نمایش نوار ابزار

دومین سالگرد شهادت استاد ربانی در کابل تجلیل شد

شنبه ۶ میزان ۱۳۹۲

 شورای اخوت اسلامی قبل از ظهر پنج شنبه مورخ 4 میزان 1392  همایشی را زیر عنوان «اخوت، صلح و همبستگی نهضت های اسلامی» در هوتل صدف واقع چهار راهی برکی شهرکابل،  به مناسبت دومین سالگرد شهادت پروفیسور، برهان الدین ربانی برگزار نمودند. در این نشست علما، اساتید دانشگاه، محصلین، فرهنگیان، نمایندگان مجلسین،  رهبران احزاب جهادی و شماری از علمای ولایات مختلف کشور حضور داشتند.

این همایش با گردانندگی حجت الاسلام سیدجعفرعادلی«حسینی» منشی اول شورای اخوت اسلامی همراه بود؛ در آغاز پس از قرائت کلام الله مجید توسط قاری بین المللی، استاد فلاح ، آقای عادلی حضور مهمانان را در این همایش خیرمقدم گفته و اظهار داشت:

قبل از هر سخنی حضور یکایک شما حضار گرامی را  در دومین سالگرد شهادت پروفیسور برهان الدین ربانی از رهبران دوران جهاد و مقاومت و رئیس جمهور پیشین دولت اسلامی، رئیس اسبق شورای اخوت اسلامی و شورای عالی صلح، خیرمقدم گفته و امیدوارم خداوندشهید استاد ربانی و شهدای دوران جهاد، باالخصوص شهدای روحانیت که توسط سازمان استخباراتی وقت یعنی اگسا، مظلومانه به شهادت رسیده اند و چندی قبل، لیست حدود پنج هزار تن از  آنان  افشاء گردید، همه آن عزیزان را با شهدای صدر اسلام و کربلا محشور فرمایند.

این همایش که بمناسبت دومین سالگرد شهادت استاد ربانی به همت شورای اخوت اسلامی در زمانی برگزار گردیده که  امسال مقامات جمهوری اسلامی افغانستان، از 29 سنبله تا 4 میزان به همین مناسبت به نام هفتۀ صلح و وحدت ملی نامگذاری نموده است. من یکبار دیگر هفته صلح و دومین سالگرد شهادت سنگردار بزرگ جهاد و مقاومت، عالم مبارز دینی، جناب پروفسور شهید برهان الدین ربانی را گرامی داشته و برای ایشان و همه شهدای مظلوم افغانستان آرزوی درجات برتر و فوز و فلاح بیشتر  را می نمایم.

همچنین حجت الاسلام سید محمد هادی «هادی»؛ رئیس بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبر اعظم(ص) و مسئول کمیته ار تباطات شورای اخوت اسلامی ضمن خیر مقدم و خوش آمد گویی به مهمانان این همایش گفت: استاد ربانی به معنی واقعی کلمه شهید صلح بود، زیرا او جانش را در راه صلح و ثبات کشور از دست داد.
آقای هادی گفت: شورای اخوت اسلامی بر خود لازم دیده و از وظایف خود دانست تا این محفل را تدویر نماید. مسئول ارتباطات شورای اخوت علاوه نمود: استاد ربانی تلاش در راه صلح ، اخوت و برادری را نه از روی اجبار و جور زمانه بلکه ازروی اعتقاد و باور راسخ پی گیری می کرد.
وی هم چنان افزود: بزرگترین درد استاد شهید، مسئله نفاق و اختلافات بی مورد و بی جهت میان مسلمانان و تشتت و پراکندگی میان نهضت های دنیای اسلام بود که همگی در پی یک بودند ولی از هم دیگر خبر نداشتند و فعالیت های شان بصورت تکی و پراکنده انجام می شد؛ ایشان در راه هماهنگ سازی میان نهضت های اسلامی در میان مسلمانان از هیچ تلاشی دریغ نورزید.
رئیس بیناد فرهنگی، تبلیغی پیامبر اعظم(ص) صلح و برراری را سر لوحه زندگی خود قرار داده و در این راه تا آنجا تلاش و پا فشاری نمود که جانش را از دست داد. وی معتقد بود که نفاق و اختلاف نه تنها جوامع اسلامی بلکه تمام جوامع بشری را صدمه می زند.
حجت الاسلام هادی خاطرنشان کرد:بعد از پیروزی جهاد مقدس مردم افغانستان مهم ترین مشکلی که بروز کرد مسئله اختلاف بین شیعه و سنی بود که استاد شهید در راه این اختلاف زدایی از هیچ تلاشی فرو گذار نکرد.
ایشان هم چنان استاد ربانی را از پیش گامان اخوت اسلامی و  وحدت ملی دانست. و سخنرانی های بسیار روشنگرانه و عالمانه استاد ربانی  در دو سمینار بزرگ داشت از شخصیت های بزرگ اسلامی حضرت امام جعفر صادق(ع) و امام ابو حنیفه(ره) را از مصادیق بارز این نوع تلاشها دانست.

