نمایش نوار ابزار

حمایت امام خمینی(ره) از ملت مسلمان افغانستان

شنبه ۱۱ جوزا ۱۳۹۲

بی تردید امام خمینی(ره) شخصیت تاریخ ساز و کم نظیر قرن بیستم که  با ابتکارات خود مسیر تحولات دینی، سیاسی و فرهنگی، را در دنیا، عوض نمود. تأثیر گذاری افکار امام خمینی(ره) همه جهان را در بر گرفت. از جمله کشورهای که اندیشه های ناب امام خمینی(ره) در آن به سرعت نفوذ کرد، کشور افغانستان بود.

در آغاز جهاد مردم افغانستان، امام جمعه شهر قندهار درباره نهضت امام خميني(ره) و تشكيل حكومت اسلامي سخنراني مي‌كرد؛ از قيام و رهبري قهرمانانه امام خميني(ره) در برابر رژيم پهلوي و مبارزه ايشان با استبداد و بي‌ديني صحبت مي‌كرد و بسيار با احساسات شعار مي‌داد: مذهب من حنفي است، رهبر من خميني است.(1)

 پس از رحلت  امام خمینی(ره) مردم مسلمان افغانستان در شهرهاي كابل، هرات، مزارشريف و مناطق مركزي با شنيدن خبر ارتحال او به مساجد و تكايا روي آوردند و با برپايي مجالس عزا، ياد و خاطره رهبر معنوي جهاد مقدسشان را گرامي داشتند و عاشوراي ديگري را در اذهان زنده نمودند. در شهرهاي كابل و مزارشريف كه تحت سيطره دولت كمونيستي بود، عزادران با وجود تدابير شديد امنيتي به سرک ها آمدند و در سوگ عظماي رهبرشان به سر و سينه زدند و شاعران و خطيبان و مداحان در سوگ امام خميني(ره) به شعرخواني و نوحه‌سرايي پرداختند.(2)

حوزه و مسجدجامع محمدیه حضرت آیت الله العظمی شهید واعظ(ره) که از زمان بقدرت رسیدن کمونیست ها تا سال 1367 خورشیدی مسدود بود، همزمان با ارتحال امام خمینی(ره) در زمان حکومت داکتر نجیب دروازه این مرکز دینی با برگزاری مراسم و تجلیل امام خمینی(ره) بر روی مومنین گشوده شد و اعضای کابینه ی داکتر نجیب با تشریفات خاص در آن مراسم شرکت نموده و اظهار همدردی شان را با ملت مسلمان افغانستان و ایران ابراز داشتند.

همزمان با فرارسیدن «چهاردهم جوزا»، بیست و چهارمین سالروز ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) اظهار ارادت و دوستی مردم افغانستان ظهور وبروز قابل توجهی پیدا می کند و امسال نیز شورو شوق پرداختن به موضوع امام خمینی(ره) بیش از هرسال دیگری احساس می شود و بدین مناسبت مطالبی را تحت عنوان «حمایت امام خمینی(ره) از ملت مسلمان افغانستان» تهیه و حضور خوانندگان محترم پیش کش می گردد.

شوروی قبل از لشکرکشی علنی به افغانستان، سفیر خود در ایران ماموریت داد تا به دیدار امام خمینی(ره) رفته نظر ایشان را جویا گردد. عکس العمل قاطع امام خمینی(ره)، به روس های متجاوز فهماند که نظام اسلامی سیاست خود را بر اساس اصول اساسی اسلام و ارزش های انقلاب اسلامی تعیین می کند نه بر بنای بازی های عوام فریبانه ی نظام دوقطبی. امام خمینی(ره) خطاب به سفير شوروى در ايران، به صراحت گفتند: ما از شوروى مى‏خواهيم در افغانستان دخالت نكند. امام با تأكيد بر اسلامى بودن جنبش مردم افغانستان و رد اظهارات سفير شوروى مبنى بر وجود جنبش ضد انقلابى در آن كشور، فرمودند: معلوم مى‏شود كه شما از اوضاع افغانستان خيلى اطلاع نداريد. در افغانستان حكومت فعلى فشار زيادى به نام كمونيست به مردم وارد مى آورد؛ و به اطلاع ما رسيده كه حدود پنجاه هزار نفر از مردم در افغانستان كشته شده‏اند؛ و علماى اسلام را در آنجا دستگير كرده‏اند.(3)

