نمایش نوار ابزار

سمینار منطقوی «استقلال و آزادی؛ محصول شهادت و ايثار» در کابل برگزار شد

شنبه ۸ اسد ۱۳۹۰

 

 اين سمینار با هدف ارتقاء و توسعه گرايشات ارزشی جامعه اسلامی، تجليل از شهدای ملت افغانستان، تكريم فرهنگ ايثارگری و تقويت روحيه بيگانه‌ستيزی و نيز تفكيك اين امر ارزشمند و مقدس با اقدامات جنايتكارانه و تروريستی از سوی انجمن دوستی ايران و افغانستان و آكادمی علوم افغانستان با حضور شخصیت های علمی و سیاسی 3 و 4 اسد در مرکز اکادمی علوم  افغانستان برگزار گردید.

در این سمینار شخصیت‎های علمی، فرهنگی، سیاسی، رهبران جهادی، نمایندگان دولتی، مراکز علمی و فرهنگی و شخصیت‎های علمی از کشورهای افغانستان، ایران، پاکستان و هند شرکت  و روز اول سمینار با پیام رئیس جمهور کرزی و و زارت خانه های شهداء و معلولین، معارف، امور زنان و… آغاز یاف.

اکادمیسین برهان الدین ربانی رئیس شورای عالی صلح و از رهبران جهادی افغانستان در سمینار علمی تحقیقی منطقوی “استقلال وآزادی محصول شهادت و ایثار” در کابل گفت: جهانیان همیشه مسلمانان را تروریست می خوانند،  اما حمله ترويستي اخير درکشور نروژ كه تعدادی زیادی از مردم بیگناه آن کشور را به به خاک وخون كشيد، توسط  یک مسیحی افراطی انجام شد.
وی گفت: تروریزم به ادیان الهي ارتباط ندارد، آنها در هر جا حضور داشته و به افغان ها و ملت های مسلمان ارتباطی ندارد، تروریزم در افغانستان با استفاده از جوانان، کودکان و زنان، حملات انتحاری را راه اندازی می کنند و به حال هیچ یکی از آنها رحم نمی کنند.
به گفته ربانی، تعدادی از مفتی های جاهل، جوانان عزیز ما را تشویق به انتحار کرده، آنها را با انجام این عمل شان، و وعدۀ رفتن به بهشت را می دهند، درحالیکه برای آنها بهشت نه، بلکه نظر به آیات قران کریم، دوزخ در انتظارشان خواهد بود.
اين رهبرجهادی  در رابطه با اصلیت آزادی بیان نموده گفت: آزادی درفرهنگ وتعلیمات اسلامی، یک موهبت خاص الهی می باشد و جهاد در این راه وجیبه هرفرد مسلمان می باشد، آزادی هدیۀ نیست که نظام ها وحکومت ها آن را به مردم ببخشد، بلکه هدیه الهی وحق طبیعی هرانسان می باشد.
وی گفت: باید دقت کرد که انگیزۀ قیام ها چی بود؟ عمده ترین عامل پیروزی مسلمانان افغانستان، ایمان قوی وخلل ناپذیر به ارزش های ملی واسلامی آنها بود، تمايل به آزادی و آزاد زیستن، وحدت ملی وهم زیستی دربین تمام مسلمانان افغانستان، نبود اسم مذهب و زبان دربین مجاهدین، یگانه عامل پیروزی آنها درکشور شد.
رئیس جمهور اسبق افغانستان گفت: وقایع که بعد از قیام ها درکابل رخ داد، همه خلاف مطلوب قیام گران جهاد بود، دامن زدن قومیت، لسان و مذهب همه را به جان هم انداخت و مشکل اساسی ازهمین جا نشأت گرفت.
به عقیدۀ ربانی، آزادی سیاسی بدون آزادی اقتصادی نا تکمیل است، ملت های که استقلال اقتصادی نداشته باشند، استقلال سیاسی خود را ازدست می دهند، وابستگی اقتصادی باعث بدبختی ومحرومیت مردم می شود.
استاد ربانی در رابطه با آزادی های اقتصادی وفرهنگی اشاره نموده گفت: هم اکنون مردم افغانستان بازار آزاد را بهانه قرارداد، استقلال اقتصادی خود زیرسئوال برده اند، بازار آزاد مقدس نیست، بلکه منافع وحیات مردم مقدس است، متأسفانه مردم ما چنان به بازار آزاد چسپیده اند که خود آن کشورهای که این پیام را برای مردم ما به ارمغان آورده به آن پای بند نیستند.
