نمایش نوار ابزار

حمله انتحاری دلخراش به عزاداران اربعین حسینی در مسجد باقرالعلوم علیه السلام

دوشنبه ۱ قوس ۱۳۹۵

گفته می شود در حمله امروز ناشی از بمبگذاری انتحاری به عزا داران اربعین حسینی در مسجد باقرالعلوم علیه السلام واقع غرب کابل دست کم ۲۷ نفر کشته شده‌اند و نزدیک ۵۰  تن دیگر هم زخمی شده‌اند.

گروه موسوم به دولت اسلامی(داعش) مسئولیت حمله امروز به مسجد باقرالعلوم در غرب کابل را که دست کم ۲۷ کشته و ۳۵ زخمی به جا گذاشته، به عهده گرفته است.

در بیانیه کوتاهی که در وبسایت ‘اعماق ‘ وابسته به داعش منتشر شده، آمده یک جنگجوی این گروه حمله امروز در کابل را انجام داده است.

گروه طالبان مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفته و ذبیح‌الله مجاهد، که خود را سخنگوی این گروه معرفی می‌کند، گفته که این انفجار ربطی به اعضای این گروه ندارد.

قابل یاد آوری اینکه؛ مسجد باقرالعلوم علیه السلام اخیرا به محل سخنرانی مقام‌های ارشد دولتی و مخالفین آن، همانند جنبش روشنایی تبدیل شده بود و قبلا نیز برخی محافل در این مکان به تنش های لفظی و حتی به درگیری های فیزیکی نیز مبدل شده بود.

واکنش‌ها

حمله به مسجد باقرالعلوم علیه السلام واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشته است.

رهبران حکومت وحدت ملی، رهبران سیاسی و مذهبی تشیع و تسنن، مقام‌های ارشد دولتی، نهاد های علمی و فرهنگی، برخی از سفارت‌های خارجی، رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی به این رویداد واکنش نشان داده‌اند.

دفتر هیئت کمک سازمان ملل در افغانستان (یوناما) سازمان ملل این حمله را “بی رحمانه” دانسته و در اعلامیه ای نوشته که “حمله عامدانه به اماکن مذهبی و مربوط به غیرنظامیان مغایر قوانین بین المللی است”.

یوناما افزوده که در این حمله یک فرد بمبگذار کمربند انتحاری خود را در میان گروهی از غیرنظامیانی که در مراسم اربعین گردهم آمده بودند، منفجر کرد و “بیش از ۵۰ نفر را کشته و دست کم ۳۲ نفر دیگر را زخمی کرد”.

حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، هم در اعلامیه‌ای بر اتحاد و همبستگی مردم افغانستان تاکید کرده و افزوده که “دسیسه‌های دشمنان” نمی تواند به “وحدت و برادری” مردم این کشور آسیب برسانند.

سفارت آمریکا هم در اعلامیه‌ای ضمن تقبیح حمله به نمازگزاران در مسجد باقرالعلوم، این حمله را نشانه‌ای از بی توجهی “دشمنان صلح و پیشرفت افغانستان” نسبت به مدارای دینی و همبستگی همگانی دانسته است. سفارت آمریکا تعهد کشور متبوع خود نسبت به حمایت از مردم افغانستان را تکرار کرده است.

واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی

شمار زیادی از کاربران شبکه های اجتماعی به این رویداد واکنش نشان داده‌اند. بسیاری از این کاربران با انتشار عکس‌هایی از صحنه انفجار و قربانیان آن در کنار عکس هایی از سران حکومت وحدت ملی، این حمله را “وحشیانه” غیرقابل توجیه دانسته‌اند.

شماری از کاربران از نهادهای امنیتی به ویژه مسئولان امنیتی کابل انتقاد کرده‌اند. برخی از این کاربران خواستار استعفای عبدالرحمن رحیمی، فرمانده پلیس کابل شده‌اند.

مطالب مشابه