نمایش نوار ابزار

شهيد کاظمی؛ الگوی مسئوولان کشور

یکشنبه ۲۵ میزان ۱۳۸۹

  در نیمه اول عقرب ۱۳۸۶ شهید سید مصطفی کاظمی وتعداد از اعضای کمیسیون اقتصاد ملی ولسی جرگه که به منظور رفع مشکلات اقتصادی مردم در صفحات شمال کشور سفرنموده بودند، با ورود شان به ولایت بغلان، در حین دیدو بازدید با مردم آن ولایت،  عصر روزسه شنیه ۱۵ عقرب  ۱۳۸۶ (برابر ۲۵ شوال،  سالروز شهادت حضرت امام جعفرصادق علیه السلام)،  استاد کاظمی وپنج تن از اعضای کمیسیون اقتصادملی ولسی جرگه، کودکان معارف ومستقبلین در اثر انفجار وعمل تروریستی به شهادت رسیدند که این عمل بار دیگر بردرد واندوه مردم کشور افزود.

در نیمه اول عقرب ۱۳۸۶ شهید سید مصطفی کاظمی وتعداد از اعضای کمیسیون اقتصاد ملی ولسی جرگه که به منظور رفع مشکلات اقتصادی مردم در صفحات شمال کشور سفرنموده بودند، با ورود شان به ولایت بغلان، در حین دیدو بازدید با مردم آن ولایت،  عصر روزسه شنیه ۱۵ عقرب  ۱۳۸۶ (برابر ۲۵ شوال،  سالروز شهادت حضرت امام جعفرصادق علیه السلام)،  استاد کاظمی وپنج تن از اعضای کمیسیون اقتصادملی ولسی جرگه، کودکان معارف ومستقبلین در اثر انفجار وعمل تروریستی به شهادت رسیدند که این عمل بار دیگر بردرد واندوه مردم کشور افزود.

شهید کاظمی علاوه بر اینکه ازچهره های مطرح سیاسی کشور بود، در بهبود اقتصاد ملی نقش بسیار مهم داشت، بدین منظور وی بخاطر اجراء مأموریت رسمی جهت رسیدگی به وضع اقتصادی ونجات مردم افغانستان از فقر راهی شمال شرق کشورشد، دلسوزی وی در حدی بود که در این راه به شهادت رسید. شهادت کاظمی وپنج تن از اعضای کمیسیون نامبرده مظهر ونمادی از وحدت ملی را در کشور شکل داد وبرای نخستین بار در تاریخ این سرزمین با ریختن خون اقوام وپیرو مذاهب در صفوف مشترک اداء نماز جنازه صورت گرفت.

چند نفر از اعضاء ولسی جرگه که در فاجعه ۱۵ عقرب بغلان به شهادت رسیدند؛ هرکدام  انسانهایی با برجستگی های اخلاق ورفتار اجتماعی قابل توجه وفراوانی  بودند، آنها در ولایات مختلف کشور سوابق خدماتی ومبارزاتی داشتند و به گونه ای در میان مردم خویش جایگاه ویژه ای را دارا بودند. شهدای ۱۵ عقرب عموما افراد خدمتگذاری بودند اکثروقت نیروی شان را صرف حل مشکلات مردم می کردند که برجسته ترین فرد مجموعه شهداء ۱۵ عقرب ولایت بغلان شهید مصطفی کاظمی بود، او خیلی چیزها داشت که می توان آنها را الگوقرار داد و  به دلیل جامعیت آقای کاظمی لازم است افراد مختلف گوشه های زندگی ایشان را  از ابعاد گوناگون بنویسند تا جامع وکامل باشد. در این نوشتار نمی توان همه ای ابعاد زندگی وی را یاد آورشد،  تنها به چند مورد از ویژگی های شخصی شهید کاظمی اشاره می شود که برای نسل امروز، مخصوصا برای مسئوولان ودولت مردان کشور الگو وسرمشق قرار گیرد.

«واقع گرایی»  اولین ویژگی شهید کاظمی است که به صورت عملی آن را در زندگی خویش پیاده نموده بود، بدین جهت  واقع گرایی آقای کاظمی باید الگو برای  همه  باالخصوص مسئوولان کشور باشد، این واقع گرایی است که کارها را سامان می دهد، اگرمسئوولان ودولت مردان کشور ما این واقع گرایی را می داشتند بدون شک  وضعیت مابهتر از این بود که الآن هست.

در این مورد  با استمداد از فرمایش مولی الموحدین علی بن ابی طالب(ع) که در حکمت ۱۱۰ نهج البلاغه آمده که در مورد واقع گرایی توضیح داده می شود، آن حضرت می فرماید: «لا یقیم امرالله سبحانه الا من لا یصانع ولایضارع  ولا یتبع المطامع»  یعنی حدود الهی را،  از احکام خدا وحکومت اسلامی را فقط کسانی می توانند اجرا کنند که دارای سه خصوصیت باشند:

۱ – اهل مصانعه نباشند. یعنی ظاهر سازی نکنند.

۲ – اهل مضارعه نباشند. یعنی با مسائل، به شیوه ای انفعالی برخورد نکنند، قوی و با اراده باشند.

