نمایش نوار ابزار

عاشورا متعلق به همه مسلمانان است

جمعه ۱۰ جدی ۱۳۸۹

 سالیان متمادی است که با فرا رسيدن عاشورا؛ سالروز شهادت سيد و سرور آزادگان جهان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) و ساير سرخ جامگان وادي کربلا، در کابل پایتخت افغانستان و شهر هاي این کشور، يکپارچه سياه پوش و غرق در ماتم و اندوه می گردد و در دهه اول و دوم محرم، مداحان و مرثیه سرایان اهل بیت(ع) و علمای دینی در  تکیه خانه­ و حسینیه های  کشور به روایت حوادث عاشورا و تفسیر پیامهای روز عاشورا  برای مسلمانان می پردازند و صدها هزار تن از مسلمان شیعه و سنی در  مراسم بزرگداشت از روز عاشورا شرکت می کنند.

گفتني است که حضور رئیس جمهور، رئیس پارلمان، و اعضای کابینه و شخصیت های علمی و سیاسی همانند: آيت الله محسني، استاد ربانی، حضرت صبغت الله مجددي، آیت الله سید محسن حجت، استاد سیاف، سید محمد هادی «هادی»، استاد محمد محقق، استاد محمد اکبري، ملا تاج محمد مجاهد، استاد عرفانی و شخصيت هاي ديگر در تکیه خانه عمومی چنداول، حسینیه عمومی قلعه فتح الله، حوزه علمیه محمدیه، پروژه بزرگ خاتم الانبیاء، حوزه علمیه خاتم النبیین(ص) و… سخنرانی نمودند.

  همین گونه از محرم سال 1385 به ابتکار شورای اخوت اسلامی  گردهمایی بزرگ عاشورا در مسجد عیدگاه برگزار نمودند که تا کنون این سنت همه ساله برپاست، علاوه بر این مناطق عاشوراي حسيني همه ساله شب عاشورا در مسجد تمیم انصاری و شهداي صالحين با حضور بیش از بیست هزار تن عزاداران حسینی تجلیل بعمل می آید و جمع کثيري از هموطنان عزيزما از مساجد و خانقاهاي مختلف شهر کابل با حضور در شهداي صالحين در قالب حلقه هاي بزرگ، به اجراي ذکر و نعت پرداخته ياد و خاطره شهداي کربلا را گرامي می دارند و همه ساله با حفظ امنیت و آرامش این مراسم در نقاط مختلف کشور برگذار می گردد؛ چنانچه زمری بشری، سخنگوی وزارت امورداخله کشور در آستانه فرارسیدن عاشورای حسینی در خصوص تامین امنیت این روزها گفت شهر کابل از جمله شهرهای مهم و پرجمعیت عزاداران حسینی در ایام محرم می باشد لذا در این شهر تدابیر خاص امنیتی از سوی ارگانهای امنیتی کشور به هماهنگی نمایندگان مردم اهل تشیع اتخاذ شده است.

لذا در مورد عاشورا و قيام امام حسین(ع) كتب فراواني نگاشته شده و شخصيت هاي زیادی در این مورد سخن گفته که در این قسمت راجع به فلسفه عاشورا به ديدگاه برخي شخصيت هاي كشور اسلامي افغانستان اشاره مي شود.

همه ساله اعضاي كابينه با برنامه ريزي توسط رئيس جمهور كشور، اعضاي كابينه هركدام بطور جداگانه دريكي از مساجد و يا تكايا ي شهركابل موظف مي شوند كه پيرامون نهضت امام حسين(ع) سخنراني نمايند و با همين شيوه مقامات حكومتي، نهاد و شخصیت های متنفذ  در ديگر ولايات افغانستان نيز در روزهاي عاشورا در مراسم سوگواري حضور پيدا مي نمايند كه به چکیده ازگفتار برخی از شخصیت های سیاسی و علمی کشور به طور مخصتر اشاره مي گردد.