امام راحل در یکی دیگر از ارشادات روشن گرایانه ی خویش با تاکید بر این نکته که مردم مسلمان افغانستان با قدرت ايمان و اتكال به خداى بزرگ و اعتماد به خويش، هجوم ناجوانمردانه ارتش قدرتمند و اسطوره‏اى شوروى را «درهم كوبيد به طورى كه بايد گفت شوروى با پريشانى و پشيمانى از هجوم ظالمانه خود بسر مى‏برد؛ و در حيرت است كه چگونه از افغانستان بدون آبرو ريزى جا خالى كند».(4) آن چريك‏هاى قدرتمند بودند كه مقابل ايستادند و تو دهنى به آنها زدند و الآن هم دارند مى‏زنند.(5) شوروى فهميد كه در افغانستان [نمى‏تواند كارى بكند.] با اينكه (در) كشور افغانستان، آن هايى كه سركار هستند با شوروى هستند و كمونيست در آن جا هست، مع ذلك، اين عده‏اى كه مسلمان هستند در آن جا و اهل اسلام هستند همچو مجال را بر شوروى تنگ كرده‏اند كه الآن نمى‏داند چه جورى از اين غائله بيرون برود(6)

امام در یکی دیگر از بیانات خود – با یادآوری این نکته که استكبار شرق و غرب چون از رويارويى مستقيم با جهان اسلام عاجز مانده است، راه ترور و از ميان بردن شخصيت هاى دينى و سياسى و نفوذ و گسترش فرهنگ گمراهی  را به آزمايش گذاشته‏اند –  آرزو کردند: اى كاش همه تجاوزات جهان خواران همانند تجاوز شوروى به كشور مسلمان و قهرمان پرور افغانستان علنى و رو دررو بود تا مسلمانان ابهت و اقتدار دروغين غاصبين را در هم مى‏شكستند.(7) شوروى در افغانستان و هرجا كه بتواند دست درازى مى‏كند و ملت مظلوم افغانستان را آن‏طور سركوب مى‏كند، و بحمداللَّه ملت افغانستان هم مقابله مردانه‏اى در مقابل آن قدرت بزرگ كرده‏اند.(8) ما بار ديگر پشتيبانى بي دريغ خود را از برادران مسلمان و مظلوم افغانى اعلام مى‏داريم و اشغال اشغال گران را شديداً محكوم مى‏نماييم. ما مسلمانيم و شرق و غرب برايمان مطرح نيست. ما از مظلوم دفاع مى‏كنيم و بر ظالم مى‏تازيم. اين يك وظيفه اسلامى است.(9)

ارادت و علاقه ی مردم افغانستان به امام خمینی(ره)

ملت مسلمان افغانستان امام خمینی(ره) را به عنوان رهبر و الگوی خویش قرار داده و این رابطه از نوع ارتباط معنوی و نشان دادن محبت به اولیای الهی است. پیروان مذاهب اسلامی اعم از شيعه و سنى با جان و دل  امام راحل را دوست می داشتند. به موضع گیری های شجاعانه ایشان در برابر قدرت های سلطه گر، افتخار می کردند. در روند سال های جهاد، رهنمودهای الهی امام را سر لوحه مبارزات خويش قرار می دادند. گوشه ای از این ارادت معنوی را در دوران بیماری و رحلت امام خمینی(ره) می توان دید. در اوایل پیروزی انقلاب، یا در سال 1368 خورشیدی، وقتي حضرت امام خمینی(ره) در بستر بيماري بود، هزاران نفر در مناطق مختلف افغانستان براي سلامتي آن رهبر و انديشمند بزرگ قرن روزه گرفتند.(10) در مساجد و تکیه خانه ها، برای سلامتی آن راد مرد تاریخ دست به دعا برداشتند. هنگامی که از رحلت جانکاه  امام بزرگوار، اطلاع یافتند غوغای در جهان برپاشد که تاریخ نظیر آن را به یاد ندارد. مردم مسلمان افغانستان در داخل کشور و مهاجران افغانستانی در خارج، ده ها شبانه روز مجالس ختم قرآن و نذر گرفتند، یاد آوری نمونه های فوق الذکر، قطره ی از دریای بی کران محبت های جامعه ی مسلمان به حضرت امام خمینی(ره)  را نشان می دهد و مردم مسلمان افغانستان به خصوص آنانی که بیشتر با اندیشه‌های ملکوتی امام خمینی(ره) آشنایی داشته و دارند، وی را در جایگاهی فرا ملیتی می‌نگرند زیرا امام دغدغه تمامی ملت‌های مسلمان و مستضعف به خصوص مردم مظلوم افغانستان را داشت.