به گفته آقای هادی: شهید ربانی، اخوت اسلامی را براساس قرآن و سنت یک اصل می دانست و آن‌را سرلوحه کار خود قرار داده بود و شهید ربانی در زندگی پربار سیاسی خود معتقد بود که در طول تاریخ، نفاق و پراکندگی جوامع اسلامی را متلاشی کرده است.
به گفته این عالم دینی، شهید ربانی عمق توطئه ‌ها و مصیبت ‌ها را درک می کرد و براساس شرایط و زمان بر ارزش های اسلامی و اخوت اسلامی تکیه می کرد.
وی در پایان اشاره کرد، وضعیت مذهبی که امروز در کشور حاکم است و به عنوان یک الگوی عملی برای سایر کشور های اسلامی تبدیل گردیده و مرهون تلاش های بی وقفه استاد شهید می باشد.

مولوی حبیب الله حسام، رئیس شورای اخوت اسلامی افغانستان یکی دیگر از سخنرانانی بود که شهید ربانی را بزرگترین احیاگر فکر دینی در عصر حاضر خواند. وی با اشاره معنی و مفهوم تجدید حیات اسلامی گفت: آنگونه از معنی و این واژه برداشت می شود می توان استاد شهید را یک مجدد دینی دانست که بعد از سالیان طولانی فکر اصیل اسلامی که همان همبستگی و اخوت اسلامی است به فراموشی سپرده شده بود را احیا و تجدید نمود.
وی در بخش دیگر سخنانش گفت:  مسئله تجدید فکر و مجدد بودن از ویژگی های دینی اسلام به شمار می رود و در دیگر ادیان و مکاتب فکری چنین مقوله ی را نمی توان یافت. زیرا دین مبین اسلام است که گزاره ها و مفاهم آن در هر عصری کاربرد قابل ملاحظه و تاثیر گزار دارد و لی هر از چندی به فراموشی سپرده می شود که رجالی چون استاد ربانی باید این مقولات را احیا وتجدید نمایند.

رئیس شورای اخوت اسلامی اضافه کرد که بعد از رحلت رسول گرامی اسلام(ص) علما و دانشمندان زیادی آمده اند؛ اما احیاگران واقعی از تعداد ۲ تا ۱۰ نفر تجاوز نکرده است.
به گفته وی، در طول تاریخ کسانی بودند که در جهت خاموشی چراغ دین تلاش کردند و چهره واقعی دین را غبار آلود کردند؛ اما دین توسط احیاگران و پیشگامان نهضت جهانی اسلام دوباره حالت عادی را به خود گرفته است.
وی، شهید ربانی را در ردیف احیاگران واقعی دانست و افزود:  اگرچه شهید ربانی از نگاه نسب متعلق به مردم افغانستان است؛ اما در نسل اندیشه و تفکر مربوط اسلام و امت اسلامی بود.
به گفته حسام، شهید ربانی اندیشمندی بود که اسلام را به قرائت روز تمثیل می کرد؛ تا جایی که سکولارها هم نمی توانستند بر اسلام خورده بگیرند.
رئیس شورای اخوت اسلامی افغانستان افزود: هرچند به لحاظ نسبی استاد شهید مربوط به مردم افغانستان می باشد ولی از لحاظ فکری و زایش سیاست های اسلامی اصیل مربوط تمام ملل مسلمان می باشد.

