نمایش نوار ابزار

جولان تکفیری‌ها و دین ستیزان در نوروز امسال

یکشنبه ۲ حمل ۱۳۹۴

یا مُقَلِبَ القُلوبِ و الابصار یا مُدَبِّرَالَیلِ و النَهار، یا مُحَوِّلَ الحَولِ و الاحوال،‌حَوِّل حالَنا اِلی اَحسَنِ الحال

با عرض تسلیت ایام فاطمیه دوم و تهنیت حلول سال 1394 خورشیدی، فرصت را غنیمت شمرده جهت اطلاع شبکه های اجتماعی،  نگاه گذرا  به چالش، معضلات و نا هنجاری ها در برگزاری حلول سال هجری شمسی، مخصوصا سال 1394 خورشیدی که عده ای از  جاهلان متعصب تکفیری و دین ستیزان زمانه تحت عنوان؛ تکفیر و برتری طلبی حزبی و قومی، حرکت های ژولیده، میان خالی و دیکته شده  از بیرون مرزهای افغانستان را اجرایی می نمایند.

سالهای اخیر علاوه بر اینکه، برخی افراد و اشخاص در جامعه اهل سنت با برگزاری تجلیل از نوروز مخالفت می نمایند و آن را پیروی از کفار و مخالف دین می دانند، عده ای دیگر نیز در جامعه اهل تشیع  و در آستانه نوروز امسال، به بهانه های مختلف، اشخاص و جریاناتی را  در تقابل با پیشوایان دین(پیامبراسلام(ص) و خاندان طاهرین آن حضرت) و ارزشهای اسلامی طی سخنرانی، اطلاعیه …. به شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی و باورهای اعتقادی جامعه ای دینی را به بازی گرفتند تا از این طریق چهره های قومی و اسطوره ای مورد نظر شان را  جایگزین پیشوایان دین، مخصوصا پیامبراسلام(ص) و امام حسین(ع) در میان شهروندان کشور سازمان دهی نمایند.

اگر  نیم نگاهی به سالهای پس از دوران جهاد و حکومت مجاهدین بیاندازیم، در می یابیم که از دهه هفتاد بدینسو، با شعله ور شدن جنگ های خانمانسوز داخلی، در وازه های برخی احزاب جهادی بر اقوام کمونیست و مائوئیست شان باز، حلقات خاصی صحنه‌گردان دين‌ستيزی و قداست زدایی گردیدند که در نتیجه، ظهور طالبان، القاعده، داعش، دین ستیزان و ….  بازيگران و كارگردانان اين نمايش منفور را شکل داده اند و آنان  به عصبيت روي آورده و در دام  جهل و نفرت در برابر ارزشهای دینی اظهار وجود نمودند.

سالهای اخیر، مخصوصا پس از دوران جنگهای خانمانسوز داخلی، یگعده انسانهای بیمار، بدرفتار، کج پندار، عقده ی و عقب مانده و باورمند به اصل توهم توطئه و تعصب محور، در گردنه ی جولان تکفیر و دین ستیزی  با تولید، تعصبات حزبی، قومی، سیاسی  …. مشکل آفرین، بویژه در آستانه سال 1394 خورشیدی و یا همزمان با حلول سال نو امسال مصائب ذیل را ببار آورده است:

1. در آستانه نوروز امسال، گروگان گرفتن 31 تن از هموطنان در مسیر قندهار _ کابل توسط افراد مسلح گرفتار و تا کنون سرنوشت  ۳۱ مسافر ربوده شده در ابهام و سر در گمی قرار دارند، تکه داران قوم سکوت مرگبار را اختیار نمودند.

2. با نزدیک شدن نوروز امسال، در مسجدیکی از خانقاه های شهر کابل یازده تن در صف نماز جماعت به خاک و خون کشانیده شدند. این عمل در  نوع خود، یک عمل غیر انسانی و اسلامی به حساب می آید.

3. لت و کوب و کشتن دختر 18 ساله بنام فرخنده، عصر روز پنج شنبه ۲۸ حوت 1393 خورشیدی در نزدیکی مسجد شاه دوشمشیره که این رویداد یکبار دیگر ضعف مجریان و متولیان قانون را درست در مرکز کشور در قلب پایتخت نشان داد، تصاویر و کلیپ های ویدیوئی منتشر شده  از این رویداد نشان می دهد که عده ای  در حضور نیروهای امنیتی و پولیس، اقدام به لت و کوب زن می کنند و در صحنه ای دیگر، نیروهای امنیتی مسلح، نظاره گر در آتش سوختن جسد زن در بستر خشک دریای کابل توسط مجریان پروژه اسلام هراسي مشاهده می نمایند.

4. سالهای اخیر عده ای با دامن زدن به اختلافات حزبی و قومی نوروز را با چالش می کشاند.

