نمایش نوار ابزار

حضور يكپارچه امت اسلامی افغانستان در روز جهانی قدس

شنبه ۵ سنبله ۱۳۹۰

  جمعه اخیر ماه مبارک رمضان 1432 مصادف با 4 سنبله 1390  با حضور شخصيت هاي سياسي، فرهنگي، علماء، دانشجويان و هزاران تن از باشنده گان شهر كابل با گردهمايي بزرگ، در مقابل مسجد شاه دوشمشیره ولی(ره) از روز جهاني قدس، تجليل به عمل آمد.

هزاران تن از مرد و زن مسلمان کابل پس از ادای نماز جمعه ی کفر شکن این هفته با برگزاري تجمع روز جهانی قدس، حمايت شان را ازمردم بي دفاع فلسطين اعلام کردند.

در این گردهمایی گسترده که از مناطق مختلف کابل شروع و در محوطه ی چهار راهی ریارت شاه دو شمشیره واقع در حوزه ی دوم شهر کابل به تجمع انجامید، شرکت کنندگان با حمل بيرق هاي فلسطین و تصاوير مربوط به قدس شريف و با سردادن شعارهاي مرگ بر اسرائيل، مرگ بر آمريكا، مرگ برانگلیس،  اسرائيل بايد از نقشه جهان محو شود و مبارزه مسلمانان تا آزادي كامل فلسطين ادامه دارد، حمايت خود را از قيام‌هاي آزادي خواهي فلسطينيان اعلام كردند.

سخنرانان ضمن محکوم کردن رژیم اشغالگر قدس شریف علام کردند که كشورهاي اسلامي نبايد در برابر توطئه استكبارجهاني كه گويا قضيه فلسطين يك مشكل داخلي اين كشور است و به ديگر مسلمانان ربطي ندارد سكوت اختيار كنند و گردهمایی با قرائت قطعنامه 12 ماده ی پایان یافت.

مراسم راس ساعت 2 بعد از ظهر با تلاوت آياتي چند از كلام الله مجيد و پس از آن با  فريادهاي، مرگ بر اسرائيل، زنده باد حاميان قدس، زنده باد اسلام، الله اكبر، لااله الاالله و اعلان انزجار و تنفر از رژيم غاصب اسرائيل، حجت الاسلام والمسلمین سید جعفرعادلی«حسینی» گرداننده برنامه های این گردهمایی، ضمن قدر دانی از حضور يكپارچه امت اسلامی کابل برقدس و شهدای آن سرزمین  درود و سلام فرستاد وگفت :

سلام بر قدس، سرزمین نبوت و خاستگاه نور و  پایگاه عروج انسان به سوی خدا!

 سلام برقدس محبوب دل میلیون‏ها انسان آزاده و پاره تن جدا نا شدنی از جهان اسلام!

منشی ستاد برگزاری روز جهانی قدس اضافه کرد: روز جهانی قدس، روز مقابله مستضعفین علیه مستكبرین و روز جدایی پیروان حق و باطل و مومنان و منافقان و روز تمایز قول و عمل است. در این روز عملکرد دولتها بدست ملت ها محک خواهد خورد، که نتیجه آن چیزی جز این فرمایش گهربار امام علی(ع) نیست: «کونا لِلظّالِمِ خَصْما وَ لِلْمَظْلومِ عَوْنا»؛ پيوسته دشمن ظالم و ياور مظلوم باشيد.

معاون بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) گفت: بیت المقدس و سرزمین از همان نخستین سال‏های اشغالش، با مقاومت فلسطینیان و اعتراض ملت های مسلمان و دیگر انسان‏های آزاده جهان، نهضت مقابله با اسرائیل و حمایت از فلسطین مظلوم شکل گرفت.  