وی هم چنان خاطر نشان کرد که استاد ربانی بعد از سقوط امپراتوری عثمانی بزرگترین متفکری بود که فعالیت هایش نه بر محوریت قوم و کشور بلکه بر محوریت منافع تمام مسلمانان جهان بود. وی توانست در راه هم اندیشی و هم گرایی میان نهضت های اسلامی نقش بارزی را ایفا نموده و معارف ناب اسلامی را به زبان روز و همه فهم تمثیل نماید.

به باور رئیس شورای اخوت اسلامی، برهان الدین ربانی و صدها شهید دیگر قربانی جهل علمای غیر ربانی چون مولانا سمیع الحق و امثال او شدند.
وی در ادامه سخنانش از ۶۰ هزار شهید گمنام افغانستان که در دوره رژیم کمونیستی جان های شان را از دست داده اند، یاد کرد و گفت که اسامی شماری از شهدای گمنام در زمان گلاب‌زوی افشا شد و پنج هزار آن در روزهای اخیر افشا گردیده است. مولوی حسام در پایان سخنان خویش از حکومت خواست که عاملین اصلی این «فاجعه انسانی» را به پنجه قانون بسپارد.
هم چنان در این همایش حجت الاسلام والمسلمین آقای شیخ یوسف واعظی؛ وزیر مشاور رئیس جمهور گفت: یکی از ویژگی های شهید ربانی جهاد او در راه خدا بود و دیگر اینکه او قبل از دوران کمونیستی و بعد از آن، همیشه صلح را در کشور می خواست. من مبالغه نمی کنم، استاد ربانی از نظر شخصیتی و حقیقی فرد اول در افغانستان بود، منصفانه ما همانند او در گذشته و حال کشور سراغ نداریم، دیگر مادر روزگار در افغانستان عقیم خواهد بود که مثل استاد ربانی بیاید و ما الآن درک می کنیم که چه شخصیتی عظیمی را از دست داده ایم.

استاد ربانی، اندیشمند، فیلسوف و پروفیسوری  بود که در نهایت و اوج خلوص و  ایمان قرار داشت. استاد ربانی مصداق واقعی آیاتی مبارکه«و من المومنین رجال صدقول ما عاهدوا الله علیه …» و «ولاتحسبن الذین قوتلوا فی سبیل الله امواتا …» و «والذین جاهدوا فینا لنهدینم سبلنا…» می باشد.

وی شخصت استاد ربانی را بی نظیر خوانده گفت: وی دارای ویژگی های همچون صداقت، صلح طلبی و حسن ظن وشهادت وی در راه صلح بود. چنانکه یکی از بزرگان در رابطه با  امام علی(ع) می گوید: قتل علی لشده عدالته، یعنی امام علی در محراب عبادت فدای عدالتش شد. من عرض می کنم: قتل استاد ربانی لشده صداقته که در واقع ایشان همان گونه حضرت امیر المونین علی (ع) به گفته جرج جرداق از شدت عدالتش به شهادت رسید. استاد ربانی نیز از شدت صلح طلبی خویش به شهادت رسید.

