نمایش نوار ابزار

دومین سمینار رسالت علما، وحدت اسلامی در کابل برگزار شد

چهارشنبه ۱۷ جدی ۱۳۹۳

 دومین سمینار علمی «رسالت علما و وحدت اسلامی» قبل از ظهر روز دوشنبه چهاردهم ربیع الاول 1436 هجری قمری، برابر 15 جدی 1393 خورشیدی ازسوی شورای اخوت اسلامی به مناسبت میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) از سوی شورای اخوت اسلامی افغانستان با حضور علما، روحانیون، اساتید دانشگاههای دولتی و خصوصی، وکلای شورای ملی، دانشمندان و فرهنگیان در هوتل صدف شهر کابل برگزار شد. در سمینار یک روزه رسالت علما، وحدت امت اسلامی با حضور اعضای شورای اخوت، علمای دینی، اساتید دانشگاه های دولتی و خصوصی و دانشجویان در کابل برگزار شد.

در این سمینارکه با گردانندگی حجت الاسلام شیخ محمد علی فطری همراه بود،  سخنرانان، جهان اسلام را یک پیکر واحد خوانده و گفتند هدف امت اسلامی بدون شناخت کامل اسلام ناب محمدی میسر نیست.

مولوی حبیب الله حسام، رئیس شورای اخوت اسلامی گفت: اولین اقدام رسول گرامی اسلام(ص) مبارزه با خرافه پرستی بود و آن حضرت توانست با تعلیمات ملکوتی و آسمانی خویش، رسومات جاهلی را از جامعه انسانی ریشه کن کند و بجای آن عقل و منطق را حاکم بسازد.

به گفته این عالم دینی، متاسفانه پس از رحلت پیامبر(ص) مسلمانان اندک اندک از اساسات اسلام فاصله گرفتند و جاهلیت امروز باعث تفرقه میان مسلمانان شده است و امت را نهایت خسته ساخته است.

او نیز از گسترش افراطیت در دنیای اسلام ابراز نگرانی کرد و گفت: هیچ گوشه اسلام افراطیت را تایید نکرده است و زاده اسلام نیست.

او همچنان گفت: این کشتار انسان ها در اکثر کشورهای اسلامی، نه به نفع اسلام است و نه به نفع امت و تمدن اسلامی است.

سخنرانان دیگر نیز ضمن بیان اوصاف حمیده و ویژگی های منحصر به فرد رسول گرامی اسلام(ص)، افغانستان اسلامی را نمونه بارز اخوت اسلامی عنوان کرده گفتند: با وجود جنگ های چندین ساله در این کشور هیچگاه مردم مسلمان افغانستان به سوی اختلافات مذهبی و فرقه گرایی نرفته و همواره برادر گونه با هم زندگی کرده اند.

در همین حال، مولوی حبیب الله حسام؛ ریئس شورای اخوت اسلامی افغانستان در همین مورد اشاره کرد و گفت:”از دید اسلام، اختلاف مذهبی، مسلمانان را زیر پای دشمنان می اندازد؛ چرا که دشمنان اسلام از چنین وقتی سوء استفاده می کنند”.

آقای احسام افزود که میان شیعه و سنی هیچ تفاوتی وجود ندارد؛ چرا که خدا، قرآن، پیامبر و قبله شان همه واحد است.

به عقیده رییس شورای اخوت اسلامی، هرکسی که برای خدا شریک قرار ندهد؛ پس در روز قیامت از سوی خداوند به دورخ فرستاده نخواهد شد.

وی تصریح کرد: مسلمانان نباید میان شان به خاطر سیاست، مذهب و قوم، جنگ جریان داشته باشد؛ چرا که پیامبر برای تمام مسلمین رحمت می باشد.«دشمنان اسلام می‌دانند که مسلمانان از کجا سُست می شوند؛ زیرا آنها کوشش دارند؛ تا میان مسلمانان نفاق ایجاد کنند و خود شان به سیاست هایی که در پیش روی دارند برسند».

به باور وی، دشمنان اسلام همیشه کوشش دارند؛ تا میان کشورهای اسلامی ایران، پاکستان، عراق و افغانستان تفرقه مذهبی ایجاد نمایند.

وی تاکید کرد: «ما از علمای دینی، سیاستمداران و جوانان کشور می خواهیم؛ تا فریب دشمنان را  نخورند».

