نمایش نوار ابزار

حرکت کاروان جهانی «الی بیت‌المقدس»

سه شنبه ۱ حمل ۱۳۹۱

یاد آوری!

بیش از یک هفته نگارنده در خدمت دوستان  اعضاء «کاروان جهانی الی بیت المقدس» هستم، از آنجاییکه بیشتر وقتم مصروف نشست ها و دید و بازدید ها می باشد توفیق دیدار دوستان در فیسبوک و سایت را پیدا نتوانستم، در فرصت تعطیلات نوروزی کمی فرصت برایم پیدا شد خواستم ضمن تبریک سال نو به همه دوستان اهل قلم آغاز سال 1390 خورشیدی را از هوتل هویزه تهران به تمامی خواننده این صفحه، مخصوصا هموطنان کشور افغانستان تبریک گفته و از بارگاه قادر لایزال استدعا دارم که سال جدید برای همه جهان اسلام، اخصا ملت مظلوم فلسطین و افغانستان مصیبت دیده  سال خجسته، صلح  سال آزادی از اشغال و تجاوز آشکار و پنهان بیگانگان باشد.

از دوستان که در فیسبوک دست رسی دارند تقضامندم این پیام تبریکی مرا به دوستان که با من عضو هستند نیز عنایت فرمایند.

اینک گزارش مختصری از حرکت کاروان جهانی «الی بیت‌المقدس» از کابل تا تهران حضور خوانندگان محترم ارائه می گردد.

مسئله فلسطین از چند دهه گذشته بدینسو مهم ترموضوع برای جهان اسلام بوده و هست، شهر قدس، بالخصوص مسجد الاقصی از دیر زمان تا کنون در معرض برنامه های یهودی سازی سران صهیونیستی قرار داشته است.

به فرموده امام خمینی(ره): مسئله قدس یک مسئله شخصی نیست و یک مسئله مخصوص به مسلمین جهان در عصر حاضر نیست، بکله حادثه ای است برای موحدین جهان و مؤمنان اعصار گذشته و حال و آینده، از روزی که مسجد الاقصی پی ریزی شده تا آنگاه که این سیاره در نظام هستی در گردش است …

بنا براین مسئله فلسطین در میان مسلمان ها از اهمیت خاص برخور دار بود، و از موضوعات مهم و اول جهان اسلام است و اسرائیل می خواهد قبله اولین مسلمانها را به عنوان مرکز یهودی سازی و توطه های جنایت کارانه خود شان قرار دهند و در طی سالیان متمادی یکی از بحران ترین مناطق جهان مسئله فلسطین و جنگ مداوم رژیم اشغالگری اسرائیل با مردم مظلوم فلسطین و برخی کشورهای همجوار فلسطین اشغالی از جمله لبنان است.

حدود شش دهه قبل، (1327 شمسی) سالهای نخستین اشغال قدس شریف مردم افغانستان به رهبری علماء و دانشمندان این کشور کمیته حمایت از مردم مظلوم فلسطین را ایجاد نمودند و ابتداء از تکیه خانه میراکبرآغا واقع چنداول کابل به ریاست استاد شهید میرعلی اصغر شعاع  با اعانه مالی به مجاهدین فلسطینی و نیز تجمع مردمی از نقاط مختلف افغانستان در مسجد پل خشتی با رهبری علماء و دانشمندان کشور, مخصوصا شهید شعاع، نورالمشایخ مجددی و …  برپا گردید، علامه شهید سید اسماعیل بلخی(ره) برای شرکت کنندگان دراین تظاهرات سخنان حماسی و آتشینی را اراد فرمود و ملت های مسلمان را برای مبارزه علیه اسرائیل فرا خواند و مردم را به وحدت و همبستگی در برابر این جنایت فرا خواند.

همچنین مردم مسلمان افغانستان سال 1352 خورشیدی به رهبری علمای دینی شان علاوه بر اعانه مالی خونهای شان را به مجاهدین فلسطینی اهداء نمودند، علمای افغانستان به سازمان ملل متحد و سران کشورهای اسلامی همانند؛ لیبی، مصر، سوریه، عربستان، اردون و… نامه نویشتند ونیزآیات عظام واعظ شهید، شهید شیخ محمد امین افشار، علامه ناصر، علامه عالم، علامه مصباح، مولانا عطاالله فیضانی و…. در منابر مساجد و تکایا به موضوع اشغال فلسطین و جنایات اسرائیل سخن می گفتند و از مجاهدین فلسطینی اعلام حمایت می نمودند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبر حضرت امام خمینی(ره) در ایران 25 اسد 1358 با صدور پیام حضرت امام خمینی(ره) جمعه اخیر ماه مبارک رمضان بنام روزجهانی قدس نامگذاری و هرسال از آن تجلیل به عمل می آید و سالهاست که در بسیاری از کشورهای اسلامی مخصوصا  افغانستان روز جهانی قدس برگزار می گردد.

اما سال گذشته(1389 خورشیدی) به ابتکار «اتحادیه بین المللی امت واحده» و جمعی از مسلمانها با حرکت اولین کاروان آسیایی وطی مسافت چند هزار کیلومتری از کشورهای هندوستان، پاکستان، ایران، سوریه و مصر؛ اتحادیه بین المللی امت واحده همراه با دیگر اعضای این کاروان در حوت 1389 «کاروان جهانی الی بیت المقدس» همبستگی شان را با مردم غزه با هدف رساندن صدای مظلومیت فلسطینی ها به جهانیان، آزادی شهر قدس به ویژه مسجد الاقصی و تأکید به بازگشت آوارگان فلسطینی انجام گردید.