استاد واعظی اظهار داشت: در تاریخ معاصر کسی که در علم و دانش، سیاست و درایت، اعتدال و میانه روی با شهید ربانی برابری کند، نیست.
آقای واعظی علاوه نمود: شخصیت استاد شهید چنان رفیع بلند مرتبه بود که ما در زندگی ایشان قدر جایگاه منزلت اورا ندانستیم  ولی اکنون که ایشان درمیان ما نیست، ما میدانیم که چی سرمایه ارزشمندی را  از دست داده ایم.

در این همایش؛ حجت الاسلام والمسلمین داکتر سیدمحمدعلی جاوید؛ از رهبران بلند رتبه جهاد مردم افغانستان شهید ربانی را شخصیتی معتدل، خیرخواه و دین دوست خواند و گفت: بعد از پیروزی مجاهدین شهید ربانی تلاش کرد که حکومت اسلامی را در افغانستان پایه گذاری کند؛ اما دخالت های پی در پی کشورهای خارجی این فرصت را از سران مجاهدین و مردم افغانستان گرفت و استاد ربانی به هدف خود نرسید.

آقای جاوید افزود:  من از سال 1359 با استاد ربانی آشنا شدم، آشنایی 31 ساله من با ایشان باعث شد تا شناخت دقیق از شخصیت ایشان پیدا کنم. لذا در زمان جهاد گرچه از نزدیک ایشان را نمی شناختم ولی از لحاظ فکری کاملا با ایشان همفکر بودم.
وی اضافه نمود: در آستانه پیروزی مجاهدین بنده و استاد خلیلی در کنار ایشان بودیم و از آنجای که آقای خلیلی نمی توانست در باره توافق با ایشان تصمیم بگیرد زیرا تصمیم ایشان باید از بامیان گرفته می شد، بنده بدون تامل با استاد ربانی به توافقاتی دست یافتیم و 14 ثور 1371 در کاروان عظیم، باهم وارد افغانستان شدیم، برای اولین بار بود که استاد لطف کردند و مرا بعنوان وزیر پلان، بعد بعنوان معاون صدارت و در آخر سرپرست صدارت عظمی باصلاحیت نخست وزیر مقرر کردند، از آغاز آشنایی تا  زمان شهادت استاد، من یکی از نزدیک ترین دوستان ایشان بودم، استاد اعتماد عمیق نسبت به من داشت، من یکی از یاران  نزدیک و مورد اعتماد او بودم و حتی بعضی از اعضای جمعیت اسلامی کارهای خودشان را با من صحبت می کردند و من پیام بعضی بزرگان جمعیت اسلامی را به استاد منتقل می کردم، همه شاهدند، زمانی که استاد شهید می خواست قدرت را منتقل کند، از من خواست که بحیث رئیس کمیسیون انتقال قدرت ایفای وظیفه نمایم و این کار صورت گرفت و قدرت بدون کشمکش از جناب استاد ربانی به جناب حامد کرزی منتقل شد. از آشنایی 31 ساله ای که با استاد داشتم و فقط در سنگر سیاسی در خدمت ایشان بودیم،  در سنگر نظامی و جنگ های کابل ما درکنار استاد نبودیم و هیچگاه از آشنایی و دوستی با این مرد بزرگ پیشمان نیستم، بلکه خوشحال و خرسندم. برادر عزیزم جناب آقای واعظی از عظمت و بزرگی استاد شهید ربانی بطور وافی و کافی سخن گفتند،  من نمی توانم با آن زبان واضع و فصیح که عزیزم آقای واعظی در تمجید استاد ربانی سخن گفت، سخن بگویم، ولی همین مقدار بگویم که استاد ربانی یک شخصیت معتدل بود.

آقای داکتر جاوید افزود: استاد ربانی یک دانشمند مومن و یک سیاست مدار معتدل بود و اینکه دولت ایشان آن طور که خواست خودش بود به ثمر ننشست نه ثمره کم کاری ایشان، بلکه مداخلات برخی گروه های داخلی جهادی بود که دولت ایشان را بدنام کرد و به عنوان برایند جهاد مردم افغانستان به دنیا نشان داد.
وی هم چنان گفت: جنگ های داخلی به هیچ عنوان خواست استاد ربانی نبود بلکه این برخی گروه های جهادی بودند که جنگ های داخلی را شروع کرده و به آن دامن زدند.