منشی شورای اخوت اسلامی در مورد نامگذاری روزجهانی قدس گفت: پس از صدور پیام تاریخی سلاله نبی مکرم اسلام  حضرت امام خمینی(ره) در سال 1358 مبنی بر نام‏گذاری  جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی همه ساله این روز، در سراسر جهان و در میان تمام امت اسلامی، مورد تجلیل قرار می‎گیرد و مسلمانان سرتاسر جهان با حمایت از مردم زجر دیده فلسطین، بر اتحاد میان جوامع مسلمان برای مقابله با استکبار جهانی و رژیم اشغال‎گر قدس، تأکید می‎کنند، زیرا وز جهاني قدس، نمايش وحدت و همبستگي مسلمانان جهان است كه مسأله فلسطين را تنها منحصر به فلسطيني ها نمي دانند، بلكه حضور آنان در مظاهره هاي اعتراض آميز تاكيد بر آزادي قدس شريف به عنوان قبله اول مسلمانان اعلام می دارند.

در ابتدای گردهمایی انجنیر احمدشاه احمدزی، رهبر حزب اقتدار اسلامی افغانستان و رئیس ستاد  برگزاری روزجهانی قدس پیرامون روز قدس واهمیت برگزاری آن صحبت نموده و ابراز امیدواری کرد که اهتمام به این روز درافغانستان به عنوان یک فرهنگ تبدیل شود.

احمدزی اضافه کرد: قدس در اعتقادات مسلمانان اهميت بسيار بالایی دارد، زیرا مسجدالاقصی اولين قبله مسلمانان و محلی که پیامبر اسلام(ص) از آنجا به معراج رفته است، می باشد.

وي گفت: هم اکنون قدس در بند است، زیرا مسلمانان از ديدار و زيارت اين مكان مقدس محروم هستند، چرا كه دشمنان اسلام (صهیونیست ها) اين اجازه را به آنها نمي دهند.

به باور آقای احمدزی، يكي از دلایل تجليل از روز جهانی قدس، همدردي و اعلام حمایت و برادري همه مسلمانان با مردم مظلوم فلسطين و همبستگي در راه دفاع از قدس شریف است، وظيفه تمام مسلمانان است كه از حق مشروع و قانوني مردم فلسطين دفاع كنند و از آن ها حمايت نمايند.

او گفت: ما مي توانيم با برگزاي همایش ها و مظاهره ها در شهرهای مختلف افغانستان همزمان با دیگر کشورهای اسلامی، صداي مظلومیت فلسطين را به گوش جهانيان برسانيم.

احمد زي علاوه کرد: ما مي بينيم با اينكه فلسطين تحت سيطره صهيونيست ها قرار دارد، باز هم كشورهاي اسلامي رابطه خوبي با كشورهاي غربي و آمريكا دارند به جز چند كشور انگشت شمار. مسلمانان بايد همه متحد شوند و هشدار دهند که اگر مسئله فلسطين حل نشود، تمام كشورهاي اسلامي با آمريكا و اسرائيل غاصب قطع رابطه خواهند كرد، ولي متاسفانه اين اتحاد وجود ندارد.

احمدزی خاطرنشان کرد: افغانستان از ديرباز جزء اولين كشورهايي بوده كه از فلسطين حمايت كرده و تجاوز اسرائيل غاصب را محكوم كرده است.
او گفت: من خوب به خاطر دارم که در زمان حکومت ظاهرشاه، مردم افغانستان برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین اعانه جمع می کردند و برای آن ها ارسال می کردند، همچنین تعدادی از جوانان برای حمایت از مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اسرائیل ثبت نام کرده بودند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدهادی «هادی»، رئیس بنیاد فرهنگی تبیلغی پیامبر اعظم(ص) و مسئول کمیته فرهنگی ستاد برگزاری روز جهانی قدس، با درود وسلام برشهیدان، قدس شریف و فلسطینیان ازحضور گرم روزه داران در جمعه اخیر ماه مبارک برای حمایت و دفاع از قدس شریف قدردانی نموده و تو فیق بیشتر برای روزه داران را خواسته و گفت: شصت سال است که قدس در در اسارت ستمگران، ظالمان صهیونیست قرار دارد، شصت سال است که در این سرزمین نسل کشی می شود، شصت سال که زادگاه هزاران پیامبرتوحیدی تحت چکمه های جنایت کار اسرائیل می باشد، شصت سال است که مردم مظلوم فلسطین در میان خون و آتش قرار دارد.

