نمایش نوار ابزار

علامه شهید مطهری از هزاره های بهسود است!

سه شنبه ۲۱ حمل ۱۳۹۷

علامه شهید مرتضی مطهری از هزاره های بهسود است و در زمان نسل کشی عبدالرحمان خان کوچانده شده است.

یکی از مباحثی که رسانه های ایران زیاد به آن نمی پردازند، اصالت دو تن از متفکران و اندیشمندان معاصر است.

در اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری جلال الدین فارسی شانس اول ریاست جمهوری بود اما اشخاصی با ارائه هویت اصلی وی که به افغانستان برمیگشت اذعان کردند که رئیس جمهور باید ایرانی الاصل باشد، بنابر این جلال الدین فارسی کنار رفت و بنی صدر به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شد.

علامه شهید مرتضی مطهری یکی از بارزترین اسلام شناسانی است که در دوره معاصر هیچ کس به قد و قامت او دیده نمی شود.

صحبت های زیادی درباره اصالت افغانستانی این دو دانشمند گفته می شود.

بخشی از سخنان جلال الدین فارسی در گفتگو با رسانه ها(کیهان و روزنامه ایران) را بخوانید:

وی در اشاره به شیخ علی تهرانی میگوید:

آمد مسأله افغانی بودن ما را مطرح کرد. البته او مسأله خلاف واقعی را نگفت. پدر و مادر من در زمان قاجاریه از هرات به ایران آمدند. هرات یکی از پایتخت ‌های ایران بوده است. مرکز امپراتوری بزرگی بوده است که این مسجد گوهرشاد یکی از یادگاری ‌های همان امپراتوری است. هرات مرکز ادبیات فارسی است. ترجمه قرآن به فارسی برای نخستین بار در هرات انجام شده است اما این‌که این بحث را در بزنگاه انتخابات آمد مطرح کرد فقط برای ضربه زدن به مقام معظم رهبری بود.

جلال‌الدین فارسی که بسیاری وی را یکی از ایدئولوگ‌های انقلاب اسلامی می‌دانند در رابطه با کناره ‌گیری خود از انتخابات می‌گوید: وقتی دیدیم این‌‌ها این بحث را مطرح کردند، من خدمت مقام معظم رهبری رفتم و گفتم شیخ علی تهرانی همچنین حرفی زده است. به ایشان گفتم بیایید با یکدیگر به قم خدمت امام برسیم که آقای خامنه‌ای گفتند نه شما با آقای هاشمی برو. گفتند آقای هاشمی رویش به امام نسبت به من بازتر است. درست هم می‌ گفتند.

با آقای هاشمی رفتیم قم خدمت امام، حرف هایمان را زدیم. امام بلافاصله پس از حرف‌‌های ما شروع کردند به قسم خوردن.

ایشان برای من قسم خوردند که به خدا برای من فرقی نمی‌ کند که شما رئیس جمهوری بشوید یا آقای بنی‌صدر. ایشان گفتند من می‌ترسم شبهه‌ای درست کنند و تا ما بیاییم این شبهه را برطرف کنیم این شبهه تاثیر گذاشته باشد در نظر مردم. پس از جلسه مشترک من، هاشمی و امام تا آمدیم در ماشین، آقای هاشمی گفت هم‌اکنون باید کجاها را بگیریم که دست بنی‌صدر نیفتد که من در جواب آقای هاشمی گفتم من هیچ کاری نمی‌کنم. ایشان گفت که کشور از دست می‌رود.

گفتم هر چه که می‌ خواهد بشود، گفتم امام این گونه تصمیم گرفته و من هم می‌ دانم که چه می‌ شود. من یک دوره سیاه ناجوری را پیش‌بینی می‌ کنم، اما من هیچ کاری علیه بنی‌صدر نمی‌کنم. سکوت کامل. سکوت من برای بنی‌صدر هم عجیب بود چه برسد به دوستان. همه علیه بنی صدر فحش می‌ دادند، ولی من سکوت کرده بودم. این هم از مصایب ما بود که بنی صدری که با کناره ‌گیری راحت من رئیس جمهور شده بود فرماندهی کل قوا را هم گرفته بود. در حالی که در این سخنرانی من به همه درود فرستادم. دیدم کلی پاسبان ایستاده است. آخر سخنرانی، گفتم درود بر رئیس جمهور و همه گفتند درود، درود. وزیر شعار کنار تریبون بود و گفت این را می‌خواهند برکنارش کنند. چرا برای او درود فرستادی؟ گفتم وقتی امام او را برکنار کردند دیگر درود نمی‌ فرستم.

پس از اعلام انصراف یا استعفای برخی از نامزدها در نهایت ۹۶ نامزد در روز انتخابات به رقابت با یکدیگر پرداختند.

در مصاحبه با کیهان فرهنگی:

جلال الدین فارسی در گفتوگویی با «کیهان فرهنگی» از هر دری سخن گفته؛ از فراز و فرود زندگی خود، تحولات شاخص انقلاب و شخصیتها و در هر مورد جسورانه و بیپروا سخنرانده است؛ جسارتی که گاه به تهور نزدیک میشود و خواننده را به شدت دچار حیرت می‌کند. او در این مصاحبه به تبارشناسی خود و استاد شهید مطهری می‌پردازد که کی و چگونه از هرات به مشهد آمده‌اند، سخن او درباره خانواده شهید مطهری کاملاً بدیع، تازه و شنیدنی است.