وی اضافه کرد: در تاریخ سیاسی سه صد ساله کشور از زمان احمدشاه ابدالی تا کنون، نظیر استاد ربانی در صحنه های سیاسی و مدیریت سراغ نداریم، از نظر علم، دانش و سیاست در راس کشور تاکنون هیچ مسئولی به پای استاد ربانی نمی رسد.

وی در اخیر گفت: ‌امروز که استاد ربانی در میان ما نیست، پیامش برای ما این است که با هم برادر باشیم و متحد شویم و در راه استعلای کشور و قطع مداخلات بیرونی تلاش نماییم.

هم چنان در این همایش مولوی عبد الماجد وفی؛ رئیس سابق شورای اخوت اسلامی و عضو این شورا گفت: استاد ربانی از ویژگی های که داشت یکی این بود که از ایتام نوازش می کرد. و این عمل با توجه به روایاتی وارده از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد.
وی با اشاره به رفتار های استاد ربانی با آحاد ملت و تسلی دادن یتیمان گفت من هیچ شخصیت دیگری را سراغ ندارم که تا این اندازه به فکر یتیمان و ضعفا باشد.
وی در اخیر گفت: استاد شهید در یک کلام یک سرمایه معنوی برای تمامی مسلمانان جهان محسوب می شد.‏

در پایان این محفل قطعنامه‌ای ۱۲ ماده ای توسط حجت الاسلام داکتر شیخ محمدحسین جعفری قرائت شد.

قطعنامه پایانی همایش

استاد ربانی، از شخصیت های موثر علمی و سیاستمداری بود که در عصر جهاد و دوران حکومت داری خویش با خرد و تبحر گام برداشته و گفتمان جهاد را جهانی ساخت، این شخصیت جهادی و سیاسی، در اوج توطئه جهانی علیه اسلام و جهاد و مجاهدین،  با وجود ترفندهای بیگانگان و به انزوا کشاندن مجاهدین، هربارتوانمند تراز پیش درصحنه حضوریافت.

همچنین شهید استاد ربانی، بعد از اجلاس بن، درلویه جرگه اضطراری، تصویب قانون اساسی، انتخابات پارلمانی، رهبری جبهه ملی، ریاست شورای اخوت ا سلامی و شورای عالی صلح محور و تصمیم گیرنده بود و او در راستای همبستگی نهضت های اسلامی بیرون از مرزهای افغانستان تلاش و رایزنی های فراوانی نموده و به همین جهت، استاد ربانی از دوران جهادت تا کنون در کشورهای اسلامی  به عنوان یک شخصیت بزرگ و فراتر از مرزهای جغرافیایی مطرح بوده است.

لذا ما شرکت کنندگان، در پایان «همایش؛ استاد ربانی، اخوت، صلح و همبستگی نهضت های اسلامی» که به مناسبت دومین سالگرد شهادت پروفیسور برهان الدین ربانی از رهبران جهاد و مقاومت و رئیس جمهور پیشین دولت اسلامی، رئیس اسبق شورای اخوت اسلامی و شورای عالی صلح قرار داریم؛ موارد آتی را فیصله نموده و به تعمیل آن اهتمام می ورزیم:

1. ماشرکت کنندگان همایش، از مقامات جمهوری اسلامی افغانستان می خواهیم، جهت رسیدگی به پرونده ترور شهید استاد ربانی اقدام جدی و عملی نمایند.

2. تردیدی نیست که پس مانده های کمونیسم زخم خورده و سایر دشمنان جهادگران این سرزمین در کمین نشسته اند و هر از گاهی مردی از قبیله جهاد را از ما می گیرند، لذا از همه رهبران جهاد و جهادگران این دیار می خواهیم تا با وحدت در مقابل توطئه و دسیسه های دشمنان قسم خورده این سرزمین بایستند.