رئیس کمیسیون تبلیغات شورای علمای شیعه افغانستان گفت: بیست و سال قبل از این روز، با ندای ملکوتی امام جهاد، خمینی بزرگ، موسس نظام اسلامی عصر حاضر، بیدار گر و پیر خرد، جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس و روز همبستگي با مردم فلسطین نام گزاري كرد.

به گفته آقای هادی، پشتیبانی مسلمانان جهان در روز قدس باعث شد که مبارزان و مجاهدان لبنان و فلسطین روحیه ای تازه بگیرند تا آنجا که مقاومت 33 روزه لبنان، صهيونسيم را به زانو در آورد، صبر و مقاومت غزه، صبر را به نمايش گذاشت و جواب دندان شكن به اسراييل غاصب داده شد.

این عضو شورای اخوت اسلامی افغانستان اظهار نمود: نفس گرم امام جهاد خمینی بیدار گر، انقلاب را به کشورهای عربی رساند، درمیادین تحریک با صدای تکبیر و جماعت شیعه و سنی بسوی حکومت اسلامی مردم حرکت کردند، امروز اگر می بینیم آسیای میانه بسوی اسلام برگشت، در تاجکستان فرعون ضعیف بخاطر ترس و وحشت ادعا می کند و فرمان می دهد مردم نام اسلامی نداشته باشند، در مساجد نروند کور خوانده  اند، شرق و غرب می داند که اسلام دین حیاتبخش است، نه شرقی، نه غربی حکومت اسلامی.

رئیس بنیادفرهنگی پیامبر اعظم(ص) از رييس جمهور کرزی خواست بیشتر از این به حرمت و عزت مردم افغانستان بنام تقلب انتخاباتی چه در ریاست جمهوری، چه در پارلمان بحران زایی نکند و به مردم مظلوم بیشتر از این روا مدارد و این مشکل را مطابق قانون و به خواسته ی مردم افغانستان نقطه پایان دهند.

حجت الاسلام آقای هادی گفت: ما از صلح پشتیبانی می کنیم، ما جنگ را به ضرر مسلمین و کشور عزیز افغانستان می دانیم، امیدواریم هرچه زود در راستای مصالحه و برادری و ختم جنگ تلاش شود.

او تأکید کرد که همانند دیگر مردم افغانستان از فتوای علماي بزرگوار که چندی قبل در رابطه با پیمان استراتژیک و پایگاه دائمی نظامی امریکا در هوتل انصاف مبني بر تحريم پيمان استراتژيك با دشمنان دين و مردم بود، اعلام حمايت می كنیم و پيمان استراتژيك را حرام دانسته و به نفع مردم مسلمان افغانستان نمی دانیم.

مولوي محمد مختار مفلح رهبر حزب نهضت اسلامی افغانستان، در سخناني، روز جهاني قدس را يكي از روزهاي مهم در جهان خواند.

به گفته آقای مفلح، تجلیل از روز جهانی قدس در اصل بیانگر ارج گزاری مردم مسلمان افغانستان به ارزش های دینی و اسلامی آنها می باشد و حمایت شان را از کسانی اعلان می نمایند که در طی شش دهه غارت و خانمان سوزی و از دست دادن عزیزان شان در برابر رژیم تا به دندان مسلح و اشغالگر اسراییل به مقاومت دلیرانه پرداخته و در برابر زور گویان وقلدر های عصر قد علم نموده است.

به گفته آقای مفلح بیش از60 سال است که رژیم آدم کش، توسط کفر جهانی در مقدس ترین مکان مربوط به مسلمان ها به عنوان یک پایگاه نظامی برای تهدید چهارگوشه اسلام جابه جا شده است و حاکمان دژخیم این رژیم از 63 سال بدین سو صدها هزار انسان مومن، به شمول جوانان، سال خورده گان، اطفال معصوم و بی گناه و زنان را قتل عام نموده و با استفاده از اندک فرصت این سرزمین مقدس را با پیشرفته ترین سلاح مورد حمله و تجاوز قرار داده است.

