نمایش نوار ابزار

روزه همدردى با فقیران

چهارشنبه ۷ اسد ۱۳۹۴

https://www.youtube.com/watch?v=Tz4RzAG80fc

شب دهم ماه مبارک برابر ۵/۴/۱۳۹۴ خورشیدی، حجت الاسلام سید جعفرعادلی حسینی عصر روز جمعه تا افطار با تلویزیون خورشیدی در رابطه با صدقات و خیرات در ماه ضیافت الهی مصاحبه داشتند، ایشان با نقل روایت از رسول خدا(ص) که آن حضرت در ماه مبارک رمضان بیش از هر وقت دیگر بسوی انجام خیرات و دادن صدقات روی می‌آورد او که در همه‌ی اوقات دست و دلبازترین مردم بود سخاوتش در ماه رمضان به اوج خود می‌رسید و می‌فرمود: أَفْضَلُ الصَّدَقَهِ صَدَقَهٌ فِی رَمَضَانَ، «برترین صدقه، صدقه‌ی ماه رمضان است.» چون رمضان فصل خیرات وماه عبادات است. ابن‌جوزی: این روایت را ضعیف دانسته است. صدقه و خیرات در ماه رمضان دارای خصایص و امتیازاتی است که در هیچ وقت و زمان دیگری بدست نمی‌آید. پس این امتیازات را از دست مده و برای پرداخت صدقه، اقدام کن و بر آن حریص باش. «و هو (شهر رمضان) شهر مواساه» ماه مبارک رمضان ماه مواسات است. از نتایج بارز روزه، برانگیختن حس همدردى نسبت به مستمندان و همنوعان تنگدست است. آنان که زندگى آسودهاى دارند و رنج فقر و طعم گرسنگى و تشنگى را چشیدهاند، ممکن است از حال مستمندان غافل بمانند، روزه وسیله است که آنان را از غفلت مىرهاند و رنج مستمندان رابه یاد آنان مىآورد تا به دستگیرى فقیران همّت گمارند و به درد آنان برسند. از سویى به احسان و اطعام و انفاق به مستمندان در ماه مبارک رمضان بسیار سفارش شده است و از سوى دیگر گرسنگى و تشنگى روزه موجب درک وضعیت مستمندان مىگردد، و بدین ترتیب، ثروتمند به فقیر نزدیک مىشود و احساساتش تلطیف مىشود؛ احسان و انفاق فزونى مىگردد و در جامعه کمک به همنوع را مىآموزد. «مواسات» یعنى سهیم ساختن برادران در رزق و روزى؛ رمضان را به همین جهت ماه «مواسات» نامیدهاند تا مسلمانان به احسان نسبت به هم بپردازند و با تمرین این صفت ارزندهاى انسانى، جامعه را از حسد و کینه برهانند و برادر وار در کنار هم از نعمتهاى الهى بهره بگیرند؛ پس شایسته است که روزه داران به همه این نکات انسانى توجه کنند و از برنامههاى سازندهاى این ماه بهرهمند شوند. همچنین ایشان بمناسبت وفات حضرت خدیجه کبری(س) ازآن بانوی بزرگوار اسلام بعنوان بانوی سخاوت و حامی رسالت یاد آوری نمودند و دیگر مطالب چون:
۱٫ تلاش و کوشش در طاعت و عبادت در این ماه مبارک، واصلاح کردن کردار و گفتار و زیاد کردن نیکیها وپرهیز نمودن از کارهای نا شایسته
۲٫ این ماه برای تلاوت کردن قرآن صدقات، اذکار، تسبیح و دعا کردن است. و فرصتی است برای تزکیه و اصلاح مسلمانان ازکارهای بد و ناشایسته….
۳٫ در این ماه شیاطین زندانی میشوند، و درهای آتش جهنم بسته، و درهای بهشت باز می شوند. چنانچه پیامبراسلام(ص) می فرماید: اذا جاء رمضان فتحت ابواب الجنه و غلقت ابواب النیران و صفدت الشیاطین.
۴٫ شب قدر، در این ماه است. و آن ازهزارماه بهتر است. انا انزالناه فی لیلۀ القدر…..
۵٫ دراین ماه روزه داران معفرت الهی را بدست میاورد.
۶٫ روزه دارهنگام افطارش دعایش رد نمی شود.
۷٫ اجر و پاداش روزه دار در دنیا و آخرت خیلی زیاد است.
۸٫ افطاری‌دادن به روزه‌داران.
۹٫ صدقه دادن وتلاوت قرآن.
۱۰٫ گرفتن دست فقرا ونیازمندان وطعام و افطاری دادن به آنان…. در این مصاحبه اظهار نمودند.

مطالب مشابه
دیدگاه ها