امام خمینی(ره) و مجاهدین افغانستان

یکی از کشورهایی که همواره در مرکز توجه حضرت امام خمینی(ره) بوده، افغانستان و بخشی از پیکره امت اسلامی که به طور مرتب و دایم مورد حمایت آن بزرگوار بوده، شاید در اثبات حمایت امام خمینی(ره) از مردم مجاهد افغانستان، ذکر همین مطلب بس باشد، که زمانی، سفیر شوروی وقت، محضر آن یگانه دوران، حضور به هم می رساند تا تهاجم ارتش سرخ به افغانستان را توجیه نماید، امام خمینی(ره) مخالفت خود را ابراز می دارند. چنانچه که وی می فرمایند: آن روزی که سفیر شوروی آمد پیش من، گفت که دولت افغانستان خواسته است که شوروی، نظامی به آنجا بفرستد، به او گفتم که این اشتباهی است که شوروی می کند، البته دولت شوروی می تواند افغانستان را قبضه کند، ولی نمی تواند در آنجا مستقر شود، اگر شما خیال کرده اید بتوانید افغانستان را بگیرید و آن را آرام کنید، این خیال باطل است. ملت افغانستان مسلم است، ایستاده اند در مقابل حکومت افغانستان، شما هم اگر بروید و هر قدرت دیگر هم برود، آنجا را می گیرد اما نمی‌تواند آنها را آرام کند و بالآخره شکست می‌خورد. یا آن جایی که امام خمینی(ره) به هیچ قیمتی حاضر نمی‌ شوند به پیشنهاد وزیر خارجه وقت شوروی مبنی بر قطع حمایت از مجاهدین، جواب مثبت بدهند. قصه از این قرار است که: در زمان جهاد مردم افغانستان، آن هم در شرایطی که ایران اسلامی، در گیر جنگ نابرابر و تحمیلی با ارتش مجهز و تا به دندان مسلح صدام بود که در حقیت با چراغ سبز استکبار و حمایت همه جانبه کشور های قدرتمند دنیا و حتی برخی کشورهای به ظاهر مسلمان، علیه حکومت اسلامی تحت رهبری امام خمینی(ره) اقدامات جنگ افروزانه را روی دست گرفت، وزیر خارجه وقت اتحاد جماهیر شوروی، خدمت امام خمینی(ره) رسید و از ایشان تقاضا کرد که دست از حمایت جهاد مردم افغانستان بردارند و درعوض، شوروی‌ها، امکانات نظامی به خصوص موشک‌های دوربرد به رژیم صدام نخواهند داد تا بتواند قلب تهران را نشانه بگیرد و پایتخت مورد اقامت آن بزرگوار را تخریب کند؛ اما جواب امام خمینی(ره) چنان دندان شکن بود که باعث حیرت نه تنها وزیرخارجه شوروی که تمام قدرتمندان دنیا شد و آن پاسخ، «نه» بود در برابر بزرگترین قدرت نظامی و اقتصادی دنیا و درنتیجه امام حاضر نشد حتی به خاطر درامان ماندن جان خود و هموطنان شان، ازحمایت مجاهد مردان افغانستان دست بکشند.

امام خمینی(ره) ومهاجرین افغانستان

امام خمینی(ره) همانگونه که به یاد مردم داخل افغانستان بوده و همیشه در حمایت از حرکت رهایی بخش اسلامی و ملی افغان‌ها، کوشش بی دریغ نموده‌اند از فکر مهاجرین افغانی مقیم ایران که پس از اشغال کشورشان توسط شوروی، به ایران پناه آوردند نیز بیرون نبوده، به مردم ایران توصیه به بر خورد گرم با مهاجرین افغانی و پذیرایی جدی از آنها می‌کنند و هم به مسئولان مملکتی دستور رسیدگی و کمک به این دسته را می‌فرمایند.

چنانچه ایشان در بیانات خود خطاب به اعضای بسیج و سپاه می گویند: آواره هایی که از افغانستان الآن در ایران هستند و مشکلات زیادی دارند… البته ملت خیلی کمک می کند در همه این امور، لکن اینطور نیست که کمک ملت کافی باشد… دولت است که متکفل این امور است و مسول این امور است.

