نمایش نوار ابزار

ششم جدی، سیاه ترین روز در تاریخ افغانستان

پنجشنبه ۷ جدی ۱۳۹۱

 بعد از ظهر روز چهارشنبه 6 جدی 13891 خورشیدی بمناسبت سالروز اشغال افغانستان توسط شوروی سابق، طی کنفرانس مطبوعاتی از شورای اخوت اسلامی، شورای اخوت اسلامی  از سی و سومین سالروز تجاوز قشون سرخ شوروی به افغانستان به عنوان سیاه ترین روز در تاریخ افغانستان یاد کرده وآن را تقبیح نموده و اضافه نمودند که در شرایط کنونی هیچ تفاوتی بین اشغال شوروی و سلطه امریکا وجود ندارد.

در این نشست مطبوعاتی، پس از قرائت کلام نوربخش الهی توسط قاری فخرالدین ضیا، سید جعفرعادلی«حسینی» منشی اول شورای اخوت اسلامی ضمن قدر دانی از حضورنخبگان و اعضای محترم شورای اخوت اسلامی و نیز شرکت اصحاب و اهالی رسانه ها جهت پوشش خبری این نشست در مورد فاجعه ششم جدی 1358 اظهار داشت: با گذشت بیش از سه دهه تجاوز فجیع اتحاد جماهیر شوروی سابق به افغانستان، در ششم جدی ۱۳۵۸خورشیدی، مردم افغانستان تاوان خسارات سنگین مادی و جانی را متحمل و این تجاوزبرای ملت ما سرآغاز جنگ های خانمانسوز داخلی و آثار مخرب و ویران کننده را بجا گذاشت و تا هم اکنون مردم ما در آتش نفاق و فتنه های متجاوزین روسی می سوزند.

 مولوی حبیب الله حسام؛ رییس شورای اخوت اسلامی افغانستان نیز بدین مناسبت با حضور علمای دینی، شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، جهادی و اعضای شورای اخوت اسلامی تجاوز شوروی سابق به افغانستان را محکوم و تقبیح نمود.

رییس شورای اخوت اسلامی تصریح کرد که شوروی سابق با تمام تجهیزاتی که در دست داشت به افغانستان حمله نمود؛ اما مردم افغانستان که جز ایمانی راسخ، دیگر چیزی نداشت در برابر آنها ایستادگی کردند.
آقای حسام علاوه کرد زمانی که مردم افغانستان در مقابل شوروی ها ایستادگی کردند در آن وقت همه مردم این کشور، وحدت و برادری داشتند، قیام و ایستاده گی مردم مسلمان افغانستان با دست خالی در برابر بزرگترین ابر قدرت جهانی که تا دندان مسلح بودند، توانست، که نمایانگر وحدت ملی و برادری افغان ها در سراسر جهان، گردد.
به گفته وی، وقتی که شوروی بالای افغانستان حمله کرد، تمام مردم این کشور غم و رنج می کیشدند؛ چرا که به هزاران تن شهید و هزارها تن معلول دادیم.
او تصریح کرد: مردم افغانستان در وقت تجاوز روس ها سلاح های پیشرفته نداشتند و آنها را با اسلحه عادی و سبک و فریادهای الله اکبر از افغانستان بیرون کردند.
مولوی حسام خاطرنشان کرد که بعد از شوروی غربی‌ها قدرت گرفتند که آهسته آهسته دوباره افغانستان را در حال حاضر، تحت سلطه خود قرار داده اند.
به گفته وی، کشورهای غربی و شرقی همیشه در حق مردم افغانستان جفا کرده و ملت ما را به سوی نابودی کشانده اند. با آنکه در اثر مقاومت و ایستاده گی مردم افغانستان در برابر ابرقدرت جهانی آن روز شرق، برخی کشور های دیگر نیز از تحت سلطه شوروی سابق نجات یافتند اما با تاسف به دنبال رشادت های ملت غیور این سر زمین یک بار دیگرغرب توانست، قدرت جهانی را در دست گیرد.
مولوی حسام افزود که هدف تجاوز شوروی سابق به افغانستان رسیدن به آب های گرم بود اضافه کرد: در۶ جدی ۱۳۵۸ که شوروی ها به افغانستان تجاوز نمودند و در حال حاضر که امریکایی ها افغانستان را تحت سلطه خود قرار داده اند هیچ وجود تفاوتی ندارد.

وی تصریح کرد: شکست قشون سرخ شوروی در برابر رشادت های مردم افغانستان به اثبات رساند و به جهانیان نشان داد که هرگاه تقابل حق و باطل صورت گیرد، خداوند متعال حقدار و ایمان دار را در برابر بزرگ ترین قدرت نیزیاری نموده و پیروز می سازد. حمله خونین و غم انگیز قشون سرخ شوروی به افغانستان چندین میلیون شهید، معلول و معیوب بر جا گذاشت و تنها دارایی ای که افغان ها آن را از دست ندادند دین؛ مقاومت وارزش های انسانی بود.
در پایان این نشست مطبوعاتی به پرسش های خبرنگاران پاسخ داده شد و گفتگو با دعائیه حجت الاسلام والمسلمین استاد شیخ نادرعلی مهدوی یکی از اعضای شورای اخوت اسلامی و مشاور رئیس جمهور در امور دینی خاتمه یافت.

مطالب مشابه
دیدگاه ها