اقای ربانی ضمن سخنانش خطاب به تلویزیون ورادیو های خصوص کرده گفت: درایام ماه مبارک رمضان تلویزیون ورادیو ها بنام آزادی رسانه ها کاری نکنند که به قداست این ماه لطمه وارد کنند و برنامه های غیراخلاقی واسلامی را پخش و نشرکنند.
وی از وزارت اطلاعات وفرهنگ خواست تا ازتلویزیون خصوصی بخواهند که در ایام ماۀ مبارک رمضان
بصورت جدی از پخش ونشر سریال، آهنگ و فیلم های مبتدل خود داری کنند. 
همچنان آیت‏الله “محمدعلی تسخیری ” دبیرکل مجمع تقریب مذاهب، با اشاره به اهمیت خون شهدا گفت: استعمار از نیمه‏های قرن هفده‏هم شروع به تهاجم بر سرزمین‏ کشورهای اسلامی مانند اندونزی، هند و آسیای میانه کرد و به تازگی در نیمه‌های اول قرن بیستم تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا کل جهان اسلام را تحت سلطه خود در آورد.
دبیر کل مجمع تقریب مذاهب افزود: استعمار چهار هدف را در جهان اسلام دنبال می‏کرد: ایجاد تفرقه در جهان اسلام، عقب ماندگی جهان اسلام، حاکمیت سکولاریسم و از میان برداشتن روحیه جهاد و اجتهاد.
* روحیه جهاد امت اسلامی را قوی نگه داشته است
وی علاوه کرد: روحیه جهاد این امت را قوی نگهداشته و روحیه اجتهاد این امت را از حیث علمی قدرتمند نگهداشته است.
آیت الله تسخیری افزود: استعمار برنامه‎های مفصلی برای از بین بردن جهاد و اجتهاد روی دست دارد.
وی افزود: جهاد راهی بسوی شهادت و اجتهاد راهی بسوی غنای فرهنگی است که تاکنون کشورهای استعماری از آن صدمه فراوان دیده اند.
* انقلاب ایران و جهاد افغانستان 2 رویداد مهم قرن بیستم
به عقیده وی، 2 رویدادی که در اواخر قرن بیستم به وقوع پیوست، تمامی نقشه‎های استعمار را نقش بر آب کرد؛ نخست پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و دیگر جهاد مردم افغانستان که توانست که یک ابر قدرت تا به دندان مسلح را از بین ببرد.
وی اظهار داشت: جهاد ابرقدرت‌ها را به زانو در می‌آورد و شهادت آن را ماندگار می‌سازد.
* 2 رویداد مهم قرن بیستم استراتژی غرب را تغییر داد
رئیس کل تقریب مذاهب اسلامی افزود: پس از این 2 رویداد، غرب و کشورهای استعمارگر، استراتژی خود را نسبت به جهان اسلام عوض کردند و هیئتی از سال 1992 تا 1997 تلاش کرد تا استراتژی جدیدی در قرن 21 برای غرب در برابر اسلام طرح کند.
تسخیری بیان داشت: بزرگترین سکولاریسم ضد اسلامی در تونس حاکم بود، اما مردم حرکت کردند و در مصر نیز چنین شد.
دبیر کل تقریب مذاهب اسلامی خاطر نشان کرد: استعمار تلاش کرد تا حرکت‌های مشابهی را با استفاده از فرصت، به سمت ایران، لبنان، عراق و سوریه هدایت کند، اما موفق به این کار نشد.
* نقش اساسی را انقلاب مصر رهبران دینی برعهده داشتند
وی علاوه کرد: در مصر اگر رهبران دینی خود را در رهبری انقلاب نشان ندادند، اما نقش اساسی را آنان بر عهده داشتند.
وی در اخیر تأکید کرد: شهادت، ایثار و فداکاری است که تاکنون اسلام را زنده نگهداشته است و در استقلال کشورها نقش به سزایی ایفا کرده است.
وی خاطر نشان کرد: به همین دلیل است که بر عنصر جهاد، مجاهدت و شهادت در اسلام تأکید صورت گرفته است.