اهمیت شهر بیت المقدس به عنوان معبد بسیاری از پیامبران الهی برای پیروان ادیان توحیدی از سویی و ۶۴ سال اشغال، کشتار، تخریب اماکان مقدس و منازل، پاکسازی قومی و نژادی از دیگر سو، انگیزه فعالین مردم نهاد کشورهای مختلف جهان در حرکت به سمت بیت المقدس بوده است. این حرکت به غیر از جنبه های دینی که وجه اشتراک اعضای موحد کاروان ها خواهد بود، از جنبه انسانی و فراملیتی به دنبال همراه کردن وجدان های بیدار بشری جهت اعتراض به ظلمی است که به مردم فلسطین روا داشته می شود.

لذا به بار نشستن حرکت «کاروان جهانی الی بیت المقدس»، امسال نیز با فعال شدن تشکل و نهاد های حامی فلسطینی ها به صورت وسیع تر برنامه های اعزام کاروان های زمینی و هوایی کشورهای آسیایی، آفریقایی، اروپایی و آمریکایی به کشورهای هم مرز با فلسطین اشغالی شامل لبنان، سوریه، اردون و مصر در روز زمین(یوم الارض) مصادف با 30 مارس 2012(11 حمل 1391) با راهپیمایی عمومی و حضور اعضای کاروان جهانی الی بیت المقدس همایش عظیمی را به راه می اندازند.

شاخه آسیایی کاروان «جهانی الی بیت‌المقدس» که در این روزها در تهران هوتل هویزه مستقرند و آماده حرکت به سوی بیت المقدس هستند شامل افراد کشورهای؛ افغانستان و تاجکستان و نیز از اندونزیا، مالزیا، ژاپن و… از مسیر پاکستان و همین طورهندی ها حرکت شان را از کنار مقبره گاندی در دهلی‌نو آغاز کردند، چند روزی هست که  این شاخه از کاروان جهانی الی بیت المقدس وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شدند که هرکدام هزاران کیلومتر مسیر زمینی تا بیت‌المقدس را بپیمایند.

براساس گزارشات برخی رسانه ها اسرائیلی ها خود شان را برای مقابله با راهپیمایی میلیونی «کاروان جهانی الی بیت‌المقدس»که قرار است سي ام مارس چون سال گذشته، به یاد زمین های مصادره شده از فلسطینیان تحت عنوان روز زمین گرامی داشته می شود.

امسال، گروه های مختلف از جهان تصمیم گرفته اند تا این تاریخ را تبدیل به روزی به یاد ماندنی در خاطره ملت های آزاده جهان کنند، ۳۰ مارس سال ۲۰۱۲ میلادی موعد کاروان هایی است که تحت عنوان «کاروان جهانی الی بیت المقدس (المسیره العالمیه الی القدس)» تصمیم دارند خود را از اقصی نقاط جهان به نزدیک ترین نقطه ممکن به شهر بیت المقدس برسانند. هرچند سال گذشته در راهپیمایی که روز زمین و سالروز اشغال فلسطین در مرزهای سوریه و لبنان با فلسطین اشغالی برگزار کردند، نظامیان صهیونیست به سمت آنها تیراندازی کرده و ۲۰ نفر از آنها را شهید و تعداد زیادی را زخمی کردند. اینک قبل از ارائه گزارشی از برنامه های کاروان جهانی الی بیت المقدس، مختصرا از ساختار مدیریتی این حرکت یاد آوری گردد:

ساختار مدیریتی حرکت

ساختار مدیریتی حرکت جهانی الی بیت المقدس از کمیته بین المللی مرکزی (ICC) تشکیل یافته است که شامل ۳۵ عضو از تمامی ۵ قاره دنیا است و مسوولیت تصمیم سازی حرکت را بر عهده دارد. همچنین به منظور پیگیری های اجرایی حرکت، کمیته ای تحت عنوان کمیته بین المللی اجرایی (IEC) با ۶ عضو از میان کمیته مرکزی شکل گرفته است و علاوه بر این در تمامی کشورهای همجوار فلسطین اشغالی و نیز کشورهایی که در مسیر عبور کاروان قرار دارند، کمیته های ملی حرکت متشکل از گروه های با نفوذ مردمی حامی فلسطین تشکیل شده اند.

مطابق برنامه ریزی صورت گرفته حرکت کاروان شامل چهار اقدام همزمان در تاریخ مذکور است:

۱. حرکت کاروان های زمینی به سمت مرزهای سرزمین های اشغالی در کشورهای اردن، سوریه، لبنان و مصر و تجمع در نزدیک نقطه ممکن به فلسطین و خاصتا شهر بیت المقدس. این کاروان ها به صورت زمینی از کشورهای مختلف دنیا عبور کرده و به یکی از مقاصد چهارگانه خواهند رسید و طبیعتا در طول زمان طولانی حرکت، از فرصت خبرسازی رسانه ای و آگاه سازی چهره به چهره بهره خواهند گرفت و در کشورهای مقصد نیز تمرکز جدی بر حضور مردم و خاصتا آوارگان فلسطینی خواهد بود.

در آسیا حرکت از شهر دهلی نو در هندوستان آغاز شده و با عبور از پاکستان، ایران، ترکیه، به مقصد لبنان عزیمت خواهد کرد و هیئتی از اعضای کاروان برای مشارکت در برنامه سوریه در روز سی ام مارس به این کشور اعزام خواهند شد. لندن نیز به عنوان نقطه آغاز مسیر اروپایی است که با عبور از اروپای مرکزی مقصد اردن را در پیش خواهند گرفت و مسیر آفریقایی نیز در انتها به راهپیمایی مصر خواهد پیوست. فعالین قاره های آمریکا و استرالیا نیز از طریق مسیر هوایی خود را به یکی از مسیرهای موجود زمینی خواهند رسانید.