حامد کرزی رئيس جمهور اسلامی افغانستان:

ايثار وفداکاری نواده رسول اکرم(ص) نه تنها اسلام و راه و روش محمدي را نجات داد، بلکه از خون معطرش قرنها و نسلها تا امروز موجهاي مقاومت، ايثار و جوانمردي، صلح طلبي و صلح خواهي ايجاد شد؛ امروز ما براي خود و آيندگان راه و روش زندگي با عزت و فداکاري و حق طلبي و ايستادن در برابر ظلم و کساني که حق ما را انکار مي کنند، بياموزيم وایثار امام حسین(رض) را سرمشق و افتخار بدانیم.

پروفیسور برهان الدین ربانی از رهبران جهادی و رئیس شورای عالی صلح:

عاشورا برای مسلمانان موضوع عاطفی و احساس نیست، بلکه درس ایثار، عدالت خواهی، مبارزه با فساد، استبداد و نظام فاسد بود. تنها راه پیروزی مسلمانان حفظ و حدت و یکپارچگی و هوشیاری در برابر توطئه های بیگانگان می باشد.

آیت الله محسنی رئیس شورای علمای شیعه افغانستان:

عاشورا یک حادثه نیست بلکه یک مکتب است.

آیت الله سید محسن حجت از علمای برجسته افغانستان:

منزلت اهلبیت به اندازه منزلت قرآن است، همان طوری که قرآن را« لا يَمَسُّهُ إِلا الْمُطَهَّرُونَ» اهلبیت را هم مقامش را درک نمی کند؛ «مطهرون» ما باید مطهر بشویم تا بفهمیم پیام قرآن و اهلبیت را و آنان که مطهر بودند وزحمت کشیدند و تعالی وترقی معنوی داشتند، اهلبیت را درک کردند. درک اهلبیت(ع) ربط به سنی بودن وشیعه بودن ندارد. مهم اینکه باطن ما با اهلبیت باشد و آن اینست که ما خط اهلبیت(ع) را بشناسیم، مهم این است که ما از اهل بیت(ع) جدا نشویم آنها طالب ما هستند به شرط آنکه ماهم زمینۀ این قضیه را فراهم کنیم.

استاد عبدالرب رسول سیاف از رهبران جهادی:

تجليل از عاشوراي حسيني با اشتراک و حضور شيعه و سني، زيبا ترين مظهر وحدت و يکپارچگي مردم مسلمان افغانستان هست، واقعه عاشورا یک حادثه عظیم تاریخی در جهان اسلام هست که توسط امام حسین(رض) و یاران پاک‌طینتش برای اصلاح امت اسلامی به وقوع پیوست و یکی از ضروریات ایمان، محبت پیامبر اسلام و اهل بیت آن حضرت می‌باشد که این حدیث شریف در ترمزی آمده: انا حرب لمن حاربهم و سلم لمن سالمهم ه و به نقل حدیث شریف حرب لمن حاربکم، بنا براین عاشورا يک حادثه بزرگ در تاريخ اسلام است که براي اصلاح امور امت به وقوع پيوست.

شیخ الحدیث فضل احمد شینواری:

«انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی» محبت اهل بیت پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) از شاخص های مهم یک مسلمان به شمار می رود؛ ایشان صحبت های خود را در محوریت این حدیث و حادثه کربلا ادامه داد و گفت: تجلیل از قیام بزرگ و تاریخ ساز کربلا و سالروز شهادت نواده پیامبر که آن حضرت(ص) در باره اش فرمود: «حسین منی و انا من حسین، احب الله من احب حسينا» باعث بیداری امت اسلامی می گردد.

