نمایش نوار ابزار

سیادت پناه، حجت الاسلام والمسلمین سید طالب مروج بلخابی درگذشت

چهارشنبه ۱۲ عقرب ۱۳۹۵

انّا لله وانّا الیه راجعون

با کمال تاسف اطلاع حاصل نمودم که عالم خدوم و تلاشگر، حجه الاسلام والمسلمین سید طالب مروج بلخابی، عضو موسسان مجمع روحانیت شمال افغانستان و یکی از پیشگامان جهاد در بلخاب و شمال کشور، در سفر تبلیغی بمناسبت ایام سوگواری جد بزگوارش، حضرت  ابی عبدالله الحسین علیه السلام و سایر شهدای کربلا داعی حق را لبیک گفته، این مصیبت وارده را به همه دوستان و اقوام، خصوصا به فرزندان عزیزش تسلیت عرض نموده و از پیشگاه قادر لایزال برای آن عزیز سفر کرده علو درجات و برای بازماندگانش صبر و اجر خواهانم.

حجت الاسلام والمسلمین سیّد طالب مروج بلخابى، فرزند حجت الاسلام سید تقى بلخابى در سال ۱۳۱۹ خورشیدی در منطقه ی  خیر آباد ترخوج به دنیا آمده و دروس مقدماتى ر ادر همان محل آموخت و او در سال ۱۳۴۱ خورشیدی براى تکمیل تحصیلات خود وارد حوزه علمیه مشهد شد و از محضر اساتید مشهورى چون؛ ادیب نیشابورى، حجت هاشمى خراسانی و دیگر بزرگان آن حوزه علمیه استفاده برد.

حجت الاسلام مروج، در سال ۱۳۴۷ خورشیدی به حوزه علمیه نجف وارد شده  و مباحث مربوط به علوم اصول، فقه و فلسفه رادر محضر آقایان سید اسدالله مدنى، شیخ مجتبى لنکرانى، سید محمد باقر صدر و سید على جوهرى ادامه داد و در سال ۱۳۵۴ خورشیدی جهت خدمت به وطن بازگشته و در سال ۱۳۵۵ خورشیدی به خدمت سربازى فراخوانده شد. پس از اتمام دوره ى سربازى در سال ۱۳۵۷ خورشیدی به قیام عمومى مردم بلخاب بر ضد حکومت تره کى مبادرت ورزید و در سال ۱۳۵۸خورشیدی از جانب شوراى انقلابى اتفاق اسلامى افغانستان به ریاست حوزه ى بلخاب برگزیده شد.

مرحوم مروج بلخابی به مدت ده سال ولسوال بلخاب بوده و در منطقه‏ى  مذکور مسئولیت قضاوت را نیز به عهده داشت، دراین مدت  در امور جهادى و مردمى از همکاران نزدیک آیت اللّه سیّدمحمدعلى عالمى بلخابى بوده است.

آن مرحوم در سال ۱۳۷۰ خورشیدی به جمهوری  اسلامی ایران مهاجرت نموده و حوزه علمیه قم علاوه به درس و تدریس به تحقیق و تدوین کتب مختلف، من جمله در موضوع انساب اقوام ساکن در افغانستان پرداخت.  و در این زمینه تألیفاتى  نیز دارد.

نگارنده  از سال ۱۳۷۸ خورشیدی بدینسو از نزدیک با مرحوم مروج آشنایی و جلسات مشترک با هم داشتیم، ایشان شخصیت دلسوز، پرتلاش و تحقیقاتی نیز در موضوعات مختلف از جمله انساب و تاریخ سادات از خود به یاد گار مانده و کتاب «ورود سادات در افغانستان»  از تالیف حجت الاسلام سید طالب مروج بلخابی می باشد که  به نسب شناسی سادات افغانستان پرداخته است.

کتاب مورد نظر بر پایه ۴ بخش استوار است.

در بخش اول سادات بلخ و حومه را مورد ریشه‌یابی قرار داده و سادات حسنی، سادات حسینی فرزندان امام سجاد، اطرافی، موسوی، اشرفی و جعفری عناوین فصل‌های آن است.

در بخش دوم سادات طالقان را مورد بررسی قرار داده که در طی آن سادات حسنی، حسینی، اطرافی، اطرفی خلم، و طخارستان، جوزجان، آقچه و سان چریک مطرح شده‌اند.

در بخش سوم سادات بلخاب را در قالب سادات حسینی، اعقاب میرسید حسین بن میرسیدعلی ولی، اعقاب میرسید مراد بن میرسیدعلی ولی، اعقاب میرسیدغضنفر ولی بن میرسیدمراد و سادات شاه ریشه‌یابی شده است.

در فصل پایانی نیز سادات سایر نقاط افغانستان مورد تحقیق قرار گرفته و این کتاب در سال ۱۳۹۰ توسط انتشارات «نیلوفرانه» در قم به تیراژ ۱۰۰۰ نسخه در ۲۶۰ صفحه وزیری منتشر و یکی از منابع و مآخذه اصلی این اثر، کتاب کوثرالنبی(پژوهشی در تاریخ سادات افغانستان)،  از جمله آثار  نگارنده می باشد.

نویسنده: سید جعفرعادلی«حسینی»

مطالب مشابه