نمایش نوار ابزار

عاشورا، قربانگاه یک مکتب است

دوشنبه ۱۳ قوس ۱۳۹۱

 سترجنرال سید حسین انوری؛ رئیس شورای رهبری حزب حرکت اسلامی و نماینده مردم کابل در ولسی جرگه، شب  یازدهم محرم(شام غریبان اهل بیت امام حسین(ع)) در حسینیه کاظمیه کابل در جمع عزاداران حسینی، حادثه عاشورا را برخورد سفاک‌ترین انسان در برابر نواده پیامبراسلام(ص) خواند و گفت:«ما در ایامی قرار داریم که یک مکتب قربانی شده؛ نه یک انسان. حسین یک مکتب بود».

به گفته انوری، در طول تاریخ، دو خط در مجادله بودند:

یکی خط حق، نماد خط حق هابیل بوده و این سلسه به پیامبران الهی، مخصوصا به پیامبراسلام(ص) و امامان معصوم(ع) استمرار یافته و تا به امام حسین(ع) رسیده است.

و دیگری  خط باطل و نماد خط باطل، قابیل بوده و در هرزمان قابلیان با چهرهای فرعون ها، نمرودها، ابوجهل و ابوسفیان ها و یزیدیان ظاهر شدند و هم اکنون نیز این دو خط حق باطل وجود دارد.

آقای انوری، همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود، حرکت های قومی و سمتی را خفت آور و شرم آور دانست و گفت:«به خارجی ها تکیه نکنیم؛ چون آنها فریب می دهند و نفاق می اندارند و حکومت می کنند».
وی افزود که امام حسین(ع) برای ما و جامعه آنروز و نسل امروز و برای احیای ارزش‌ها به شهادت رسید. انگیزه قیام امام حسین(ع) اصلاح جامعه و امر به معروف و نهی از منکر و احیای انسانیت و حرکت علیه ظلم و استبداد در برابر طاغوت است.
به گفته این عضو ولسی جرگه، وظایف اجتماعی کشوری و حکومتی ما هم باید مورد ارزیابی قرار گیرد و در برابر موقف های منفی، ستیزه و مبارزه و عصیان باید کرد. مکتب امام حسین(ع)، مکتب عصیان، تپش، تحرک و تلاش است و تا زمانی‌که در سرزمینی، جور و ستم وجود داشته باشد باید حرکت حسینی صورت گیرد.
وی افزود:«اگر ما در حرکت های زیربنایی و تشکیلاتی مان در جغرافیایی به نام افغانستان واقعا حسینی بودیم و اگر با فرهنگ حسین(ع) خود را آراسته می کردیم و جهت حفظ دستاوردهای جهاد با هم همکاری درست داشته و با هدف و خط و مشی و انگیزه درست عمل می کردیم بعد از چهارده سال جهاد و مبارزه و 5/1 میلیون شهید، شاهد این مشکلات نبودیم».
انوری با اشاره به دوران حکومت طالبان و حمایت بعضی از کشورها از این گروه گفت که در زمان حکومت طالبان که بعضی از کشورها از طالبان حمایت می کردند، امروز عده ای از همان کشورها به ظاهر حامی ما هستند مانند دولت پاکستان که صدر اعظم پاکستان خود اعتراف داشته که با گروه طالبان همکاری داشته و این گروه را به وجود آورده است.
انوری افزود:«اگر ما مسلمانان اعم از شیعه و سنی با فرهنگ و منطق بزرگان دین مان درست عمل می کردیم شاهد مرزبانی خارجی ها در این سرزمین نبودیم».
وی با اشاره به حادثه روز عاشورای امسال در دانشگاه کابل سال 1391 بیان نمود که نام حسین(ع) در خطبه های نماز جمعه و جماعات اهل سنت، همیشه تکرار می شود و اهل سنت متدین که به این کشور و حاکمیت ملی و وحدت اسلامی وفادار هستند هرگز چنین فاجعه ای را خلق نکرده و نمی کنند، مسلما این، کار دشمنان افغانستان و مزدوران و وابستگان بوده؛ نه پیروان متدین اهل سنت.
آقای انوری اضافه کرد که نباید دیگران را زیاد محکوم کرد. ما خود مان نتوانستیم جامعه را بسازیم و با دادن هزاران شهید و معلول، نتوانستیم به شهدای تاریخ پاسخ بگوییم و خانواده های شهدا را فراموش کردیم و در مسایل ارزشی، نتوانستیم به نتیجه برسیم و از هر جناح و حزب سیاسی وقتی بپرسیم که با خانواده های شهدا چقدر همکاری داشته اید، خودشان شرمنده می شوند.
نماینده ولسی جرگه گفت:«فرهنگ اسلامی رشادت و شهادت از بین نمی رود، کما آنکه یزید از بین برده نتوانست. چنانچه شاهد بودیم که انگلیس ها گفتند که تا زمانی‌که قرآن بین مسلمانان است و حکومت می کند نمی توانیم شکست شان بدهیم و باید هر فرد و نظام و گروهی که مطابق خط امام حسین(ع)، پیامبر و خط الهی حرکت کند او را حمایت کنیم و حمایت می کنیم».
وی با انتقاد از عملکرد بعضی از شخصیت های کشور نیز گفت:«در این کشور، همه سهیم اند و نباید حق کار و لیاقت تحصیل را از دیگران گرفت؛ بلکه باید به کشور و مردمی اندیشید که همه ملت افغانستان اند و حقوق شهروندی و انکشاف متوازن را در نظر گرفت و به آن عمل کرد».
به گفته وی، این در حالی‌ست که با گذشت بیش از 10 سال، حق مشروع مردم تحقق پیدا نکرده است و این وظیفه پیروان خط حسینی است که باید از نخبگان و رهبران بپرسند و سکوت نکنند. عزتمندی و بقای مان عملکرد به قانون اساسی است که متأسفانه رهبران مان و دولتمردان مان هرگز قانونگرا نبوده اند.
به گفته این نماینده ولسی جرگه، راه حسین جایگاه بلندی بین جامعه اسلامی باز کرده است و قطع رابطه با تاریخ و فرهنگ عاشورا سبب تباهی است؛ چون مطرح کردن خط امام حسین(ع)، عمل کردن به کل ارض کربلا و کل یوم عاشوراست. در هر سرزمینی که جور و نفاق و فساد است مردم آن باید تمسک به فرهنگ و منطق امام حسین(ع) کنند.
سیدحسین انوری تاکید داشت که حرکت امام حسین(ع)، حرکتی بود که مجموع جامعه اسلامی را وحدت و اخوت بخشید، اکثریت و اقلیت در منطق امام حسین(ع) وجود ندارد. هرکس با هرچهره و نژاد و قوم و زبان زیر کلمه توحید قرار بگیرد برادر است و حیثیت و حق و ناموسش محفوظ است.
سید حسین انوری گفت:«باید عملکرد ما با عملکرد امام حسین(ع) که احیاگر روحیه اخوت و زنده کننده ارزش های انسانی و عدالت خواهی بود تطابق پیدا کند. پیروزی از امام حسین(ع) در مقابل شقی ترین انسان در کربلا، عملکرد و سخنان زینب کبرا بود که رسالتش را به گونه درست انجام داد و زنان جامعه ما اگر با الگوگیری از زینب کبرا عمل کنند جامعه ما شاهد شکست نخواهد بود و همیشه پیروز و سربلند خواهد ماند».

مطالب مشابه