۲. حرکت و تظاهرات در داخل سرزمین های اشغالی (سرزمین های اشغالی ۱۹۴۸، کرانه باختری رود اردن و نوار غزه) به سمت نزدیک نقطه ممکن به شهر بیت المقدس

۳. تظاهرات مردم آزاده جهان در همین تاریخ در مقابل سفارت خانه رژیم اشغال گر قدس

۴. تظاهرات و تجمع در میادین و مساجد و مصلی های تمامی کشورهای اسلامی فاقد سفارت خانه

تاکنون در کنار حمایت های مختلفی که از سوی سازمان های مردم نهاد، حرکت های مردمی و شخصیت های مطرح جهانی نسبت به این حرکت صورت گرفته است، رسانه ها و پایگاه های خبری رژیم اشغال گر قدس نیز اقدام به واکنش نسبت به اخبار حرکت این کاروان کرده اند. این رسانه ها با تلاش در تحریف حرکت کاروان سعی در ارائه تصویر لشکرکشی برای جنگی مذهبی از این حرکت داشته اند و از آن به عنوان خطری جدی و تهدید کننده اسرائیل قلمداد کرده اند.

فعالیت های داخل ایران

در ایران ستاد عالی حرکت با مسئولیت آقای شیخ الاسلام شکل گرفته و فعالیت های اجرایی کاروان در ایران را اتحادیه بین المللی امت واحده بر عهده دارد. کمیته های مختلف فرهنگی، رسانه ای، لجستیک، استان ها، اداری- مالی، دعوت از شخصیت ها و بین الملل در هفته های اخیر به طور متمرکز مشغول برنامه ریزی جهت هرچه باشکوه تر برگزار شدن برنامه های کاروان در ایران هستند.

برنامه های کاروان جهانی الی بیت المقدس در ایران

هیئت افغانستانی مرکب از مولوی محمد مختار مفلح، رئیس شورای فرهنگی حامیان قدس شریف، سیدجعفرعادلی حسینی، معاون بنیادفرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) نورآقا نور، مسئول دفتر حزب نهضت اسلامی افغانستان، ظریف هوشنگ رئیس کمیسیون مبارزه با مواد مخدر جوانان پارلمان افغانستان پنجشنبه 25 حوت 1390 جهت پیوستن به «کاروان جهانی الی بیت المقدس» از مسیر هرات و مرز اسلام قلعه وارد جمهوری اسلامی ایران و شهر مشهد مقدس  شدند که برنامه‌های کاروان جهانی «الی بیت‌المقدس» که توسط  ستاد اجرایی «کاروان جهانی الی بیت‌المقدس» به شرح زیر انجام شده است:

 الف) ظهر پنجشنبه ۲۵ حوت: هیئت افغانی با ورود از هرات و مرز اسلام قلعه مورد استقبال نمایندگی دفتر امت واحده در فلکه آب مشهد قرار گرفتند که پس از  زیارت ثامن الائمه حضرت علی ابن موسی الرضا(ع)  و مهمانداری نمایندگی این نهاد 12 شب پرواز هوایی به مقصد تهران صورت گرفت.

 ب) صبح جمعه ۲۶ حوت:  هیئت افغانستانی وارد قم شده و پس از زیارت حرم حضرت معصومه(س) و دید و بازدید با شخصیت های افغانستان در قم صورت گرفت  و بعد از ظهر با پیوستن به  برنامه همایش گرامیداشت از  این کاروان که متشکل از 80 ملیت آسیایی بودند در مدرسه امام خمینی(ره) دعوت گردید وبرخی شخصیت ها نیز پیرامون اهداف حرکت این کاروان سخنرانی نمودند.

شاخه آسیایی کاروان جهانی «الی بیت المقدس» در ادامه مسیر خود در میان استقبال پرشور مردم قم قرار گرفتند که در این کاروان نمایندگانی از اندونزی، هند، مالزی، فیلیپین، ژاپن، پاکستان، سریلانکا و بنگلادش حضور داشتند و نمایندگانی از کشورهای آذربایجان، عراق، بحرین، عربستان افغانستان و تاجیکستان به آن ها پیوستند و مراسم رسمی استقبال با سخنرانی آیت الله کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری  بعضی اعضای کاروان قرار گرفت.

آیت الله عباس کعبی در همایش آزادی قدس که در مجتمع عالی فقه قم برگزار شد، با اشاره به دیدار خود با سیدحسن نصرالله و بازدید از جنوب لبنان اظهار کرد: در این بازدید به این مسئله پی بردم که حزب الله از هر موقعیت دیگری برای نابودی اسرائیل آماده تر و تار عنکبوتی اسرائیل از هر زمان دیگری سست تر است.

وی با بیان اینکه بر پایه قدرت ایمان ملت ها وعده الهی برای آزادی قدس نزدیک است، خطاب به رژیم صهیونیستی افزود: اگر این رژیم غاصب به ماجراجوئی هایش در لبنان و منطقه ادامه دهد، این ماجراجویی به آزادی قدس منتهی می شود.

وی در پایان تاکید کرد: حرکت کاروان الی بیت المقدس نماد نیست بلکه قدرت آینده ملت هاست و شما در ساخت جهان آینده عاری از ظلم و فساد و شرک سهیم خواهید بود.

