نمایش نوار ابزار

دومین مجمع عمومی شورای اخوت اسلامی افغانستان در کابل برگزار گردید

پنجشنبه ۲۵ عقرب ۱۳۹۱

 محفل با قرائت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد. سپس رئیس کمیسیون برگزاری دومین مجمع عمومی شورای اخوت اسلامی حجت الاسلام آقای هادی از حضور مهمانان ولایات خوش آمد گفته و با معرفی برنامه های جلسه یک روزه مجمع عمومی شورای اخوت اسلامی اظهار داشت:

جلسه سالانه مجمع عمومي شوراي اخوت اسلامي با حضور علما و روحانيون مركز و ولايات روز پنج شنبه در كابل برگزار شد. به گفته آقای هادی اين جلسه به منظور تصويب اساس نامه شورا و همچنين ابلاغ كاركردهاي شورا در هفت سال گذشته به رياست مولوي حبيب الله حسام داير گرديد.

مرحله اول جلسه قبل از ظهر با سخنرانی آیت الله محسنی افتتاح گردید. حضرت آيت الله محسني رئيس شوراي علماي شيعه افغانستان، ضمن قدرداني از حضور گسترده علماي كشور، بر حفظ اخوت و برادري تاكيد كرد.

وي در ادامه سخنانش افزود: خداوند(ج) پيامبرش را رحمت از براي عالمين به معني عام كلمه، كه كل شي باشد ويا معني خاص كه عقلا باشد، قرار داد و اطاعت از ذات اقدس خود وپيامبرش را بر بندگان واجب گردانيد.

به باور آيت الله محسني، عشق كه به معني حفظ كمال موجود و شوق كه به معني تحصيل كمال است، دو قوه تكويني است كه به تمام اشيا اتصال پيدا كرده و قوام موجودات بر آن است و هيچ گونه اشتبا و خطايی در كار كرد اين دو قوه وجود ندارد، زيرا قانون تكوين ثابت و تغيیر ناپذير است. اما قانون تشريع را كه خداوند(ج) توسط پيامبران در جامعه بشري فرستاده است، راه خطا وصواب درآن مطرح است.

او در اخير سخنانش تاكيد كرد: شيعه بر اين عقيده است كه صحابه پيامبر قابل احترام هستند وهمچنين اهلبيت احترام و محبتش واجب است و اهل سنت نيز بر اين عقيده است. علاوه بر اين مشتركات زيادی داريم كه بايد آنها را در انظار جهانيان ثابت كنيم تا راه مداخلات دشمن را از ناحيه اختلافات مذهبي سد نموده، عظمت و قدرت ديني ومعنوي خود را حفظ نمايیم.

 مولوي حبیب الله حسام، رئيس شوراي اخوت اسلامي دومین سخنران محفل فوق بود، آقای حسام گفت: مسلمانان در بین جوامع بشري دارای يك مكتب خاص هستند، زيرا اخوت وبرادري در بين مسلمانان بر اساس ايمان استوار است.”انما المؤمنون اخوة”.

به گفته مولوي حسام، برادري بر سه قسم است. برادر خوني، ديني و ايماني و برادري انساني از قيد برادري انساني هيج بشر مستثني نيست اما محور شكل گير ي برادري خاص ايمان است، پيامبر اسلام طرح ايمان را براي مسلمين داد واين برادري با نورانيت كه داشت دنيا را متحول ساخت.

حسام افزود: آنچه اين عناصر را جمع كرد ومسلمين را به يك قدرت عظيم ومتحير العقول تبديل كرد كلمه طيبه بود كه در قرآن از آن به شجره طيبه نام برده شده است. يكي از خاصيت درخت رشد ونمو است و تشبه ايمان به آن به اين دليل است كه ايمان در قلب مؤمن قابل رشد و نمو است.

مولوي حسام علاوه كرد: همانطور كه در نسخ آيات و روايات خَير نهفته است، اختلافات فقهي نيز سبب خير و صلاح اسلام و مسلمين است.

به گفته اين عالم ديني، اخوت اسلامي از فروض اعيان است و حفظ آن براي مسلمين واجب است. زيرا اين امر باعث قدرت مسلمين ميشود، اگر اخوت وبرادري را حفظ نكرديم، ضعيف ميشويم ودشمن بر ما حكومت ميكند.

 سومین سخنران محفل حجت الاسلام والمسلمین  سيد جعفر عادلي«حسینی»، منشي اول شوراي اخوت اسلامي با بيان كاركردهاي هفت ساله شورا گفت: برنامه هاي مهم و حياتي شورا، تجليل از مناسبتهای دینی و ملی  و از جمله:

1. تجلیل از میلاد پیامبراسلام(ص) اولین سمینارآن تحت عنوان«پیامبررحمت» سال 1385 در خیمه لویه جرگه برگزار شد و تجلیل از این مناسبت همه ساله ادامه یافت.