وی با خطاب به شهروندان کابل که در این همایش شرکت کرده بودند گفت: گردهمایی عظیم و بزرگی را امروز به راه انداخته اید، خود نصرت دین الله است. 
به گفته مفلح، همان قسم که شما ها خود نیز درد هجران و از دست دادن عزیزان خود را در پیش چشمان تان دیده اید و درک نموده اید که زنده گی در غربت چه مشکل و چه زهرآگین است، این گونه سر نوشت را هم دینان شما در فلسطین، بیش از 60 سال است که تجربه می کنند واین همه ظلم همه روزه در پیش چشمان دنیایی که دم از حقوق بشر می زند، اتفاق می افتد، اما هیچ چشم بینا و گوش شنوا نیست که صدای مظلومانه فلسطینی ها را بشنود. 

رئیس حزب نهضت اسلامی افغانستان، در بخشی از سخنان خود از تدبیر حضرت امام خمینی”ره” در راستای تاسیس روزجهانی قدس یادنموده، به روح پرفتوح آن بزرگمرد تاریخ درود فرستاد.

حجت الاسلام سید عیسی حسینی مزاری رییس مرکز فعالیت های سیاسی فرهنگی تبیان در آغاز صحبت خود گفت سلام و درود می فرستم به روح و روان بنیانگذار روز جهانی قدس حضرت امام خمینی(ره) و خلف صالحش حضرت امام خامنه ای که امروز سکاندار این حرکت و این تفکر پرخروش میلیونی مسلمان ها است.

آقای حسینی مزاری ادامه داد: روز قدس روز بسیار پراهمیتی است، در رابطه به اهمیت این روز مطالب و عناوین مختلفی بیان شده است، اما مهمترین اهمیت این روز، فراهم شدن زمینه برادری و اخوت بین تشیع و تسنن است. 

به باور رئیس خبرگزاری صدای افغان، نام گذاری یک چنین روزی ثابت ساخت مشکلاتی که در جهان موجود است، اختصاص به شیعه و سنی ندارد.
او تأکید کرد: اگر یک برادر سنی ما با مشکلی مواجه است، شیعیان مسلمان موظف اند تا به حمایت از آنها برخیزند و اگر برادر شیعه ای در گوشه ای از جهان با مشکل مواجه باشد، برادران اهل سنت ما باید به حمایت او برخیزند. 

آقای مزاری تصریح کرد: نامگذاری روز قدس توسط امام خمینی(ره) کمک بزرگی برای ایجاد اخوت و برادری نمود و از طرفی باعث شد تا روز جهانی قدس سرتاسری شود. امروز ما شاهد هستیم این روز در سطح شیعه و سنی در بین جوامع اسلامی به طور با شکوهی برگزار می گردد و مشت محکمی شده است به دهان استکبار و استعمار و به خصوص اسرائیل جنایتکار و حامیان این رژیم پلید و خونخوار.

به گفته رئیس مرکز فعالیت های سیاسی فرهنگی تبیان، روز قدس، روزی است که باعث تقویت قلب های برادران ما در سرزمین های اشغالی فلسطین شد. روز قدس، باعث شد، نهضت مردم مسلمان فلسطین روح و جان تازه بگیرد و مبارزان فلسطینی با احساس اینکه تنها نیستند و یک ملیارد و اندی مسلمان پشت سرآنها ایستاده اند، مجدداً به صحنه آمدند و با روحیه قوی و قدرتمند در مقابل رژیم ددمنش اسرائیل ایستادند.

این کارشناس برجسته مسایل سیاسی خاطرنشان کرد: روز قدس باعث شد که روحیه و چهره ددمنشی اسرائیل افشا شود و از طرف دیگر تمام مسلمانان دنیا از وضعیت برادران فلسطینی آگاهی پیدا کنند و حتی بشریت امروز متوجه شدند که در این نقطه از دنیا چه مشکلات و مصائبی علیه یک مشت انسان وجود داشته و همچنان ادامه دارد. 

آقای مزاری افزود: روز قدس باعث شد که ملت های مسلمان آگاه و متوجه شوند و بیش از پیش بیدار و نسبت به سران وابسته کشورهای اسلامی حساس شوند، لذا حرکت های بیداری اسلامی آهسته آهسته آغاز شد و امروز ما می بینیم که در سرتاسر کشورهای اسلامی این حرکت مردمی و بیداری آغاز شده است و این سیل طوفنده و خروشان می رود تا ریشه هر چه مستکبر خونخوار و وابستگان آن است را برکند و در راستای فراهم سازی حکومت عدل مهدوی، این حرکت همچنان جدی و شتابان ادامه پیدا کند.

