نمایش نوار ابزار

عید اضحی؛ ذبح نفس با تیغ تقوا

چهارشنبه ۲۴ میزان ۱۳۹۲

  قبل از ظهر روز سه شنبه، دهم ذی الحجه 1434 هجری قمری، برابر 23 میزان 1392 خورشیدی، نماز عید سعید اضحی در حسینیه عمومی قلعه فتح الله(آیت الله شهید شیخ محمدامین افشار) محل برگزاری نماز جمعه شرق کابل، برگزار شد.

نماز عید قربان، به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدجعفرعادلی«حسینی» اقامه و ایشان ضمن تبریک عید قربان به نمازگزاران در بخش از خطبه اول نماز عید، عید اضحی را ذبح با نفس خوانده و گفت: همانگونه که عید در لغت به معنای عودت و بازگشت به خویشتن خویش و اصل فطرت پاک و نهاد خدایی و خدا دادی خود است.

ضرورت دارد که ما مسلمانان روزدهم ذی الحجه که مصادف با عيد قربان و از گرامی ترین اعیاد مسلمانان است، به یاد حضرت ابراهیم خلیل(ع) و فرزندش حضرت اسماعیل(ع)  آن را گرامی داشته و این روز را بعنوان روز ذبح نفس با تيغ تقوا، سرمشق قرار داده و از معصیت دوری بجوییم؛ چنانچه در روايتي از امام علي(ع) در کتاب نهج البلاغه حكمت 428آمده: «وكل ‏یوم لا یعصى الله فیه فهو عید» یعنی هر روزي كه در آن معصيت خداوند انجام نشود آن روز عيد است.

رئیس فرهنگی حزب حرکت اسلامی اضافه کرد: عید سعید اضحی که ریشه و پیوند خود را به حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) می رساند و در چنین روزی اسماعیل(ع) به دستور پدر به قربان گاه رفت و خود را در راه تعمیل فرمان الهی آمادۀ قربانی نمود. لذا در این عید، پس از وقوف در عرفات که مرحله شناخت است و مشعرکه محل آگاهي و شعور و منا، سرزمين آرزوها و رسيدن به عشق هست، عمل نمودن به اعمال این عید رهايى از تعلقات و رهايى از هر آنچه غيرخدايى است خواهد بود. عید اضحی نه تنها یکنوع دلجویی و رسیدگی به مستمندان، بلکه نوعی خودسازی، ذبح و تزکیۀ نفس و بیزاری از طاغوت است.

آری! قرباني رمز فداكاري و از خودگذشتگي و دادن جان در راه محبوب و حد نهايي تسليم در برابر معبود است. فلسفه، راز و رمزهای قربانی که یکی از مناسک حج است، پیام ها و نکات قابل توجهی برای زائران خانه خدا و امت اسلام دارد. قربانی هم فلسفه عبادی و عرفانی دارد و هم فلسفه سیاسی و اقتصادی بر آن قابل ترسیم است.

وی در بخش دیگر از سخنان خویش راجع به ابعاد مختلف حج اظهار داشت: حج، بزرگ ترين کنگره عبادي، سياسي و اجتماعي مسلمين است و بالاترين هدف و با ارزش ترين مفهومي که از حج برداشت مي شود،  در ایام  اعمال حج هزاران هزار مسلمان گرد هم مي آيند تا ضمن انجام يک فريضه الهي و نيايش جمعي، يک حرکت توفنده اعتقادي را عليه عقايد شرک و کفر و تهاجمات دشمنان اسلام انجام داده، وحدت و انسجام امت اسلامی را عليه هر گونه مظاهر حاکميت هاي غيرتوحيدي به نمايش گذارند.

حجت الاسلام حسینی در خطبه دوم نماز عید، از حضور پرشور و درصحنه مردم مسلمان کشور، قدردانی نموده اظهار داشت: با افشای لیست حدود پنج هزار شهید که این جنایت  توسط سازمان استخباراتی حاکمیت وقت کمونیستی صورت گرفته بود، مردم مسلمان کشور، خود جوش از شهدای گمنام و بی مزار کشورشان در نقاط مختلف کابل و ولایات تجلیل بعمل آوردند.

هرچند در این رابطه برخی شخصیت های علمی، احزاب اسلامی و سیاسی جهادی، مراکز و نهادهای دینی و فرهنگی غفلت و کوتاهی نمودند، ما در شرایط کنونی جای بسیاری از آن بزرگان را خالی می بینیم و امروز ما مرهون و مدیون خدمات آن شخصیت های تأثیر گذار دیروز کشور مان هستیم. پس از به قدرت رسیدن احزاب اسلامی و جهادی و برگزاری اجلاس بن اول با حضور ده ساله ای جامعه جهانی در افغانستان می طلبید که  نقش مبارزات فرهنگی و سیاسی عالمان دینی با استعمارگران خارجی و استبداد داخلی مورد بررسی قرار می گرفت؛ زیرا هرگاه  استعمارگران غرب و شرق (انگلیس و شوروی سابق) به سرزمين افغانستان تجاوزنمودند، مردم آزاده کشورما به رهبری علمای دینی به دفاع و مقابله برخواستند و اين اشغالگران را از سرزمين خویش بيرون راندند و روحيه ای ستيزه جويي در مردم مسلمان افغانستان، باعث ايجاد خيزش عمومي بر عليه اشغالگران گردید.