کاروان از همایش در قم  مراسم زیارت حرم مطهر امام خمینی(ره) داشت و از آنجا در ادامه مسیر خود به سمت تهران حرکت نموده و در هوتل هویزه تهران اقامت گزیدند که با دریافت ویزای ترکیه، کاروان پس از عبور از شهر تبریز وارد مرز ترکیه شده و پس از آن به سمت مرز غزه حرکت خواهد کرد.

وقتی که در هوتل هویزه تهران مستقر شدیم، گزارشگران از کشورهای مختلف جهت تهیه گزارش سراغ انترنت را می گیرند، یکی صفحه فیس بوک را می خواهد باز کند، اما فیسبوک در ایران باز نمی شود و فلتر می باشد، دیگری صفحه وبلاکی را بررسی می‌کند و آن دیگری در سایت امت واحده و سایت اصلی کاروان را بازمی کند، در سالن هوتل هویزه  سه تا سیستم هوتل به کسی نمی رسد افراد زیادی هستند که لپ‌تاپ‌های شان را روشن می کنند، هرچند لب تاپ زیاد می‌شوند صدای همه بلند می شود که چرا انترنت ضعیف است، ما نیز از جمله کسانی هستیم که لب تاپ با خودمان نیاورده و از نوشتن گزارش محروم و این مختصر گزارش بااستفاده از فرصت های پاس از شب که همه خوابیده اند استفاده می نمایم.

ج) صبح شنبه ۲۷ حوتسه اتوبوس کاروان جهانی الی بیت المقدس وارد میدان آزادی شد و کنفرانس خبری در برج میدان آزادی برگزار گردید و ظهر آن روز اعضای کاروان مهمان شورای اسلامی بودند، اعضای کاروان با دیدار از مجلس شورای اسلامی و سخنرانی داکتر لاریجانی رئیس شورای ملی اسلامی و عصر شنبه؛ همایش گرامیداشت کاروان در سالن لانه جاسوسی و سخنرانی داکتر ولایتی و  حسین شیخ الاسلام و پس از آن دیدار از موزه لانه جاسوسی انجام شد.

در این روز سه مراسم یکی میدان آزادی  با حضور مردم کاروانیان از لانه جاسوسی تا برج آزادی برافراشته کردن پرچم فلسطین و رها کردن ۶۴ عدد کبوتر به تعداد سالهای اسارت فلسطین از دیگر برنامه های این روز بوده است.

برای چند دقیقه بالا رفتن پرچم ۱۲ متری فلسطین از برج صحنه ی زیبای ترسیم شده بود، وقتی از همه کشورها دور پرچم را گرفته بودند و پرچم آرام آرام بالا می رفت و ۶۴ کبوتر هم به مناسبت ۶۴ سال اسارت سرزمین فلسطین آزاد شد. کبوتر ها بین اعضای کاروان پخش شد و بعد آسمان رها شدند.

1. نمایندگان 8 کشور جهان در نشت خبری کاروان الی بیت المقدس اعلام کردند این کاروان به دنبال وحدت میلیون‌ها آزاده جهان است.

در این نشست خبری فیروز میتی بوروالا عضو کمیته مرکزی کاروان گفت: جای افتخار است که ما آسیایی‌ها تنها مسیر زمینی برای آزادی قدس را طی می‌کنیم چرا که اولا آسیایی‌ها این طرح را مطرح کردند و سخت‌ترین راه را نیز می‌پیماید.

وی افزود: ما همچنین به دنبال متحد کردن آسیایی‌ها علیه امپریالیسم هستیم.

رئیس شاخه آسیایی کاروان الی بیت المقدس تاکید کرد: هدف کاروان کشاندن رسانه‌ها، مردم و دولت‌ها به سمت قدس شریف و برداشتن گام اولی برای آزادی قدس و متحد کردن همه آزادگان جهان است.

وی افزود: باور کنید اگر آزادگان جهان بیدار نشوند صهیونیست‌ها مسجد الاقصی را تخریب می‌کنند و چند کیلوم دینامیت کافی است که مسجد الاقصی را نابود کنند.

عضو شورای مرکزی کاروان با اشاره به استراتژی این کاروان تصریح کرد: ما به دنبال همراه کردن میلیون‌ها نفر برای حرکت به سمت فلسطین اشغالی هستیم. و امید و اعتقاد داریم که میلیون‌ها نفر در این عرصه حرکت خواهند کرد.

وی افزود: روز ۳۰ مارس جمعه است که همه مسلمانان به سمت نزدیکترین نقطه ممکن به سمت مسجد الاقصی حرکت می‌کنند و امیدواریم یک میلیون نفر را در مرزهای لبنان، سوریه، مصر، و اردن شاهد باشیم. چرا که قدرت در مردم است و وقتی مردم در مرزها بایستند هیچ بمبی و هیچ ثروتی نمی‌تواند در برابر آنها ایستادگی کند.

قاضی احمد نورانی عضو موسسه فلسطین پاکستان نیز گفت: قدس مرکز عشق و محبت ما با عنوان قبله اول مسلمانان و مرکز عشق و محبت مسیحیان و یهودیان است اما صهیونیست‌های ظالم و ستمگر این شهر مقدس را اشغال کردند و سازمان‌های بین المللی اقدامی نکردند و ما می‌خواهیم بگویم اسرائیل دشمن فلسطین نیست بلکه دشمن بشریت است.

وی افزود: مردم کشورها، ادیان و فرهنگ‌ها مختلف جمع شده‌اند تا در برابر اسرائیل بایستند و امیدواریم در ۳۰ مارس آن اتفاق بزرگ بیفتد و رسانه‌ها این حرکت را پوشش دهند و اثبات کنیم که فلسطین تنها نیست.

