نمایش نوار ابزار

جشن ميلاد پيامبراسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع)‌ در كابل برگزار شد

جمعه ۶ حوت ۱۳۸۹

  مراسم  بزرگداشت ميلاد فرخنده نبي مكرم اسلام حضرت محمد مصطفي(ص) و فرزندش  امام جعفر صادق(ع) امسال چون سالهای قبل در افغانستان برگزار شد و سخنرانان در گرامی داشت سالروز این دو میلاد به نحوه تولد، راه و روش  پیامبر اسلام(ص)  و امام جعفر صادق(ع) و وحدت امت اسلامی یاد آور و تأکید نمودند که ضمن عمل به آموزه های اسلامی برای احیای هرچه بیشتر اسلام در سراسر جهان بکوشیم.

یکی از مراکز برگزار کننده این مراسم بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) می باشد، حجت الاسلام والمسلمین سید جعفرعادلی«حسینی» سرپرست این نهاد دینی در برگزاری جلسات در شهدای صالحین، مسجد امام مهدی(عج) برچی و مرکز بنیاد تلاش نمود که بحمدالله با برنامه های خوب آن جلسات برگزار گردید، اینک به برخی از گزارشات اشاره می شود:

گزارش مسجد جامع امام مهدی(عج)

 بعد از ظهر دوشنبه هفدهم ربیع الاول(1432 هجری قمری) برابر 2  حوت 1389  مراسم با شکوهی از سوی بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) همراه با مسابقه علمی، فرهنگی تحت عنوان «سیره عملی پیامبر اسلام(ص)» در مسجد جامع امام مهدی(عج) غرب کابل برگزار گردید.

مراسم با کلام الله مجید آغاز و به تعقیب آن نثارالله احمد بریالی و حجت الاسلام فروغ رئیس و عضو شورای ولایتی کابل پیرامون ولادت پیامبراسلام(ص) و اوضاع مردم مسلمان افغانستان صحبت نمودند.

 در این همایش مردمی که نزدیک دوهزار شرکت کننده حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای ناطقی مدیر اعزام  بنیاد نیز پیرامون جایگاه پیامبر در جهان آفرینش مفصلاً  سخنرانی نمود و محفل جشن با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین استاد موحد بلخی پیرامون فلسفه بعثت سخنرانی وگره تواشح  ولی عصر(عج) خواهران  و سرود خوانی نونهال پایان یافته و در پایان محفل برای 39 نفر از برندگان مسابقه جوائز از قبیل قرآن، کتاب و لوح تقدیر اهدا شد.

گزارش شهدای صالحین

روز جمعه 29 دلو 1389 به مناسبت میلاد مبارک پیامبراعظم(ص) حضرت محمد ابن عبدالله(ص) وفرزند برومندش امام جعفرصادق(ع) محفلی با شکوهی در مسجد جامع حضرت تمیم انصار(ره) شهدای صالحین برگذار گردید؛ در این محفل که هزاران تن از مردم متدین وشریف شهر کابل اعم از فرهیختگان، علماء، روشنفکران و مردم مسلمان اشتراک ورزیده بودند، برنامه های تلاوت قرآن کریم، نعت خوانی، سخنرانی و شعر خوانی اجرا گردید، محفل با گردانندگی مولوی لطف الله حق پرست امام جمعه شهدای صالحین پیش از ظهر آغاز گردید و تا ساعت ها بعد از ظهر و اقامه نمازجمعه نیز ادامه داشت.

  اولین سخنران محفل میلاد، داکتر محمدعثمان روحانی بود که به تازگی با مدرک دکترای حدیث از عربستان سعودی فارغ التحصیل و به وطن بازگشته است. مولوی عثمانی به تفصیل در مورد میلادالنبی(ص) صحبت فرمودند ویاد آور شدند که این میلاد، تاریخ بشر را تغییرداد، تجلیل از میلاد نبی و هر موضوعی که باعث طرح وتبلیغ ارزشهای دینی می شود، هیچ گاه بدعت نیست و نه می توان هرچیزی را که در زمان رسول خدا نبوده و یا پیروان دیگر ادیان به آن عمل می کرده اند بدعت نامید. اگر موضوعی منع دینی نداشته باشد و یا به نیت دخل در دین عمل نشود، بکله صرفا امر مباحی باشد. بدعت نیست.

حجت الاسلام والمسلمین استاد موحد بلخی مسئول موسسه ثقلین در کابل و عضو هیأت امنای بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) دومین سخنران این محفل بودند که به تفصیل در مورد شخصیت پیامبراعظم(ص) و امام صادق(ع) صحبت کردند.

استاد موحد بلخی یاد آور شدند که پیامبراعظم(ص) و ائمه معصومین(ع) دو میلاد دارند، یک میلاد بشری و خاکی که در چینن ایامی میلاد پیامبر(ص) و فرزندش امام جعفرصادق(ع) اتفاق افتاده است در این نوع میلاد این بزرگواران زندگی بشر را متحول کرده و برای آنها دین و شریعت آورند و باعث هدایت آنها شدند و آنها را از منجلاب کفر، نفاق و شرک نجات دادند و باعث ترویج توحید و خداپرستی در جوامع شدند و راههای رسیدن به بهشت، وحدت و ارزش های انسانی را به آنها نشان دادند.

اما این ذوات مقدسه میلاد دیگر هم دارند و آن میلاد نوری و آسمانی آنها است که پیش از خلق عالم این نور یگانه آفریده شده است چنانکه پیامبراعظم(ص) فرموده است: اول ما خلق الله نوری و یا از معصومان(ع) آمده است: اول ما خلق الله نوربنینا، به این مضامین است که مولانا جلاالدین بلخی هم در مثنوی اشاره می کند که همه انبیاء در زیر لوا  و خلف سید المرسلین قرار دارند و حضرت محمد پدر آدم هم به حساب می آید.

موحد بلخی یاد آور شدند این حقیقت یگانه نوری(حقیقت پیامبر و اهل بیت او) که خود فیض و فضل اول الا هی است، هم باعث ایجاد عالم امکان و هم باعث فیض رسائی به ممکنات و هم باعث هدایت آنها شده است و وجود ملکوتی و نا سوئی این بزرگواران باعث خیر و برکت در این عالم و مهد وحدت ویگانگی در جوامع است و مردم ونسل جوان ما هم باید بیش از هر زمان به این دستگیره نجاب و میراث ارزشمند و رهای بخش آنها اعتصام کنند تا از شر جادوها و جنجال های کفر جهانی نجات پیدا کنند.

 

پروفیسور محمد صدیق افغان رئیس مرکز تحقیقات ریاضی فلسفی جهان از دیگر سخنرانان، در این محفل بود که با لحن گرم و صمیمی در موضوع محفل صحبت کرده و یاد آور شدند که حروف مقطعات الف لام میم در قرآن کریم برچهارده معصوم دلالت دارد. ایشان فرمودند: اگر هرچیز بدعت است، چرا به فارغ التحصیلان از رشته های علوم دینی مدرک دکتری می دهند، خود این عنوان از کفار است؟ و بدعت است و یا چرا موتر سوار می شوند؟ موتر هم بدعت آنها ست؟ و باید سوار نشوند؟  محفل پس از عائیه و اقامه نماجمعه به صرف نان چاشت دعوت شدند. و با پخش شیرینی و شادی تا بعد از ظهر ادامه یافت.

گزارشگر:

سید موسی هلمندی

مطالب مشابه