عبدالباري راشد رئيس اكادمي علوم اسلامي افغانستان در این سمینار پیرامون استقلال و آزادی بیان کرد: يقينا استعمار به سران كشورهايی علاقمند هستند كه تنها اطاعت بي چون و چرا از دستاتير آنان را بكنند، ولي هر گاه ذره اي احساس زعامت و آزادگي در زعماي كشور هاي استعمار شده، بوجود آيد، دشمنان بشريت آنها را به نحوی از انحاء از اريكه اي قدرت بر مي اندازند.
وي افزود: خارجي ها درهراس بودند كه اگر مجاهدين و مردم افغانستان يك دولت افغاني و مستقل ملي ايجاد كنند، با داشتن اين همه اسلحه، مهمات و تجهیزات نظامي شوروي و غرب در افغانستان، بدون شك اين كشور به يك نيروي مستقل و مقتدر منطقوي تبديل خواهد شد، آنگاه هيچ قدرتي نخواهد توانست اين كشور را شكست دهد.
به عقيده راشد، دشمنان مردم افغانستان، با توطئه ي طرح شده شان، قدرت را بگونه اي اجبار، ظاهرا به مجاهدين انتقال دادند و از طرف ديگر درپي حذف آنان با تأسي از سياست هاي زعامت زدايي شدند.
وي تصريح كرد: استعمار گران مي دانند، هيچ نيروي ملي اسلامي و غير اسلامي به نفع آنها كار نمي كنند، بنائا خواستند با توطه اي از قبل طرح شده مجاهدين را از صحنه قدرت خارج ساخته، چنانچه آولين دسيسه آنها به جاي كمك و ايجاد يك دولت قوي و مستقل درافغانستان، برعكس به سازمان بخشيدن و تحميل جنگهاي داخلي دامن زدند و در نهايت، ايجاد و سازمان دهي گروهی بنام طالبان را با حمايت همه جانبه نظامي، سياسي و لو‍ژستيكي از خارج، در مقابل مردم و دولت اسلامي افغانستان به وجود آوردند.
آقاي راشد افزود: تا زمانيكه صداي فقر، نابساماني و استبداد در دنيا بلند باشد، هيچ عاملي را بحيث علت و عامل آن نمي توان يافت، جز اينكه بپذيريم آن سرزمين يا از نگاه آزادي و استقلال محروم است و يا هم از حاكميت نا سالم در رنج مي باشد.
رئيس اكادمي علوم افغانستان گفت: برنامه ريزي براي از بين بردن بسترهاي اساسي زندگي يعني تعرض به تماميت هاي ارضي و سلب آزادي و استقلال در جوامع بي دفاع را نمي توان افتخار دانست و آن جامعه را ايده آل خطاب كرد.
وي تصريح كرد: دشمنان بشريت با نيرنگ و حيله ها ي مختلف ميكوشند، زعامت هاي كشورها را يا تطمیع كنند و يا با تهديد آنها را بد نام ساخته، به نحوی ازانحاء آنها را از بين ببرند.
وي در رابطه به نقش آزادي،استقلال و شهادت گفت: اگر زندگي انسان از نگاه مادي به طور كل تامين شده باشد تا زماني كه ايمان به طور كامل در سطح رهبري و زعامت بشري حكومت نكند، از انصاف، انسانيت و عدالت كسي در هيچ گوشه دنيا سخن گفته نمي تواند.
اين همايش با حضور انديشمندان و رهبران جهادی و با هدف ارتقاء و توسعه گرايشات ارزشی جامعه اسلامی، تجليل از شهدای ملت افغانستان اعم از شيعه و اهل سنت، تکريم فرهنگ ايثارگری و تقويت روحيه بيگانه ‌ستيزی و نيز تفکيک اين امر ارزشمند و مقدس با اقدامات جنايتکارانه و تروريستی از سوی انجمن دوستی ايران و افغانستان و آکادمی علوم افغانستان به مدت دو روز برگزار گردید.
شناسايی و شناساندن شهدای جهاد افغانستان، آشنا ساختن جوانان با مفهوم علمی جهاد در عصر حاضر و يادی از شهدای آزادی کشور جهت تسلی بازماندگان و شادمانی روح شهدا از جمله موضوعات همايش بين‌‌المللی”استقلال و آزادی؛ محصول شهادت و ايثار” بود.

