من» آقای سید حسن فاضل زاده، متولی و مسئول پروژه خاتم الانبیا(ص)، سید جعفرعادلی«حسینی» منشی شورای اخوت اسلامی از علمای تشیع، مولوی ضمیرخالقیار، عضو شورای اخوت اسلامی و استاد پوهنتون تعلیم و تربیه و از علمای اهل سنت و عباس براتی مدیر اجرایی پروژه خاتم الانبیاء(ص) در ستیدیوم تلویزیون نورین و برنامه زمین من را با خود داریم.

اولین پرسش را از جناب آقای فاضل زاده این طوری آغاز می کنیم که چرا در پروژه خاتم الانبیاء(ص) تنش های میان سید و هزاره می باشد.

فاضل زاده: من اولا این نکته را اصلاح کنم که در پروژه خاتم الانبیاء(ص) هیچگاه بحث سید وهزاره نبوده، این حرفها شایعات است و این مسائل از اساس دروغ می باشد و ما متابع شریعت اسلام هستیم و ما اصل قرآنی داریم که «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ الله أَتْقَاكُمْ» عده ای خاص می خواهد این مسائل را دامن بزند و  از این گونه موارد نفع شخصی ببرند.

نادری: جناب آقای فاضل کسانیکه این مسائل را دامن می زنند، این گونه افراد که استفاده برداری می کند کیا هستند؟

فاضل زاده: قبل از آنکه بطور مشخص به سئوال شما جواب بگویم می خواهم تاریخچه ی از پروژه خاتم الانبیاء(ص) یاد آوری نمایم، مرحوم حضرت آیت الله فاضل(ره) از شخصیت های برجسته کشور، از بنیان گذاران و رئیس شورای عالی نظارت حزب وحدت اسلامی، عضوشورای قیادی دولت اسلامی در دوران استاد ربانی بود، آیت الله فاضل(ره) در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی و خدماتی فعالیت های موثر در کشور داشته و حدود سال 1372 یکی از خدماتی عامه المنفعه را که  ایشان راه اندازی کرد، پروژه خاتم الانبیاء(ص) بود، در اولین مراسم کنگ زنی آن برخی از شخصیت همانند؛ استاد حسنیار رئیس دانشگاه آن وقت، جناب آقای هادی، آیت الله پروانی و دیگر بزرگان حضور داشتند و دومین مراسم که ایشان برای افتتاح این پروژه سخنرانی داشت جمعی از بزرگان حکومتی و علمی آنروز اکثرا حضور داشتند، ایشان در  سخنرانی خویش، یکی از اهداف ایجاد پروژه بزرگ خاتم الانبیاء(ص) را تأسیس  حوزه علمیه بزرگ برای تمامی مردم افغانستان خواند که درعرض جامعۀ الازهر مصر و حوزات علمیه نجف اشرف، قم و مدرسه دینی ریاض عربستان سعودی قرار داشته باشد و دور از مسائل قومی و سمتی گامی عملی تقریب مذاهب باشد. اما بعد از دوران طالبان من با نیت خیر تصمیم گرفتم ادامه فعالیت دهم متأسفانه برخی افراد در این زمینه موانعی را ایجاد نمودند و به اختلافات دامن زدند.

نادری: از آقای سید جعفرعادلی حسینی این پرسش را داریم که یکبار دیگر، یک  سال قبل این تنش صورت گرفته بود و شماری از  برادران هزاره ما نام جناب آقای مزاری را بجای نام خاتم الانبیاء(ص) گذاشتند،  در این زمینه و همچنین جنجال که هم اکنون بوجود آمده صحبت کنید؟

عادلی: اولا سلام و احترام حضور یکایک شما بینندگان محترم تلویزیون نورین، مخصوصا برنامه «سرزمین من» دارم، من بعنوان یک طلبه که در علوم دینی اشتغال داشتم و هم اکنون بعنوان منشی شورای اخوت اسلامی در نشست مطبوعاتی دعوت شدم، می خواهم مطالبی را یاد آور شوم که رضایت پرور دگار عالمیان در آن باشد.

من اظهار تأسف می کنم که چرا در کشور اسلامی ما این وضعیت پیش می آید و نسبت به مقدسات بی توجهی صورت می گیرد، در این فرصت به داستانی اشاره می کنم که درسی است برای عموم مسلمانان در هر عصر و دورانی که آن داستان مسجد ضرار می باشد.

