نمایش نوار ابزار

شانزدهمین سالگرد فقیه و مجاهد کبیرحضرت آیت الله بهشتی(ره) در کابل برگزار شد

شنبه ۱۵ میزان ۱۳۹۱

در شانزدهمین سالگرد ارتحال آیت الله بهشتی عنوان شد:

آیت الله بهشتی(ره) از اکابر و اعاظم و پیشگامان جهاد بود که با وحدت طلبی و تلاش، توانست صف واحدی را به منظور مبارزه با متجاوزین بوجود آورند؛ تشکیل شورای انقلابی اتفاق اسلامی و دولت موقت سال 1358 در مناطق مرکزی  بخشی از کارنامه ی درخشان اوست.

 شانزدهمین سالگرد ارتحال ملکوتی فقیه وارسته و مجاهد کبیرحضرت آیت الله بهشتی(ره) پس از فراخون ارسال بیش از بیست مقاله تحقیقاتی به دارالانشاء کمیسیون برگزاری مراسم یاد بود شانزدهمین سالروز درگذشت مرحوم آیت الله بهشتی(ره) از سوی بنیاد علمی، فرهنگی و خدماتی حضرت آیت الله سید علی بهشتی(ره)، قبل از ظهر روز جمعه 14 میزان 1391 مراسم با شکوهی در مسجد جامع مدرسه علمیه محمدیه شهید حضرت آیت الله العظمی  واعظ(ره) برگزار شد و در این مجلس باشکوه، رؤسای مجلسین شورای ملی، وزرای کابینه، وکلای پارلمان، علماء، رهبران و شخصیت های جهادی و سیاسی و هزاران تن از اقشار مختلف مردم شریف شهرکابل اشتراک کرده بودند.

مراسم با مجرگری حجت الاسلام بیانی و در ابتداء با قرائت پیام رئیس جمهور، جمهوری اسلامی افغانستان حامد کرزی توسط منشی عبدالمجید مشاور رئیس جمهوری در امور اجتماعی قرائت شد.

 در این پیام از حضرت آیت الله بهشتی بعنوان روحانی برجسته و مصلح کشور آمده: حضرت آیت الله بهشتی یکی از روحانیون برجسته کشور ما بود. در دوران حیات پربارش، از مسند روحانیت به خدمت خلق الله پرداخت و شخصیت او در جامعه به حیث مصلح اجتماعی بازتاب وسیع داشت.

وی در قسمت دیگر پیام خویش گفت:  از کارنامه های ماندگار آیت الله بهشتی سهم او در جهاد افغانستان بود و او در بسیج مردم علیه تجاوز بیگانه و آزادی میهن کارهای ستودنی به فرجام رساند و بعد از ختم جهاد و پیروزی مردم افغانستان برمسند روحانیت استوار ترتکیه زد و از رخدادهای ناگواری که بعد رخ داد به دور ماند.

سخنرانان در این مراسم آیت الله بهشتی را شخصیت کم نظیر خوانده و کارنامه جهاد و انقلاب ایشان را بسیار پربار و طلایی خواندند.

 

اولین سخنران این مراسم آقای عبدالرئوف ابراهیمی رئیس محترم مجلس شورای ملی بود، او علمای دینی را وارثان پیامبران دانسته افزود، حضور پررنگ علمای دینی، در طول مبارزات آزادیخوای و استقلال طلبی مردم افغانستان در برابر استعمار و سلطه گران بیگانه، خصوصا نقش آیت الله بهشتی(ره) در دوران جهاد پرافتخار علیه تجاوز شوروی و در پیکار با حکومت کمونستی دست نشانده آن در رهبری و جهت بخشی سالم مبارزات، ثبت تاریخ درخشان کشور ما می باشد.

رئیس ولسی جرگه افزود: کمونیست ها از همان آغاز به قدرت رسیدن، اکثر علمای تراز اول کشور را دستگیر و به شهادت رساندند. در چنین شرایطی عده ای از علماء مخصوصا مرحوم حضرت آیت الله بهشتی(ره)  رسالت دینی خویش را فداکارانه جهت انجام داده و او یکی از بزرگان جهاد علیه دین ستیزی، تجاوز استبداد و بی عدالتی ها در مناطق مرکزی کشور عزیزما می باشد.