و در جایی دیگر طی فرمایشاتی خطاب به نمایندگان اصناف و بازاریان تهران می فرمایند:  … و همینطور مهمان هایی که داریم، خوب افغانی هستند، مسلمان هستند یا فرض کنید که عراقی هستند یا بیچاره ها را از خانه های شان دور کردند، مال شان را بردند، خودشان را فرستادند اینجا، خوب باید چه کرد با این‌ها؟ نباید این‌ها را پذیرایی کرد؟ ما مسلمانیم، آنها هم مسلمانند، ما باید از آن ها پذیرایی کنیم، خدمت کنیم به آنها و این دولت است که دارد این کارها را می کند.

به طور قطع می‌توان گفت که افکار و اندیشه خدایی امام خمینی(ره) نسبت به مردم ، مجاهدین داخل و مهاجرین افغانستانی مقیم جمهوری اسلامی ایران و طرح آن ها در قالب دستورات و یا فرمایشات صریح و مکرر، خطاب به مسولین دولت ایران و مردم این کشور، علاوه بر اینکه خط و جهت عمومی و وظایف اساسی ایرانی‌ها را نسبت به مسایل افغانستان، هم در ابعاد سیاسی و انسان دوستانه و هم در قسمت دینی، روشن ساخته، در سطح منطقه و جهان اثرات شگرف و عمیقی را به جا گذاشت و با توجه به محبوبیت آن بزرگوار در میان ملت ها و اثر گزاری عمده ایشان بر مناسبات جهانی، موضوع افغانستان، مجاهدین این کشور و مردم جهاد پرور آن، در مرکز توجه جهانی قرار گرفت وبسیار بسیار به نفع همه جانبه افغانستان تمام گردید.

امام خمینی(ره) از دیدگاه شخصیت های افغانستان

علما و شخصیت های جهادی و سیاسی افغانستان در وصف امام راحل بسیار سخن گفته و می گویند و هرکدام اعتقاد دارند که عامل مهم و اساسي پيروزي انقلاب اسلامي ايران در رهبري حضرت امام خمینی(ره) ايمان او بود تا انقلاب اسلامي را در ايران به پيروزي برساند، هرچند امام خمینی(ره) رحلت نمود و از دنيا رفت و در جمع ما نيست، اما تفكر آن انديشمند بزرگ در ميان ما زنده است.

حضرت آیت الله العظمی شهید سیدمحمدسرور واعظ(ره) در مباحث عدالت اجتماعی، بارها از امام خمینی(ره) بعنوان شخصیت مبارز علیه صهیونیزم و امپریالیزم و حکام ظالم یاد می کند، او در یکی از خطبه های نماز جمعه که پیرامون حکومت معنوی و مادی صحبت می نماید از تبعیدگاه امام خمینی(ره) وی در ترکیه و شکنجه گاههای که او در راه احیای ارزشهای دینی رنج و مشکلات دیده سخن می گوید.

سال 1346 علامه شهيد سید اسماعيل بلخي(ره) به قصد زيارت عتبات در نجف با امام ديدار كرده بود و بلافاصله پس از بازگشت به افغانستان، فعاليت‌هاي مبارزاتي را در برابر حكومت ظاهرشاه آغاز نموده بود. همينطور حضرت آیت الله العظمی سيد محمد سرور واعظ(ره) يكي از روحانيوني كه در كابل سكونت داشت، حساسيت رژيم‌هاي ايران و افغانستان را در خصوص ارتباطش با امام خميني بر انگيخته بود. در گزارش سفارت ايران در كابل براي ساواك چنين آمده است: «يكي از روحانيون معروف كابل به نام سيد سرور واعظ، به وسيله دولت افغانستان بازداشت گرديده و از وي اسناد و مداركي مبني بر ارسال براي ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌[آيت الله] خميني در نجف به دست آمده است. نام برده تحت باز جويي قرار دارد و ممكن است گروهي از شيعيان باز داشت شوند».(11)