عضو موسسه فلسطین پاکستان با اشاره به حمایت محمد علی جناح موسسه دولت پاکستان از فلسطین گفت: قانون اساسی پاکستان از تمام آزادی بخشان دنیا حمایت کرده است.

وی افزود: پاکستانی‌ها مسلمان‌اند و به فلسطین غرابت دارند لذا دفاع از فلسطین را دفاع از پاکستان می‌دانند.

در ادامه این نشست خبری دکتر سوریش خیر نار مسئول اتحادیه ان جی او های سکولار هند گفت: ما مسئله فلسطین را مسئولیت بشریت می‌دانیم و اگر مسئله فلسطین را به مسئله اسرائیل و مسلمانان‌ها تبدیل کنیم به نفع اسرائیل است.

وی افزود: در دهه ۷۰ جنگ ویتنام به مسئله حقوق بشری تبدیل شد و همه حمایت کردند. لذا فلسطین نیز باید چنین شود که آن وقت موفق خواهیم بود.

خیرنار تاکید کرد: شاهد سیاست طراحی شده غرب برای مقابله مسلمانان در برابر تمامی ادیان و تمام دنیا هستیم که برای شکست این طرح باید نگاه حقوق بشری به مسئله فلسطین داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید حساب دولت‌ها را از مردم جدا کرد افزود: اگر مردم دنیا دور هم جمع شوند فلسطین آزاد می‌شود.

وی به نظر گاندی درباره فلسطین اشاره کرد و گفت: نگاه دولت هند به مسئله فلسطین همراهی بود اما برای مدتی تغییر کرد که اکنون با فشار گروه‌های مردمی داریم به اصل حمایت از فلسطین برمی‌گردیم.

وی درباره تحریم‌ها علیه ایران نیز گفت: دولت و مردم هند همراه ایران هستند و مبادلات ارضی را به روپیه تبدیل کردند.

عضو جنبش مبارزه با سلاح‌های هسته‌ای هند افزود: اینجا اعلام می‌کنم که آمریکا حقی ندارد بر خلاف ایران و هند به کشورهای دیگر برای انرژی هسته‌ای محدودیت ایجاد کند. در حالی که خود صدها بمب اتمی دارد.

کمال پوترا از مجموعه مرسی اندونزی نیز در این نشست گفت: ما ۲۷ نفر از اندونزی اینجا هستیم تا بگوییم یهود سازی قدس علیه بشریت است و تاریخ نشان می‌دهد قدس به همه ادیان و مردمی که مایل به هم زیستی مسالمت آمیز هستند تعلق دارد.

وی افزود: تاریخ اثبات کرده است که صلح در قدس با زندگی مسالمت آمیز ایجاد می‌شود.

نماینده اندونزیایی‌ها تاکید کرد: ما از همه کشورهای آسیایی در کنار هم به دنبال آزاد سازی فلسطین هستیم و اندونزی نیز در این زمینه همیشه ایستادگی کرده است و حضور ما در اینجا نمادی از این مبارزه است و تاکید می‌کنم که ما مبارزه خود را تا آزادی فلسطین متوقف نمی‌کنیم.

وی افزود: حرکت کاروان الی بیت المقدس بخشی ازاین مبارزه است و ما با هر کس که با ما باشد همراه خواهیم بود.

 سید جعفر عادلی حسینی معاون بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) و منشی شورای اخوت اسلامی  افغانستان نیز با اشاره به تاریخ حمایت از قدس در افغانستان از سال۱۳۲۷کنون گفت: مردم افغانستان از روزهای نخستین اشغال این سرزمین حمایت شان را از مردم مظلوم فلسطین اعلام نمودند، در سال ۱۳۲۷خورشیدی، علامه شهید میرعلی اصغر شعاع با همکاری علمای شیعه و سنی کمیته ای را تحت عنوان «کمیته اعانه مالی به مجاهدین فلسطینی» را در تکیه خانه میراکبرآغا واقع چنداول کابل ایجاد نموده و با راه اندازی تظاهرات در مسجد پل خشتی که از نقاط مختلف افغانستان حضور داشتند و در تظاهرات علامه شهید بلخی نورالمشایخ مجددی نیز سخنرانی می نمایند.

منشی شورای اخوت اسلامی گفت: در سال 1352 نیز جمعی از علماء خون شان را به مردم مظلوم فلسطین اهداء نمودند و با ارسال نامه به سازمان ملل متحد، سران کشورهای عربی تقاضا نمودند که در برابر جنایات اسرائیل سکوت نکنند.

معاون بنیاد فرهنگی، تبلیغی اعظم(ص) نقش علماء را در حمایت از مردم فلسطین برجسته خواند و گفت: آیت الله العظمی واعظ شهید با سخنرانی ها و نشر مقالات در اولین مجله دینی برهان، شهید مولانا عطاالله فیضانی، شهید آیت الله العظمی شهید شیخ محمد امین افشار، علامه شهید بلخی، علامه عالم، علامه ناصر، علامه مصباح و… هرکدام در شرایط مختلف آن روز از مردم فلسطین حمایت نمودند.

وی با اشاره به اسامی نهادهای حامی کاروان الی بیت المقدس افزود: شورای فرهنگی حامیان قدس، بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) شورای اخوت اسلامی  و دیگر نهادهای سیاسی و فرهنگی سالهاست که از روز جهانی قدس تجلیل به عمل می آورند و این نهاد ها از حرکت جهانی الی بیت المقدس حمایت نموند، ما قدس را متعلق به همه بشریت می‌دانیم و قدس مظلوم است و امیدواریم این حرکت جهانی ادامه روز قدس باشد.