به گفته وی، عمل نمودن به سیره پیامبر اعظم(ص) روح اخوت و همبستگی در میان امت اسلامی را تقویت می نماید.

رییس شورای اخوت در پایان تاکید کرد: اختلافات میان مسلمانان، همیشه از سوی کشورهای غربی است؛ چرا که آنها در پی فریب کشورهای اسلامی اند.

حضرت آیت الله سید محمد امین مجاهد، از علمای سرشناس کشور نیز در سخنرانی خویش وحدت را به دو بخش یکی وحدت مقطعی و دیگر وحدت دائمی خوانده و مردم را به وحدت دائمی و پیروی از علمای واقعی فرا خوانده و اظهار داشت: اگر ما واقعا بخواهیم دنیا و آخرت را داشته باشیم، باید آن وحدتی را بخواهیم که ارزشمند باشد، ما باید بکوشیم که وحدت اسلامی را در زندگی مان پیاده کنیم.

آیت الله مجاهد در ادامه به رسالت و نقش علمای افزود: باید علما در ارتباط رسالت و مسئولیت خود کوتاهی نکند  اگر عالم امر به معروف و نهی از منکر نکند و این قشر محترم در قبال جامعه مسئولند، باید علما به مسئولیت خودشان عمل کند، با کمال تاسف امروز در افغانستان عالم و غیر عالم مخلوط شده و احزاب به حدی کار نموده که امروز در این کشور عالم سازی و  ملا  صادر می نمایند و در شرایط فعلی کشور احزاب سیاسی مجتهد و فقیه می سازند، امیدوارم علمای دلسوز بکوشند و تا خوب و بد تشخیص گردد میان علمای دلسوز و مخلص با آنکسانیکه از عنوان این قشر عظیم استفاده می نمایند.

حاج محمد محقق معاون دوم ریاست اجراییه دولت وحدت ملی نیز در این سمینار سخنرانی نمود که وحدت و اخوت اسلامی بدون بصیرت و شناخت واحد میسر نیست افزود: وحدت صفوف بستگی دارد به وحدت افکار و اندیشه ها و درک صحیح از اسلام واقعی.

محقق در بخش از سخنان خود با انتقاد از افراط گرایی در جوامع اسلامی گفت: اسلام با افراط گرایی هیچ نسبتی نداشته و ایجاد گروه های افراطی در میان مسلمانان نقشه دیرینه استعمار است.

وی تاکید کرد: گروه های تکفیری که امروز به مسلمان کشی هیچ اهمیت نمی دهند و قتل انسان را مانند له کردن مورچه در زیر پا میدانند، از فکر اسلامی منشاء نمی گیرد، بلکه ساخته و پرداخته بیگانه گان است.

وی گفت: امروز رسالت علما این است که در میان حوزه های علمیه، دست به بیدارگری بزنند و از نفوذ تفکر افراطیت در میان جوامع اسلامی جلو گیری نمایند.

ونیز معاون ریاست اجرایی جهالت و نبود درک و تحلیل واحد از آموزه های دینی را مهمترین عامل تفرقه میان مسلمان ها خوانده و تاکید کردند که تنها راه مبارزه با اختلافات، کار روی مراکز فکری و دینی و مقابله ی نرم افزاری دراز مدت در  این مورد است.

حجت الاسلام سید محمدهادی «هادی» رئیس کمیسیون  ارتباطات شورای اخوت اسلامی افغانستان در این مراسم گفت: پیامبر اسلام از سوی خداوند برای نجات انسان‌ها فرستاده شد.

وی علاوه کرد که بعد از تاسیس مسجدالنبی در مدینه، اولین گام پیامبر خواندن عقد برادری  و اخوت میان مسلمانان بود.

به گفته وی، جامعه اسلامی امروز از عدم اتفاق در مقابل دشمنان رنج می برد؛ پس مسلمانان باید کوشش نمایند؛ تا از این پدیده شوم نجات پیدا کنند.

به باور آقای هادی، شورای اخوت اسلامی کوشش دارد؛ تا بی اتفاقی را از میان جامعه اسلامی افغانستان ریشه کن نماید؛ چرا که بی اتفاقی در دین مبین اسلام نیامده است.

او تصریح کرد: پیامبر از سوی خداوند به خاطر رهمنایی بشر فرستاده شد؛ پس مسلمانان باید از رنج های قومی، مذهبی و بی اتفاقی نجات پیدا کنند.

