نمایش نوار ابزار

دومین سمینار «8 ثور؛سند عزت و اقتدار ملت افغانستان» در کابل

شنبه ۱۲ ثور ۱۳۹۴

 دومین سمینار تحت عنوان «۸ ثور؛ سند عزت و اقتدار ملت افغانستان» از سوی شورای اخوت اسلامی افغانستان، با حضورعلما، رحانیون، شخصیت های سیاسی و اجتماعی و اقشار مختلف مردم برگزار شد.

این سمینار که در حوزه علیمه محمدیه شهید آیت الله العظمی سید سرور واعظ(ره) برگزار شده بود، سخنرانان؛ ۸ ثور را روز پیروزی مجاهدین و نتیجه چهارده سال مبارزه نا برابر در برابر قوای سرخ شوروی و ایادی شان عنوان کردند.

سخنرانان این سمینار علیرغم سنگ اندازی های مخالفین جهاد مردم افغانستان، ۸ ثور را ماندگارترین روز در تاریخ معاصر کشور و نماد پیروزی به قیمت نزدیک به خون دو میلیون شهید و میلیونها معلول و آواره عنوان کردند.

علمای دینی تاکید کردند، امروز بجای اینکه از این روز تاریخی به گونه لازم تجلیل صورت بگیرد جفا صورت گرفته است و بدون شک در عقب این ارزش زدایی ها دستان بازماندگان نظام مستبد و وابسته به شوروی سابق و همچنین بی مهری سران احزاب جهادی که امروز جهاد را به بوته فراموشی سپرده اند و نان آب خود را در ذوب شدن در حمایت قدرت های استعماری و بیگانه می دانند، قرار دارد.

حجت الاسلام و المسلمین غلام عباس مصباح، عضو شورای اخوت اسلامی  در مراسم تجلیل از ۸ ثور، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی افغانستان، هفته جاری در کابل افزود ۸ ثور روز پیروزی مجاهدین و روز تحقق وعده الهی بود اما این پیروزی هرگز به کام مردم مسلمان افغانستان شیرین باقی نماند. کمونیزم به برکت جهاد برحق مردم مسلمان افغانستان در سطح جهانی شکست خورد اما دیگران بیش از افغانستان از نتیجه جهاد و شکست کمونیزم نفع بردند.

وی تأکید کرد اکنون بعد از گذشت چند دهه از پیروزی جهاد، افغانستان هنوز درگیر کشت و کشتار و نا امنی است.

این عضو شورای سرتاسری علمای افغانستان افزود: افغانستان و خالقان جهاد آن طور که باید و شاید از ثمره جهاد استفاده نکردند و مردم مجاهد پرور این سرزمین هرگز میوه شیرین صلح و امنیت و رفاه اقتصادی را نچشیدند.
حجت الاسلام مصباح تأکید کرد به همان اندازه که ۸ ثور غرور آفرین و حماسی است ۷ ثور نکبت بار و منشأ تمام بدبختی‌های آن روز و حال حاضر افغانستان می‌باشد.

آقای مصباح گفت: «در دولت کنونی طرفداران ۷ و ۸ ثور در یک تفاهم سیاسی با هم کنار آمده‌اند و امروز در افغانستان سه دسته طرفداران ۷ ثور، طرفداران ۸ ثور و مخالفین ۷ و ۸ ثور وجود دارد.
این عضور شورای اخوت اسلامی افغانستان تأکید کرد طرفداران ۷ ثور معتقداند که در آن زمان افغانستان به امنیت و رفاه رسیده بود اما طرفداران ۸ ثور معتقداند که پیروزی جهاد بساط حاکمیت کفار بر یک سرزمین اسلامی را برچید و سعادت را برای مردم افغانستان به ارمغان آورد و در مقابل دسته سوم می‌گویند هر دو حادثه جز تباهی برای کشور چیزی در بر نداشت.
دسته سوم هر دو گروه را محکوم می‌کنند و قاتل می‌خوانند.
این عالم دینی در توضیح بیشتر دیدگاه‌های سه دسته فوق گفت: «نمی توان ۷ ثور را برای همیشه تقبیح و ۸ ثور را برای همیشه تمجید کرد: اگر کسی از ۷ ثور توبه کرده باشد و توبه اش مورد تأیید خداوند قرار گرفته باشد می‌تواند منشأ خدمت باشد و در مقابل اگر کسی از ۸ ثور کارهای خلاف اسلام کرده باشد و به جای اینکه در خدمت اسلام و مسلمانان باشد به نفع جیب خود کار کرده باشد نمی‌تواند ادعای جهادی بودن را داشته باشد چراکه در انحرافات غوطه ور بوده و منشأ بدبختی‌های بعد از جهاد لقب نامیده می‌شود.

وی افزود امروز در دولت وحدت ملی هر دو گروه ۷ و ۸ ثور با هم تفاهم کرده‌اند و هیچ مجاهدی صدای رسای دین را بلند نمی‌کند چون مصلحت اندیش شده است.
در یک طرف مجلس قرآن و نوحه سرایی است و در طرف دیگر بزم رقص و پایکوبی پهن است. یک تلویزیون برنامه‌های مذهبی دارد و چندین تلویزیون و رسانه دیگر فیلم‌های آنچنانی نشر می‌کنند.
حجت الاسلام مصباح افزود: امروز ارزش‌های دینی، جهاد و مجاهدین واقعی خود را فراموش کرده‌ایم و به جای شرق به دامان غرب متوسل شده‌ایم. وی گفت: «بیایید برای حل مشکلات به دین تمسک جوییم.
مولوی سدید؛ عضو شورای اخوت اسلامی افغانستان که در این سمینار صحبت می کرد گفت: در تاریخ معاصر افغانستان دو روز کاملاً متفاوت به لحاظ ماهیت ثبت شده است یکی ۷ ثور؛ روز سیاه و آغاز بد بختی مردم که نسل های آینده آن را فراموش نخواهند کرد و دیگری ۸ ثور؛ روز پیروزی مسلمانان بر نوکران ابر قدرت شرق و غلبه مستضعفین بر مستکبرین.