اورخان محمد اف از آذربایجان نیز در این نشست خبری گفت: امروز مسئله فلسطین به یک مسئله جهانی تبدیل شده و ممکن است آنچه بر سر فلسطین آمده بر سر ما نیز بیاید.

وی با اشاره به اقدامات صهیونیست‌ها در آذربایجان افزود: اولین ماموریت آنها در حوزه رسانه است و فعالیت آنها باعث تاثیرات منفی بر افکار عمومی آذربایجان شده است و آنها تلاش می‌کنند با اختلاف افکنی به منافع خودشان برسند.

محمد الف ادامه داد : فعالیت صهیونیست‌ها افرایش یافته و موجب حبس انسان‌های پاک و مومن شده .

وی با اشاره به بحران قره باغ تاکید کرد: در بحران قره باغ جنایت صهیونیست‌ها وجود دارد و روزنامه‌های صهیونیستی آذربایجان در برابر جنایت قره باغ سکوت کردند.

محمد اف افزود: فعالیت آنها باعث شده یک چهارم جوانان آذربایجان از کشور خارج شوند و علت پیوستن ما به این کاروان اعتراض به اقدامات صهیونیست‌ها است.

در ادامه این نشست خبری سید علی اکبر از فلیپین نیز گفت: کاروان علی بیت المقدس حرکت مسالمت آمیز و برای مبارزه با تهدید قدس است.

وی افزود: همه عدالت طلبان باید از این حرکت حمایت کنند چرا که این حرکت به دنبال نشان دادن خشم علی اقدامات اسرائیل است.

نماینده فلیپینی‌ها گفت: ما به دنبال علم بلند شده توسط امام خمینی حرکت می‌کنم و همچنین به فرامین مقدس مقام معظم رهبری در این زمین توجه داریم و بانقش بارز ایران امیدواریم فلسطین را آزاد کنیم.

وی افزود: همه باید به حق خودشان برسند و ظلم اسرائیلی‌ها موجب وحدت مسلمانان شده است.

نصرت مر از صدای فلسطین مالزی نیز با اشاره به استراتژی سطل آب امام خمینی (ره) من به عنوان نماینده مالزیایی‌ها برای محو اسرائیل از صفحه روزگار تلاش می‌کنیم.

وی افزود: ۵۵ درصد مردم مالزی مسلمان هستند و من به عنوان یک زن نماینده صدای زنان مالزی هستم چرا که ما به مسئله فلسطین انسانی نگاه می‌کنیم و همیشه به دنبال احقاق حقوق مردم فلسطین هستیم.

در انتهای این نشست خبری سلیم غفوری دبیر اتحادیه امت واحده و عضو کمیته مرکزی کاروان الی بیت المقدس با بیان اینکه محاصره غزه باعث شد که ماجرای فلسطین به مسئله خیر و شر تبدیل شود و همه عدالت خواهان با آن اعلام همبستگی کنند با اشاره به حل شدن مسئله محاصره غزه گفت: ما به فکر مبارزه با استمرار اشغال قدس بودیم که این کاروان را راه اندازی کردیم.

وی ۳ هدف کاروان الی بیت المقدس را شهر بیت المقدس و اماکن مقدسه آن و اهالی آن، حق بازگشت ۵ میلیون آواره فلسطینی و مبارزه با اشغال فلسطین و اعتراض به آن عنوان کرد.

2. داکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در جمع اعضای شاخه آسیایی «کاروان جهانی الی بیت‌المقدس» خطاب به میهمانان این نشست گفت: در این مکانی که شما حضور دارید، بیش از یکصد سال پیش و با حرکت مردم نماد حرکتی دموکراتیک شد؛ در واقع ملت ایران بیش از یکصد سال پیش ندای مردم‌سالاری را سر دادند.

وی، این حرکت ملت ایران را حرکت عمیقی دانست که بعدها ریشه دواند و بیداری اسلامی در سایر کشورها را محقق کرد و ادامه داد: حرکت دموکراسی در منطقه از این اتاق (ساختمان مشروطه) آغاز شد که نماد آن یک روحانی فاضل و شجاع به نام مدرس بود که در راه آزادی و آزادگی به شهادت رسید.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشور ایران مسئله فلسطین را دارای چند بُعد اسلامی و جهانی خواند و تصریح کرد: یک بُعد آن بیت‌المقدس است که قبله اول مسلمانان و مکان مقدسی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه چندین سال است که رژیم صهیونیستی در قدس تلاش به یهودی‌سازی دارد، گفت: این یعنی توهین مستقیم به مقدسات مسلمانان؛ بنابراین این مسئله تنها محدود به فلسطین نیست، بلکه مسئله‌ای اسلامی است و اگر مسلمانان در تمام دنیا قیام نکنند این موضوع به طور سلسله‌وار مشکلاتی را برای اسلام و مسلمانان ایجاد می‌کند.

لاریجانی با اشاره به حادثه قرآن‌سوزی در افغانستان بیان کرد: از یک پادگان مقدار زیادی قرآن سوخته شده بیرون ریخته شد. این موضوع نتیجه رخوت در مسئله بیت‌المقدس چنین اساعه ادب‌هایی است. مسلمانان نباید اجازه دهند به ساحت اسلام چنین تعرضاتی شود و باید از هر گوشه اسلام صدایی بلند شود.