آقای ابراهیمی در بخش دیگر از سخان خویش اضافه کرد: یافته های که من از مروری کوتاه برجریانات جهاد مردم در مناطق مرکزی داشتم، تشکیل اداره محلی«شورای انقلابی اتفاق اسلامی» در هزاره جات، از اولین اقدام بزرگ علماء در آغاز جهاد و مدیریت کلان مقاومت ملی افغانستان در این مناطق وسیع کشوربوده و این اقدام بزرگ در عین آنکه اولین تجربه، به شمار می رفت، جرقه های نخستین انقلاب اسلامی بوده که همزمان در مناطق مرکزی درخشیده است.

وی افزود: چنانچه جهاد مردم مسلمان افغانستان در مناطق مرکزی، با پیشگامی و رهبری علما و روحانیون شان، مخصوصا آیت الله بهشتی(ره) شروع و اداره شده و ماهیت دینی داشت که علاوه برسازماندهی مردم در جهاد علیه تجاوز گران و ایادی آنها، مقابله با انواع تبعیض و بی عدالتی های اجتماعی و دفع استبداد سیاسی را نیزهدف خود قرار داده بود.

 داکتر سید مخدوم رهین وزیراطلاعات و فرهنگ جمهوری اسلامی افغانستان، تجلیل و یاد بود از حضرت آیت الله بهشتی(ره) را تجلیل از گرانمایه ترین شخصیت علمی و رجال ملی کشور خواند وگفت: حضرت آیت الله بهشتی(ره) در شرایط و زمانی به جهاد مقدس آغاز نمود که مردم افغانستان دشوارترین روزهای دوران اشغال و شکنجه را در برابر حکومت ظالم تحمل می کردند. بدون تردید نقش رهبری آیت الله بهشتی بعنوان یک عالم دینی و شخصیت ملی نه تنها در مناطق مرکزی بلکه در سرتاسر افغانستان و خارج از کشور آوازه شخصیت ملی و مدیریت این فقه گران مایه پیچید و درکنار این رهبرگرانقدر، حضور یکی از مجاهدین عالی قدر و فرمانده نامدار و شجاع جهاد، جنرال سیدحسن فرمانده شورای انقلابی اتفاق اسلامی خود مایه افتخار دیگر در تاریخ جهاد افغانستان بود.

متأسفانه در مورد شناخت شخصیت آیت الله بهشتی(ره)  کاری که در خور شأن او باشد تا کنون صورت نگرفته، از علما و دانشمندان تقاضامندم که در شناساندن این فقیه عالیقدر و مجاهد کبیر و شخصیت ملی مردم افغانستان بکوشند که این سیمای دوست داشتنی کشور ما به نسل جوان معرفی گردد.

 

یکی دیگر از سخنرانان این مراسم، محترم فضل  هادی مسلم یار رئیس مشرانوجرگه بود که از آیت الله بهشتی بعنوان آغازگر جهاد یاد نموده و گفت: آیت الله بهشتی(ره) بعنوان عالم دینی یکی از ابتکارات و افتخاراتش  ایجاد دولت موقت و شورای انقلابی اتفاق اسلامی در مناطق مرکزی بود، او در وحدت و همبستگی ملت مسلمان افغانستان تلاش های فراوانی نمود. ما امروز نه تنها بخاطر کارنامه علمی و جهادی ایشان از او تقدیر بعمل می آوریم و شخصیت او را به جوانان معرفی می کنیم که از او بعنوان یکی از فرزندان رسول خدا(ص)  احترام می گذاریم، زیرا سادت از ذریه پیامبراسلام(ص) مورد احترام ملت مسلمان ماست.

 داکتر عبدالله عبدالله، رهبر ائتلاف ملی امید، در رابطه با شخصیت این عالم فرهیخته گفت: از زمانی که به یاد دارد، نام پر افتخار این دانشمند و مجاهد کشور در جمله انگشت شمار سران مجاهدین، بر زبان همه مجاهدین و وطن دوستان مشهود و هویدا بوده است.
او افزود: چیزی که همیشه همراه با نام آیت الله بهشتی بود، نام نیک ایشان می باشد،چراکه کوشش هایی که این عالم فقیه در بین مجاهدین در راستای وحدت داشته اند، کاملا مشهود می باشد.

