نمایش نوار ابزار

سمینار اخوت در هفته وحدت در کابل برگزار شد

سه شنبه ۱۰ دلو ۱۳۹۱

 از سالروز ميلاد پيامبر و هفته وحدت با برگزاري سيمينار «اخوت اسلامي» توسط شوراي اخوت اسلامي افغانستان در کابل تجليل شد.

اين مراسم  كه روز یک شنبه مورخ هشتم جدی در هتل شهزاده شهر برگزار شده بود، با اشتراك تعداد زيادي از علماء و دانشمندان، مقامات دولتي و شخصيت‏هاي متنفذ سياسي و اجتماعي همراه بود.

سمینار«اخوت اسلامی» با گردانندگی و مجران؛ مولوی کمال الدین حامد و حجت الاسلام والمسلمین سیدجعفرعادلی«حسینی» و قرائت کلام الهی توسط فخرالدین ضیا عضوشورای اخوت اسلامی همراه بود، سخنرانان «سمینار اخوت اسلامی» مولوی حبیب الله حسام، رئیس شورای اخوت اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدهادی«هادی» رئیس کمیسیون ارتباطات شورای اخوت اسلامی،  قاضی محمدامین وقاد عضوشورای عالی صلح افغانستان، قاحبیب الله حسام رئیس شورای اخوت ،مولوی قاضی سلیمان حامد عضوشورای اخوت اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین ناصری زاده بودند که هرکدام بطور جداگانه با بيان اهميت و جايگاه اخوت همدلي در جامعه اسلامي با استفاده از سنت و سيره‏ رسول اكرم(ص) بر تحقق اين امر در كشور تأكيد كردند.

حجت الاسلام والمسلمین آقای هادی با تبریک میلاد پیامبر رحمت للعالمین(ص) حضور مهمانان سمینار اخوت را خوش آمد گفت.
به باور آقای هادی، شورای اخوت اسلامی کوشش دارد؛ تا بی اتفاقی را از میان جامعه اسلامی افغانستان ریشه کن نماید؛ چرا که بی اتفاقی در دین مبین اسلام نیامده است.
او تصریح کرد: «پیامبراسلام(ص) از سوی خداوند به خاطر رهمنایی بشر فرستاده شد؛ پس مسلمانان باید از رنج های قومی، مذهبی و بی اتفاقی نجات پیدا کنند.
رئیس کمیسیون ارتباطات شورای اخوت اسلام افزود که قبل از میلاد پیامبراسلام(ص)، مردم عرب به سوی جاهلیت روان بودند؛ اما بعد از فرستادن ایشان از سوی خداوند مردم به راه راست آمدند. او اضافه کرد: زمانی که پیامبر از سوی خداوند فرستاده شد در بین مردم همدلی، دوستی و اخوت نیز به وجود آمد.
«مولوي حبيب ا… حسام» رئيس شوراي اخوت اسلامي با اشاره به ويژگي‏هاي شخصيتي پيامبر اكرم(ص) و اينكه اخوت يكي از پيام‏هاي اصلي رسالت ايشان بود، اظهار داشت: اتحاد اسلامي مايه‏ي همبستگي اجتماعي در كشور و نفاق عامل از هم پاشيدگي است. مسلمانان نباید میان شان به خاطر سیاست، مذهب و قوم، جنگ جریان داشته باشد؛ چرا که پیامبر برای تمام مسلمین رحمت می باشد.
حسام علاوه کرد: دشمنان اسلام می‌دانند که مسلمانان از کجا سُست می شوند؛ زیرا آنها کوشش دارند؛ تا میان مسلمانان نفاق ایجاد کنند و خود شان به سیاست هایی که در پیش روی دارند برسند. دشمنان اسلام همیشه کوشش دارند؛ تا میان کشورهای اسلامی ایران، پاکستان، عراق و افغانستان تفرقه مذهبی ایجاد نمایند.
وی تاکید کرد: ما از علمای دینی، سیاستمداران و جوانان کشور می خواهیم؛ تا فریب دشمنان را  نخورند و به سیره آن پیامبراسلام(ص) عمل نمایند، عمل نمودن به سیره پیامبر اعظم(ص) روح اخوت و همبستگی در میان امت اسلامی را تقویت می نماید.
رییس شورای اخوت در پایان تاکید کرد: اختلافات میان مسلمانان، همیشه از سوی کشورهای غربی است؛ چرا که آنها در پی فریب کشورهای اسلامی اند.

مولوي حسام رفع نفاق و تبعيض و ستم از جامعه را يكي از انگيزه‏هاي اصلي بعثت پيامبر اكرم(ص) دانست و تصريح کرد كه هركس كه در راستاي نفاق جامعه اسلامي تحت نام مذهب و ملت مي‏پردازد برخلاف اين حقيقت گام برداشته است.

رئيس شوراي اخوت اسلامي از تمامي اقشار جامعه دعوت كرد تا در راستاي برچيدن عوامل نفاق تلاش نموده و هشدار داد كه اگر شیعه و سنی بیدار نشوند، از میان خودشان شمشیرهای فولادین علیه خودشان به وجود خواهد آمد.

وي تمامي نارسايي‏ها و فلاكت‏هاي موجود در ميان جهان اسلام و جامعه اسلامي را برخاسته از نبود اتحاد و وحدت اسلامي دانست.