نوروز از زمان های قدیم تا چند سال قبل در محوریت  مرحوم آیت الله العظمی میرعلی احمد حجت کابلی و بیت معظم له بخاطر خدمات فراموش ناشدنی این عالم جلیل القدر که مورد احترام مومنین بوده صورت میگرفت، سالهای اخیر بخاطر حساسیت های حزبی و قومی، تجلیل از نوروز رنگ سیاسی بخود گرفته، بزرگان و ارزشها بارها به فحش و نا سزا گرفته شد، هرچند موضع نمایندگان حرکت اسلامی در اکثر جلسات کمیسیون برگزاری مراسم نوروز واضع بود و بارها اظهار گردید که؛ برکزاری مراسم نوروز  بدون هیا هو سالاری، چون کذشته یا  به بیت مرحوم آیت الله حجت واگذار گردد و یا همه احزاب سیاسی در برکزاری این مراسم سهم  داشته باشند و نه مثل دهه هفتاد که برتری طلبی حزبی و قومی ناهنجاری های اجتماعی را ببار آورد.(مردم ما باور دارند که حزب حرکت اسلامی در 19 ولایت افغانستان در دوران جهاد علیه متجاوزین روس و کمونیست های داخلی جهاد و مبارزه نمودند  برخلاف برخی ازحزاب و جریانات سیاسی که در شعله ور ساختن جنگ های خانمانسوز داخلی نقش داشتند که در پست های بعدی، مطلب «شهدای واقعی چه کسانی هستند؟ به بهانه بیست و پنجمین سالگرد شهادت مشتاق» طبق اسناد موجود به آن اشاره خواهیم کرد.)

سال گذشته در اثر تند روی های شاخه های حزب وحدت با خاندان حجت و حرکت اسلامی منجر به درگیری فیزیکی میان اعضای کمیسیون و منجر به قداست زدایی و اهانت به شخصیت های گذشته دلسوز به دین گردید که  در نهایت با میانجگری حجت الاسلام والمسلمین حاج سید رحمت الله مرتضوی نمایندگان شاخه های حزب وحدت و حزب حرکت اسلامی و نمایندگان بیت مرحوم آیت الله حجت بعنوان اعضای کمیسیون به تصویب رسانیدند که آقایان؛ سید محسن حجت، خلیلی، انوری، محقق، جاوید و مدبر در جشن نوروز سخنرانی ویا پیام های نامبردگان توسط نمایندگان شان قرائت گردد.

حاج آقای مرتضوی، سید خلیل حجت و سید تقی حجت به نمایندگی بیت مرحوم آیت الله حجت، اینجانب(سید جعفرعادلی«حسینی»)، سید پرویز مظفری و جنرال ظفر توری به نمایندگی حزب حرکت اسلامی، حاجی رمضان حسین زاده و حاجی خلیل به نمایندگی حزب وحدت اسلامی مردم، محمدی و سجادی به نمایندگی وحدت اسلامی در پایان این مصوبه امضا نمودند.

 امثال نیز برخی اعضای کمیسیون برخلاف فیصله سال گذشته در زمان اجرای مراسم نوروز به حجت  الاسلام شیخ محمد رضا امینی که اصالتا ساکن بامیان و سابقه فعالیت جهادی در حزب حرکت اسلامی داشته و هم اکنون مسئول تبلیغات حزب نامبرده که مسئولیت خواندن پیام سترجنرال سید حسین انوری را عهده دار بوده، وی از سوی برخی افراد مغرض مورد حمله قرار می گیرد، حاجی صفر از هواداران سابق آیت الله محسنی که در دهه هفتاد با نزدیک شدن به یکی از شاخه های حزب وحدت و چنانچه در بعضی کلیپ های منتشر شده نشان  می دهد که وی مسئولیت انتقال مسئولین تنظیم نسل نو هزاره کویته پاکستان در  قرارگاههای نظامی آن حزب در جنگهای دهه هفتاد عهده دار بود، او که در ویرانگری غرب کابل نیز نقش داشته و همین طور بعضی افراد دیگر، با آنکه هرکدام حتی با مرحوم مزاری باور قلبی ندارند ولی  از وی بعنوان ابزار و گاها با افراط گرایی او را در تقابل با ارزش های دینی قرار می دهند، چون خودشان را مدیون و مرهون میلیون ها دالر بجا مانده و بر آورده شدن منافع شان در جنگها خانمانسوز داخلی دهه هتفاد می دانند.

اكنون با اين جهل و جمود و نفرت كدام رويارويي كارساز است؟

آيا تيغ با تيغ؟

 يا حتي ماجراجويانه مُشت بر سندان؟

با این  حال و با  ذکر موارد تاثر آمیز فوق در نوروز امسال، بنظر می رسد که موارد ذکر شده  سازمان یافته آنهم از بیرون که جولان تکفیری‌ها و دین ستیزان درآستانه  نوروز امسال گردیده چه خواهد شد.

فکر می کنم نظر اکثریت همین باشد که این وظیفه دولت وحدت ملی هست تا دروازه های نهادهای نظم عامه و دستگاههای عدلی و قضایی را ببند، چون افراد غیر مسول زمام امور را بدست گرفته اند و هر روز معضلات و مشکلات اجتماعی را ببار می آورند.

مطالب مشابه