نمایش نوار ابزار

ساخت مرکز اسلامی از سوی عربستان در کابل؛ نگرانی از رشد افراطی های تکفیری در منطقه

سه شنبه ۱۱ قوس ۱۳۹۳

 اندیشه ایجاد مرکز ثقافت اسلامی ملک عبدالله، حدود چهل سال قبل یعنی درزمان حکومت داودخان و حتی پیش از مسجد ملک فیصل در اسلام آباد پاکستان به میان آمده بود، اما جنگ های داخلی  باعث شد این برنامه به تعویق افتد، تا اینکه در ماه عقرب سال جاری قرار داد اعمارساختمان آن  میان وزرای ارشاد، حج و اوقاف جمهوری اسلامی افغانستان و شئون  اسلامی و حج عربستان سعودی به امضا رسید، نگارنده در نظر دارد که در این نوشتار، به بررسی دلایل، اهداف و تبعات ایجاد این مرکز دینی در کابل بپردازیم.

از چند سال بدینسو، عربستان سعودی می خواهد که یک مرکز بزرگ اسلامی به نام مرکز اسلامی، ملک عبدالله که در سطح منطقه بی نظیر باشد را در افغانستان اعمار نماید، این مرکز در ساحه ۶۰ جریب زمین بر فرازتپه مرنجان در مرکز شهر کابل، دارای مسجد بزرگ با گنجایش  پانزده تا بیست هزار نمار گزار، شبیه مسجد فیصل اسلام آباد پاکستان(مسجد فیصل یکی از بزرگترین مساجد دنیا که در سال ۱۹۸۶ از سوی عربستان سعودی در اسلام‌آباد پایتخت پاکستان ساخته شد)، یک خوابگاه  با ظرفیت پنجهزار دانش آموز ، کتاب خانه  و تالار  بزرگ برای کنفرانس  ها، دانشکده های شرعیات، اصول دین و ادبیات زبان عربی خواهد بود، هزینه ساخت این مرکز بین ۴۵ تا ۱۰۰ میلیون دالر پیش بینی شده و قرار است کار اعمار آن تا سال آینده آغاز و در سه سال تکمیل نمایند و قرار داد این مرکز میان  داکتر یوسف نیازی، وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان و بندر بن محمد الحجار، وزیر حج عربستان سعودی روز جمعه، ۳۰ عقرب، در کابل به امضا رسید و ساختمان آن با یکی از شرکت های عربی امضاء گردیده و این پروژه دوقسمت دارد که  یکی آن قرارداد دیزاین طرح وزمین شناسی آن بود که طی چهار ماه یعنی از  آخر ماه عقرب امسال تا آخر ماه حمل سال 1394 دیزاین ودر اول ثور 1394 کارساخت ساز آن عملاً آغاز  می شود که تکمیل آن را دوسال در بر خواهد گرفت و ساختمان این مرکز با وضعیت جوی افغانستان  مطابقت داشته  و برای 500 سال  مقاومت  خواهد داشت و در قرار داد آمده که پس از تکمیل  این پروژه مصارف  مالی آن از سوی  عربستان سعودی  برای دایم تمویل  می شود.
این اولین قرارداد و موافقتنامه اعمار مرکز بزرگ فرهنگی اسلامی است که بعد از سفر محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان به عربستان سعودی، صورت میگیرد و هرچند قبل چند هفته قبل از سفر رئیس جمهور افغانستان به عربستان سعودی و قبل از سفر رئیس جمهور به عربستان سعودی. کشور عربستان سعودی،از طریق همسر غنی، بعنوان بانوی اول افغانستان برای حدود پنجصد هزار افراد و خانواده های نیازمند بیجاه شده گان داخلی مساعدت  غذایی فراهم کرده بودند و پس از برای نخستین بار موافقتنامه اعماریک مرکز فرهنگی اسلامی درکابل، توسط وزیر ارشاد، حج واوقاف جمهوری  اسلامی افغانستان و وزیر شوون اسلامی واوقاف عربستان  سعودی درشهر جده به امضا ء رسید و این موافقتنامه را داکتر محمد یوسف نیازی وزیرارشاد،حج  واوقاف و صالح بن عبدالعزیز شیخ وزیر شوون اسلامی و اوقاف عربستان سعودی امضا کردند که دراین مراسم انجینر محمد یوسف پشتون مشاور ارشد رئیس جمهور، مولوی محی الدین بلوچ مشاور ریاست جمهوری درامور دینی، سید احمد عمر خیل سفیر افغانستان درعربستان سعودی وداکتر حنایی قنسل افغانستان درشهر جده نیزحضور داشتند.