به گفته وی، در زمان جنگ بین مجاهدین و کمونیزم ، هیچ تضاد و اختلافی بین شیعه و سنی و یا سیاه و سفید وجود نداشت و همه در یک صف متحد علیه دشمن مبارزه می کردند. بنابراین ما باید این اتحاد را مدیون رهبرانی همچون آیت الله بهشتی باشیم که در راستای وحدت ملی بسیار تلاش ها کرده اند و خون جگرها خورده اند.
داکتر عبدالله تصریح کرد: علی رغم جهاد و مجاهدت، دیگر صفات مهم ایشان علم، بردباری و تواضع او بوده است.
او علاوه کرد: علما چراغ های راه عزت و فراز امت و ملت هستند و کمبود آنها باعث مغشوش شدن اذهان و زندگی معنوی و دینی ملت می شود. بنابراین ما باید از راه و روش و زندگی علما، الگو بگیریم و در زندگی خود پیاده کنیم.
رهبر ائتلاف امید گفت: ما در این کشور سرمایه‌های زیادی را از دست داده ایم که یکی از آنها آیت الله بهشتی می باشد، این چنین شخصیت‌ها باعث افتخار ملت افغانستان هستند و جای بسی امید و خوشی است که مردم و ملت افغاستان از این افتخارات کشور یاد می کنند و راه آنان را گرامی می دارند.
وی در اخیر علاوه کرد: سرمایه اصلی ملت و کشور ما همین شخصیتهای بزرگ بوده‌اند که حضرت آیت الله بهشتی در رإس آنها قرار دارد.

 حجت الاسلام والمسلمین شیخ غلام عباس مصباح عضو شورای علمای سرتاسری افغانستان از سخنرانان محفل شخصیت آیت الله بهشتی را جز شخصیت های نامدار و علمای تراز اول خوانده و نقش ایشان را در جهاد و انقلاب مردم افغانستان برجسته خواند.

وقتی که نام آیت الله بهشتی(ره) به میان می آید انسان به یاد انقلاب مردمی مناطق مرکزی می افتند که آنها با عقاید خالص به اسلام، پس از دستگیری و شهادت آیات عظام ؛ سید محمدسرور واعظ، شیخ محمدامین افشار و دهها عالم دینی دیگر، مناطق مرکزی به رهبری آیت الله بهشتی(ره) آزاد و حکومت در درون حکومت با  هفت ولایت و چهل ولسوالی  را کنترول و او ممثل وحدت ملی بود، آیت الله بهشتی(ره) حکومت اسلامی را بنام شورای انقلابی اتفاق اسلامی در مناطق شیعه و سنی  تشکیل و جبهات جنگ را به فرماندهی متخصص نظامی، جنرال سیدحسن در مناطق مختلف غزنی و مناطق مرکزی راه اندازی و رسانه ها از جهاد مردم افغانستان سخن می گفتند.

 حاجی‌محمد محقق، رهبرحزب وحدت مردم افغانستان، یکی دیگر از سخنرانانی بود که فرازهای از مقام علمی، جهادی و وحدت طلبی آیت الله بهشتی(ره) رحلت او را ضایعه و رخنه در اسلام خواند و گفت: بر طبق حدیثی از نبی خدا، وقتی عالمی از دنیا می رود، رخنه ای در اسلام واقع و شکستی بر بدنه اسلام وارد می شود که هیچ چیزی جای آنرا پر نمی کند و جایش برای همیشه خالی خواهد ماند.

وی علاوه کرد: آیت الله بهشتی یکی از چهره های محدود علمی سیاسی افغانستان است، بخش های از زندگی ایشان را فرازهای علمی وی تشکیل می دهد،ایشان سال های زیادی را در خدمت حوزه های علمیه و تربیه شخصیت های علمی بودند. آیت الله بهشتی(ره) مقام بلند علمی و جهادی که داشت، با کمال دقت برجریان اسلامی بودن و اسلامی ماندن حزب وحدت اسلامی نقش موثر و مفیدی داشت.

او اضافه کرد: هم چنین شخصیت جهادی ایشان، نیز از جمله فرازهای دیگر زندگی او بوده است، هنگامی که سایه سیاه کمونیزم بر کشور ما افکنده شد، قیام های ملی و سیاسی ملت افغانستان شروع گردید که مناطق مرکزی کشور مانند بامیان و دایکندی پیشگامان این قیام ها بودند که در چوکات شورای اسلامی اتفاق، به ریاست آیت الله بهشتی، قیام های اسلامی خود را آغاز کرده و با درایت و تدبیر این رهبر مجاهد و فرهیخته توانستند بر دشمنان فایق آیند.

او دیگر فراز زندگی ایشان را وحدت طلبی ایشان خواند و گفت: آیت الله بهشتی با وحدت طلبی و تلاش برای یکجا کردن بخشی از مجاهدین، توانست صف واحدی را به منظور مبارزه با دشمنان کشور تشکیل دهد که به این هدف خود نیز رسید.