استاد محمد کریم خلیلی معاون دوم ریاست جمهوری:

ضمن قدرداني از ابتکار شوراي اخوت اسلامي در جهت برگزاري مراسم مشترک پيروان اهل تسنن و تشيع، خاطر نشان ساخت که اين وحدت و همدلي حاصل فضاي جديد و از دستاورد هاي اين برهه اي از تاريخ کشور ما است که پاسداري و تقويت اين روحيه، رسالت خطيري است که سنگيني آن بيشتر به دوش علما و انديشمندان ما مي باشد.

جای افتخار است اینکه بار دیگر علمای جید، دلسوز و آگاه به مسائل روز دراین مجلس گردهم آمده و جهت تحکیم اخوت اسلامی میان برادران و خواهران هم کیش و مسلمان این مرز وبوم و اهداف بزرگ امام حسین(ع) این چراغ هدایت و کشتی نجات مسلمین بحث و صحبت مینمایند.

محمد يونس قانوني رئیس مجلس نمایندگان:

دهه ي محرم كه مصادف با حماسه كربلاي حضرت حسين(رض) است بخش بزرگي از تاريخ اسلامي را تشكيل مي دهد و فاجعه ي المناك كربلا يكي از بزرگ ترين، مهم ترين و تاثير گذارترين حوادث در بستر تاريخ اسلام به شمار مي رود و حراست از سنت پيامبر(ص)، جوهر قيام امام حسين(رض) را تشكيل مي دهد؛ بياييد از قيام امام حسين درس بگيريم و اجازه ندهيم که ديگر عزت و اقتدار مردم مسلمان افغانستان با عناويني همچون قوم، زبان و مذهب زير سؤال برود.

ستر جنرال عبدالرحیم وردک وزیر دفاع ملی:

تا جهان است حادثه غم انگیز عاشورا زخم سینه ها را باز کرده وجام دیده ها را از اشک لبریز می کند و هر روز به کاروان شهدای حسینی افزوده می شود، هیچ قلمی نیست که بتواند شرح این غمنامه را بنویسد و توضیح دهد، زیرا تراژدی کربلا جام دیدها را لبریز از اشک می کند، امام حسین(ع) علیه ظلم و استبداد قیام کرد و به خاطر حراست از آزادی، استقلال و صیانت از ارزش های والای محمدی از خود گذشت.

سترجنرال بسم الله خان محمدی وزير امور داخله:

یزید به مثابه اهریمن قدرت طلب و فاسق و فاجر بر پیروان دین یکتا پرستی غلبه کرده و شهادت نواده پیامبر اسلام را سبب شد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج سید محمدهادی «هادی» رئیس کمیسیون برگزار ی مراسم عاشورا:

درآغازین روزهای محرم الحرام قرار داریم این محفل شریف از سوی شورای اخوت اسلامی بر گزار گردیده است تا در راستای سر فصل های که دراین روز بزرگ بخوانش گرفته می شود دستورالعمل جامعۀ اسلامی مان باشد وسنی وشیعه درکنار هم از امام حسین(ع) وسالروز شهادت آن حضرت عزاداري می کنند وعاشورا را زنده نگه می دارند.

ملا تاج محمد مجاهد مؤسس بنیاد علماء، نماینده مردم کابل در پارلمان و معاون اول شورای اخوت اسلامی:

بر ماست امروز تاقسم که دوستان فرمودند آن خط حسینی، آن حسینیت را در راه معقولش تعقیب بکنیم و برویم در مقابل زمامداران بیدین ویا زمامداران دین دار که انسان ها را به سوی ذلت، بسوی بی دینی، بسوی سبک شدن و رسوا شدن دعوت می کنند، واقعاًً انسانهای که با خدا عهد بسته که بنده هستند و بنده گی میکنند ازین حرکت تنبیه شوند و استفاده ی بکنند حیات همان عقیده و جهاد است، اگر انسان عقیده نداشته باشد ودر آن راه تلاش نکند موقفش پائین میاید به حد حیوانات میرسد

حجت الاسلام والمسلمین استاد محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستانو عضو پارلمان کشور:

مجلس با عظمت امروز که از طرف شورای اخوت اسلامی به مناسبت تجلیل از عاشورای حسینی بر گزار شده است ابتکار خدا پسندانه ایست که از طرف بزرگان و علمای ما پی ریزی شده است و انشاالله که می تواند برای شناخت امام حسین(ع) و شناخت آل رسول(ص) و قدر دانی از آنها جامعه مارا منسجم نموده و راه روشن رابرای جامعه ما ترسیم می کند.