2. تجلیل از نزول قرآن کریم اولین سمینارآن تحت عنوان اخوت و رسانه ها با همسویی با رسانه های ارزشی و بعد از همه ساله شورای اخوت تحت عناوین مختلف از این مناسبت تجلیل بعمل آورده شد.

3. تجلیل از سالروز شهادت امام حسین(ع) اولین همایش در نهم محرم 1385 خورشیدی در مسجد عیدگاه با حضور کابینه، اعضای مجلسین و شخصیت های علمی و سیاسی کشور برگزار شد و همه ساله شورای اخوت از این روز تجلیل بعمل می آورند.

4. سمینار های کشوری و بین المللی نیز پیرامون همبستگی اسلامی و وحدت ملی از جمله سمینار بین المللی اخوت اسلامی در هوتل کانتی نینتال برگزار گردید.

5. نشست و ميزگردها در جهت وحدت وهمبستگي مسلمانان در سانه ها

6. راه اندازی تظاهرات به دفاع از ارزشهای دینی، از جمله برگزاری روزجهانی قدس با مدیریت و برنامه ریزی توسط کمیسیون موظف ازسوی شورای اخوت اسلامی و دعوت نهادهای ارزشی … و تظاهرات و همایش های بمناسبت های دفاع از قرآن کریم، پیامبراسلام(ص) و دیگر مقدسات

7. تصویب حدیث هفته برای ائمه جمعه، خطبای مساجد و تکایا براساس ضرورت و اولویت جوامع اسلامی.

8. انتشار مجله اخوت اسلامی، جزوات، بروشور، اطلاعیه و بیانه در مناسبت های مختلف از سوی کمیته فرهنگی این شورا.

9. اعلام موضع در قبال اوضاع سیاسی کشور و جهان اسلام از موقف شورای اخوت اسلامی …

10. چاپ کتاب های راهکارهای عملی اخوت اسلامی با تقریظ آیت الله محسنی و همین طور جزوات و بروشوردر مناسبت های مختلف به نشر رسید. منشی شورای اخوت اسلامی گفت: در آینده کتابی از کارکرد هفت ساله شورای اخوت تنظیم گریده و به دست نشر خواهد سپرده شد.

 وي افزود: در آينده شوراي اخوت اسلامي طرحها و برنامه هايی روي دست دارد كه نظر به احوال وشرايط كشور به تدريج آها را عملي خواهند كرد.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ موسی عضوشورای اخوت اسلامی در ولایت هرات و حجت الاسلام شیخ ناظرحسین حیدری معاون شورای اخوت اسلامی در دولت آباد ولایت بلخ و… صحبت نمودند و دور اول دومین مجمع عمومی شورای اخوت اسلامی در هرات دیدگاه شان را پیرامون اساسنامه ارائه نمودند و دور اول جلسه با دعائیه قاضی سلیمان حامد خاتمه یافت.

دور دوم مجمع بعد از ظهر با سخنرانی آیت الله صالحی افتتاح …

شورای اخوت اسلامی در جهان اسلام، مخصوصا در افغانستان نعمت و پایه سعادت و پیش رفت ملت ماست. تاریخ و تجربه نشان داده که دین اسلام سعادت آفرین و ادعای رهبری برای جهان بشریت را دین مقدس اسلام دارد.

اساس اسلام بعد از توحید و نبوت رفع اختلاف، وحدت و همبستگی اسلامی است و همان طورکه دشمنان برای ایجاد اختلاف میان مسلمانان تلاش می ورزند.

 آیت الله صالحی با ذکر آیات و روایات پیرامون اخوت و همدلی تاکید نمودند.

شورای اخوت اسلامی سد محکم می باشد، باید جناب آقای سیاف مجددی و دیگربزرگان تشریف بیاورند و در تقویت این شورا تلاش نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدجعفرعادلی«حسینی» نتیجه تجدید نظر و ملاحظات در اساسنامه اعلام گردید و با امضای اعضای شورای اجرایی اساسنامه نهایی گردید.

 مولوی ذبیح الله حقجو معاون شورای سرتاسری و منشی شورای اخوت اسلامی ولایت بلخ، گزارش فعالیت های شورای اخوت اسلامی ولایت بلخ را ارائه نمودند.

