نمایش نوار ابزار

دیدار اعضای اجرایی شورای اخوت اسلامی با معاون اول ریاست جمهوری افغانستان

چهارشنبه ۱۷ ثور ۱۳۹۳

 بعد از ظهر سه شنبه 16 ثور 1393 خورشیدی، رئیس و اعضای شورای اخوت اسلامی با محترم محمد یونس قانونی معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در سالن کنفرانس صدارت دیدار نمودند.

این نشست ابتدا با قرائت قرآن کریم توسط حجت الاسلام والمسلمین آقای محقق زاده افتتاح و در آغاز مولوی حبیب الله حسام، رئیس شورای اخوت اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین استاد عرفانی معاون شورای علمای شیعه و عضو شورای اخوت اسلامی، ضمن ابراز مراتب اندوه و تسلیت شان بمناسبت رخداد های غم انگیز در بدخشان و برخی از ولایات دیگر کشور،  گفتند که مردم افغانستان مردمان خوبی اند و در کنار همدیگر با برادری و دوستی زنده گی می کنند و در غم و اندوه همدیگر شریک می باشند.

مولوی حسام در مورد فلسفه وجودی و ضرورت ایجاد شورای اخوت اسلامی گفت: در شرایطی ما قرار داریم که جوامع اسلامی دستخوش تحولات دامنه داری گردیده و طبیعتا جهان اسلام هم منحیث بخش از خانواده بزرگ بشری از پس لرزه های این دیگرگونی ها مصئون بماند. لذا علمای جید و شخصیت های برجسته افغانستان، جهت تحقق اهداف والای که در سه دهه گذشته ملت بزرگ ما بهای سنگینی در قبال آن پرداخته بود، دست به تشکیل نهادی بنام شورای اخوت اسلامی زدند، تا علمای بزرگ شیعه و سنی که در واقع زعمای معنوی ملت مسلمان افغانستان هستند بتوانند با انسجام و وحدت هرچه بیشتر، با چالش های که در بعض عرصه ها، فرا راه وحدت آنها ایجاد می گردد و به مبارزه برخواسته و کشتی نجات مردم مسلمان ما را در این شرایط حساس به ساحل نجات رهنمون گرداند.

رئیس شورای اخوت اسلامی اضافه کرد: ملت ما به این اصل دینی «وحدت و اخوت اسلامی»  ضرورت دارد و روی این ملحوظ، علمای افغانستان اعم از تسنن و تشیع  تصمیم اتخاذ نمودند که نهاد مشترکی را زیر نام «شورای اخوت اسلامی» تأسیس نمایند  تا بتوانند فعالیت های اسلامی خویش  را در جامعه، اعم از ایجاد فرهنگ اسلامی و تقویة آن، حفظ اخلاق اجتماعی و ترویج همچو اهداف بزرگی از مخلص ترین علمای افغانستان تشکیل گردیده اند و توقع می رود که به لطف و یاری خداوند منان در تحقق این آرمان بزرگ شورای اخوت اسلامی با مسئولین حکومتی یار و یاور همدیگر باشند.

حسام در مورد انتخابات ریاست جمهوری سال جاری اظهار داشت: شورای اخوت اسلامی از حضور پرشور و حماسه ساز ملت مسلمان افغانستان و تلاش هاى نيرو هاى امنيتى كشور كه انتخابات به خوبی سپری شد قدر دانی می نماید و از مقامات بلند پایه کشور، مخصوصا از جناب شما انتظار می رود که به نهادهای مسئول توصیه گردد تا به رای مردم افغانستان احترام گذاشته و از رای مردم بعنوان امانت پاسداری و در این زمینه دقت بیشتری صورت گیرد و به اعتماد مردم نیز اهمیت داده شود.

همچنین در دیدار معاون اول ریاست جمهوری با  اعضای شورای اخوت اسلامی افغانستان حجت الاسلام والمسلمین استاد عرفانی به نقش سازندۀ علمای مذاهب اسلامی کشور در تحکیم ثبات و همبستگی مردم اشاره کرده و گفت: با حضور جمع از شخصیت های علمی و تراز اول کشور همانند؛ شهید استاد ربانی، آیت الله محسنی، استاد سیاف و دیگر بزرگان  کشور سال 1383 در کابل تاسیس و بمناسبت های مختلف دینی و ملی با برگزاری همایش وکنفرانس های ملی و بین المللی و نشست های تخصصی در راستای همبستگی و تحکیم وحدت و اخوت اسلامی تلاش نمودند.

استاد عرفانی در رابطه با فعالیت هیئت رئیسه شورای اخوت اسلامی افزود: شورای اخوت اسلامی از نگاه ساختار، سال یکبار مجمع عمومی را با حضور مسئولین نمایندگی  و تمامی اعضای آن با رای سری هیئت رئیسه و اعضای اجرایی خویش را انتخاب می نمایند. بدین لحاظ جناب مولوی حسام بخاطر لیاقت، شایستگی و تلاش برای دومین دوره، ریاست شورای  اخوت اسلامی را عهده دار می باشد و همین طور جناب حجت الاسلام سید محمد حسین محقق زاده معاون اول، جناب مولوی ذبیح الله خاکسار معاون دوم، حجت الاسلام سیدجعفرعادلی«حسینی» منشی اول و استاد لطف الله حق پرست منشی دوم شورای اخوت اسلامی نیز در اجرای برنامه های این شورای تلاش موثری نمودند.

همچنین معاون اول ریاست جمهوری از این که تنوع مذهبی مردم افغانستان چالش برانگیز نیست و برعکس موجب دوستی و همبستگی مردم ما شده است، اظهار خرسندی نموده گفت: من از تمامی اعضای اجرایی شورای اخوت اسلامی که سبب این کار همگرایی، بیداری اسلامی و فرهنگ بالای مردم ما می باشد که به همت علمای دینی کشور اعم از شیعه و سنی تأمین گردیده تشکری می نمایم، من در جریان فعالیت های شورای اخوت اسلامی قرار دارم و گاها در جلسات و سمینارهای آن شرکت نمودم و بحمدالله شورای اخوت اسلامی در ایجاد همبستگی و اخوت اسلامی نقش مفید و موثری خویش را ایفا نموده است.

قانونی در این دیدار به فاجعه المناک ولایت بدخشان و دیگر ولایات آسیب دیده کشور اشاره نموده  و گفت: ابعاد فاجعه در بدخشان خیلی گسترده است و ما به همیاری بیشتر مردم و خیرین افغانستان  در این زمنیه نیازمندیم.
معاون اول ریاست جمهوری افزود که  مردم ما در انتظار اند تاثمره حضور گستردۀ شان را  برای انتخاب زعامت آینده افغانستان در  روز انتخابات، بزودی در اعلام نتایج آن از سوی کمیسیون های انتخابات  مشاهده کنند.
قانونی خاطر نشان کرد که همه چیز در انتخابات پایان نمی یابد و مردم ما به یک تفاهم ملی در کشور شان نیاز دارند تا حکومت آینده شان که بر بنیاد ادامه روند انتخابات شکل می گیرد، در خدمت آنان قرار داشته باشد و انتخابات افغانستان طوری مدیریت شود که بتواند پاسخگوی حضور میلیونی مردم ما باشد و موجب تحکیم دوستی و ثبات در کشور ما گردد.

مطالب مشابه