مولوی حبیب الله حسام وعضو شورای اخوت اسلامی:

پیام خون سرخ حضرت امام حسین(رض) برای قبول نکردن نظام ظلم وستم واستبداد با آوردن نظام عدل الهی در روی زمین برای بشریت را دارد.

بنا بر اين عاشورا منحصر به یک مذهب، قوم، نژاد و جغرافیا نیست و قیام امام حسین(ع) در تداوم وتحقق خط ورسالت پیامبر بزرگ اسلام(ص) است؛ ماه محرم، فصل شکفتن لاله هاي مقاومت خونين اسلام است؛ همان گونه که سرآغاز زوال حاکميت هاي فاسد نيز می باشد؛ بدین جهت ماه محرم در بسیار از کشورهای اسلامی بالخصوص در افغانستان فرصتی مناسبی هست که همه ساله سخنرانان در مساجد و حسینیه ها بر وحدت مذاهب شیعه و سنی و وحدت ملی تاکید می کنند؛ محرم و عاشورا در فرهنگ اسلامي يک تاريخ زنده، يک انقلاب خونين، يک مظلوميت آشکار و يک مجموعه‌ي از حماسه هاي بي نظير است.

حجت الاسلام والمسلمین سید جعفرعادلی«حسینی» منشی اول شورای اخوت اسلامی:

محبت و دوستی امام حسین(ع) محور همبستگی و یکپارچگی امت اسلامی بوده، گرامی‌داشت و تجلیل از سالروز شهادت نواسه پیامبر رحمت للعالمین حضرت اباعبدالله الحسین(ع) روز عاشورا در کشور اسلامی افغانستان به عنوان رمز و تجلی وحدت و اخوّت مسلمانان به شمار رفته  که

بی‌تردید در نهضت عاشورای حسینی کمال عبودیت، اطاعت بی‌چون و چرا از دستورات پروردگار، مکارم اخلاق و فضایل انسانی را می‌توان یافت. امام حسین(ع) حقیقتی بزرگ است که جوامع انسانی در برابر عظمت روح وهمت آن حضرت سرتسلیم فرود آورده وخضوع کرده‌اند.

عاشورا مدرسه عشق، ایثار و جانفشانی در راه حفظ دین و ادای تکلیف دینی، وکربلا کعبه آمال عشق ومجمع اسوه‌های کمال برای اقشار مختلف جامعه اسلامی است.

امروزه اندیشمندان جهان با گرایش‌های مختلف در خصوص ابعاد نهضت کربلا پژوهش نموده‌اند؛ در ایام ماه محرم در بسیاري از کشورها، همایش‌های علمی برگزار می‌گردد، در کشور ما با آغاز ماه محرم الحرام همه ساله شخصیت‌های علمی، سیاسی و اقشار مختلف مردم در کنار یکدیگر شهادت و فداکاری امام حسین(ع) و یاران وفادارش را گرامی می‌دارند.

سيد نورالله مراد سرپرست وزارت حج و اوقاف:

حادثه عاشورا را، حادثه اي توصيف نمود که چگونه زيستن و چگونه مردن را به مسلمانان جهان مي آموزد.

کریم خرم وزير اطلاعات و فرهنگ:

قيام امام حسین(رض) در کربلا، قيام حق بر ضد باطل بود و همه مسلمانان باید براساس دعوت آن بزگوار در برابر باطل مبارزه  کنند.