رئیس  ارتباطات شورای اخوت اسلام افزود که قبل از میلاد پیامبر، مردم عرب به سوی جاهلیت روان بودند؛ اما بعد از فرستادن ایشان از سوی خداوند مردم به راه راست آمدند.

وی افزود: زمانی که پیامبر از سوی خداوند فرستاده شد در بین مردم همدلی، دوستی و اخوت نیز به وجود آمد»

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی معاون دوم شورای علمای شیعه و عضو شورای اخوت اسلامی دراین سمینار گفت: هفته وحدت و رحمت بیشتر برای مردم افغانستان می زیبد، زیرا علمای ما همانند استاد ربانی شهید و حضرت آیت الله العظمی محسنی از موسسین شورای اخوت اسلامی در افغانستان برای اخوت و همبستگی جامعه اسلامی افغانستان دلسوزانه تلاش نمودند.

نماینده مردم کابل در شورای ملی افزود: میلاد پیامبر اسلام(ص) تحول عظیمی را در جهان بوجود آورد، باید به ابعاد مختلف زندگانی آن حضرت توجه نمایند، در شرایط کنونی از هر زمان دیگر می طلبد تا علما رسالت خویش را به خوبی در قبال امت اسلامی انجام دهند و در بیان معارف اسلامی صادقانه بکوشند.

مولوی عبدالقادر ابراهیمی عضو شورای اخوت اسلامی یکی دیگری از سخنرانان سمینار گفت: ما در هفته وحدت قرار داریم، برای همه واضع و روشن است که میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) در حقیقت تحول عظیم و بزرگی در سرنوشت انسانیت بود و قبل از میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) مردم در جهالت بسر می بردند و سرانجام میلاد پیامبر اسلام(ص) باعث بیداری افکار انسانیت و عزت جامعه بشریت گردید.

این عالم دینی افزود: میلاد پیامبرگرامی اسلام(ص) پیام توحید و یکتا پرستی را به بشریت ارائه نمود و پیام مهم آن حضرت دعوت بشریت به یکتا پرستی، همبستگی، اخوت و برادری بود، و آن حضرت امت اسلامی را  از نفاق و تفرقه برحذر داشته که امروز در کشورهای اسلامی بعنوان یک خلاء بزرگ احساس می گردد و دشمنان اسلام در شرایط فعلی از آدرس مسلمانها بعنوان یک خلاء استفاده می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سید جعفرعادلی«حسینی» رئیس دارالانشاء شورای اخوت اسلامی  در رابطه با هفته میلاد پیامبرگرامی اسلام(ص)  گفت: در منابع شیعه و سنی12 و 17 ربیع الاول ذکر گردیده و در بسیار از کشورهای اسلامی مدت یکهفته مسلمانان با برگزاری همایش و نشست های بدین مناسبت به ابعاد مختلف زندگانی آن حضرت پرداخته و بعنوان الگو در جامعه اسلامی به اخوت و همبستگی اسلامی  تاکید می نمایند، زیرا پیامبراسلام(ص) رحمت للعالمین است.«وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ».

تردیدی  نیست که امت اسلامی، در این برهه از زمان بیش از هر چیز دیگر به اخوت، وحدت و همبستگی اسلامی  نیاز دارند وخداوند متعال نیز در آیه 103 سوره آل عمران دستور می دهد که همگی به ریسمان او چنگ زنیم و از تفرقه و پراکندگی بپرهیزیم«وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ الله جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ». وحدت و همبستگی امت اسلامی، امری واجب و برای رویارویی با چالش ها، ائتلاف ها و خطراتی که از هر سو جوامع اسلامی را در برگرفته، کاملا ضروری است. اگر نگاهی به دارایی های امت اسلامی، مخصوصا کشورهای اسلامی از لحاظ نیروی انسانی، منابع طبیعی و نفت و مغزهای اندیشمندان، تمدن و دانش و دیگر اسباب نیرومندی و عظمت خود بیافکنیم، به یقین در میابیم که در صورت وحدت و همبستگی، ما مسلمانان خواهیم توانست تا به  قدرتمندترین نیروی مؤثر در جهان تبدیل شویم.