رئیس خبرگزاری صدای افغان گفت: بیداری اسلامی، امروز یکی از آثار مهم و عمده وجود هرساله روز جهانی قدس است.

حسینی مزاری علاوه کرد: خداوند رحمت کند حضرت امام خمینی(ره) را و روحش را از ما شاد کند که یک چنین ابتکاری به خرج داد و یک چنین تدبیری را روی دست گرفت که اگرچه خودش حضور ندارد ولی اندیشه اش در سطح مبارزان مسلمان شیعه و سنی وجود دارد و چنان سیل طوفنده و بنیان کنی را به وجود آورد که دل استکبار در این شب و روز به لرزه درآمده است و دیری نخواهد پایید که حکومت های استکباری سرنگون خواهد شد و همچنان پایه های لرزان استکبار لرزان تر خواهد گردید.

وی یادآور شد: اگر چه مراسم روز قدس تا هنوز هرساله بسیار با شکوه برگزار شده است و مسلمانان دنیا همیشه نسبت به این روز اهتمام داشته اند، اما ما از این به بعد باید بیشتر از پیش به این روزاهتمام کنیم و اگر بیشتر از این جمعیت حاضر، این روز را تجلیل نموده، به خیابان ها بریزیم، شعار مرگ بر امریکا و اسرائیل سر دهیم، مطمئناً عمر استکبار و حامیان آنها کوتاه تر خواهد شد و ملت های مسلمان از بند غل و زنجیر آنها رهایی خواهند یافت و سرنوشت خود را به دست خواهند گرفت و در راستای تأسیس یک حکومت اسلامی سرتاسری توفیق پیدا خواهند کرد. 

آقای حسینی مزاری خطاب به شرکت کنندگان در مراسم روز قدس گفت: در اینجا به شما مسلمانان شیعه و سنی که به ندای حضرت امام خمینی”ره” لبیک گفتید و به فرمان حضرت امام خامنه ای(زیدعزه الشریف) به صحنه آمدید، توصیه و پیشنهاد می کنم که هر چه بیشتر از گذشته در صحنه باشید و در راستای مطرح کردن مطالبات خود از طرق مدنی و اعتراضات خیابانی همچنان فعال و پرتلاش باشید، انشاء الله دیری نخواهد پایید که به خواسته های دینی و اسلامی خود برسیم. 

وی ضمن تشکر از ستاد برگزاری روز جهانی قدس درکابل و در رأس ایشان جناب انجنیراحمدشاه احمدزی افزود: درود و سلام می گویم به مردم سرزمین فلسطین، درود می فرستم به روح پرقتوح شهدای فلسطین، سلام می گویم به سران مقاومت فلسطین، و سید حسن نصرالله رهبر آزاده و قهرمان جهان اسلام. و سلام و درود می فرستم به مبارزان جمهوری اسلامی ایران که بیش از هر کشور و هر امت دیگر نسبت به این روز اهتمام دارند و نظام جمهوری اسلامی ایران نیز تمام توان خود را برای حمایت از برادران و خواهران اهل سنت خود در فلسطین گذاشت و بدین ترتیب ثابت کرد که یک حکومت تنها طرفدار شیعیان نیست بلکه تمام اهتمام آن برای رفع معضلات جهان اسلام است، چه شیعه باشد و چه سنی و درود می فرستم به روح امام خمینی(ره) و سلام مجدد به شخصیت کبیر جهان اسلام و رهبر انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای. 

و همچنین تشکر می کنم از دولت اسلامی افغانستان و نیروهای پولیس، اردوی ملی و امنیت ملی که زمینه را فراهم کردند تا برادران و خواهران مبارز امروز جمع شوند و فریاد مرگ برامریکا و مرگ بر اسرائیل سربدهند.

مولوی حبیب الله حسام امام جمعه مسجد میلادالنبی کابل و عضو شورای اخوت اسلامی، نیز طی سخنانی گفت: امروز شما برای دوست داشتن اسلام و دفاع ازکیان اسلام و مظلومین درسراسردنیا و به ویژه مظلومین فلسطین گردهم آمده اید. 