لاریجانی این موضوع را زنگ خطری برای ایالات متحده آمریکا خواند و افزود: در افغانستان نیز دچار همین وضع شد، به جای آنکه به رفاه مردم افغانستان بپردازد، پادگان‌های خود را آباد کرد. اما کدام دانشگاه و یا کدام جاده را ساخت؟ آیا مشکل برق و سوخت این کشور را حل کرد؟

وی در ادامه گفت: آنها به سربازانشان اجازه دادند که هر وقت خواستند مردم افغانستان را درو کنند و مانند گاوهای وحشی به مردم حمله‌ور شوند. اخیراً نیز یکی از سربازانشان مردم بی‌دفاع افغانستان را به قتل رساند اما وزیر دفاع آمریکا با کمال پررویی به افغانستان می‌رود و آن قاتل را فراری می‌دهد در حالی که هیچ اعتنایی به افکار عمومی نمی‌کند.

رئیس قوه مقننه تظاهرات مردم افغانستان را نشانه نفرت منطقه از آمریکا خواند و گفت: آمریکا اشتباه استراتژیک کرد که افغانستان را اشغال کرد و به اجبار از آنجا خارج شد. این هم یک نشانه دیگری است که آمریکایی‌ها باید بدانند که جایی در منطقه ندارند.

به گفته لاریجانی در جنگ ۳۳ روزه حتی کشورهای مرتجع منطقه نیز به اسرائیل و آمریکا کمک کردند اما آنها از حزب‌الله شکست خوردند. در واقع حد رژیم صهیونیستی همین است. بنابراین اسرائیل جرأت حمله به ایران را نیز ندارد، چرا که از حزب‌الله که یک گروه کوچک بود شکست خورد. بنابراین دچار چنین خطایی نمی‌شود و با سرنوشت خود بازی نمی‌کند.

وی با تاکید دوباره بر اینکه رژیم صهیونیستی تنها هیاهو می‌کند و جرأت حمله به ایران را ندارد، گفت: آنها مانند سگ‌هایی می‌مانند که زیاد پارس می‌کنند اما اهل حمله نیستند. آنها به قیام‌های مردم توجهی نکردند و در نتیجه این قیام‌ها دیکتاتورهای وابسته به آمریکا که کمک حال رژیم صهیونیستی بودند را از بین برد.

لاریجانی همچنین خطاب به کاروان آسیایی الی بیت‌المقدس گفت: شما در راه درستی حرکت کردید و امید است حرکت شما ناجح باشد، حرکت شما که حرکتی صادقانه است در قلب مردم ایران می‌ماند و ملت ایران پشتیبان شما خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار امیدواری کرد که روزی همه ما در بیت‌المقدس نماز بخوانیم، زیرا که این آرزوی همه مسلمانان است.

3. همچنین كاروان جهانی الی بیت‌المقدس بعداز ظهر شنبه در مجتمع 13 آبان تهران گردهم آمدند . سخنرانان این اجتماع علی اكبر ولایتی وحسین شیخ الاسلام بودند، این همایش تقدیر از شاخه آسیایی کاروان جهانی الی بیت‌المقدس در تهران و محل تالار اجتماعات لانه جاسوسی (سفارت سابق آمریکا) برگزار شد.

 در این همایش که با حضور اعضای این کاروان و شخصیت‌های فرهنگی اجتماعی ایرانی برگزارشد، داکتر ولایتی، مشاور آیت الله خامنه ای و دبیر مجمع جهانی بیداری اسلامی و داکتر حسین شیخ الاسلام دبیر كنفرانس بين المللي حمايت از انتفاضه فلسطين به زبان انگلیسی به سخنرانی پرداختند. همچنین در این همایش، طه حسنی سرود  اختصاصی کاراون با نام «دلتنگ تو هستم» را اجرا کرد. در حاشیه این همایش دیدار از موزه لانه جاسوسی امریکا صورت گرفت.

در ابتدای این دیدار، حسین شیخ الاسلام رئیس کمیته عالی کاروان جهانی الی بیت المقدس در ایران با بیان اینکه حرکت های مردمی در دنیا برای آزادی فلسطین ارتش های بدون سلاح هستند، گفت: انقلاب ها در سده های اخیر ازطرف اقشار مختلف رهبری شده است اما انقلاب اسلامی ایران و انقلاب های اخیر از سوی همه اقشار مورد حمایت است و به نوعی صد درصد مردمی است.

وی حرکت جهانی کاروان الی بیت المقدس را نمونه عالی از حرکت های مردمی دانست و گفت: امیدوارم این کاروان با حرکت خود رژیم صهیونیستی را سرنگون کند.

شیخ الاسلام با بیان اینکه اگر ما بر ضد رژیم صهیونیستی فعالیت می کنیم در راستای عدالت طلبی است تصریح کرد: حرکت شما راه جدیدی جدیدی است که مردم ایران در 33 سال پیش با قدم زدن در آن توانستند به استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی برسند.

معروف از صدای فلسطین مالزی نیز در این نشست با بیان اینکه بزرگانی چون گاتندی، امام خمینی(ره)، سوکارنو، برای انسانیت و خدا حرکت کردند، گفت: آنها رسانه نداشتند و اقدام آنها رسانه ای نشد و برای رسانه هم قیام نکردند و رنج ها دیدند و به نتیجه رسیدند.

وی افزود: نسل ما که آنها را کامل نمی شناسد در این راه حرکت می کند و این راه را ادامه می دهد.