پس از امضاء قرار داد اعمار ساخت مرکز اسلامی از سوی عربستان در کابل؛ نگرانی از رشد افراطی های تند رو وتکفیری در منطقه را بوجود آورده، افراطی گرایی ریشه در فقر،  نا آگاهی  بیسوادی وکوتاه نظری دارد؛تحریک طالبان،  القاعده وداعش که توسط فرقه وهابی حمایه وتمویل می شوند  هدف اصلی این گروه های تروریستی عوام فریبی، گمراهی،  فساد، فرقه بازی ودین سازی است که منجربه یک نفاق ملی در افغانستان خواهد شد.

به همین منظور داوود مرادیان، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک افغانستان که دیدگاهش در این مورد به شبکه های اجتماعی نیز منتشر شده، ساخت مرکز اسلامی از سوی عربستان سعودی در کابل را خبر تکان دهنده و نگران کننده می دانند،  او قرائت عربستان سعودی از اسلام، دولتی، تفرقه انداز، خراسان ستیز و تجدد ستیز مانند، گسترش شبکه های وهابیت و سلفی، ایدیولوژی رسمی آل سعود می دانند و ممکن در آینده منجر به تشدید اختلافات مذهبی، مبارزه با فرهنگ ها و عنعنات محلی و ملی به ویژه در خراسان زمین و «پشتونوالی» و مقابله با ارزشهای جهان شمولی چون برابری و تسامح و همزیستی مسالمت آمیز می شود. او تاکید دارد که عربستان در راستای رقابت با کشورهایی چون ایران، ترکیه و مصر است و در نهایت می خواهد ائتلاف استراتژیک و مثلثی عربستان، امریکا و پاکستان که از مولفه های اصلی سیاست خارجی ریاض به شمار می رود را تقویت کند.
به باور مرادیان که برخی منابع عربستان سعودی، میلیون ها دالر را به طالبان کمک کرده و این کمک ها بیش از مبلغی است که این کشور، به افغانستان داده است و از سوی دیگر، ایجاد چنین مرکز زمانی می تواند جنبه مثبت داشته باشد که از سوی دولت افغانستان به شکل درست مدیریت شود و در غیر آن این مرکز می تواند هراس افکنی را مشروعیت دینی دهد و در آن صورت بحث های فرقه گرایی در قالب وهابیت و سایر فرقه ها در افغانستان به وجود خواهد آمد و زندگی مسالمت آمیز و همزیستی مشترک در کشور را  با خطر جدی روبرو می سازد و ایدئولوژی های وارداتی به هرگونه ای که باشد نمی تواند خوش بینی مردم افغانستان را به دنبال داشته باشد بنا براین، وظیفه دولت در این راستا مهم و سنگین است که با مشوره با علمای مطرح کشور مسوولانه برخورد کند.
اگر این مرکز، فعالیت های مشکوک، پنهانی و یا دامن زدن به اختلافات فرقه ای و تقویت گروههای افراطی و تکفیری و خلاف ارزش های انسانی باشد، بهتر تر دولت از همین حالا با مشوره علمای پیروان مذاهب اسلامی افغانستان نظارت جدی داشته باشند، زیرا مردم افغانستان شاهد هستند که قبلاً برخی از مدارس پاکستان نیز، در روزهای نخستین با همین شعارهای پر آب و رنگ، ایجاد شدند؛ ولی دیری نگذشت که همین مراکزِ به ظاهر دینی، بحیث آموزشگاه و پرورشگاهِ آدمکُشان و هراس افگنان، مورد بهره برداری قرار گرفتند و با انتحار در گوشه و کنار این سرزمین چندین سال است که مردم بیگناه و مسلمان ما را  به خاک و خون می کشانند و  بسیاری از شیوخ القاعده، طالبان و گروه داعش نیز از آغاز تا کنون از کمک های مالی عربستان برخوردار بوده اند و به عنوان مثال؛ مجموع کمک های مالی عربستان سعودی به افغانستان، در طول ده سال گذشته، کمتر از صد ملیون دالر بوده و در صورتی که بیشتر از این مبلغ توسط بعضی از نهادها و منابع سعودی به طالبان کمک صورت گرفته و از جانب دیگر برای مردم ما، ساختن مسجد توسط عربستان سعودی، ایران، ترکیه و مصر در افغانستان نگران کننده نیست، بلکه آنچه برای مردم افغانستان نگرانی بباور آورده، رشد و احیای گروههای افراطی و تکفیری و آسیب رسانیدن به قرائت های اصیل اسلامی، بومی و ملی ماست که با ساخت مرکز دینی از جانب عربستان سعودی در کابل، حساسیت های زیادی را برانگیخته و گفته میشود که سعودی ها در صدد گسترش تحجر و سلفی گری در افغانستان و منطقه می باشند و سرمایه گزاری گزاف آنان در این راستا نشان دهنده طمع سیری ناپذیر آنها در گسترش آئین وهابیت و تقویت تند روان اسلامی می باشد.

نویسنده: سید جعفرعادلی«حسینی»

مطالب مشابه