او گفت: امروز بحث روی سه مسئله اساسی است: سرنوشت اسلام، سرنوشت سرزمین های اسلامی و سرنوشت مظلومین دنیا، و همه اینها از اولویت های دین مبین اسلام است.

وی افزود: وقتی ما تجلیل ازقدس به میان می آوریم، یا گردهمایی وتظاهرات جاده ی را به راه می اندازیم، معنایش اینست که از پیکره وجودمان که زیربمباردمان و تیرباران غول پیکرهای اسرائیل غاصب جان می دهند، و از اعضای بدن امت اسلامی یعنی پیکرخون چکان ملت مظلوم فلسطین دفاع می کنیم، ما زمانی ازقدس تجلیل می کنیم که دفاع از کیان اسلام صورت بگیرد و دفاع ازشعایر اسلام صورت بگیرد.

اوعلاوه کرد: دفاع از بیت المقدس به عنوان شعائراسلامی، قبله اول مسلمین و دفاع ازپایگاه الهی است. 

مولوی حسام خاطرنشان کرد: دشمن توانسته که نسل جوان امت مسلمه را درچند قرن به بیراهه بکشد و امت اسلامی را پارچه پارچه کند، ازدریچه مذهب، ازدریچه قوم، ازدریچه سمت و آنها را به عنوان دشمن متخاصم روی در روی هم قراردهند.

به باور وی، دفاع از قدس و ملت مظلوم فلسطین در چنین شرایطی، قرارگرفتن درصف یک اسلام واحد و امت واحد است. 

این مراسم با صدور قطعنامه ای 12 ماده ی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین به پایان رسید، قطعنامه پایانی مراسم توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین جعفری کندزی موسس ورئیس مدرسه وموسسه فرهنگی حضرت نرگس(س) قرائت شد، در بخشي از قطعنامه آمده است: ملت مسلمان افغانستان خود را عضو برجسته ی از پیکره بزرگ امت اسلامی دانسته و همنوا با آنها هر سال روز جهانی قدس را گرامی می دارند.

در قطعنامه بازگشت همه آواره گان فلسطینی به سرزمین آبایی و اجدادی شان را حق مسلم آنها دانسته و نابودی آثار، آبدات و اماکن مقدسه و تاریخی فلسطینی به دست غاصبان صهیونیست را شدیداً محکوم شده است.

گزارشگر: سید عباس حسینی

قطعنامه ستاد برگزاری روز جهانی قدس(کابل-1390)

بسم الله الرحمن الرحیم

سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا ……

شصت و سه سال از اشغال نخستین قبله مسلمانان(بیت المقدس شریف)، معراج گاه پیامبراعظم(ص) و آرامگاه هزاران پیامبرتوحیدی بدست غاصبان جنایت کار صهیونیست و حامیان بین المللی آنها، نظام کفرجهانی می گذرد. و این در حالی است که قتل عام، تجاوز به عنف به سرزمین ها، اموال و نوامیس مردم مظلوم فلسطین و آوارگی و بیرون کردن ساکنان مسلمان و هم چنین مسخ هویت، نابودی آثار اسلامی و تخریب اماکن مقدسه و برجای گذاشتن سرزمین های سوخته و محو میراث مشترک انبیای توحیدی، توسط این آدم کشان بین المللی و باداران جنایتکاران آنها هم چنان ادامه داد.

و بیم آن می رود که خدای نخواسته حتی بیت المقدس و مسجد الاقصی نیز با جنایت تازه مواجه شود چنانچه بارها توطئه های در این مورد صورت گرفته است اما بحمدالله نام کام مانده است.