علامه شهید سیدمحمدحسین مصباح(ره) وکیل امام خمینی(ره) در امور شرعیه  و حسبیه: …. زعیم بزرگ و مرجع عامه دینی حضرت علامه خمینی یکی از رهبران بزرگ کنونی، اکنون(1349) درخاک پاک عراق اقامت داشته و مجاهدات پیگیرش علیه اسرائیل نیز ادامه دارد. در خطابه ها و مقاله ها و حتی در محاضرات درسی خویش جامعه مسلمین را به اتحاد و جبهه گیری در برابر سرسخت ترین و قدیمی ترین دشمن اسلام یعنی اسرائیل دعوت می کند. (12)

مرحوم مولوی نصرالله منصور، از رهبران جهادی افغانستان: امام خمینی(ره) الگویی برای ایجاد اتحاد میان مسلمین است که با آگاهی بخشیدن به جوامع اسلامی، مسلمین را متحد کرد.(13)

اکادمسین شهید برهان الدين ربانی رئیس جمهور سابق افغانستان و رئیس شورای عالی صلح: یاد و مبارزات امام خمینی جاودانه خواهد ماند، امروز اگر او در بین ما نیست اما روح و فکرشان برای همیشه باقیست. وقتی او از فرانسه به تهران می‎آمد همه یاران و اطرافیانش احتمال سقوط هواپیمای او را می‎دادند، چون دولت شاه هنوز در راس حکومت بود اما سیمای او متبسم بود، یقیناً این حالت ما را به یاد حادثه پیامبراسلام(ص)  در جنگ خندق می‎اندازد.

وعده خدا و انبیاء گرامي اش امروز به دست امام خمینی(ره)  و ارادتمندان او محقق شد وعده اعتلای کلمه اسلام در مقابل کفر و ستم. او بی‎شک نمونه‎ای از یک شخصیتی بود که جز در تاریخ انبیاء و پیامبران یافت نمی‎شود و در يك كلام؛  حرکت امام خميني(ره)  ادامه دهنده راه انبیاست.(14)

آیت الله محسنی رهبر اسبق حرکت اسلامی و رئیس شورای علمای شیعه افغانستان: امام خمینی(ره) شخصیت بی نظیربود که حرکت او سرآغاز بیداری اسلامی در جهان شد و او با اعتماد به نفس هرگز از قدرت سیاسی، استفاده شخصی نبرد.

احترام به امام خمینی(ره) به این دلیل است که ایشان جان خود را فدای اعتلای اسلام و مسلمانان کرد.(15)

گلبدین حکمتیار، رهبرحزب اسلامی افغانستان: … ملت ایران در رهبری و قیادت قاطع امام، توانستند انقلاب خود را به پیروزی برسانند، ما خدای رحمان را سپاسگذاریم تا به ملت مومن ایران قیادت قاطع عنایت کرد. ما از مواضع که انقلاب ایران در خط امام اتخاذ کردند دفاع کرده ایم و دفاع خواهیم کرد. ما معتقدیم که خط امام، خط اصیل اسلامی است و ما از این خط دفاع می کنیم. ما انقلاب اسلامی ایران را مال ملت ایران نمی دانیم و به ملت ایران هم این حق را نمی دهیم که انقلاب را محدوده ایران منحصر بسازد. انقلاب اسلامی ایران متعلق به همه مسلمین است.(16)

آیت الله سید محسن حجت از علمای برجسته افغانستان: امام خميني(ره) سال‎ها مانند خورشید پشت ابر بود و در آخر، ابرهای ظلمانی کنار رفت و چهره‎‎ی مانند خورشیدش همه جهان را روشن کرد،  او الگوی تمام آزاد اندیشان جهان است. افكار و انديشه هاي عالي امام خميني(ره) در ميان ما باقيست و ما بايد تلاش كنيم كه فكر سياسي و واقعيت هاي كه از آن بزرگ مرد با درك درستي از زمان داشت ما نيز آن راه را ادامه دهيم.(17)

آیت الله شیخ محمدهاشم صالحی مدرس، معاون اول شورای علمای شیعه افغانستان: نهضت امام خمینی(ره) یک تکان عجیب در جهان معاصر و در بین ملتها ایجاد کرد و به ملتها خصوصاً نسل جوان تحرک و نیرو و مقاومت و امید به نتیجه را ایجاد کرد.