داکتر ولایتی در همایش تقدیر از اعضای کاروان جهانی الی بیت المقدس، با بیان اینکه حرکت این کاروان در هفته های اخیر بسیار چشمگیر بوده و نتیجه گرفته، گفت: مطمئنم حرکت شما در آینده دنبال می شود. بعد از انقلاب های عربی در خاورمیانه و شمال آفریقا، امید به آزادی فلسطین زیاد شده است.

وی با اشاره به عظمت حرکت های مردمی در دنیای اسلام افزود: از ابتدای حرکت انقلاب اسلامی در سال 42 که امام خمینی(ره) حرکت خود را آغاز کردند بحث آزادی ایران و بازگرداندن ارزش ها و تمدن اسلامی به موازات آزادی فلسطین مطرح می شد.

وی افزود: پس از 33 سال از اخراج اسرائیل از ایران، پارلمان مصر چندی پیش و بعد از انقلاب 25 ژانویه به قطع روابط با اسرائیل رای داد و این از نتایج بیداری اسلامی است.

ولایتی با اشاره به تلاش سازمان ملل و حامیان رژیم صهیونیستی برای تاثرگذاری بر بیداری اسلامی در کشورهای منطقه، گفت: بیداری اسلامی موجب شده تا کشورهای جهان سوم و تحت سلطه در خاورمیانه به سرعت آزاد شود.

وی افزود: اقدامات کاروان جهانی الی بیت المقدس در هفته های اخیر بسیار چشمگیر بوده و مطمئن هستم در آینده از سوی دیگر مسلمانها دنبال می شود.

گفتنی است در حاشیه این مراسم، اعضاي كاروان با پرتاب دارت به عكس‌هاي شيمون پرز، بنيامين نتانياهو و ايهود باراك، نفرت خود را نسبت به سياست‌هاي رهبران رژيم صهيونيستي در قبال مردم فلسطين اعلام كردند.

همچنین در انتهای این مراسم، برخی نوشابه ها و شکلات های ساخت شرکت های صهیونیستی، توسط اعضای کاروان الی بیت المقدس روی زمین ریخته شد و شعار «مرگ بر اسراییل» و «مرگ بر کوکاکولا» در مجتمع 13 آبان طنین انداز شد.

 د) صبح یکشنبه 28 حوت: رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران داکتر محمود احمدی نژاد در دیدار با اعضاي كاروان جهاني الي بيت المقدس اظهار داشت:  وجود رژیم صهیونیستی، توهین به بشریت،آزادی و عدالت است.

احمدی نژاد مساله اشغال فلسطین را فراتر از اشغال قطعه ای از خاک یک کشور عنوان کرد و افزود: مساله اشغال فلسطین و تشکیل رژیم صهیونیستی مساله ای تاریخی و انسانی است که در بررسی اشغال یک سرزمین نمی گنجد و وجود این رژیم ، توهین به نوع بشر، انسان، آزادی، عدالت و همه ملت های مستقل است.

داکتر احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه در طول تاریخ اشغالگران زیادی آمده اند که سرزمین های دیگر را اشغال کرده اند و همه آنها پس از مدتی به تاریخ پیوسته اند، اما اشغال فلسطین با همه نظائر آن در تاریخ متفاوت است ، اظهار داشت : همه شعارهای حقوق بشری، دمکراسی خواهی و به ظاهر انسانی و عدالت طلبانه و آزادی خواهانه دولت های غربی به محض رسیدن به مرز فلسطین به فراموشی سپرده شده و به ورطه تعطیلی کشیده می شوند . سالانه دهها میلیارد دلار از ثروت اروپا و آمریکا به جیب صهیونیست ها ریخته می شود تا اشغالگری رژیمی جنایتکار و بخشی از سرزمینی که فقط ۱۲۷ هزار کیلومتر مربع یعنی به اندازه مساحت یکی از استانهای متوسط ایران، مساحت دارد، تداوم یابد .

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه با همه ادعاهای آزادی خواهانه دولت های غربی به هیچ کس اجازه داده نمی شود درباره چگونگی تشکیل رژیم صهیونیستی حتی سوال پرسیده یا تحقیق کند ، ادامه داد: مساله فلسطین، دعوای یک قوم با قوم دیگر یا جدال پیروان یک پیامبر با پیامبر دیگر نیست که پیروان حقیقی پیامبران با یکدیگر سر جنگ و دعوا ندارند بلکه منازعه فلسطین ، منازعه بر سر حاکم شدن بر جهان و مدیریت جهان است .

دکتر احمدی‌نژاد تصریح کرد : البته همه باید کاملا هوشیار و مراقب باشیم چرا که با عده ای فریبکار و بی اخلاق مواجهیم که به شدت مزور بوده و به راحتی چهره عوض میکنند و بخصوص ملت هایی که در اطراف فلسطین هستند باید مراقب فریب هایی همچون طرح تشکیل دو دولت در سرزمین فلسطین باشند، رژیم صهیونیستی همچون سلول سرطانی بدخیمی است که حتی یک یا دو سلول آن کافی است تا یک پیکر را به سرطان مبتلا کند .

رییس‌جمهور ادامه داد : بقای رژیم صهیونیستی حتی در یک وجب از سرزمین فلسطین هم نامشروع است و فلسطین باید توسط فلسطینی ها اداره شود و به لطف خدا در آینده ای نزدیک چنین خواهد شد .

در شب امروز مراسم استقبال توسط  شهرداری تهران از کاروان جهانی الی بیت المقدس در مجموعه شیان برگزار شد.

دوشنبه ۲۹ حوت: کاروان دیدار از جماران و زیارت شاه عبدالعظیم حسنی(ع) در تهران داشتند که گزارش آن بعدا ارائه خواهد شد.

مطالب مشابه