3. از تمام علما، مراکز دینی و فرهنگی مصرانه می خواهیم که در جهت تحکیم اخوت اسلامی میان مسلمانان مجدانه سعی و کوشش نمایند.

4. ما با ایجاد هرگونه اختلافات مذهبی، قومی، سمتی، زبانی و گروهی مخالف بوده و بارومندیم که اختلاف فقهی عامل پویایی فقه اسلامی بوده ونباید  وسیله طعن و توهین یکدیگر گردد.

5. ما باور داریم که محبت با خاندان پیامبراکرم(ص) و احترام به یاران او جزئی از باورهای مشترک مذاهب اسلامی بوده  و هرگونه اختلافات فرقه ای در برخی کشورهای اسلامی تحت عناوین فوق را محکوم نماییم.

6. قضایای مهم و غم انگیزی در جهان اسلام، اخصا مصر، سوریه، عراق و بحرین براساس توطئه های دشمنان اسلام جریان دارد که یگانه راه حل آنها پابندی  به اسلام، تحکیم اخوت اسلامی و همکاری میان مسلمانان عالم، مخصوصا سران و نخبگان جوامع اسلامی بوده و در این زمینه از سازمان همکاری اسلامی، می خواهیم که گامهای جدی و اساسی برداشته و در جهت وحدت امت اسلامی و جلوگیری از تفرقه و خون ریزی میان مسلمانان، اقدمات موثر انجام دهند.

7. ما از دولت جمهوری اسلامی افغانستان می خواهیم که جهت پایان دادن به تفرقه و تأمین امنیت و حفظ کرامت و حرمت شهروندان افغانستان گام های جدی و عملی بردارد.

8. از دولت و مسئولین امر جدا می خواهیم تا خون شهیدان پاک دوران جهاد و مقاومت، خصوصا شهدای مظلوم سالهای 1357 و 1358 که توسط سازمان استخباراتی وقت( اکسا) قتل عام نموده، آن  را پایمال ننموده  و عاملان این جنایت را شناسایی و  هرچه زود تر به پنچه قانون سپرده و به اشد مجازات برسانند.

9. ازریاست جمهوری اسلامی افغانستان، بزرگان دینی و سیاسی و تجار کشور می خواهیم برای خانواده های شهدا زمینه رفا و آسایش آنان را فراهم آورند.

10. روحانیت معظم که از پیشگامان مبارزه با اشغال و جهاد گران بی ادعای این سرزمین بوده اند، از دولت می خواهیم روزی را بمناسبت روز شهدای روحانیت در جنتری رسمی کشور گنجانده و نیز یکی از نهادهای معتبر علمی و رسمی کشور بنام شهدای روحانیت و قربانیان جنایات اگسا نا مگذاری گردد و از مقام شامخ آنان و سایر شهدای راه آزادی تجلیل شایسته به عمل آورند.

11. از همه علماء و گردانندگان امور امت اسلامي ميخواهيم تا در مشتركات با همديگر تعاون و همكاري داشته و آن را برجسته نمايند و در مسائل اجتهادي همديگر را معذر بدارند و مسائل اختلافي را در جمع عوام مطرح نكنند و آن را به حلقات علمي محصور بدارند.

12 .  از وزارت محترم اطلاعات و فرهنگ مصرانه می خواهیم تا از پخش و نشر برنامه های مبتذل و اختلاف برانگیز برخی رسانه ها جلوگیری به عمل آورده و نشرات مطابق با موازین شرعی و وحدت آفرین را جایگزین نمایند.

در پایان قطعنامه با تکبیر حضار  از حکومت خواسته شد که عاملان قتل‌‌های «بی رحمانه دوران کمونیستی» که فعلاً در امنیت ملی محبوس اند، باید به اشد مجازات یعنی اعدام محکوم شوند.

گزارش: سیدرضا احسانی