۳ – اهل هوای نفس ودنبال رفتن نباشند. این ها سه خصوصیتی است که خیلی مهم است وواقعا این حدیث سخن عمیقی است وجای مطالعه دقیق وبه کار بستن دارد؛ اما در این نوشتار روی نکته اول فرمایشات حضرت امیرالمؤمنین(ع)  اشاره می شود.

آن حضرت در مورد مصانعه که یکی از زیرمجموعه های واقع گرایی است؛  یعنی بدین معنا که واقع گرایان آن است که  اهل ظاهر سازی نباشد واگر چنانچه کسی ظاهر ساز باشد در آن صورت  اهل واقع گرایی نیست و زندگی واقعی ندارد . بنا براین کسانیکه ظاهر می سازد و با آن ظاهر زندگی می کند ولی خودش یک چیزی دیگری است و مردم هم  ظاهر او را می بینند و واقع او را نمی بینند.

مقام ومسئولیت حکومتی،  بعضی ها را بخاطر همین ظاهرسازی شان  از مردم جدا می کند، وهمین دلیل ظاهر سازی است که برخی از مسئولین بلند پایه حکومتی فکر می کنتد که برای همیش حاکم هستند و کسی شدند وگاها بخاطر حفظ قدرت چندروزه مردم خویش را فراموش می کنند، در صورتیکه حاکم یعنی خادم مردم (رئیس القوم خادمهم) لذا آقای کاظمی اهل مصانعه بود وهمیشه به فایده وخوش بختی مردم خویش می اندیشید. همانطوریکه رسول گرامی اسلام(ص) می فرماید: «احب الناس الی الله انفعهم للناس» یعنی بهترین مردم کسانی هستند که نفع وفایده ای شان بحال مردم باشد؛  او کاملا روحیه دیگر گرا یی داشت و چیزی را که برای خود وتیمش می پیسندید، برای دیگران نیز می خواست واین طور زندگی کرد. وی در دوران که وزیر  تجارت، رئیس کمیسیون اقتصادملی ولسی جرگه، سخنگوی جبهه ملی، رهبر حزب اقتدار ملی و…. بود، اما هیچ تفاوتی با گذشته أش نداشت، همانطور بود که قبلا هم بود. اگر در شمال کشور به ایشان ضرورت می شود، حتی در فکر امنیت و به خطر افتادن جان خویش  نبود. در محافل ومجالس مردم شرکت می کرد و درهر شرایطی پاسخگویی مشکلات مردم بود،  با مردم خیلی عادی صحبت می کرد  ومردم عادی حرف شان را  با او می زدند. شهید کاظمی این گونه نبود که یک آدم معمولی وقتی که  با او صحبت می کرد بترسدوجرئت سخن گفتن را نداشته باشد، او آنقدر با مردم عادی و ارباب رجوع محبت می کرد که مراجعین هر طوری که دلش می خواست با او حرف می زدند. کاظمی خیلی عادی وصمیمی با مردم برخورد می نمود که باعث تقویت روحی و اطمنان خاطر آنها می گردید.

دومین ویژگی شهیدکاظمی اعتماد به نفس او بود،  اعتماد به نفس برای یک مسئوول سرمایه ای بسیار با ارزشی است. مسئولان ما باید این کار مهم و با اهمیت را براساس تفکر صحیح انجام بدهند. که اگر انتقادی هم صورت بگیرد  بتوانند جواب معقول ومنطقی بدهند وبگوید این کار مادرست بود و به این دلیل انتقاد تان  وارد نیست. نه اینکه توجیه های ضعیف و بی اساس داشته باشند.

این روزها که مصادف است با  چهلمین روز شهادت شهید سید مصطفی کاظمی؛  بدین مناسبت می طلبد که با تعهد اخلاقی وایمانی اعتماد به نفس را از او بیاموزیم و واقعا متکی به خود ومتکی به حق باشیم. اگرچنین بود وبا اعتماد به نفس به کار خودمان تکیه نمودیم، آنگاه خواهیم  توانست که از آن دفاع هم نماییم.

شهید کاظمی، میدان دادن به دیگران را در  زمینه های اجتماعی و سیاسی می داد وبحث وفکر ومناظره بسیار چیزی جالبی در زندگی روزه مره گی او بود. وی هیچ وقت به خود شان به دلیل اینکه دارای ویژگی های عالی هستند، مغرور نبود،  حرف همه را می شنید؛  نقادان اگر حرفی داشتند، حتی از همان ابتداء ول اینکه  ایشان می فهمیدکه نظر درستی هم نیست،  ولی صبرمی کرد نظرات نقادان را گوش می داد ، با تمام حوصله مندی، با متانت و با ادب جواب می داد؛ درشرایط کنونی اشخاصی با این خصوصیات  که گفته شد خیلی کم است.

به امید اینکه اندیشه وفکر کاظمی الگوی مسئوولان کشور ما باشد و بتوانند با روحیه هم گرایی وهمدلی مصدر خدمات ارزشمند در جامعه ای اسلامی خویش قرار گیرند.

منبع:

وبلاک شهید کاظمی

مطالب مشابه