نمایش نوار ابزار

عيد قربان در شهرداري كابل

دوشنبه ۱۷ عقرب ۱۳۸۹

 

روز يكشنبه مورخ 10 جدي 1385 كه مصادف با روز دوم عيد سعيد اضحی بود محفلي به همين مناسبت در كلوپ شهرداري داير گردید. در اين محفل كه محترم انجينر روح الله امان شهردار كابل نیز حضور داشت، محترم محمد فقيربهرام معین شهرداری، روساي مركزي و نواحي، وكلاي گذر وژورناليستان وفرهنگيان اشتراك داشتند. اضحی (عید قربان یا یوم النهر) بمناسبت عید سعید در اين مراسم كه طبق سنوات گذشته برگذار گرديد محترم سيد جعفر عادلي «حسيني» رئيس نشرات مختصراً درمورد فلسفه عيد قربان صحبت هاي ايراد نمودند

كه به تعقيب آن بيانيه اي توسط محترم انجينر روح الله امان شهردار كابل قرائت گرديد ، در بيانيه شهردار وكلاي محترم شهركابل مخاطب قرار گرفته ونقش آنان را در همكاري با شهرداري كابل قابل اهميت دانستند. شهردار كابل در بيانيه‌ي خود از انقلاب فرهنگي ياد كرد كه در آن سعي گردد براي بهتر سازي شهر مخصوصاً در راستاي تنظيف وپاكي همه يكپارچه ومنسجم عمل شود.  در این جلسه برخي از حاضرين به نمايندگي سايرين  در عرصه هاي مختلف شهري  ومشكلات محيطي شان را با هیئت رهبری شهرداری مطرح كردند. متعاقباً شهردار کابل به مسوولين مربوط هدايت فرمودند تا در رفع مشكلات موجود اقدام جدي صورت گيرد، محفل با خواندن دعايي مبني بر تحكيم هر چه بيشتر صلح وامنيت در كشور توسط رئیس نشرات شهرداری محترم سید جعفر عادلی پايان يافت. (پامير شماره 205 سه شنبه 9 عقرب 1385)

بخشی از صحبت های رئیس نشرات شهرداری کابل

تشریف آوری تمامی شما مهمانان بزرگوار را در این محفل خیر و مقدم گفته و از حضور یکایک شما عزیزان قدر دانی و سپاسگذاری می شود .

 اولا این روز خجسته و مبارک،  یعنی عید سعید قربان را به مسلمانان جهان ،  حجاج بیت الله شریف  و شما مهمانان گرامی مخصوصاً وکلا و موسفیدان تبریک و تهنیت گفته و از پیشگاه قادر متعال توفیقات روز افزون برای شما خواهانم.حضار گرامی!

در اعیاد اسلامی به مناسبت اینکه در پرتو اطاعت یک ماه مبارک رمضان و یا انجام فریضه بزرگ حج، صفا و پاکی فطرت نخستین به روح و جان باز می‌گردد، وآلودگی های که بر خلاف فطرت است،  از میان می رود ،  عید گفته می شود. که یکی از اعیاد بزرگ اسلامی روز دهم ذی الحجه است که مسلمانان سال یکبار در این ماه به دعوت حضرت ابراهیم خلیل الله (ع) از سراسر جهان به خانه کعبه مشرف می شوند و اجتماع آنها در سرزمین وحی، در حقیقت یک هجرت بزرگ و خودسازی و جهاد اکبر است.

آری!  هنگامی که حاجی برای قربانی در سر زمین منا حاضر می شوند، رمز گذشت از همه چیز در راه معبود را در می یابد؛ قربانی برای انسانها درس ایثار و فداکاری و گذشت و آمادگی در راه خداوند و همچنین درس کمک به نیازمندان و مستمندان را می آموزد. همانطوری که در دستورات بررگان دینی مانیز آمده است که: «بر آوردن حاجت مومن بهتر از حج مستحبی است». خوشبختانه مردم افغانستان سالیان متمادی است که با بزرگداشت اعیاد اسلامی ، مخصوصا عید سعید قربان را به صورت رسوم دیرینه بر پا می دارند و سه دستور اخلاقی شرع را در زندگی خویش پیاده می کنند: اول آنکه صله رحم  در این عید به جدیت عمل می شود ، قهر ها به آشتی بدل میگردد ، نفرت ها و کینه ها با خاک روبه از خانه بیرون می رود ، لا اقل در عید همه اقوام و بستگان همدیگر را ملاقات می کنند و حتی این سنت حسنه در ادارات ما هم مرسوم است ، که همانند امروز ،  روسای مرکزی ونواحی و  وکلای محترم  جهت تبریکی عید در این مکان تجمع نمودند. دوم آنکه تمیزی و سلیقه و نظافت ، دستور دیگر شرع، از امور شخصی حتی به کوچه و سرک و بازار هم راه می یابد. سوم در عید قربان و دیگر اعیاد اسلامی افغانها تازه می پوشند و کهنه و کینه ها را بیرون می ریزند، خود را آماده یک زندگی جدیدتر می نمایند. امیدوارم که دست اندرکاران شهرداری کابل در چنین روزهای مهم تاریخی و دینی به این سه نکته ذیل هم توجه داشته باشند.

1 – تلاش برای تغییر و تحول بر فعالیت های اداری و خدماتی!

چنانکه پیامر اسلامی(ص) می فرماید:«هرکس دو روزش یکسان باشد ، او ضرر کرده است.»

و به گفته حافظ:

بیا تا گل بر افشانیم و می در ساغر اندازیم

 فک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم!

2 –  انتخاب راه بهتر!

پس از تن دادن به تغییر ، مهم گزینش راه بهتر و نیکو شدن است،  ولذا آنانی که فردایشان از روز قبل بدتر است، مورد شماتت خواهند بود.

3 –  تبدیل بدی ها به خوبی!

زیباترین و کامل ترین نوع تغییر ، تبدیل بدی ها به خوبی ها و جبران خطاهاست؛ در این روز مبارک از پیشگاه قادر لایزال آرزومندم ، که بدیهای ما را به خوبی صفات خود تغییر دهد..

در اخیر می خواهم به شما مهمانان گرامی مخصوصاً به وکلای محترم عرض کنم  که:

شما وکلای محترم همانند کارمندان این اداره به منظور تأمین عموم  نیازمندی های شهروندان کابل مسئولیت خدماتی عامه را دارید و در این راستا شما مورد اعتماد شهرواندان و شهرداری هستید ،  سعی نمائید تا روابط حسنه را در این زمینه مهیا ساخته و از این فرصت استثنائی به نفع جامعه خویش بهره برداری صحیح و درستی را داشته و ایفای وظیفه نمایید.

سعدیا دی رفت، فردا همچنان موجود نیست

در میان این و آن فرصت شمار امروز را

از توجه تان سپاسگذارم