طبق اسناد و مدارك تاريخي، ‌مسجد ضرار در جايي در شمال مسجد قبا و در فاصله اي  حدود 300 قدمي آن بنا شده بود، و آیات 107 تا 110 سورة توبه اشاره به ماجرای مسجد ضرار   می کند، در سال نهم هجری گروهی از منافقان که به ظاهر مسلمان بودند، نزد پیامبراسلام(ص) آمدند و عرض کردند که به ما اجازه دهید تا  مسجدی در میان قبیله بنی سالم (نزدیک مسجدقبا) بسازیم. تا افراد ناتوان و بیمار و پیران از کار افتاده در آن عبادات خود را انجام دهند، و نیز در شبهای بارانی که گروهی از مردم توانایی آمدن به مسجد شما را ندارند، فریضه نماز را آنجا انجام دهند و این زمانی بود که پیامبراسلام(ص) با گروهی از مسلمانان عازم جنگ تبوک بودند. آنها از پیامبراسلام(ص) تقاضا کردند که شخصاً بیایند و در آن مسجد نماز اقامه کنند، وقتی که پیامبراسلام(ص) از تبوک برگشت و همینکه می خواست به مسجد برود جبرئیل نازل شد و آیات 107 تا 110 سورة توبه را بر پیامبراسلام(ص) وحی کرد، و پرده از اسرار کار آنها برداشته شد و بدنبال این وحی آسمانی، پیامبراسلام(ص) دستور دادند که مسلمانان مسجد ضرار را آتش بزنند، و بقایای آن را نیز ویران کنند، ابوعامر نقشه کشیده بودند که پایگاهی در دل اسلام ایجاد کنند و با تضعیف اسلام و ایجاد نفاق  و با همراهی ارتش روم اسلام را نابود و پیامبر را بیرون کنند؛ حتی کسی باور نمی کرد که آن ها  با انگیزه غیردینی این کار را کرده باشند، آخر مسجد خانه خدا مگر می شود خانه شیطان  باشد؟

قرآن کریم در این باره می فرماید: «والذین التخذوا مسجداً ضِراراً و کفراً و تفریقاً بینَ المؤمنین و اِرصاداً لِمَن حارَبَ اللهَ و رسولَهُ مِن قبل و لَتَحْلفُنَّ إن ارَدْنا إلا الحسنی و الله یشهدُ إنَّهم لَکاذبون» قرآن کریم در این آیات اهداف منافقان را از احداث مسجد ضرار در چهار قسمت خلاصه می کند:

۱. ضرر رساندن به مسلمانان: آنان برخلاف ادعايشان كه هدف ازبناى مسجد را تامين منافع مسلمانان وكمك به بيماران و از كار افتادگان قلمداد مى كردند، درصدد ضرر رساندن به مسلمانان، نابودى اسلام، پيامبر(ص) ومسلمانان بودند (والذين اتخذوا مسجداً ضراراً).

۲. تقويت مبانى كفر: آنان مى خواستند مبانى كفر را تقويت نموده، مردم را به وضعيت قبل از اسلام كه همان شرك و كفر است، بازگردانند (وكفراً) آخر ما در این کشور بخاطر اسلام و قرآن نزدیک دو میلیون شهید دادیم، رهبران احزاب که ادعای جهاد و مبارزه علیه کفر را دارند، متأسفانه این عده رهبران و علما با سکوت شان باعث تقویت کفر می شوند، وقتی که در کشورهای غربی و  اروپایی با قرآن سوزی وکشیدن کاریکاتور اهانت به پیامبراسلام(ص) صورت می گیرد، این کار نیز تقابل بین نام پیامبراسلام(ص) و مزاری کفر است، ما آخر مزاری را مسلمان و امت پیامبراسلام(ص) می دانیم، ما بعد از پیامبراسلام دومین شخصیت اسلام را حضرت علی(ع)  می دانیم، حتی نمی توانیم که نام حضرت علی(ع) بجای نام پیامبراسلام(ص) بیاوریم، و همین طور نام دیگر ائمه اطهار(ع) خلفاء و صحابه را نمی توانیم جایگزین کنیم،  چه رسد به مزاری وامثال آن، اگر امروز  نام مزاری بجای نام پیامبر اسلام(ص) تغییر داده می شود، این کار افراد بی دین و لائیک هست، با کمال تأسف که دفاع از دین حتی در میان علمای ما هم کمرنگ شده، وقتی حضرت آیت الله سید محسن حجت با فرقه ناجیه مبارزه می کند، خیلی از علماء در کابل توجیه گر می شود و می خواهد تحقیق کند و حتی حاضر نمی شوند که از ایشان حمایت کنند که خیلی جای تأسف است.

۳. ايجاد تفرقه ميان مسلمانان: مى خواستند ميان صفوف مسلمانان تفرقه ايجاد نمايند، زيرا با اجتماع گروهى دراين مسجد، مسجد قبا كه نزديك آن بود يا مسجد پيامبراسلام(ص) ازرونق مى افتاد. (وتفريقاً بين المؤمنين). تغییر نام پیامبر اسلام(ص) کار بسیار خطرناک و دسیسه دشمنان اسلام است، چرا هزاران متر زمین را در شهرک حاجی نبی بنام مزاری نمی سازند که نام پیامبر اسلام(ص) را باید تغییر دهند،  من در همین جا به آقای کرزی رئیس جمهور، آقای خلیلی معاون رئیس جمهور و دیگر مقامات ذیصلاح و علمای کشور اعلام می کنم که همه در قبال این موضوع مسئولند و بی تفاوتی آنها ممکن حوادث دلخراش و بدی را به دنبال داشته باشد، ادامه این کار با حمایت مقامات حکومت ممکن صبر مومنین را لبریز کند و دیگر این حرکت ضد دینی را مردم مسلمان ما تحمل نتوانند و عواقب خطرناکی را در پی خواهد داشت.