در همه درسها پیامها چه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و چه بعد از آن ملت اسلام را دعوت به اخوت، برادری، هماهنگی و انسجام و صف واحد بودند «کانهم بنیان مرصوص» مینمود و هفته وحدت را که اعلام فرمود و بنیان گذار آن بود، دلیل محکم بر این مدعا و توجه خاص که به فلسطین و سراسر جهان اسلام داشت.(18)

آيت الله شيخ محمد نقي افشار، امام جمعه شرق کابل: امام خميني تمام زندگي خود را در پرتو دستورات قرآن و سنت وقف احياي ارزشهاي ديني نمود و منادي آزادي و رهايي مسلمانان از قيد استعمار و استكبار گرديد ومسلمانان جهان را در مسير اسلام واقعي رهبري كرد. امام خمینی(ره) با راه اندازی انقلاب جمهوری اسلامی ایران توانست ریشه جهان اسلام را آبیاری کند و روابط میان جهان اسلام را مستحکم نماید. (19)

انجینیر احمد شاه احمد زی، صدر اعظم اسبق افغانستان و رهبر حزب اقتدار ملی اسلامی افغانستان:  امام خمینی(ره)  بت شکن تاربخ بود. او می‎توانست در بهترین کاخ‎های تهران زندگی کند ولی این کار را نکرد. او به همه ما وحدت کلمه را آموخت.

حضرت امام خمینی(ره) با اعلام وحدت و یگانگی توانست حکومت اسلامی را در ایران پایه گزاری نماید و جهان اسلام را زنده نگهدارد، چنانچه این انقلاب درمیان مسلمانان جهان جاودانه است. بیداری ملت های مسلمان در نهضت امام خمینی(ره) بسیار واضح و آشکار است.(20)

داکتر ایاز نیازی، خطیب مسجد جامع وزیرمحمداکبرخان کابل گفت: امام خميني(ره) بخاطربرخورداري از انديشه جهان شمول؛ متعلق به همه مسلمانان است. امام خميني(ره ) نقش بسيار مهمي در بيداري جهان اسلام علیه سياستهاي خصمانه استكبار جهاني داشته و بيدارگر واقعي جهان اسلام است.(21)

استاد عبدالباری راشد، رئیس اسبق اکادمی علوم افغانستان: حضرت امام خمینی (ره) در میان شخصیت‌های دینی و فرهنگی علمای اهل تشیع و تسنن به اوج عظمت اعظمی خودش به نزد خدا رسیده بود وبراساس نوشته ها و پیام هایی که از حضرت امام خمینی(ره) به جامانده احساس می شود ایشان یک رابطه دایمی با خدا داشته است.  يكي از ابعاد شخصيت بزرگ امام خميني(ره) مسئله دعوت و دعوتگري همانند دعوت پيامبر اسلام(ص) بود. امام خميني(ره) سنت پيامبر اسلام(ص) را بار ديگر در اذهان امت مسلمه احيا كرد و اساسات آن را تحقق بخشيد.(22)

مسعوده جلال وزیر پیشین زنان افغانستان و يكي از كانديد هاي رياست جمهوري افغانستان: امام خمینی(ره) نمونه ای واقعی از صلابت و ایمان بود، ایشان در مقابل استبداد با قامت استوار ایستاد تا سرانجام به یاری خداوند بت استبداد را در هم شکست.

امام خمینی زن را اولین معلم بشریت و پایه و ستون انقلاب اسلامی، فکری و اجتماعی و تکمیل کننده نسل ها معرفی کرد. امام خمینی حجت خدا و هدیه ای بود از سوی خدا برای اسلام، مظلومین و محرومین.

صدیق افغان رئیس مرکز تحقیقاتی ریاضی فلسفی جهان: امام خمینی(ره) ثابت کرد که مسلمانان با قدرت ایمان می توانند در مراکز قدرت استکبار انقلاب کنند و قدرت آن زمان غرب و امریکا در تهران بود. انقلاب امام خمینی تنها به این معنا نبود که اسلام در خطر است بلکه هدف وی ابلاغ این بود که جهانیان بدانند  که انسانیت در خطر است.(23)

شاداب استاد دانشگاه کابل: امام خمینی یکی از پیام آوران دین اسلام بود، و تجربه ای امام خمینی(ره) در جمهوری اسلامی برای اولین بار در جهان اسلام بود. (24)