استاد شهید مطهری شخصیت کم‌نظیر جهان اسلام است و از مفاخر شیعه محسوب می‌شود. او تنها دانشمند، متفکرو فیلسوفی است که تمامی اندیشه‌هایش صددرصد مورد قبول خاص و عام قرار گرفته و سخت تأثیرگذاربوده است و تا هنوز کسی جرئت نکرده است که افکار و اندیشه‌های مطهری را مورد نقادی قرار دهد. امام خمینی(ره) که خود شیفته او بود، گفته است که؛ تمامی آثار استاد مطهری(با همه‌ای کثرتش) بلا استثنا مفید و سازنده می‌باشد.

در ایران این گفته نیز از زبان بزرگان بارها تکرار شده است که آثار شهید مطهری مبانی فکری و نظری نظام جمهوری اسلامی است. این عالم عالی‌مقام در فریمان مشهد به دنیا آمد و در اوایل انقلاب توسط گروه انحرافی فرقان(نزدیک به مجاهدین خلق) به شهادت رسید.

در ایران روز شهادت شهید مطهری (۱۲/ ثور/ اردیبهشت) را روز معلم نامگذاری کرده و هر سال در آن روز از مقام ایشان به خوبی تجلیل می‌شود.

جلال الدین فارسی در این گفتگو می‌گوید در اواخر عصر قاجار به ایران مهاجرت کرده است. قاجاریها حدود سیصد سال حکومت کردند. اگر پنجاه سال پایانی این سلسله را اواخر عصر قاجار حساب کنیم، به احتمال قریب به یقین خانواده شهید مطهری از گروه بزرگ مهاجرینی است که ما به آن فراریان امیر عبدالرحمن می‌گوییم.

«امیر خون‌آشام» برای حذف مردم شیعه افغانستان دست به نسل‌کشی و اخراج اجباری زد که در پی آن حدود شصت درصد شیعیان(عمدتا هزاره) قتل عام و جمع پرشماری نیز به طور گسترده و گروهی به ایران و پاکستان پناه بردند. البته این تقارن زمانی از گفتار استاد فارسی نیز به نحوی استنباط می‌شود.

پیش از این پسر کوچک شهید مطهری، که دارای مدرک دکترا از کشور کاناداست و در یکی از مؤسسات آموزش عالی قم تدریس میکند، در جمع دانشجویان افغانی و ایرانی خود از زبان مادربزرگشان اظهار داشته است که از منطقه شیعه نشین «بهسود» به مشهد مهاجرت کرده اند و قرار گفته او مادربزرگش از بهسود خاطرات زیادی داشته است.

کیهان فرهنگی ابتدا از استاد جلال الدین فارسی می‌خواهد که طبق معمول از خانواده و تحصیلش آغاز کند.

استاد جلال الدین فارسی:

بنده متولد سال۱۳۱۲شمسی در مشهد هستم و آخرین فرزند خانواده‌ای که اعضای آن همه تاجر بودند. پدرم همراه بخشی از خانواده در اواخر دوره قاجار پس از فتح هرات به وسیله قوم «پشتون»، یعنی قومی که در واقع آنها «افغان» هستند، از هرات به مشهد مهاجرت کردند.

کیهان فرهنگی: بقیه بزرگان خانواده شما هرات ماندند یا به جاهای دیگر رفتند؟

استادفارسی: برادر بزرگم از تجار معروف بود و با شخصیتهای معروف رفت و آمد داشت. خانواده ما تاجر بودند و حالا هم هستند و ازخانواده های معتبرند. بعد از اشغال افغانستان به وسیله ارتش سرخ بخشی از آنها به آلمان و ایالات متحده آمریکا رفتند. پسر عموهای زیادی دارم که در هرات مانده اند. در عین حال خویشاوندان بسیاری هم داریم که در مشهد ساکن اند ولی اصلشان از هرات است.

کیهان فرهنگی: آیا تا به حال به افغانستان سفر کرده اید؟

استاد فارسی: خیر، من افغانستان را ندیده ام.

کیهان فرهنگی: جز خانواده شما خانواده های دیگری هم آن زمان از هرات به مشهد آمده بودند؟

استاد فارسی: اتفاقاً بعد از هجرت پدرم پدر شهید مطهری هم با جمع کثیری از خانواده‌شان از هرات به فریمان آمدند و آنجا ساکن شدند. من در سال۱۳۳۳ یا ۱۳۳۴ برای اولین بار در مسجد گوهرشاد(مشهد) با استاد شهید مطهری آشنا شدم. وقتی خود را معرفی کردم، گفتند چرا به برادر شما علاوه بر این که حبیب الله فارسی میگویند حبیب الله افغانی هم میگویند؟ عرض کردم به خاطر این که ما از هرات به مشهد هجرت کردیم. استاد مطهری هم گفتند: ما هم به صورت خانوادگی هراتی هستیم و پدرم از هرات به مشهد آمدند و….

مرجع: مصاحبه استاد جلال الدین فارسی در مجله کیهان فرهنگی/سال بیست و ششم/شماره ۲۸۰ و ۲۸۱/بهمن ۱۳۸۸ خورشیدی منتشر گردیده است.

 

 

مطالب مشابه