علماي ظلم ستيز در جهاد با انگلیسی ها، پيشاپيش مردم انقلابي پرچم جهاد را بر دوش گرفته بر عليه دشمن متجاوز به مبارزه برخواستند و چهره‌هاي فداکار اين دوره جهاد عبارت بودند از: مولوی دین محمد اندری معروف به ملا مشک عالم از روحانيون خستگي ناپذير اهل سنت و محمد علی آخوند زاده هراتی از علماي شيعه که پيشتاز و قافله سالار جهاد بودند و همچنین در زمان بقدرت رسیدن کمونیست ها باز هم علماي روشن‌گر ايستادگي نمودند و ملت غيور افغانستان را رهبري و جمعی کثیری از عالمان دینی، آیات و شخصیت های همانند؛ شهید سیدمحمد سرور واعظ،‌ شهید شیخ محمد امبین افشار، شهید غلام محمدنیازی، شهید سید نادر بحر، شهید شیخ سلطان ترکستانی، شهید علامه بلخی، شهید مولانا فیضانی، شهید علامه ناصر، شهید علامه عالم، شهید آیت الله معصومی، شهید علامه مصباح، شهید استاد نهضت، شهید استاد بنیش، شهید استاد فضیلت،‌ شهید استاد سيّد محمد ابراهيم عالمشاهى، شهید ابراهیم مجددی و…. که سالهای قبل از اشغال افغانستان توسط ارتش سرخ شوروی سابق به مبارزات فرهنگی وسیاسی علیه حکام مستبد به مبارزه برخواستند و افکار جامعه اسلامی را بیدار نمودند، همزمان با بقدرت رسیدن کمونیست ها تحت حمایت شوروی سابق علمای دینی مردم را به قیام دعوت نمودند که در آغاز بقدرت رسیدن کمونیست ها اکثر علمای فعال، موثر و طراز اول کشور را دستگیر و بصورت دسته جمعی به شهادت رسانیدند، وقتي در 16 ثور 1358 خبر شهادت دوازده هزار نفر از زندانيان بيگناه پل‌چرخي به بيرون درز کرد، براثر فشار و اختناق حاکم بر پايتخت بسياري از فعالان فرهنگي و ديني کشور مجبور به ترک افغانستان شدند و پس از مهاجرت به کشورهای همجوار،‌ بازماندگان و هواداران علمای شهید،  احزاب و گروه‌ هاي جهاد و مقاومت را تشکيل دادند.

رئیس دارالانشاء شورای اخوت ا سلامی در رابطه با جایگاه و مواصفات انتخابات ریاست جمهوری سال 1393 خورشیدی گفت: انتخاب رئيس جمهور،  اساسي ترين اقدامي است كه مردم براي شكل دادن نظام جمهوري اسلامي واستمرار جهاد انجام مي دهند و در انتخابات مسئوليت مردم نسبت به سرنوشت فردي وجمعي شان سنگين است و يكي از مواصفات مهم رئيس جمهور نيز اهميت دادن وتوجه نمودن به دستورات دين مقدس اسلام و قانون اساسی کشور مي باشد، به همين دليل انتظار مي رود كه مردم مسلمان كشور ما به دو مسئوليت خويش اهميت دهند.

اول اينكه با تمام توان بكوشند كه در انتخابات شركت كنند.

دوم اينكه آگاهانه رئيس جمهور شان را انتخاب كنند.

خطیب نمازجمعه حسینیه عمومی قلعه فتح الله در پایان خطبه دوم نماز عید راجع به  برخی مطالب دائرة المعارف آریانا اظهار داشت: کمونیست ها با آن همه جنایات ضدبشری که انجام داده، امروز نیز در اکادمی علوم افغانستان بعنوان مهم ترین مرکز علمی، تاریخ و هویت دینی و ملی مردم افغانستان را تحریف نموده، بجای اینکه در آن کتاب علمی و تاریخی از شخصیت های علمی و فرهنگی کشور که بعضی آنان از افتخارات جهان اسلام می باشند، هرکدام با آثار و خدمات شان به مردم افغانستان افتخار آفریدند، یاد آوری نمایند، افراد وابسته به گروههای چپی و سکولار را که برای مردم افغانستان فاجعه آفریدند، جایگزین چهره های ماندگار این سرزمین می گردد، و همین گونه دیگر مطالب ضد ارزشی در دائرة المعارف آریانا بیانگر فرهنگ اسلامی و ملی مردم افغانستان  نیست و باید علماء و مراکز دینی و فرهنگی در قبال آن بی تفاوت نماند و باید در تحقیقات علمی اکادمی علوم، تجدید نظر صورت گیرد.

منبع: صفحه مجمع فرهنگی بقیة الله(عج) گزارش توسط سیدعباس حسینی