استاد محقق تاکید داشت: ایشان به دلیل درجه رفیع علمی و رشادتی که داشتند، همیشه در حوادث کشور ما اثرات مثبتی را به جا گذاشته اند و امروز ما می توانیم که با الگو گرفتن از ایشان، در راه حفظ ارزش های دینی و معنوی کشورمان بکوشیم.

آقای محقق رئیس حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان نیز طی سخنانی به بازبینی جایگاه آیت الله بهشتی در جهاد مردم افغانستان ایجاد وحدت میان گروههای جهادی و در مرکز افغانستان پرداخت.

وی نقش آیت الله بهشتی را در جهاد و حتی بعد از جهاد و معرفی نمودن افغانستان به عنوان ملت مسلمان و مجاهد به جهان برجسته دانست.

استاد محمداکبری رئیس حزب وحدت اسلامی ملی افغانستان و رهبرحزب وحدت اسلامی ملی افغانستان، آیت الله بهشتی را دارای عمر با برکت دانست وی افزود: آیت الله بهشتی با تربیت نمودن شاگردان زیادی خدمت کم نظیر به جامعه افغانستان نمود. وی جایگاه آیت الله بهشتی را در میان دیگر هم قطارانش بسیار ممتاز دانست. وی همچنان ایشان را مرد زبر دست،  متبحر، اکابر، اعاظم و از پیشگامان جهاد دانست و تشکیل شورای انقلابی اتفاق اسلامی را در 15 سنبله 1358 بخشی از کارنامه ی درخشان آیت الله بهشتی دانست.

 استاد محمد اکبری، نماینده مردم بامیان نیزدر سخنانی گفت: یقینا ًآیت الله بهشتی یکی از علمای بزرگ و فقیه مناطق مرکزی و افغانستان به شمار می آید وهمیشه جزو پیشتازان بوده است.

به باور اکبری، ایشان یکی از مدرسان بسیار توانا در زمینه تدریس علوم دینی بوده اند که حال شاگردان زیادی را برای ترویج دین و قرآن در کشور به جای گذاشته اند.

وی علاوه کرد: او یکی از آغازگران جهاد و یکی از استوانه ها و رهبران جهاد به شمار می آمد، قیام های مناطق مرکزی عمدتاً با محوریت علمای دینی شروع شد که نقطه تمرکز این قیام ها آیت الله بهشتی بود و با رهبریت این عالم بزرگ مناطق مرکزی در مدت هفت ماه آزاد گردید.

 در اخیر حجت الاسلام والمسلمین سید رحمت الله مرتضوی، رئیس نمایندگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در کابل، آیت الله بهشتی را یکی از رهبران عالم، مجاهد و آزاده خواند گفت: با رهبریت خوب آیت الله بهشتی پیشگامی مردم ورس در قیام های مردمی به عنوان معجزه به حساب می آمد.

او گفت: چراکه این مردم با راهنمایی این عالم فرهیخته توانستند با وحدت زبان، قلم، دین و مذهب و با همکاری علمای دینی از تمامی نقاط کشور، تشکیلاتی را به نام شورای انقلابی اتفاق اسلامی افغانستان به وجود آورند و آیت الله بهشتی سه سال به عنوان رییس این شورا یک اداره قوی مردمی را به ارمغان آورد.

آقای مرتضوی تصریح کرد: ما اعتراف می کنیم که عزتمند نیستیم، تنها راه عزتمند شدن ما متحد بودن و نیز افغانی بودن ما می باشد تا بتوانیم مشکل این جامعه را حل نماییم و همانند آیت الله بهشتی برای آینده افغانستان الگو باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ مبلغ از سوی بنیاد علمی، فرهنگی و خدماتی آیت الله بهشتی(ره) در اخیر ضمن قدر دانی از حضور شخصیت های علمی، سیاسی، فرهنگی و ملی کشور و به خوانش گرفتن حدود  بیست پیام از سوی شخصیت های علمی، سیاسی و احزاب و نهادها، ایشان در پایان خاطرنشان کرد: آیت الله بهشتی، سمبل وحدت و رشادت برای همگان به شمار می آید، تقاضامندم که خدمات ماندگار آیت الله بهشتی فراموش نگردد، حد اقل در کنار نام دیگربزرگان جهاد، خدمات ایشان را به نسل جوان به معرفی بگیرند.

مطالب مشابه
دیدگاه ها