 حجت الاسلام والمسلمین شیخ یوسف واعظی نیز یکی دیگر از سخنرانان دور دوم مجمع بودند و ایشان نیز در رابطه با نیازمندی اخوت اسلامی تاکید داشتند.

 مولوی محمدافضل رحیم زاده عضو شورای سرتاسری و شورای اخوت اسلامی در هرات نیز گزارش فعالیت های شورای اخوت اسلامی درهرات را ارائه نموند.

 قطعنامه توسط استاد عیار مسئول کمیسیون فرهنگی شورای اخوت اسلامی قرائت شد…

مولوی نادرشاه بلیغ بادعائیه جلسه را به پایان رسانید.

قطعنامه دومین مجمع عممومی شورای اخوت اسلامی افغانستان

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ(سوره حجرات، آیه 10)

بدون تردید یکی از احکام صریح قرآن و سنت ایجاد، تحکیم و حفظ گسترش اخوت اسلامی بین مسلمانان است و پیامبرخدا(ص) عملا نیز پس از تحکیم پایه های توحید، جهت استحکام و ترقی امت اسلامی و جامعه طیبه، طرح اخوت اسلامی را بنا نهاد و از هرفرصت پیش آمده جهت استواری و پایداری آن استفاده کرده و آن بزرگوار چنان به این موضوع اهمیت می داد که گویا بقای امت اسلامی درگرو اخوت و برادری دینی و همبستگی ایمانی است.

از جانب دیگر تاریخ حیات امت اسلامی و وجود کانون های شیطانی تفرقه افگن، این حقیقت را بخوبی روشن ساخته است که هرگاه امت اسلامی از این موهبت الهی غفلت ورزیده است، دچار تفرقه، کشمکش و خسران و زیان های باورنکردنی شده است. مسلم است که عصر حاضر با توجه به پیچیدگی  وسایل و ابزار های توطئه و دسیسه و روز افزونی آزمندی توطئه گران و جهانخواران، موضوع اخوت اهمیت ویژه و استثنایی پیدا می کند و مزید برهمه اینها شرایط رقت آور و غم انگیز جهان اسلام، مخصوصا کشور عزیز افغانستان، ضرورت و اهمیت این امر قرآنی را چند برابر می سازد.

ما اعضای شرکت کننده در دومین مجمع عمومی شورای اخوت اسلامی افغانستان موارد آتی را فیصله نموده و به تعمیل آن اهتمام می ورزیم:

1. اخوت اسلامی یک امردینی و دستور قرآنی بوده و بقای عزتمند امت اسلامی و رشد و شکوفایی تمدن قرآنی در گرو عمل به این امر مهم است.

2. قضایای مهم و غم انگیزی در عالم اسلام جریان دارد که یگانه راه حل آنها پابندی  به اخوت اسلامی و همکاری میان مسلمانان عالم، مخصوصا سران و نخبگان است.

3. ماشرکت کنندگان اجلاس از تمام علما، مراکز دینی و فرهنگی مصرانه می خواهیم که در جهت تحکیم اخوت اسلامی میان مسلمانان مجدانه سعی و کوشش نمایند.

4. ما هر حرکت تفرقه افگنانه، با هر عنوان و رنگ و لعاب بین مسلمانان را به شدت محکوم نموده و همه ی مسلمانان را در جهت مقابله با آنها مکلف می دانیم.

5. ما با هرگونه برجسته سازی و استفاده از موارد اختلافی میان مذاهب اسلامی در کشور مخالف هستیم.

6. ما باور داریم که اختلاف فقهی عامل پویایی فقه اسلامی بوده و وسیله طعن و توهین یکدیگر نمی باشد.

7. ما باور داریم که محبت با خاندان پیامبراکرم(ص) و احترام به یاران او جزئی از باورهای مشترک مذاهب اسلامی می باشد.

8. ما راه حل اصلی مشکلات فعلی افغانستان را نیز عمل به دستورات الهی و پیوستن به کاروان اخوت اسلامی دانسته و وحدت ملی را نیز در گرو تحقق اخوت اسلامی می دانیم.

9. ما از سازمان کنفرانس اسلامی می خواهیم که گامهای جدی و اساسی برداشته و در جهت وحدت امت اسلامی و جلوگیری از تفرقه و خون ریزی میان مسلمانان، اقدمات موثر انجام دهد.

10. ما از دولت جمهوری اسلامی افغانستان می خواهیم که جهت پایان دادن به تفرقه و تأمین امنیت و حفظ کرامت و حرمت شهروندان افغانستان گام های جدی و عملی بردارد.

شورای اخوت اسلامی افغانستان

کابل – افغانستان 18/8/1391 هجری شمسی

مطالب مشابه