۴. ايجاد پايگاه براى دشمنان خدا و رسول: آنان مى خواستند مركز و پايگاه و كانونى براى كسى كه با خدا وپيامبرش مبارزه كرده بود وسوابق سوءاش براى همگان روشن بود، بسازند تا از اين پايگاه برنامه هاى خويش را عملى سازند. (وارصاداً لمن حارب الله و رسوله من قبل) به باور من پشت این قضیه افراد بی دین و لائیک قرار دارد، آنها می خواهند لانه برای ضربه زدن به اسلام را داشته باشند.

نادری: کفته می شود که پس از تغییر نام خاتم الانبیاء(ص) بنام آقای مزاری شنیده شده است که مجسمه مزاری را نیز در مسجد نصب خواهند کرد در این زمینه ها آقای مولوی ضمیرخالقیار اظهار نظر می کند.

مولوی ضمیرخالقیار: اولا عرض سلام دارم حضور دست اندرکاران و بینندگان محترم تلویزیون نورین، آنچه که دارای حقیقت است «ان المساجدلله» یعنی مساجد از آن خداوند است، باید هر مسلمان از حضرت پیامبراسلام(ص) پیروی کند، وقتی حضرت پیامبر اسلام(ص) جای مسجد را خریداری می کند، مانیز بعنوان پیرو آن حضرت  نباید مکان مسجد را غصب کنیم، باید با رضایت مالک زمین، مسجد ساخته شود، از دیدگاه فقه اسلامی وقتی مسجد وقف و نام گذاری شد بعد از آن هیچ کس حق تصرف و تغییر نام آن را ندارد.

اما در باره مجسمه چنانچه آوازه هست که در مکان مسجد خاتم الانبیاء(ص) مجسمه کسی را می سازند، از نگاه فقه اسلامی حرام است، لذا ساختن مجسمه در اسلام حرام است و قطعا جواز ندارد. وقتی که پیامبر اسلام(ص) مکه را فتح کرد، داخل بیت الله شریف می شود آنجا تصاویری از حضرت ابراهیم، اسماعیل و دیگر پیغمبران را می بینند حضرت همه آنها می شکند و بر سازندگان آن لعنت می فرستد.

نادری: حال از جناب آقای براتی می خواهم که دیدگاهش را در زمینه صحبت های که شد بیان نماید.

براتی: از روزی که من در خاتم الانبیاء(ص) حضور پیدا کردم از تمام برداران تقاضا نمودم که اختلافات شان را حل کنند، هرکس که می خواهد شرارت قوم گرایی را دامن بزنند دشمن افغانستان هستند، عده ای بخاطر برآورده شدن منافع شان به مسائل قومی دامن می زنند و آنها هر دل شان به این مردم نمی سوزند، لذا ما باید متوجه باشیم که از این وضعیت دشمنان خارجی سوء استفاده نکند.

نادری: در پایان برنامه از حضور جناب آقای فاضل زاده  می خواهم که بطور خلاصه نتیجه گیری نماید.

فاضل زاده: ما انسان و مسلمان هستیم باید با منطق مسئله را حل کنیم، نه با تعدی و تجاوز، من امشب خواستم درد دل ما را با مردم عزیز خویش بگوییم، من سالها لب بستم و چیزی نگفتم، می خواهم درشب های آینده حرفهای ناگفته ام را به مرد عزیز خویش بگویم، من متولی هستم و از طرف آیت الله العظمی فیاض اجازه شرعی دارم و تصرفات من مشروع است و انتظار من از تمامی دوستان این است که بیش از این کار شکنی نکند، من این مکان را بنام خاتم الانبیاء(ص) وقف شرعی کردم و چندین سال است که این مکان بنام مصلی خاتم الانبیاء(ص)  نامگذاری شده، همانگونه که جناب آقای عادلی و مولوی خالقیار گفت؛ تغییر نام شرعا حرام است، آخر نزدیک دوسال لوحه مصلی بنام خاتم الانبیاء(ص) بود، من با نام شهید مزاری مخالف نیستم و مزاری از دوستان پدرم بود، آیت الله فاضل خدمات زیادی کرد که او جنگ های خانمانسوز داخلی را در مناطق مرکزی و کابل خاموش نمود، من از دولت نیز گله مند هستم که چرا دولت از مراکز دینی شان حمایت نمی کنند.

 تهیه کنند: سید رضا احسانی

مطالب مشابه
دیدگاه ها