بیان داشتند که در جهان امروز مسیحیت با اختلافات عمیق مذهبی و یهودیان اختلافات مذهبی را کنار گذاشتند ،آنوقت چطور ما که مسلمانیم و رویه دینی و اعتقادات مان یکی است وحدت نداشته باشیم ، اگر اختلافاتی در فروعات است مبحث علمی بوده و باید علما بحث نمایند ،البته اکنون بحمد الله بسیاری ازعوامل و ضعف ها شناخته شده و مرتفع گردیده و باقیمانده هم در پرتو اخوت باید ز بین برود .کشتار وخونریزی در بلاد اسلامی اصلا معنا ندارد ،همه وظیفه داریم تا هر فعالیتی که زمینه اختلاف یاشد را از بین ببریم، دشمنان اسلام سعی می‌کنند میان مسلمانان، تفرقه بیندازند. بعد از تاسیس مسجدالنبی در مدینه، اولین گام پیامبر خواندن عقد برادری و اخوت میان مسلمانان بود. از دید اسلام، اختلاف مذهبی، مسلمانان را زیر پای دشمنان می اندازد؛ چرا که دشمنان اسلام از چنین وقتی سوء استفاده می کنند.
آقای احسام افزود که میان شیعه و سنی هیچ تفاوتی وجود ندارد؛ چرا که خدا، قرآن، پیامبر و قبله شان همه واحد است.
به عقیده رییس شورای اخوت اسلامی، هرکسی که برای خدا شریک قرار ندهد؛ پس در روز قیامت از سوی خداوند به دورخ فرستاده نخواهد شد.
«قاضي محمدامين وقاد» عضو شوراي عالي صلح نيز با اشاره به اين مطلب كه پيامبر اكرم(ص) به وحدت و انسجام اسلامي اهميت خاصي قايل بود، خاطرنشان کرد که وحدت ملي در پرتو آموزه‏هاي اسلامي در افغانستان ميسر خواهد شد و صلح و آرامش بايد با دست يازيدن به آموزه‏هاي اسلامي از سوي دولت و مخالفان محقق شود.

اين عضو شوراي عالي صلح تأكيد كرد كه علماي جامعه بايد در حضور تمامي اقشار كشور تجمعي را تشكيل داده و بر اصل نفاق ميان مذاهب خط بطلان بكشند، زيرا اختلاف ميان مذاهب شيعه و سني برسر هيچ است و بايد ثابت شود كه اين اختلاف هيچ جايگاهي در جامعه اسلامي ندارد.

«قاضي سليمان حامد» عضو شوراي اخوت اسلامي نيز با بيان اوصاف و خصلت ‏هاي پيامبر و ارج و ارزشي را كه دين اسلام به انسان قايل شده افزود كه دين اسلام بيش ‏ترين ارج و جايگاه را به زن قايل شده و شخصيت انساني به او بخشيده است.

وي ادامه داد: دين اسلام با تحمل مشقت‏هاي فراوان به ما رسيده و نبايد در حفظ اصول آن كوتاهي صورت گيرد.

آقاي حامد تأكيد کرد: بايد از تجليل سالروز ميلاد پيامبراسلام(ص) در راستاي اصلاح اجتماعي استفاده کرد و خويشتن و جامعه را با آموزه‏هاي اسلامي سازگاري داد.

در پایان سمینار حجت الاسلام والمسلمین شیخ ناصری زاده شجاعی مدرس حوزه علمیه خاتم الانبیا(ص) با سخنان خویش در مورد اتفاقات که در زمان ولادت پیامبربزرگوار اسلام(ص) تحول عظیم و اتفاقات بزرگ و رُخدادهای آن زمان اشاره نمود.

مدرس حوزه علمیه کابل در بخش دیگر از سخنانش گفت: این ولادت در جامعه اسلامی بصورت مجسمه حق و حقیقت پا به عرصه وجود گذاشت و این مولود شریف در فاصله کوتاه جامعه منحط و آئین گمشده را ه تبدیل به نور و روشنایی و عدالت اجتماعی و تحولات شگرف نموده و آن را در چنین جامعه اسلامی گسترانیده وجامعه تاریک را به مدینه فاضله تبدیل نمود.

این عالم دینی با طرح سوالی چرا امروز امت مسلمه، اخصا جامعه افغانستان به کدام تحول و رُخداد اساسی نمی رسد، براساس آیات و روایات اظهارداشت: از لحاظ فلسفه تاریخ در تحولات اجتماعی و دیگرگونی نظام های اجتماعی سه عنصر اجتماعی نقش محوری و اساسی دارد:

1. مکتب، یعنی کتاب و میزان بعنوان مکتب وایدئولوژی.

2. رهبری، یعنی پیامبران بعنوان رهبران جامعه تحول ایجاد می کنند و جامعه منحط را جامعه توحیدی تبدیل نمایند.

3. مردم، یعنی مردم باید خود قیام به قسط و عدالت اجتماعی نمایند.

چرا امروز در جوامع اسلامی،  چنین موضوع  کم اتفاق می افتد، زیرا از یکسو  این سه عنصر هماهنگ نیستند، و از سوی دیگر آنچه که در مدیریت کلان جامعه خیلی مهم است رهبری جامعه  می باشد و به فرمایش پیامبراسلام(ص) مردم نباید از رهبران گمراه پیروی نمایند وجامعه ما کوشش کنند که از رهبران حقیقی شان تابعیت نمایند.

گفتني است كه سالروز ميلاد پيامبر بنا به روايت اهل تشيع و تسنن، 12 و 17 ربيع الاول است كه اين هفته در كشورهاي اسلامي به نام هفته وحدت نام گذاري شده و همه ساله از آن تجليل به عمل مي‏آيد.

گزارشگر: سیدرضااحسانی

مطالب مشابه