نمایش نوار ابزار

شهدای واقعی چه کسانی هستند؟(1)

پنجشنبه ۲۸ حوت ۱۳۹۳

(بمناسبت بیست و پنجمین سالگرد شهادت غلام نبی مشتاق)

 شهید در لغت به معنی «گواه» است و در اصطلاح به كسی گویند كه در مجرای شهادت قرار گرفته و در راه خدا كشته می شود. شهادت نوعی از مرگ نیست بلكه صفتی از «حیات معقول» است. زیرا حیات معمولی كه متاسفانه اكثریت انسانها را اداره می كند، همواره خود و ادامه بی پایان خود را می خواهد، لیكن در حیات معقول فرد آن زندگی پاك از آلودگی ها كه خود را در یك مجموعه بزرگی به نام جهان هستی در مسیر تكاملی می بیند كه پایانش منطقه جاذبه الهی است.

لذا شهید همواره زنده است و حیات و ممات او همواره صفتی است برای حیات طیبه و به مصداق آیه شریفه قرآن کریم كه می فرماید: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتاً بل احیاءُ عند ربهم یرزقون» و در متون و آموزه هاي دين مبين اسلام جايگاه ويژه اي براي «شهيد» و «شهادت» در نظر گرفته شده و از «قداست» خاصي برخوردار می باشد. آيات و احاديث فروانی كه همه بيانگر جايگاه، قداست و ارزش والاي شهيد در منابع اسلامی موجود است.

درباره اهميت مقام شهدا،‌ سخن بسيار گفته شده و هر قوم و ملتي براي شهداي خود احترام خاصي قائل است ولي بدون اغراق،‌ آن احترامي كه اسلام براي شهداي راه خدا قائل شده بي نظير است.

آیات قرآن کریم و روایات پیامبر گرامی اسلام(ص) و خاندان طاهرین آن حضرت و دیگر بزرگان دینی مان، نمونه روشني از احترامي هست كه اسلام براي شهداء قائل شده و در پرتو همين تعليمات اسلامی بود كه ملت محروم و فقیر افغانستان با نیروی ایمان و توکل به پروردگار و رهبری عالمان دینی شان آن چنان قدرت و نيرو گرفتند كه بزرگ ترين ابرقدرت جهان را به زانو درآوردند. در قرآن کریم، آیات متعددی درباره شهید و فضیلت آن در راه خدا ذکر شده که در این بخش به یکی از آیات نور بخش الهی اشاره می نمایم:

–  «و لا تقولوا لمن یقتل فی سبیل‌الله اموت بل احیاء ولکن لا تشعرون.» به فرموده قرآن کریم؛ کسی را که در راه خدا کشته شد، مرده نپندارید، بلکه او زنده و جاوید است، ولیکن شما این حقیقت را نخواهید یافت.

آیه فوق سه تذکر بسیار مهم درباره شهدا را به ما گوشزد می نماید:

۱. در پندار و گفتار در مورد شهدا نباید لفظ (مرگ) را بکار برد.

۲.حیات شهدا بعد از شهادت برای همیشه جاودان است.

۳. ما توان درک زندگی شهدا را نخواهیم داشت.

در حقیقت این سوره جایگاه شهید را نشان می‌دهد، تا جایی که بشر نمی‌تواند مقام رفیع شهید را درک کند.

بنا بر این گرامی داشت از جهاد و شهداء، در حقیقت ارج گذاشتن به خون پاک شهداء راه آزادی و یاد آوری حماسه آفرینی های دلیرمردان راه دفاع از دین و وطن و یاد آوری غربت جهاد و شهداء است.

26 حوت 1393 خورشیدی بمناسبت  بیست و پنجمین سالروز شهادت غلام نبی مشتاق، یکی از حماسه سازان دوران جهاد، در شرایطی یاد و خاطره اش گرامی داشته می شود که یاد آوری از وی، یاد آوری از غربت شهدای دوران جهاد مقدس خواهد بود و  براستي که این یاد آوری، جز ياد کرد و تذکر از سالگرد عروج  شهید مشتاق و دیگر شهداء کار ديگري از ما بر نمی آید.