رئيس شوراي اخوت اسلامي افغانستان:

مولوي عبدالماجد وفی رئيس شوراي اخوت اسلامي افغانستان:

امام حسين(رض) نواده پيامبر اسلام و متعلق به همه مسلمين است و قيام وي براي احياي دين جدش بوده و تجليل از قيام امام حسين(رض) وظيفه همه مسلمانان است. عبدالماجد، تفرقه ميان شيعه و سني را يكي از ترفند‌هاي دشمنان اسلام خواند و افزود: آنان قصد دارند با ايجاد تفرقه، كشورهاي اسلامي را تحت استعمار و استثمار خويش بياورند. غربي ها مي خواهند ما با مسیحيت و يهوديت متحد شويم، اما با شيعيان،‌ مسلمانان هم كيش خود متحد نباشيم.

حجت الاسلام والمسلمین استاد محمد اكبري، رهبر حزب وحدت ملي اسلامي افغانستان و نماينده مردم در پارلمان:

وحدت ميان شيعه و سني در افغانستان خاري بر چشم دشمنان اسلام است. عاشورای حسيني، بحمدالله امروز در سراسر افغانستان به خصوص در نقاط مختلف پايتخت با حضور گسترده مردم اعم از شيعه و سني برگزار می گردد.

مولوي لطف الله حق پرست رئيس دانشكده علوم اجتماعي كابل:

ما از مكتب امام حسين(رض) نبايد تنها درٍ عزاداري و گريه را بازكنيم، بلكه دروازه ي اخوت، برادري، ايثار و ايستادگي در مقابل دشمنان اسلام را بايد باز نگهداریم.  هر چند از حادثه كربلا قرن ها گذشته است، اما از عاشورا مي آموزيم كه نبرد حق و باطل هم چنان ادامه دارد، لذا اگر قيام امام حسين(رض) نمي بود، ديگر اسلامی وجود نداشت، در واقع امام حسين(رض) با ريختن خون خودش اسلام را زنده كرد.

حجت الاسلام والمسلمین استاد عرفاني نماينده مجلس سنا:

قيام امام حسين(ع) در حالي صورت گرفت كه يزيد، منكر را معروف جلوه داده و معروف را از بين برده بود.  حكومت يزيد، حكومت جابر و ظالم بود و او مي خواست با بيعت گرفتن از امام حسين(ع)، به عملكردهاي نادرست خويش جامه شرعي بپوشاند.

مولوي كوثر، عضو شوراي اخوت اسلامي افغانستان:

دشمنان اسلام مي دانند كه تنها با از بين بردن رسومات و فرهنگ اسلامي مي‌توان بر مسلمانان پيروز شد. شور و اشتياق مسلمانان در سرلوحه قرار دادن اهداف امام حسين(رض) و به خصوص نشر پيام عاشورا، دشمنان اسلام را به لرزه در آورده است.

حجت الاسلام  استاد شیخ عارف رحمانی مشاور ارشد وزیر ارشاد، حج و اوقاف:

امام حسین(ع) از یکسو به فرهنگ بشری و ساحت ارزش های عظیم انسانی، عدالت، حریت، آزاده گی و مبارزه با ظلم واستبداد تعلق دارد و از سوی دیگر به جهان اسلام تعلق داشته ومتعلق ساختن امام حسین(ع) به یک فرقه و یک ساحه در امت اسلامی ظلم بزرگی است به اسلام ومسلمین وبه اهلبیت(ع) وبه حضرت امام حسین(ع) بنابراین امام حسین(ع) به فرهنگ بشری وبه جهان اسلام وبه امت اسلامی تعلق دارد.

امید است جامعه ما، در عاشورای حسینی درسهایی را از نهضت ماندگار وعالی امام حسین(ع) گرفته و دستورات آن بزرگوار را سرمشق و سرلوحه زندگانی خویش قرار دهند.

تهیه کننده:

سید عباس حسینی، مدیر مسئول مجله عصر انتظار

مطالب مشابه
دیدگاه ها