پروفیسور محمدصدیق افغان رئیس مرکز تحقیقات ریاضی فلسفی جهان درباره تجلیل و بزرگداشت از شهدا و تأثیرگزاری آن بر شرایط کنونی کشورهای اسلامی گفت: هدف یادبود از شهدا، درس گرفتن برای زندگی امروز است، نسل امروز ما باید از شهدا درس بگیرند و بدانند که پدران و اجدادشان در برابر ظلم و استبداد متمادی غرب و شرق، شجاعانه برای کسب آزادی و استقلال، مبارزه و مقاومت نموده اند.
آقای صدیق افغان ضمن تقدیر وتشکر از آکادمی علوم افغانستان به خاطر تجلیل و بزرگداشت از ارزشهای دینی و تاریخی مردم افغانستان، علاوه نمود: جای تأسف است که در قرن 21 و در حالی که ما از دموکراسی، استقلال وآزادی در افغانستان صحبت می ، به ارزش های دینی کمتر پرداخته می شود.
وی گفت: مردم ما با جهاد و شهادت در طول تاریخ با استعمارگران شرق و غرب برای کسب استقلال مبارزه کردند، اما جای بسی تأسف است که هم اکنون افغانستان به ظاهر مستقل، به سوی مستعمره شدن پیش می رود.
به باورافغان، کشوری که در تمامی ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و… وابسته به غرب و امریکا باشد به هیچ عنوان نمی تواند مستقل باشد.
به گفته آقای افغان، امروزه غربی ها و کشور های اشغالگر با شعارهای فریبنده، بازسازی و انکشاف، هدفی جز اشغال و تسلط از طریق افغانستان بر خاورمیانه، ندارند.
او یک بار دیگر تأکید نمود که هنوز ارزش های دینی و استقلال طلبی در کشور ما آنقدر کم رنگ نشده است که بیگانگان مقدسات را در نظر مردم این مرز و بوم، بی معنی و بی ارزش جلوه دهند.
به عقیده وی، کارکردهای امریکا در طول حضور ده ساله شان در افغانستان، به وضاحت نشان داده است که این کشورهرگز نمی خواهد خاورمیانه و به خصوص کشورهای اسلامی، دارای یک دولت مستقل و آزاد در سطح جوامع بین المللی باشد.
صدیق افغان، با اشاره بر گسترش مواد مخدر در کشور خاطرنشان کرد که آمریکا و غرب، تمام زمین های کشاورزی افغانستان را به محل کشت کوکنار تبدیل نموده اند و تمام امکانات رفاهی و فرصت های کاری ما را محدود کرده اند.
پروفیسور افغان، گفت: غربی ها به بهانه بمب اتمی عراق را اشغال کردند اما نتوانستند به اهداف خویش برسند، لذا به بهانه ایجاد پایگاه نظامی، صلح و… می خواهند که نیروهای خود را در افغانستان مستقر نمایند.
او گفت: در شرایطی که حریم هوایی کشور به طور کامل در دست غرب و امریکایی ها می باشد، و پست های دولتی بر اساس منافع امریکایی ها در افغانستان خرید و فروش می گردد، هیچ گاهی نمی توانیم افغانستان را یک کشور مستقل بنامیم.

در این سمینار شخصیت علمی و سیاسی از جمله آقای قاسمیار و صدیقه بلخی مشاوران ریاست شورای عالی صلح نیز سخنرانی نمودند.

مطالب مشابه