سی و شش سال قبل   رفتارهای ضد دینی و انسانی رژیم وابسته کمونیستی، باعث قیام سراسری مردم مسلمان افغانستان از اواخر سال 1357 آغاز و تا 1371 با حماسه ها و مجاهدت های کم نظیری در تاریخ مبارزات رهایی بخش جهان همراه و در نتیجه به پیروزی رسید. رنج و شکنجه های مجاهدان در زندان های خفقان کمونیست ها، بمباران وحشیانه مناطق مسکونی توسط نیروهای رژیم کمونیستی و اشغالگران ارتش سرخ شوروی سابق، بزرگ ترین تراژدی انسانی را خلق کرد. آوارگی میلیون ها نفر و شهادت و معلولیت صدها هزار دیگر از نتایج کودتای ننگین 7 ثور  بود که درد ها و مصیبت های آن تاکنون ادامه دارد. و  شهید مشتاق؛ از جمله فرماندهان دلیر و قهرمان جبهات نبرد در برابر کمونیست ها بود. او از نگاه مبارزات نظامی و تفکرات اجتماعی و فرهنگی، تجسم آرمان های مردم و اسوه مقاومت و فداکاری و تحقق مساوات و اخوت اسلامی بود؛ سردار فاتح و جهاد گر حماسه ساز، عمل کرد مخلصانه و زندگی پاک و بی آلایش داشت و پس از کودتای 7 ثور ۱۳۵۷ کمونیست ها و تجاوز ارتش اتحاد جماهیر شوروی سابق به افغانستان مبارزه را از کابل آغاز  و به مناطق مختلف ولایات؛ کاب، لوگر، میدان وردک، پکتیا، پکتیکاه، بلخ …. مبارزات خود را تشدید و در جبهات حضور فعال داشت. او در تمام موارد برنامه های جنگی را طرح ومجاهدین منطقه را یاری می کرد و تفصیل جهاد و مبارزات شهید مشتاق در کتابی تحت عنوان«شهید مشتاق؛ چهره ممتاز جهاد» نگارنده قبلا نوشتم که در حدود 1388 خورشیدی توسط بستگانش منتشر گردید که در آنجا تفصیلا در رابطه با مبارزات و شهید مشتاق و شهدای این خانواده که در زندان پل چرخی و سنگرهای جهاد شربت شهادت را نوشیده اند  یاد آوری نمودم.

شهید مشتاق از جمله مبارزین بود که  در نخستین روز هاي تجاوز ارتش سرخ شوروي سابق به صفوف مجاهدين پيوست و بيش از 400 عمليات نظامي عليه روس‌ها و مزدوران آنان در مرکز شهر کابل و ولایات مختلف کشور انجام داد و در آخرين عمليات که فرماندهی مجاهدین احزاب جهادی دره میدان را عهده دار بود، بتاریخ ۱۷ / ۱۲ / ۱۳۶۸ خورشیدی عملیاتی را بالای ولایت میدان وردک  وپوسته های اطراف آن سازمان دهی نموده و سرانجام این دلاور مرد در خطوط مقدم جبهه هدف مرمی دشمن قرار گرفت و با کارنامه سبز و درخشان جهادی به تاریخ ۲۶/۱۲/۱۳۶۸ جام شهادت را نوشید.

می طلبد که ما بايد آرمان‌ شهدای مان را بشناسيم و در راه تحقق آن تلاش كنيم و امروز اگر آن شهدای عزیز ما  زنده می بودند، عليه تبعيض‌، بي‌عدالتي، استفاده ابزاری از نام شهدا و…. تحمل نمی نمودند و بدون شک، شهيد مشتاق نیز از همان کسان می بود که در برابر معامله گران خون شهدا ایستادگی می نمود و چنانچه وی در آخرین روزهای عمرش سخت از چنین وضعیت رنج می برد و در آخرین سخنرانی اش در دره سنگلاخ، در برابر غفلت بعضی رهبران و مسئولین احزاب جهادی لب به اعتراض گشوده بود و بر ماست که در شرایط حساس کنونی، بايد از شهدای واقعی دوران جهاد ياد و راه آنان را ادامه دهيم‌.