از سوی دیگر سران مزدور کشورهای عربی و اسلامی در این مدت نه تنها غمخوار و یاور مردم مظلوم فلسطین نه شدند و نبودند که غالبا متأسفانه به نسبت مزدوری شان آتش بیار معرکه نیز گردیدند و تا توانستند به انحاء مختلف رژیم غاصب اسرائیلی را حمایت کردند و دراین جنایت عظیم سهم گرفتند. در این میان داد و فریاد مظلومانه امت اسلامی و مردم  بی دفاع فلسطین هیچگاه به جای نرسید و نمی رسید و جهان اسلام به سوک عظیم نشسته بودند، تا مردی از سلاله پاکان و نیکان و میراث دار انبیای توحیدی از راه رسید و ندای زخم خورده و درگلو مانده امت اسلامی و مردم مسلمان فلسطین را به گوش تا ریخ و جهانیان رساند و او حضرت روح الله امام خمینی(ره) مرجع بزرگ دینی و مصلح بلند نگر اسلامی بود که سی و دو سال پیش جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس فریاد کشید و زان پس این سیرت حسنه و سنت قائمه سال به سال پرطنین تر از پیش مطرح گشت و پژواک آن تا آسمان و جهان رسید.

ملت مسلمان افغانستان نیز در حالی که با مصیبت های بی شماری در این سی و چندسال مواجه بوده اند و در عین اینکه تا هنوز در رنج و محرومیت، دست و پای می زنند، آتش عشق مقدس به فلسطین و فلسطینی و قبله اول را در نهان و جان خویش همچنان گرم نگه داشته اند، و از آغاز تا کنون خود را غم شریک هم کیشان خود دانسته اند، چنانچه تلاش ها و پیشگامی های مرحوم علامه شهید میرعلی اصغرشعاع و یارانش در سال 1327 شمسی در جهت جمع آوری اعانات برای آزادی قدس و سخنرانی های آتشین علامه شهید بلخی در شهر کابل و همایش های که او و مردم متدین کابل در اعتراض به اشغال فلسطین براه انداخته وتقدیم اعتراض نامه ها به سفارت های کشورهای مختلف مبنی برمحکومیت تجاوز و حمایت از فلسطنیان و نیز مجاهدت های فراوان مرحوم علامه فیضانی در این راستا شاهد این مدعا می باشد.

امروز که بحمدالله موج انتفاضه اسلامی و بیداری دینی همه جهان اسلام را فرا گرفته است و مسئله قدس و فلسطین، مسئله روز و درجه اول مسلمین به حساب می آید، کمیته برگزار کننده روزجهانی قدس متشکل از نهادهای دینی و همسو قطعنامه ذیل را که حاوی مواد آتی است به سمع حضار و همه جهانیان می رساند.