حفیظ منصور عضوی شورای ملی: یکی از الگوهای مهم امام خمینی(ره) به رای گذاشتن نظام اسلامی ایران بود که بیش از 98 درصد مردم این کشور به جمهوری اسلامی رای مثبت دادند. الگوی دیگر امام  خمینی(ره) را همراهی و همکاری با مردم و در صحنه خواندن ملت ایران در برابر هر مساله ای  دانست. امام خمینی احزاب توده و کمونیست را از لحاظ نظامی شکست نداد بلکه از طریق مجالس بحث و گفتگو و با دلیل و منطق شکست داده و ریشه کن کرد. و این سرمشقی برای دیگر ملت ها است که با مخالفین اسلام باید اینچنین رفتار کرد و آنها را از ریشه خشکاند. (25)

نجم الرحمن مواج عضو شوراي مركزي اتحاديه ژورناليستان و  نماینده اساتید و دانشجویان دانشگاه کابل: امام خمینی(ره) فرزند راستین مکتب توحید بود که پرچم اسلام را بر قله های آزادی و آزادگی جهان به اهتزاز در آورد.(26)

مولوی کمال الدین حامد عضو شورای اخوت اسلامی افغانستان: امام خمینی(ره) به جهانیان فهماند که اسلام یک حکومت سیاسی است و دین جدا از سیاست نیست. امام خمینی(ره) هنگامی در برابر كفر و ابرقدرت ها ایستاد كه در دنیا، شعار دین افیون ملت ها است سر داده می شد و زمانی درس آزادگی به ملت های مسلمان داد كه بیشتر كشورها وابسته به الحاد شرق یا غرب بودند ولی آن حضرت با شعار نه شرقی نه غربی، بیداری اسلامی را مطرح كرد.(27)

یاد آن امام مداوم، روحش شاد و راهش پر رهرو باد

پى‏نوشت‏ها:

1. به نقل از نشريه اخوت، دبيرخانه مجمع علماي شيعه و سني افغانستان، ص32 .

2.  امام خميني در حديث ديگران، علي‌اكبر مرتضايي، صص151 و 152 و 153.

3. صحيفه امام، ج‏8، ص: 114

4.  همان، ج‏18، ص: 93

5.  همان، ج‏18، ص: 140

6.  همان، ج‏20، ص: 243

7.  همان، ج‏21، ص: 120

8. همان، ج‏18، ص: 51

9.  همان، ج‏12، ص: 138

10.  آیت الله محسنی، بيست و يكمين سالگرد ارتحال امام خميني، افغانستان، تالار اجتماعات موسسه خاتم النبيين(ص) –  كابل. به نقل از خبرگزاري جمهوري اسلامي ایران، 15/3/1389.

 11. ظهيري نژاد، مهناز، «مناسبات امام با حركتها و مبارزان اسلامي»، سند شماره 29، تهران، مركز اسناد انقلاب اسلامي، 1382.

12. جریده پکتیکا، 24/9/1349، ص 4، و نیزکیهان اندیشه، شماره 29 فروردین و اردیبهشت 1369، ص198-199 .

13. امام ازدیدگاه شخصیت های افغان و جهان، ص 33.

14. از سخنان استاد ربانی در دومین سمینار بررسی اندیشه های امام خمینی(ره) از سوی بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) 14 جوزا 1388 در مدرسه علمیه محمدیه آیت الله العظمی شهید واعظ(ره) .

15. روزنامه سخن جدید، شماره 330، دوشنبه 15 جوزا 1391 .

16.  نشریه راه حق، شماه 17، سال سوم، 30 قوس 1360 به نقل کتاب«افغانستان درکلام امام» ص 32 .

17. سید جعفرعادلی «حسینی»، امام خمینی(ره) حقیقت همیشه زنده، ص 241.

18. همان، ص 256 .

19. همان، ص 267 .

20. سخنان انجنیر احمدزی در دومین سمینار بررسی اندیشه های امام خمینی(ره) از سوی بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) 14 جوزا 1388 در مدرسه علمیه محمدیه آیت الله العظمی شهید واعظ(ره).

21. طی مصاحبه ای  با رادیو دری .

22. سید جعفرعادلی «حسینی»، امام خمینی(ره) حقیقت همیشه زنده، ص 210 .

23. سید جعفرعادلی «حسینی»، امام خمینی(ره) حقیقت همیشه زنده، ص215 .

24. همان، ص 226.

25. همان، ص 229 .

26. همان، ص 236 .

27. همان، ص 237 .

نویسنده: سیدجعفرعادلی«حسینی»

مطالب مشابه