عادلی حسینی در ادامه افزود: شاید برخی گمان کنند که مسئله وحدت امّت اسلامی، مقوله‌ای تازه است. در حالی که با نگاهی به کتاب و سنّت، درمی‌یابیم که این موضوع دارای ریشه‌های عمیق در این دو منبع نورانی و حیاتبخش است. خدای متعال در کتاب کریم خویش، قرآن، انسان‌ها را به اتّحاد در صراط مستقیم حرکت به سوی امّت واحده فرامی‌خواند: «کَانَ النَّاسُ اُمَّه وَاحِدَه فَبَعَثَ اللهُ النَّبِیینَ مُبَشِّرِینَ وَ مُنذِرِینَ…» بدین سان، خداوند در مرحله دوم، همه پیروان مکاتب الهی را به وحدت و یکپارچگی در برابر سردمداران شرک و کفر و ماده‌پرستی فرامی ‌خواند: «… قُل یا أهلَ الکِتَابِ تَعَالَوا إِلَی کَلَمَۀٍ سَوَاء بَینَنَا وَبَینَکُم…». ای پیامبر به اهل کتاب بگو: بیائید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است که جز خدای یگانه را نپرستیم.

این عضو شورای علمای شیعه در رابطه با اهداف سمینار گفت:  از سالیان متمادی بدینسو، تلاش علماء و مصلحان جهان اسلام در راه وحدت و همبستگی امت اسلامی،  ضرورت حضور در میدان مبارزه را بیش از پیش احساس و  در راه اتّحاد و اقتدار مسلمانان آغاز نمودند. و این تلاش و مبارزه تنها به علمای فرقه ای خاصی مربوط نمی شود، بلکه علمای تسنن و تشیع مشترکا در این مسیر انصافاً کوشیدند و در افغانستان نیز حدود ده سال هست که شورای اخوت اسلامی با حضور علمای اهل تشیع و اهل تسنن حفظ وحدت، همبستگی و اخوت اسلامی را یک فریضه می داننند، این شورا علاوه برهمایش و سمینار های بین المللی، پس از اولین سمینار بین المللی«رسالت علماء وحدت امت اسلامی» این دومین سمیناری است که تحت عنوان«دومین سمینار رسالت علماء، وحدت امت اسلامی» در افغانستان برگزار می گردد.

در اولین سمینار بین المللی «رسالت علماء، وحدت امت اسلامی» با شرکت علمای دینی پنج کشور اسلامی(ایران، تاجکستان، پاکستان، عراق، سوریه، مصر) در کابل برگزار و ریاست آن را  رئیس اسبق شورای اخوت اسلامی، اکادمیسین شهید برهان الدین ربانی به عهده داشت که د ر 17 و 18 میزان 1389 خورشیدی با پیام رئیس جمهور وقت آقای کرزی به وسیله مولوی قیام الدین کشاف رئیس شورای سراسری علمای افغانستان به خوانش گرفته شد  و این سمینار در چهار کمیسیون  تخصصی و ارائه بیش از پنجاه مقاله که به ‪ ۲۰ مقاله و پژوهش برتر و نیز دو نفر از نخبگان علمی و پیشگام در عرصه تقریب، وحدت و اخوت اسلامی تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

مولوی شمس الرحمن فروتن به یکی از پیام های مهم پیامبراسلام(ص) اشاره نموده گفت: یکی از پیام های مهم رسول گرامی اسلام(ص) دعوت بشریت به وحدت امت و اخوت اسلامی فرا خواند و امروز نیز می طلبد که ما بعنوان پیروان رسول گرامی اسلام(ص)  دستورات آن حضرت را عملا در زندگانی مان پیاده کنیم و باید هوشیار باشیم که دشمنام اسلام  بنام مذهب همانند کشور های عراق، پاکستان و غیره همانند دولت اسلامی که امروز با خشونت و کشتار غیر انسانی در برخی کشورهای اسلامی باعث بدنام شدن اسلام مسلمانان گردیده است.

همچنین در این سمینار دیگر سخنرانان بر پیروی از سیره رسول خدا(ص) تاکید کرده و افزودند: پیامبر گرامی اسلام(ص) بالای امت اسلامی حق عظیمی دارد و به گفته آنان ایمان داشتن به رسالت آن حضرت، محبت به وی، و همچنین پیروی از سیره و روش آن بزرگوار جزء حقوقی است که به گردن امت اسلامی دارد.

در اخیر سمینار، قرائت قطعنامه چهارده ماده ی توسط حجت الاسلام حسینی رئیس دارالانشاء شورای اخوت اسلامی و دعائیه مولوی محمد غوث مخلص پایان یافت.

گزارشگر: سید عباس حسینی

مطالب مشابه