به گفته این عالم دینی، پس از پیروزی مجاهدین در ۸ ثور ۱۳۷۱ سازمان ملل تلاش کرد تا یک حکومت ائتلافی را تشکیل دهد، اما مجاهدین این نوع حکومت را نپذیرفتند و از سوی هم غربی ها و در راس آن امریکا در تکاپو افتادند تا با تشکیل یک حکومت سکولار از شکل گیری حکومت اسلامی جلوگیری کنند، این نیرنگ نیز آنطور که آنان می خواستند نا فرجام ماند.

به گفته سدید سرانجام غربی ها تلاش کردند که با نیرنگ های مختلف میان رهبران جهادی اختلاف اندازند تا از یک حکومت منسجم اسلامی جلو گیری کنند که در این زمینه به هدف خود رسیدند و سران احزاب را بجان هم انداختند که مردم افغانستان تا هنوز از پیامد های آن رنج می برند.
سدید علاوه کرد: امروز نیز این سناریو ادامه دارد و دشمنان وطن می خواهند که حکومت اسلامی به معنی واقعی آن در افغانستان به وجود نیاید و حالت آنارشیسم و هرج مرج را به گونه ی در کشور مدیریت می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی گفت: فرهنگ فاسد غرب با وارونه جلوه دادن ارزشهای جهاد مجاهدین را به انزواء کشانده و دنیای اسلام را زیر و زبر کرده است.
وزیر مشاور دولت وحدت ملی افزود تجلیل از جهاد افغانستان در حقیقت تجلیل از اسلام است چراکه یک سرزمین اسلامی از سلطه کفار خارج شد.

در هیمن حال حجت الاسلام والمسلمین سید محمد هادی«هادی»؛ رییس بنیاد فرهنگی، تبلغی پیامبر اعظم(ص) که در این سمینار صحبت می کرد و به گرامی داشت از هشت ثور تاکید کرد و افزود: مردم باید توجه داشت باشند که عناصر وابسته به حزب خلق و پرچم با ترفند های مختلف تلاش دارند تا جهاد مردم افغانستان را زیر سوال ببرند.

رئیس کمیسیون ارتباطات شورای اخوت اسلامی تاکید کرد که مردم افغانستا فراموش نخواهند کرد که رهبران خلق و پرچم دشمنان جان و ناموس و مال حتی دین مردم بودند و‌ آنان یک عده افراد سنگ دلی بودند که به هیچ چیز مردم رحم نمی کردند.

به گفته آقای هادی زمانیکه تره کی بر اریکه قدرت تکیه داد صریحاً اعلام کرد که از ۱۸ میلیون نفوس کشور ۱۶ میلیون آن باید ازبین برده شود و دو میلیون برای من کافی است.

به گفته او علاوه بر تهدید جان و مال مردم در آن زمان، ارزشهای دینی نیز مورد هجمه شدید قرار گرفته بود تا جاییکه دین را به عنوان افیون جامعه به خورد مردم می دادند.

به گفته وی مردم افغانستان که سرسختانه از ارزشهای دینی خود حمایت می کردند به رهبری علما و دانشمندان، توطئه های تخریبی نظام کمونیستی را یکی پس از دیگری خنثی کردند و سرانجام با پایمردی و مقاومت طلسم کمونیزم جهانی را شکسته و نظام دست نشانده آن را سقوط دادند.

حجت الاسلام آقای هادی از چهره‌های جهادی افزود: جهاد مردم افغانستان در حقیقت رویارویی اسلام در برابر کفر و پیروزی قرآن، حق و پیروزی رزمندگان اسلام بر کفر کمونیزم بود که جهاد مردم افغانستان مصداق عینی آیه‌ای از قرآن است که می‌گوید: خداوند آنانی را که در راه او جهاد می‌کنند یاری وهدایت می‌کند.
وی تأکید کرد مجاهدین افغانستان با اعتقاد به اسلام، قرآن و ائمه کمونیزم را شکست داد.
قابل ذکر است که در پایان این سمینار قطع نامه ی ۸ ماد ای توسط حجت الاسلام و المسلمین سید جعفر عادلی حسینی رئیس دارالانشاء شورای اخوت اسلامی قرائت شد.

در این قطع نامه از حکومت وحدت ملی و آحاد ملت خواسته شده است که ۸ ثور را که روز مجاهدت پدران و برادران و نیاکان مردم است، فراموش نکنند و با برگزاری همایش، راهپمایی ها و سمینارها از این روز عظیم تجلیل کنند.

در بخش این قطع نامه از کشورهای منطقه خواسته شده است که تلاش های گسترده تری برای مقابله با تروریزم و دهشت افگنی از طریق تقویت وحدت میان مسلمانان صورت گیرد.

همچنین در بخش دیگر  قطع نامه از دولت وحدت ملی خواستند ۸ ثور را تجلیل کند و خون شهدای جهاد اسلامی مردم افغانستان را نادیده نگیرد، از پیروان مذاهب اسلامی خواستند برای مقابله با توطئه‌های دشمن موضع واحد اتخاذ کنند، سران کشورهای اسلامی برای تحکیم صلح در افغانستان گام‌های اساسی بردارند، دولت برای آزادی ۳۱ فرد گروگان گرفته شده جدی عمل کند و در سطح منطقه سران کشورهای اسلامی برای مقابله با گروه‌های تروریستی هماهنگ عمل کنند.

مطالب مشابه