با وجود حضور مخلصانه قاطبه مردم، متاسفانه کم تجربگی سیاسی رهبری احزاب جهادی که با ناخالصی های بسیار همراه شد و باعث وابستگی های متعدد به همسایگان و بیگانگان و قدرت های غربی گردیده و  زمینه های سوء استفاده از برخی افراد جهادی را فراهم ساخت و بدتر از همه سبب جنگ های خانمانسوز داخلی و نزاع ها و کشمکش های سیاسی بین نیروهای جهادی شد و جان بسیاری از نیروهای توانمند دوران جهاد را بی سبب گرفتند و با کمال تاسف که اختلاف و نفاق را جایگزین وحدت و اخوت و اخلاص و ایمان نمودند و در نهایت عملکرد نا درست برخی ها باعث بدنام شدن جهاد گردید. من بر این باورم که خون شهدای مخلص دوران جهاد، گریبان بدخواهان و اهریمنان و غافلان و منفعت طلبان را خواهدگرفت و نور حقیقت یک بار دیگر خواهد تابید و دوران ستم و سلطه باطل رو به افول خواهد رفت و موحدان و مومنان به دین خدا حاکم خواهند شد.

در پایان مطلب بعنوان جمع بنید و نتیجه نکات فوق، می خواهم بمناسبت بیست و پنجمین سالگرد شهید مشتاق، یکی  از فرزندان رشید جهاد اسلامی جایگاه و اهمیت جهاد را به دو فصل  این گونه یاد آوری نمایم:

فصل اول؛ جهاد و مبارزه علیه کمونیزم بین المللی و قشون اتحاد  جماهیر شوروی سابق و حکومت کمونیستی افغانستان بود و چهارده سال دوام کرد؛ مجاهدین در این مقطع با ایثار و مجاهدت بی نظیر شان به قسمت عمدة از آرمان و اهداف خود رسیدند؛ و موفق شدند تا یک ابر قدرت را که معتقد بود باید بر همه حکومت کند و آنان این را جبر تاریخ می شمرد، به زوال محکوم نمایند؛ و به طور کامل این فصل، فصل سر بلندی و افتخار مردم مسلمان افغانستان بود، همه جهان برای حرکت های‌شان مجاهدین افغانستان را به عنوان الگو و نمونه گرفتند  و ما نیز در این مورد از خدای خود سپاسگذاریم.

فصل دوم؛ پس از پیروزی مجاهدین بود، در این فصل دشمن با چهره پنهان دست به توطئه های خطرناک زد که مقدمات آن قبلاً در زمان جهاد چیده شده بود؛ لذا پس از پیروزی مجاهدین، دشمن تلاش های شبانه روزی خویش را ادامه دادند و باعث اختلافات و جنگ های داخلی در درون جهادگران شدند.

با کمال تاسف، به یدک کشیدن نام مقدس شهید، در سالهای اخیر توسط هوا داران احزاب مختلف، حتی با برگزاری مراسم و همایش های مختلف از کشته شدگان خویش بعنوان شهید تجلیل می نمایند و با تاسف که  این رسم نا پسند و خلاف شرع در میان احزاب خلق و پرچم وابسته به حزب کمونیست شوروی سابق  نیز مرسوم شده و عنوان مقدس شهید و ارزش شهادت را به تمسخر گرفته اند.

از یکسو بسیاری از کسانیکه ادعای جهاد و مبارزه علیه حکام کمونیستی داشتند، آنها نیز راه شهدای واقعی جهاد  را به درستی تعقیب ننموده و اهداف و آرمان آنان را به خوبی نشناخته اند، بی باوری به اهداف و آرمان های شهدای واقعی کشور؛ صداقت و اعتماد، ضعف و کاستی های شان را در نزد مردم برجسته برملاتر ساخته اند.

بنا بر این تجلیل از شهدا به معنای باورمندی و ایمان آوری به آرمان شهدا و رفتن به مسیری باید باشد که شهدای ما در آن مسیر روان بودند. در غیر این صورت انجام مراسم تشریفاتی، بهره برداری و سوء استفاده از عنوان شهید، نام گذاری عنوان مقدس شهادت را بر قاتلین مردم مسلمان، قربانیان راه غنایم و جنگ های خانمانسوز داخلی، خیانت نا بخشودنی به نام مقدس شهداء است. باید منافع طلبان بدانند، هرچند غبار غفلت بین آنها و شهداء فرسنگ ها فاصله انداخته ولی نمی توانند  که با  استفاده ابزاری از نام شهید پویایی را در حرکت های سیاسی و اجتماعی شان به پایان برسانند و روز خواهد رسید که حقایق آشکار گردد.

یکبار دیگر یاد و خاطره شهدای سرافراز دوران جهاد اسلامی، مخصوصا شهید غلام نبی مشتاق گرامی داشته و امید واریم که در قبال شهداء احساس مسئولیت نماییم.

ادامه دارد……

سیدجعفرعادلی«حسینی»

مطالب مشابه