نمایش نوار ابزار

زمین از آمدن بَرف تازه خشنود، اما آسیب دیدگان غمگین

یکشنبه ۱۷ دلو ۱۳۹۵

این روزها هوای بیشتر مناطق کشورمان برفی، کوهسار و شهرها رنگ سفید به خود گرفته اند.

برف احتمالا زیباترین پدیده طبیعی است که رُخ می دهد و به جرات می توان گفت که تمام مردم دنیا عاشقش هستند. زیرا طراوت و امیدی که برف همراه خود می آورد، با هیچ رویداد جوی دیگری قابل مقایسه نیست.

اما برخی مناطق برف گیر و یا برف کوچ دارند، بخاطر تلفات جانی و یا خسارات مالی با آمدن برف سنگین غمگین و ناراحت هستند.

بَرف باری سنگین، پس از چند سال در بیشتر نقاط افغانستان، بخصوص کابل، از چند روز بدینسو ادامه دارد و بارش برف سنگین از شب گذشته باعث شده که وزارت کار و امور اجتماعی امروز اداره‌های دولتی را تعطیل اعلام کند.

گفته می‌شود که افزون بر برف باری شدید، در برخی ولایات تلفات انسانی وخسارات مالی از قبیل فرو ریختن دیوارهای گِلی وپایین آمدن سقف منازل مسکونی و اداری و نیز تخریب پولچک ها را در پی داشته، مسافران و رانندگان موترها از این رویداد با مشکلات جدی رو برو گردیده و در مسیر بعضی شاهراه ها نیز سبب انسداد مسیر با پایتخت و بزرگ راه ها با  مراکز ولایات گردیده است.

اما در این رابطه حقایق و نکاتی وجود دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته در این قسمت به اهمت بَرف اشاره می گردد و شما خواننده محترم همراه ما باشید تا بیشتر با این نکات آشنا گردید.

بَرف یکی از ریزش‌های آسمانی و نیز نام پوششی است که از آن بر زمین تشکیل می‌گردد. وقتی هوای گرم به بالای آسمان صعود می‌کند، بخار آب را هم همراه خودش به بالا به آسمان می‌برد و  در بالای آسمان بخار آب سرد شده و قطره‌های آب دور ذرّه‌های ریز گرد و غبار موجود در هوا تشکیل می‌شود و  مقداری از بخار آب هم به شکل بلورهای ریز یخ منجمد می‌شود که قطره‌های آب سردشده را جذب می‌کند. قطره‌ها به شکل بلورهای یخ منجمد شده و کریستال‌های بزرگ‌تری را تشکیل می‌دهد که آن‌ها را برف‌ریزه می‌نامند؛ برف‌ریزه‌ها به هنگام سنگین‌شدن، پایین‌تر می‌آیند.

برف به‌جهت این‌که آب جامد محسوب می‌شود، منبع بسیار مهمی برای تأمین آب آشامیدنی به‌شمار می‌رود، برف به خاطر اینکه رفته‌رفته به آب تبدیل می‌شود اهمیت بیش‌تری نسبت به باران دارد. چون برف محتوی مقدار زیادی هواست، رسانای ضعیفی برای گرما شناخته می‌شود. به‌همین علت پوششی از برف می‌تواند سبزی‌های در حال خواب مزارع را محافظت کند و یا از درختان در مقابل سرمای بیش از حد نگه‌داری کند و اسکیموها را در کلبه‌های برفی امان دهد. در حقیقت برف بزرگ‌ترین پشتوانه بر زندگی بشر در زمینه آبیاری و زراعت است.

تفریحات با برف، با استفاده از برف می‌توان سازه‌ها و مجسمه‌های یخی زیبایی ساخت، همه ساله در کشورهای مختلف جشنواره‌هایی یخی برگزار می‌شود که در آن این ساخته‌ها در معرض دید قرار داده می‌شوند.

برف بازی، مخصوصا کودکان و جوانان دوست دارند آدم های برفی بسازند، پاغُندَ بازی و نیز ورزش‌های متنوعی را می‌توان بر برف انجام داد که از جمله آنها می‌توان به اسکی بازی اشاره کرد.

نویسنده: سید جعفرعادلی«حسینی»

مطالب مشابه