  1. ملت مسلمان افغانستان خود را عضو برجسته از پیکره ی بزرگ امت اسلامی دانسته و همنوا با آنها هرسال روز جهانی قدس را گرامی می دارند.
  2. ملت مسلمان افغانستان یکی از عوامل مهم اسارت دوام دار قدس عزیز و سرزمین فلسطین و گستاخی صهیونیست ها را بیگانگی ضعف شخصیت دینی و خیانت غالب سران و حاکمان کشورهای اسلامی می دانند.
  3. ملت مسلمان افغانستان معتقد است فلسطین یک کشور اسلامی و متعلق به همه فلسطینیان می باشد و راه حل آن نیز به دست ساکنان آن می باشد، نه بیگانگان، لذا از همه گروههای مذهبی و قومی فلسطینی می خواهیم تا با حفظ یک پارچگی و دایر کردن یک همه پرسی آزاد آن هم پس از بازگشت بدون قید وشرط همه آوارگان و شرکت آنها در همه پرسی و بدون دخالت دیگران نوع سیستم خویش را مشخص نمایند.
  4. ملت مسلمان افغانستان محاصره اقتصادی، گسترش شهرک سازی ها و طرح تجزیه فلسطین، نسل کشی های پی هم و برخوردهای غیر انسانی رژیم صهیونیستی بامداد گران بین المللی را به شدت محکوم نموده و از همه گروههای فلسطینی می خواهد تا ضمن حفظ هوشیاری هماهنگی و یکپارچگی خود هرچه زود تر طرح یک دولت مستقل فلسطینی با قاعده وسیع را سرلوحه کاری خویش قرار دهند.
  5. ملت مسلمان افغانستان بازگشت همه آوارگان فلسطنیی به سرزمین های آبایی و اجدای شان را حق مسلم آنها دانسته و نابودی آثار، آبدات و اماکن مقدسه و تاریخی فلسطینی به دست غاصبان صهیونیست را شدیدا محکوم نموده و از مجامع بین المللی می خواهد تا در این قسمت ساکت نماند و سریعا از نابودی این آثار و اماکن جلوگیری نمایند.
  6. ملت مسلمان افغانستان رژیم اسرائیل را یک رژیم کاملا جعلی و جنایت کار می داند و کشوری  به نام اسرائیل را قبول ندارد، بدین رو نقشه جعلی را که اخیرا بنام اسرائیل در جغرافیای صنف هفت در افغانستان چاپ شده است محکوم نموده و خواهان حذف سریع آن از سوی نهاد مربوطه می باشیم.
  7. ملت مسلمان افغانستان طرح ایجاد پایگاهها و هرنوع معاهدات منافی با استقلال تمامیت ارضی و کرامت ملی را منافی با اصول و ا رزشهای اسلامی دانسته و برابر با فتوای صریع علمای معروف کشور که طی همایش تاریخی 25/5/1390 در شهر کابل رسما ابراز گردید حرام شرعی می داند.
  8. ملت مسلمان افغانستان همیشه از اصل داعیه صلح پشتبانی نموده از همه طرف های درگیر می خواهد که همواره ندای آسمانی و صلح آمیز دینی را مد نظر داشته و سرلوحه کاری خویش قرار دهند تا بدین وسیله هم به درگیری های بی مفهوم خاتمه داده و هم بهانه ی حضور بیگانگان از این کشور را سلب نمایند.
  9. ملت مسلمان افغانستان حق ویتوی نا مشروع برخی از قدرتهای طماع و افزون طلب را کاملا ظالمانه دانسته و خواهان حذف آن در مناسبات بین المللی و جهانی می باشند.
  10. ملت مسلمان افغانستان تصمیم ضد اسلامی اخیر دولت مردان تاجکستان را به شدت محکوم می نماید و معتقد است که هیچ شخص و نهادی حق ندارد بعضی از اصناف مسلمانان را از رفتن به اماکن مقدسه دینی منع نمایند و یا در مورد اسم گذاری آنها اظهار نظر نمایند.
  11. ملت مسلمان افغانستان از موج بیداری و انتفاضه بزرگ اسلامی که اخیرا جهان اسلام را فراگرفته است با تمام وجود پشتیبانی نموده و آن را برخواسته از ارزشهای دینی و ضد استبدادی می داند و معتقد است که این خیزیش ها سرنوشت جهان اسلام را عوض خواهد نمود، در عین حال هوشدار می دهد که اولا نباید از برخورد دو گانه و توام با تبعیض نظام کفرجهانی با ملت های مسلمان در این روند غافل بود و ثانیا نباید گذاشت تا با سوء‌استفاده از اوضاع پیش آمده قدرتهای مزدور و ایادی آنها در گیری ها و یالشکرکشی های داخلی را سرو سامان دهند و یا به تخریب اماکن مقدسه و نابودی مراکز دینی و هتک نوامس مسلمانان در جهت ایجاد شقاق و انحراف داخلی مسلمانان بکوشند، ما این نقشه های شیطانی و گمراه کننده را به شدت محکوم نموده و معتقدیم مسلمانان با ایجاد صف واحد باید حساب خود را با همه دیکتا تورهای کهنه کار یک سره کنند.
  12. ملت مسلمان افغانستان از اوضاع پیش آمده اخیر در کشور به شدت نگران است و این وضعیت را برای مردم مظلوم و آینده ملی بسیار خطرناک می داند، لذا از مسببین آن یعنی سران و ارکان قوه سه گانه دولت می خواهیم که بیش از این بربحران آفرینی ادامه نداده و با احساس دینی و ملی قانون اساسی را که خون بها و و ثیقه ملی و دینی مردم ماست اساس رفع و رجوع همه چالش ها قرار دهند، وگرنه هم در پیشگاه خدا ی بزرگ و هم در نزد ملت سرافراز خود محکوم خواهند بود.

والسلام

کمیتیه برگزاری روزجهانی قدس کابل

جمعه اخیر  رمضان المبارک 1432 برابر 4 سنبله 1390

مطالب مشابه